Jukka Lahtinen

Travelair Finland Oy

3 viestiä aiheessa

Wäinö Bremerin viimeisiä vaiheita 23.12.1964 on käsitelty omassa säikeessään ja sen myötä heräsi mielenkiinto tähän Beechcraft "kuvioon". Kohtalokkaan reissun tarkoitushan oli hakea Baron Suomeen esiteltäväksi. Koneen omisti tanskalainen Scandinavian Airtrading co, a/s. Mistään ei ole kuitenkaan minulle selvinnyt, oliko tässä esittelyn taustalla myös Bremerillä oma firma ja oliko kone tarkoitus myydä Suomessa jollekin? Tiedossahan on, että Wäinön Oy Importer Ab oli ollut myös Beechcraftin edustaja Suomessa. Hän ja Carl-Otto toivat lentämällä maahan (ainakin) kaksi Beechcraft Baronia keväällä 1962 Importerin nimissä, mutta firma myytiin syksyllä 1963 (huom. Jukka Raunion säie Oy Importer Ab:sta). 

Ruotsissa Norrköpingissä toimi 1960 lähtien Travelair Scandinavia Ab niminen firma Beechcraftin pohjoismaisena edustajana ja sillä oli tytäryhtiö Travelair Finland Oy Suomessa. Oliko tämä Suomen tytäryhtiö itsenäinen, mahdollisesti Bremerin firma, vai oliko se vain ruotsalaisen emoyhtiön haarakonttori, jota Suomessa pyöritti mahdollisesti Bremer?

Travelair Scandinavian historia on myös mielenkiintoinen. Entinen Luftwaffen hävittäjälentäjä H.G. "Jack" Wellmann siirtyi 50-luvun alussa USA:han ja päätyi Beechcraftin palvelukseen ja 1959 hän auttoi perustamaan Saksaan Travelair Bremenin, Saksan Beechcraft agentuuriksi. 1960 Wellmann muutti Ruotsiin ja perusti Travelair Scandinavian Norrköpingiin.

Brändinimi "Travelair" juontaa tammikuuhun 1925, jolloin herrat Clyde Cessna, Walter Beech ja Lloyd Stearman perustivat Wichitassa, Kansasissa The Travelair Manufacturing Company:n. Firma myytiin myöhemmin Curtiss-Wrightille, joka pian siirsi toimintansa St. Louisiin ja lopetti Wichitan tehtaan suuren laman takia 20-luvun lopulla. Walter Beech osti 1932 Wichitan hylätyn Travel Air tehtaan ja aloitti toiminnan omalla nimellä Beech Aircraft Corporation ja aloitti "Travel Air" koneiden tuotannon, joista 30-luvun tunnetuin lienee Beech Modell 17 "Staggerwing".

"Travelair" nimi siis seurasi Pohjoismaihin ja kiinnostaisi tietää näiden firmojen taustaa, olivatko ne täysin itsenäisiä yrityksiä, vai vain Beechin alaisia tytäryhtiöitä ja tietenkin mikä oli Bremerin osuus? Ja sitten tämä tanskalainen Scandinavian Airtrading Co. Oliko se kytköksissä tähän yritysryppääseen. Oliko Beechillä silloin jonkinnäköinen "markkinointikampanja" Pohjoismaihin "Baronin" tultua tuotantoon 1961?

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Travelair Finland oli tosiaan Travelair Scandinavian tytäryhtiö, joka kai perustettiin noin 1962. Bremer oli luultavasti mukana. Toimitusjohtaja oli myöhemmin Timo Elovaara, kunnes hänkin kuoli Baronin OH-BBC onnettomuudessa 13.11.1967. Sen jälkeenkin firmalla oli kaiketi toimintaa, joka keskittyi koneiden siirtolentoihin Suomeen. 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin Sanomissa oli 12.11.1967 juttu taksilennoista. Jutussa sanotaan  "Wihuri-yhtymä on vastikään ottanut haltuunsa Lentohuollon, yhtymään kuuluvat myös Finnwings ja Suomen Travelair". Sitten Suomen Travelair Oy:n osakkeelle on vahvistettu verovuodelle 1970 verotusarvo 14.1.1971 lehden  listan mukaan. Osakkeen nImellisarvo 100 mk, verotusarvo 70 mk.  Suomen Travelair Oy oli surunvalittelijana Timo Elovaaran kuolinilmoituksessa 1967, myös Finnwings Oy ja Lentohuolto Oy ilmoituksessa.  

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään