Kirjoitettu tiistai klo 11:33 (muokattu) 14 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti: Vielä voi olla aikaista ottaa kantaa siihen, miksi näin tapahtui, itselle tuli ensimmäisenä mieleen todella kova lasku oikealle päätelineelle ja siipi irti, jonka jälkeen vasemman siiven nostovoima voisi pyöräyttää rungon helposti ympäri. Juuri näinhän siinä sitten kävi. https://www.threads.net/@airwaysmag/post/DGNk3_OMjfH edit: ja näemmä myöhästyin minuutilla, Sami postasi saman linkin 13:32 Muokattu: tiistai klo 11:35, käyttäjä: Tatu Koiranen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu tiistai klo 11:44 (muokattu) 22 minuuttia sitten, Pauli Halme kirjoitti: Nyt kun näin tuon loppulähestymisen ja törmäyksen voin todeta, että liukkaus ei aiheuttanut koneen suistumista. Toisaalta olosuhteet ja todennäköisen liukas kiitotie olivat varmasti vaikuttaneet määrätietoiseen performanssilaskun tekemiseen. Miksi se epäonnistui on sitten varsinainen kysymys. En kyllä itse noissa kiitotieolosuhteissa (5/5/5, -8 astetta, lunta vähän siellä täällä) tuolla kiitotiellä murehtisi performanssista lainkaan, A321neo pysähtyisi tuohon tyhjäkäyntireverssillä ilman jarrutusta normaalilla laskupainolla. Takatuulella kenties tilanne toinen, mutta en todellakaan tuolla vastatuulella. Kiitotie 23 on melkein 3,5 kilometriä pitkä ja CRJ900 lähestymisnopeus ei ole kummoinen. Tuulen takia maanopeus on ollut 110-120 solmua loppuosalla, viimeinen maanopeustieto flightradarista 110 solmua. Muokattu: tiistai klo 11:47, käyttäjä: Tatu Koiranen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu tiistai klo 12:18 29 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti: En kyllä itse noissa kiitotieolosuhteissa (5/5/5, -8 astetta, lunta vähän siellä täällä) tuolla kiitotiellä murehtisi performanssista lainkaan, A321neo pysähtyisi tuohon tyhjäkäyntireverssillä ilman jarrutusta normaalilla laskupainolla. Takatuulella kenties tilanne toinen, mutta en todellakaan tuolla vastatuulella. Kiitotie 23 on melkein 3,5 kilometriä pitkä ja CRJ900 lähestymisnopeus ei ole kummoinen. Tuulen takia maanopeus on ollut 110-120 solmua loppuosalla, viimeinen maanopeustieto flightradarista 110 solmua. Kiitotien pinnasta ei vielä ole näkynyt kuvia. Jokin tekijä on kuitenkin vaikuttanut siihen, että CRJ:n runko on jonkin aikaa ennen kosketusta kiitotiehen aivan vaakasuorassa, eikä koneen vajoamiseksi näy tehtävän mitään. Kyllähän tuo performanssilaskun tapaiselta aikomukselta vaikuttaa, mutta koneen asennosta päätellen vauhtia on ollut jonkin verran ja kone tulee maahan näin ollen melkein kolmelle pisteelle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu tiistai klo 22:00 12 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti: Onni onnettomuudessa näyttäisi olevan myös tuo,että kovan laskun jälkeen koneen peräosassa leimahtanut palo tukevine savunmuodostuksineen sammui tai sammutettiin(?) ilmeisesti alkuunsa.Yleensähän alkanut palo on kai aika työläs sammutettava näissä crasheissä Miten paljon lumiset talviolosuhteet vaikuttaa tulipalon todennäköisyyteen? Kun on kylmä, niin kerosiini höyrystyy huonommin kuin lämpimässä. Kerosiini ei kellu lumen päällä vaan pikemminkin valuu lumen läpi. Lumella taas onnistuu mm. nuotion sammuttaminen. Tuolla kai vallitsi luminen pakkasviima, joka saattaa sekin olla omiaan sammuttamaan liekkejä, jos lunta on ilmassa tarpeeksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu eilen 18:17 (muokattu) 19.2.2025 at 00.00, M Santala kirjoitti: Miten paljon lumiset talviolosuhteet vaikuttaa tulipalon todennäköisyyteen? Kun on kylmä, niin kerosiini höyrystyy huonommin kuin lämpimässä. Kerosiini ei kellu lumen päällä vaan pikemminkin valuu lumen läpi. Lumella taas onnistuu mm. nuotion sammuttaminen. Tuolla kai vallitsi luminen pakkasviima, joka saattaa sekin olla omiaan sammuttamaan liekkejä, jos lunta on ilmassa tarpeeksi. Kysymykseesi en osaa vastata. Tässä tapauksessa siiven irrottua polttoainesäiliöineen paloalue jäi koneen taakse. Palo näytti syttyneen heti oikean siiven irrotessa. Muokattu: 12 tuntia sitten, käyttäjä: Pauli Halme Poistettu virheellinen tieto: molempien siipien... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu 22 tuntia sitten 7 tuntia sitten, Pauli Halme kirjoitti: Kysymykseesi en osaa vastata. Tässä tapauksessa molempien siipien irrottua polttoainesäiliöineen paloalue jäi koneen taakse. Palo näytti syttyneen heti oikean siiven irrotessa. Molempien siipien irrottua? 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu 16 tuntia sitten Onni lienee ollut osittain juurikin siinä, että toinen siipi irtosi kokonaan ja jäi palavana pikkuhiljaa muusta rungosta jälkeen, ja toinen siipi pysyi kiinni. Jos se olisi kiepin jälkeen myös revennyt osittain tai kokonaan ja syttynyt, olisi se jäänyt tod näk. palamaan lähemmäs runkoa. Jos ja jos, joka tapauksessa tässä tilanteessa lopputulos oli olosuhteisiin nähden erinomainen ja arvuuttelu on paljon mukavampaa. 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu 12 tuntia sitten Delta Air Lines on tarjonnut kaikille 76:lle matkustajalle alustavat 30000 dollaria hyvän tahdon eleenä. Tämän lisäksi koneesta löydetyt tavarat, jotka matkustajat olivat jättäneet koneeseen, aiotaan puhdistaa ja toimittaa omistajilleen, mihin voi mennä viikkoja. - Tässäkin uutispalassa mainitaan, että molemmat siivet olisivat irronneet. Lainaa Delta Air Lines has confirmed that it has offered all 76 passengers on the Delta Connection regional jet that crashed and burst into flames at Toronto Pearson International Airport on Monday an initial cash payment of $30,000 as a goodwill gesture. In addition to the $30,000 goodwill payment, Delta says it is continuing to support passengers on Flight 4819, as well as their loved ones. Having recovered luggage from the plane that was left behind by passengers, Delta says it will start the painstaking work of cleaning belongings and returning them to their owners – a laborious process that could take weeks to complete. Earlier on Wednesday, Delta chief executive Ed Bastian threw his support behind the crew of Flight 4819, who were working for Endeavour Air, a wholly-owned subsidiary of Delta Air Lines. The so-called ‘black boxes’—the cockpit data and voice recorders—have been recovered from the aircraft, although it could be weeks before a clearer picture emerges of how and why the plane tipped on its side, shearing off both wings and ending up on its back. https://www.paddleyourownkanoo.com/2025/02/20/delta-air-lines-is-offering-30000-each-to-all-the-passengers-on-the-upside-down-ceash-jet-at-toronto-pearson-airport/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu 3 tuntia sitten SOME juoruilee, että koneen perämiehenä haveritilanteessa olisi ollut 26 vuotias nainen, jolla ei ole takanaan kovinkaan pitkää uraa CRJ:n puikoissa. Kyseinen lentäjä on Deltan alueellisia lentoja operoivan tytäryhtiön Endeavor Airin palkkalistoilla. Perämies olisi tässä laskussa ollut koneen lentävä ohjaaja, kapteenin hoitaessa radiota. Väitetään lisäksi, että hän on vain niukasti pysynyt suorittamaan vaatimukset koulutuksen edetessä, ja mahdollisista ongelmista huolimatta Endeavor Air on pitänyt oppilaastaan kiinni. Kapteenina lennolla olisi ollut vanhempi kapteeni, joka ensisijaisesti kouluttaa lentäjiä simulaattorissa ja lentää harvoin. Endeavor Air ei ole kertonut tietoja lennon lentohenkilökunnasta. Tiedot ovat hyvin spekulatiivisia ja mahdollisen DEI-kohkauksen vaikutus kaikkeen uutisointiin jossa jotakin henkilöä väitetään suositun yli toisen voi suurentaa asioita todellisisita mittasuhteistaan. En laita tähän linkkejä, Muutaman sanan haulla löytää kyllä tarinoita. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla