Esa Karanko

Helsinki-Vantaan ilmatila

5 viestiä aiheessa

Washingtonissa matkustajalentokone ja helikopteri törmäsivät ilmassa 29.1.2025. Jatkan kirjoittamalla Helsinki-Vantaasta.
 
Kun ilmatilanjaon kirjainluokat tulivat voimaan, niin Helsinki-Vantaan lähialueen ilmatilaluokaksi määrättiin C huolellisen riskianalyysin jälkeen. Lennonjohto porrastaa kaiken, myös helikopterit.
 
Myöhemmin, kun ilmaliikenne lisääntyi, niin porrastusvelvollisuus helikoptereihin poistettiin määräämällä ilmatilaluokaksi vähemmän vaativa D.
 
Epäilen, että riskianalyysi ilmatilaluokan huonontamisesta on päättäjien päiden sisällä. Hyvä turvallisuushistoria ei ole tae tulevasta. Ymmärsivätköhän päättäjät mitä tekivät Suomen vilkkaimmalla lentokentällä?
 
Esa
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Esa Karanko kirjoitti:
Kun ilmatilanjaon kirjainluokat tulivat voimaan, niin Helsinki-Vantaan lähialueen ilmatilaluokaksi määrättiin C huolellisen riskianalyysin jälkeen. Lennonjohto porrastaa kaiken, myös helikopterit.
 
Ymmärsivätköhän päättäjät mitä tekivät Suomen vilkkaimmalla lentokentällä?

Kuten tuolla uutispuolella eilen kirjoitin, päätös on tehty bonukset edellä ja ”haitta mitoittavalle liikenteelle” minimoiden.

Se tosin huomioksi, että edes C-luokan ilmatilassa ei porrasteta kaikkea, eli niitä VFR-koptereita (tai lentokoneita) toisiin VFR-koptereihin.

No sitten nämä ”päättäjät”, tässä pitää mielestäni ainakin korostaa sitä, että asiasta päättäneet ja riskianalyysin tehneet olivat kaikki ANS Finlandilla (tai Finavia Oyj:lla) töissä, eli asiaan ei liittynyt sellaista poliittista päätöksentekoa, johon tuolla ”päättäjät” -ilmaisulla usein viitataan.

Asemansa ja julkisten lausuntojensa puolesta Raine Luojus on nähdäkseni kokonaisuudesta moraalisessa vastuussa, jos yhteentörmäys tapahtuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti lennonjohdolla on kuitenkin valta olla päästämättä vfr-liikennettä tuonne EFHK CTR:lle, vaikka se on D?

Olen kyllä päässyt siitä silloin tällöin läpikin esim.matkalla Hyvinkäältä etelään. "Liikenteesi Airbus 320 kahden mailin loppuosalla 22 left" oli helppo väistää. Monesti kyllä on tullut kättä nenään - jonota vartti tai kierrä CTR.

Reitti olisi vain hyvä, suora ja helppo matkalla etelään. Sitä vartenhan tuo D-ilmatila kai on tehty, että VFR:t pääsevät liikkumaan?

Pitäisikö tuosta siis päästä normiplaanilla ja -ilmoituksilla vai ovatko kopterit tasa-arvoisempia kuin kiinteäsiipiset?

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
46 minuuttia sitten, Timo Hyvönen kirjoitti:

Pitäisikö tuosta siis päästä normiplaanilla ja -ilmoituksilla vai ovatko kopterit tasa-arvoisempia kuin kiinteäsiipiset?

t. Timo

Kentälle saapuva ja sieltä lähtevä liikenne lienee tasa-arvoisempaa kuin CTR:n läpäisevä liikenne, ja lisäksi osa noista koptereista kulkee muutenkin etuoikeudella muuhun ilmaliikenteeseen nähden. Siitähän tässä D-luokassa just onkin kysymys, koska jos luokka olisi C ja Finnhems tai Rajavartiolaitos lähtisi kiireelliselle lennolle, niin mitoittava liikenne tekisi mahdollisesti ylösvetoja - eli D:llä ei mahdollisteta koptereiden nopeaa liikkumista kun hälytys tulee, vaan sillä mahdollistetaan raskaan liikenteen sujuminen vaikka kopteri lähtee hälytykselle etuoikeudella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään