Kirjoitettu maanantai klo 10:23 6 tuntia sitten, Mikko Tuomi kirjoitti: Juuri tuosta asenteesta ilmailussa on pyritty pääsemään eroon viimeisen (ainakin) 30 vuoden ajan. "Peris on peris ja parempi tiedostaa se! Telineet alas kun kippari niin määrää!". Siellä ohjaamossa on 2 lentäjää, toinen on PM, toinen PF. Sillä "kapteeniudella" ei ole mitään tekemistä sen kanssa, milloin telineet otetaan alas. Kun kapteeni on PM, niin hänen tehtävä on mainita asiasta, mutta ei ikinä alkaa vääntelemään vipuja ja toteamaan että "nyt tehdään näin". Meidän firmassa jos kippari tekisi noin, niin seurauksena olisi välitön lähtö koulutuskeskukseen vähän kertaamaan simulaattorissa niitä rooleja. Pidemmän päälle pääsisi vielä päivittämään lentopäiväkirjojaan työnhakua varten. Ei näin. Olin toiminut tarpeeksi pitkään perämiehenä, jotta saatoin puolta vaihdettuani toimia "ennalta arvattavasti". Vuosikymmenten aikana yhtiö- ja ohjaamokulttuurimme kehittyivät suotuisasti. Airbus toi sitten viimeistään toiminnan harmonisoinnin - vaikkei se kaikkia alkuun miellyttänytkään. Selkeä ja ennakoitava toiminta on ohjaamoyhteistyön suola ja pippuri. "Peris on peris"- lausahduksen otin sinun viestistäsi, en osannut ottaa sitä vähättelynä. Ohjaajilla on omat yhteensovitetut roolinsa, mutta kapteeni on se joka aina vastaa toiminnasta yhtiön ja konetyypin menetelmien mukaisesti. Ihannetapauksessa perämies oppii työssään arvioimaan kapteenien toimintatapoja ja muodostaa kokemuksen karttuessa oman kapteeniutensa. Pahinta mitä voisi tapahtua on se, että perämies laittaisi omat huonot kokemuksensa kiertoon seuraaville perämiessukupolville. On ollut lottovoitto syntyä Suomeen. Henkilökohtaisesti voin sanoa, että minun lottovoittoni on ollut työura lentää sinivalkoisin siivin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu maanantai klo 11:19 54 minuuttia sitten, Pauli Halme kirjoitti: Olin toiminut tarpeeksi pitkään perämiehenä, jotta saatoin puolta vaihdettuani toimia "ennalta arvattavasti". Vuosikymmenten aikana yhtiö- ja ohjaamokulttuurimme kehittyivät suotuisasti. Airbus toi sitten viimeistään toiminnan harmonisoinnin - vaikkei se kaikkia alkuun miellyttänytkään. Selkeä ja ennakoitava toiminta on ohjaamoyhteistyön suola ja pippuri. "Peris on peris"- lausahduksen otin sinun viestistäsi, en osannut ottaa sitä vähättelynä. Ohjaajilla on omat yhteensovitetut roolinsa, mutta kapteeni on se joka aina vastaa toiminnasta yhtiön ja konetyypin menetelmien mukaisesti. Ihannetapauksessa perämies oppii työssään arvioimaan kapteenien toimintatapoja ja muodostaa kokemuksen karttuessa oman kapteeniutensa. Pahinta mitä voisi tapahtua on se, että perämies laittaisi omat huonot kokemuksensa kiertoon seuraaville perämiessukupolville. On ollut lottovoitto syntyä Suomeen. Henkilökohtaisesti voin sanoa, että minun lottovoittoni on ollut työura lentää sinivalkoisin siivin. Juu. Ei tosiaan onneksi näin. Kun perämies lentää, niin perämies on PF. Ei siellä mitään hattukulmaa ole. Eikä pidäkään olla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu maanantai klo 12:45 1 tunti sitten, Mikko Tuomi kirjoitti: Juu. Ei tosiaan onneksi näin. Kun perämies lentää, niin perämies on PF. Ei siellä mitään hattukulmaa ole. Eikä pidäkään olla. Eikös nykyiset polvet enää tiedä hattukulmaa? Se olisi perin outoa, kun se on aivan keskeinen asia ohjaamoyhteistyössä. Jo se on olematon, ei päätösvalta ole kenelläkään. Jos se on kallellaan vasemmalle (esimerkkinä voisi olla tyypissä kokematon nuori kapteeni vs. tyypissä kokeneempi ja vanhempi perämies, jolloin päätösvalta siirtyykin perämiehelle) jos taas liiaksi oikealle niin perämies ei rohkene tai halua tehdä järkevää yhteistyötä - pidä tunkkisi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu maanantai klo 14:18 (muokattu) 6 tuntia sitten, Pauli Halme kirjoitti: Olet jostain syystä alkanut kuvitella tilannetta jonkinlaiseksi, ja teet sillä perusteella oletuksia. Ei se vie keskusteluamme eteenpäin. Usko tai älä, niin toiminta oli turvallista, rajoja ei haettu ja riittävän aikaisella toiminnalla lähestyminen ja lasku olivat stabiilit. En minä ole kuvitellut sitä minkäänlaiseksi, vaan olen vain heittänyt oletukset siitä, minkälainen tilanne ei ollut. Se, että toiminta "oli turvallista" on perustunut tuuriin. Kyllähän toiminta aika usein olisi turvallista yksittäistapauksissa, vaikka calloutit heitettäisiin pois ja tehtäisiin niin kuin hyvä tulee, mutta tilastollisesti se ei ole turvallista. Eihän teline- tai laippaylinopeutta satu, jos sitä ei satu, eli kaikki meni turvallisesti kun lopputulos nyt sattui olemaan hyvä. Aika paljon olen tyyppikoulutuksia pitäessä nähnyt tilanteita, joissa kokeneetkin lentäjät ylittävät näitä rajoja ja käytännössä liki aina yhdistävä tekijä näille sähläyksille on se, että vaadittua menetelmää asun muutoksessa ei ole käytetty. No, koulutus on koulutusta, virheitä tapahtuu, se on selvää. Pointti on siinä, että se virhe tapahtuu, kun ei noudateta vakiotoimintamenetelmää, vaan muutetaan asua jollain omalla menetelmällä. Omassa työssäni turvallisuus menee sekä taloudellisuuden että matkustajien mukavuuden edelle. Se ei tarkoita, että taloudellisuus- tai mukavuusnäkökulma unohtuisi, mutta kummallakaan näistä näkökulmista ei voisi omassa työssäni tuollaista toimintaa puolustella. Kuten me kaikki todennäköisesti ymmärrämme, että jos yhtiöllä XYZ stabiilin lähestymisen kova raja 1000 jalassa on +10/-5 solmua ja nopeus sattuisi olemaan +15 solmua ja hidastumaan päin, autokaasu toimii, autopilotti päällä, kone ILS:n liu'ussa, cavok, 20 solmun vastatuuli, ei "turvallisuus vaarannu" sillä kyseisellä yksittäisellä lennolla siten kuin puhekielessä turvallisuuden vaarantuminen ymmärretään, mutta silti siitä laskuun jatkaminen olisi vaatimusten vastaista ja ainut oikea ratkaisu "normaalitilanteessa" (ei tulipaloja jne..) on tehdä ylösveto. Tilastollisesti turvallisuus kuitenkin heikkenee sitä mukaa, mitä enemmän epästabiiliksi mennään ja operaattori on aiheeseen sitten asettanut sen oman rajansa ja sitä vaan on noudatettava. Tietysti tavoite on, ettei tuollaiseen tilanteeseen jouduta, mutta peliliikkeet, joilla se estetään pitää olla sääntökirjan mukaisia. Itseasiassa, jos itse arvioin riskejä, niin pitäisin tuota rajan 5 solmulla ylittävää nopeutta aika paljon pienempänä riskinä kuin epästandardia telineen heiluttelua, mutta silti sitä ylinopeudelta lähestymisen jatkamista ei voi kaupallisessa ilmakuljetuksessa pitää hyväksyttävänä tapana, vaikka kuinka olisi 900 jalassa stabiili. Mutta joo, ajat muuttuvat kaikkialla, eri alueilla ja eri yhtiöissä vielä vähän eri tahdilla. Alalla on erilaisia toimijoita. Osan toimintaa ohjaa nykyaikana huomattavan paljon ulkoinen kuri, esimerkiksi FDM:n kautta. Itse olen ajatellut asian niin, että liikennelentäjä tekee asiat oikein silloinkin, kun kukaan ei ole sitä ikinä näkemässä. Ei tarvitse sitten uhrata ajatusta sille, voiko tästä jäädä kiinni. En missään nimessä ole samaa mieltä esimerkiksi kaikkien manuaaleihin kirjoitettujen menetelmien järkevyydestä (koskee niin kaupallista ilmailua kuin muutakin ilmailua), mutta kyllä minä niitä noudatan silti tarkasti ("pyrin noudattamaan", virheitä sattuu tietysti välillä) kun ne minua velvoittavat. Muokattu: maanantai klo 15:56, käyttäjä: Tatu Koiranen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu maanantai klo 16:41 2 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti: En minä ole kuvitellut sitä minkäänlaiseksi, vaan olen vain heittänyt oletukset siitä, minkälainen tilanne ei ollut. Se, että toiminta "oli turvallista" on perustunut tuuriin. Se, että toiminta oli turvallista ei perustunut tuuriin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu maanantai klo 16:55 (muokattu) 28 minuuttia sitten, Pauli Halme kirjoitti: Se, että toiminta oli turvallista ei perustunut tuuriin. Selvä. Ainkaan vakiotoimintamenetelmien noudattamiseen se ei perustunut. Voiko niistä siis luopua laajemminkin, jos ne eivät vaikuta turvallisuuteen vaikka lähtee soveltamaan?-) Kun ollaan julkaistun toimintamenetelmän ulkopuolella, ollaan enemmän tuurin varassa kuin menetelmiä noudattaessa ja ollaan myös hyvin alttiita "tyhmille virheille", joilta menetelmät suojaavat. Esimerkiksi kun käsket itse itseäsi ottamaan telineen alas, poistat reasonin mallista sen juustoviipaleen, jossa PF tarkastaa nopeuden olevan soveltuva telineen ulosotolle ennen kun käskyä edes esitetään. Toki se viipale jää jäljelle, jossa itse katsot sen olevan soveltuva, mutta kaupallisen ilmakuljetuksen turvallisuus perustuu jossain määrin nimenomaan viipaleiden määrään joita miehistöyhteistyö lisää verratuna yhden ohjaajan toimintaan. Se on totta, että yleensä yksittäinen poikkeaminen ei aiheuta ongelmia jos kaikki muu sattuu menemään hyvin, mutta se nimenomaan edellyttää sitä tuuria, että näin käy. Lentokonehuollossakin on tuplatarkastuksia vaativia kohteita (joissa toisen henkilön on todettava asia), vaikka ne ovat yksinkertaisimmillaan niinkin simppeleitä kuin moottorin öljykorkin sulkemisen varmistamisia. Menetelmässä voi olla siihen suunniteltuja contingency-ratkaisuja esimerkiksi sellaista linjahuollon tilannetta varten, jossa kone on asematasolla ja toista mekaanikkoa ei ole saatavilla paikalle tarkastamaan korkin sulkemista, esimerkiksi eräällä suomalaisella huoltoyrityksellä tämä edellytti ATR42/72-kaluston kohdalla, että se korkin sulkenut mekaanikko, korkin suljettuaan, laskeutuu tikkailta tai työtasolta takaisin alas asematasolle ja vasta sen jälkeen kiipeää uudestaan ylös moottorille tarkastamaan, että on todella sulkenut korkin. Jos toinen mekaanikko oli saatavilla, tarkastusta ei saanut itse tehdä. Menetelmä vähensi korkki auki lentämisiä (ei se öljy ATR:n moottorista valtoimeen lennä vaikka korkki olisi auki, jos tuuria on sen verran, että korkin alla oleva mekaaninen läppä sattuu myös toimimaan oikein ja estää öljyn kulkemisen väärään suuntaan). Mielestäni hyvä esimerkki erittäin yksinkertaisesta asiasta, jossa turvallisuus on lisääntynyt, kun tuurin merkitystä lopputulokseen on pienennetty. Lopuksi, ei ole tarkoitus edes erityisesti ottaa kantaa tuohon kertomaasi tapahtumaan, joka historiassa sattui, vaan kommentoida asiaan enemmän nykyajan käsitysten valossa, jotka ovat tietysti myös muuttuneet siitä, mitä aikoinaan oli. Muokattu: maanantai klo 17:11, käyttäjä: Tatu Koiranen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu maanantai klo 17:10 4 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti: Selvä. Ainkaan vakiotoimintamenetelmien noudattamiseen se ei perustunut. Voiko niistä siis luopua laajemminkin, jos ne eivät vaikuta turvallisuuteen vaikka lähtee soveltamaan?-) Kun ollaan julkaistun toimintamenetelmän ulkopuolella, ollaan tuurin varassa ja ollaan myös hyvin alttiita "tyhmille virheille", joilta menetelmät suojaavat. Esimerkiksi kun käsket itse itseäsi ottamaan telineen alas, poistat reasonin mallista sen juustoviipaleen, jossa PF tarkastaa nopeuden olevan soveltuva telineen ulosotolle ennen kun käskyä edes esitetään. Se on totta, että yleensä yksittäinen poikkeaminen ei aiheuta ongelmia jos kaikki muu sattuu menemään hyvin, mutta se nimenomaan edellyttää sitä tuuria, että näin käy. Jos olet ajatuksella lukenut kirjoittamiani tekstejä, niin pitäisi olla selvää, että vakiomenetelmillä mennään. En ole käskenyt itseäni ottamaan telinettä alas. Kehotin perämiestä antamaan komennon ja jostain syystä (ei aleta sitä enää spekuloimaan) hän arveli, ettei sille ole tarvetta. Minä näin asian toisin. Nyt taas oletat kun otat tuon juustoviipaleen esille. Et edes voi tietää tilannetta kokonaisuutena, enkä sitä tässä ala enempää avaamaan. Eiköhän tämä aihe ole jo käsitelty ja aihetta seuranneet ovat varmastikin selvillä mistä oli kyse. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu maanantai klo 17:16 (muokattu) 13 minuuttia sitten, Pauli Halme kirjoitti: Nyt taas oletat kun otat tuon juustoviipaleen esille. Et edes voi tietää tilannetta kokonaisuutena, enkä sitä tässä ala enempää avaamaan. Eiköhän tämä aihe ole jo käsitelty ja aihetta seuranneet ovat varmastikin selvillä mistä oli kyse. En tietenkään voi tietää tilannetta kokonaisuutena, mutta siitä alkuperäisestä kommentista syntyi käsitys, että nimenomaan kapteenina toimiva PM ottaisi telineen alas ilman PF:n käskyä. Sehän on luonnollisesti ihan ok, jos kapteeni saa sen hölmösti lentävän perämiehen lopulta käskemään telineen alas, silloinhan ei ole tapahtunut mitään poikkeuksellista. "Jos kapteeni kokee jonkin asian omalle toimintakulttuurilleen vieraaksi, hän voi ottaa asian esiin. Ja vie kehotuksen jälkeen, jos ei muuten toimintaa synny, kätensä kohti laskutelinevipua ja odottaa komentoa. Jos ei sitä tule, niin hän toteaa, että otan nyt laskutelineen alas" En ole päälliköinyt liikenneluokan konetta, mutta olen päälliköinyt kuitenkin pienempiä koneita joitain tuhansia tunteja. Tiedän kuitenkin jo nyt, että koska olen itse altis virheille, en lähtisi ottamaan telinettä alas normaalitoiminnassa päällikkönä, jos asiasta ei synny konsensusta ja en näe turvallisuuden sitä ehdottomasti edellyttävän. Tämä sen takia, että se voikin olla minun oma tilannetietoisuuteni, joka on täysin kuusessa ja perämies on tilanteen herrana ja sillä on joku syy sille, ettei käske telinettä alas. Oli se sitten vaikka nopeus. Minun egoni kyllä kestää turhan ylösvedon lentämisen, jos en kykene ajoissa luomaan konsensusta siitä, että nyt olisi hyvä ottaa se teline alas ja samaan PF:n suusta niitä maagisia sanoja "gear down". Muokattu: maanantai klo 17:25, käyttäjä: Tatu Koiranen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu eilen 07:01 (muokattu) 18 tuntia sitten, Pauli Halme kirjoitti: Eikös nykyiset polvet enää tiedä hattukulmaa? Se olisi perin outoa, kun se on aivan keskeinen asia ohjaamoyhteistyössä. Jo se on olematon, ei päätösvalta ole kenelläkään. Jos se on kallellaan vasemmalle (esimerkkinä voisi olla tyypissä kokematon nuori kapteeni vs. tyypissä kokeneempi ja vanhempi perämies, jolloin päätösvalta siirtyykin perämiehelle) jos taas liiaksi oikealle niin perämies ei rohkene tai halua tehdä järkevää yhteistyötä - pidä tunkkisi. Pidän tunkkini. Sinä voit pitää kivikautiset asenteesi. "Päätösvalta", voi pojat. Nykyaikaisessa ohjaamossa on 2 lentäjää, toinen on PF, toinen PM. Päätöksenteko perustuu tähän jakoon, ei siihen kapteeni/perämies-jakoon tai hattukulmaan. Tuo hattukulma-ajattelu on tosiaan 30 vuotta vanhaa höpölöpöä, josta on yritetty päästä eroon vuosikymmenet. Jos minä perämiehenä olen PF, niin minä päätän koska telineet otetaan alas, tai mihin suuntaan kierretään sääolosuhteita, tai milloin noustaan ylös, tai mennään alaspäin lentopinnoilla. Näistä voidaan aina keskustella, mutta se päätösvalta on minulla. Jos se ei sille kapteenille kelpaa, niin kapteeni sanoo "my controls" ja siitä eteenpäin kapteeni on PF, joka päättää nämä asiat. Historia tuntee todella monta tapausta, jossa se kaikkiviisas kapteeni todellisuudessa on aivan hukassa siitä missä mennään, ja oma-aloitteisesti aiheuttaa sitten onnettomuuden kun se alkaa tekemään sillä kapteenin päätösvallalla asioita. Muokattu: eilen 07:02, käyttäjä: Mikko Tuomi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu eilen 08:37 (muokattu) 1 tunti sitten, Mikko Tuomi kirjoitti: Pidän tunkkini. Sinä voit pitää kivikautiset asenteesi. "Päätösvalta", voi pojat. Nykyaikaisessa ohjaamossa on 2 lentäjää, toinen on PF, toinen PM. Päätöksenteko perustuu tähän jakoon, ei siihen kapteeni/perämies-jakoon tai hattukulmaan. Tuo hattukulma-ajattelu on tosiaan 30 vuotta vanhaa höpölöpöä, josta on yritetty päästä eroon vuosikymmenet. Jos minä perämiehenä olen PF, niin minä päätän koska telineet otetaan alas, tai mihin suuntaan kierretään sääolosuhteita, tai milloin noustaan ylös, tai mennään alaspäin lentopinnoilla. Näistä voidaan aina keskustella, mutta se päätösvalta on minulla. Jos se ei sille kapteenille kelpaa, niin kapteeni sanoo "my controls" ja siitä eteenpäin kapteeni on PF, joka päättää nämä asiat. Historia tuntee todella monta tapausta, jossa se kaikkiviisas kapteeni todellisuudessa on aivan hukassa siitä missä mennään, ja oma-aloitteisesti aiheuttaa sitten onnettomuuden kun se alkaa tekemään sillä kapteenin päätösvallalla asioita. Nyt alkaa keskustelu karkaamaan aika kauas aiheesta ja toivottavasti luetun ymmärtäminen ei ole noin vaikeaa ohjaamossa. Tämä perämies-kapteeniväittely lähti siitä kun meikäläistäkin idiootiksi ehdit kehumaan. Se että perämoottorikoneissa kapteeni piti kättään tehovipujen takana ei ollut mitään hipelöintiä vaan sanatonta kommunikointia siitä että PF ei vahingossakaan vedä tehoja liian aikaisin tyhjäkäynnille. Kuten useaan kertaan edellä on erittäin kokenut kapteeni todennut niin päätöksenteko ja vastuu koneen operoinnista on kapteenilla. Lentokoneen lentäminen on tiimityötä: perämiehille annetaan vastuuta ja useimmiten kapteenin ei tarvitse puuttua perämiehen ratkaisuihin. Perämies ei todellakaan tee itsenäisesti mitään ratkaisuja pintojen tai minkään muunkaan suhteen. Hyvässä CRM:ssä perämies saattaa näin virheellisesti kuvitella mutta kapteeni on vastuussa myös näistä ratkaisuista. Tämä voi joillekin tulla yllätyksenä jakkaraa vaihtaessa. Hattukulma on täällä Suomessa, ainakin suurimmalla yhtiöllä, hyvässä asennossa ja kaikki operointi tähtää siihen että hyvistä perämiehistä tulee hyviä kapteeneja. Tuo telineen alasotto kapteenin toimesta on varmasti,ollut aiheellinen; liikennekoneen energianhallinnassa teline on ylivoimaisesti tehokkain väline. Tuntien ko. kapteenin voin varmuudella sanoa että siihen ei liittynyt mitään dramatiikkaa. Miten tämä sitten liittyy tuohon Toronton onnettomuuteen? Emme tiedä mikä oli tilanne mutta todennäköisesti kokenut kapteeni teki virhearvioinnin ja antoi kokemattoman perähenkilön ohjata konetta monellakin tavalla haastavissa olosuhteissa. Puuskainen tuuli, pöllyävä lumi ja ilmeisesti vasta-aurinko haittasivat näkyvyyttä, koneen kuormaus jne. olivat mahdollisesti syynä sille että kone iskeytyi n. 120 m kynnyksen jälkeen kiitotiehen. Tilanteesta olisi mahdollisesti selvitty jos olisi tehty ylösveto kun kone alkoi vajoamaan n. 100 jalan korkeudessa. Muokattu: eilen 08:41, käyttäjä: Jukka Jaskari Tekstimuokkaus 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu 4 tuntia sitten 20 tuntia sitten, Jukka Jaskari kirjoitti: Nyt alkaa keskustelu karkaamaan aika kauas aiheesta ja toivottavasti luetun ymmärtäminen ei ole noin vaikeaa ohjaamossa. Tämä perämies-kapteeniväittely lähti siitä kun meikäläistäkin idiootiksi ehdit kehumaan. Se että perämoottorikoneissa kapteeni piti kättään tehovipujen takana ei ollut mitään hipelöintiä vaan sanatonta kommunikointia siitä että PF ei vahingossakaan vedä tehoja liian aikaisin tyhjäkäynnille. Kuten useaan kertaan edellä on erittäin kokenut kapteeni todennut niin päätöksenteko ja vastuu koneen operoinnista on kapteenilla. Lentokoneen lentäminen on tiimityötä: perämiehille annetaan vastuuta ja useimmiten kapteenin ei tarvitse puuttua perämiehen ratkaisuihin. Perämies ei todellakaan tee itsenäisesti mitään ratkaisuja pintojen tai minkään muunkaan suhteen. Hyvässä CRM:ssä perämies saattaa näin virheellisesti kuvitella mutta kapteeni on vastuussa myös näistä ratkaisuista. Tämä voi joillekin tulla yllätyksenä jakkaraa vaihtaessa. Hattukulma on täällä Suomessa, ainakin suurimmalla yhtiöllä, hyvässä asennossa ja kaikki operointi tähtää siihen että hyvistä perämiehistä tulee hyviä kapteeneja. Tuo telineen alasotto kapteenin toimesta on varmasti,ollut aiheellinen; liikennekoneen energianhallinnassa teline on ylivoimaisesti tehokkain väline. Tuntien ko. kapteenin voin varmuudella sanoa että siihen ei liittynyt mitään dramatiikkaa. Miten tämä sitten liittyy tuohon Toronton onnettomuuteen? Emme tiedä mikä oli tilanne mutta todennäköisesti kokenut kapteeni teki virhearvioinnin ja antoi kokemattoman perähenkilön ohjata konetta monellakin tavalla haastavissa olosuhteissa. Puuskainen tuuli, pöllyävä lumi ja ilmeisesti vasta-aurinko haittasivat näkyvyyttä, koneen kuormaus jne. olivat mahdollisesti syynä sille että kone iskeytyi n. 120 m kynnyksen jälkeen kiitotiehen. Tilanteesta olisi mahdollisesti selvitty jos olisi tehty ylösveto kun kone alkoi vajoamaan n. 100 jalan korkeudessa. Juu ei. Maailmalla CRM-piireissä juuri tuosta asenteesta ja ajattelutavasta yritetään päästä eroon kovaa vauhtia, eli nykysuunta on siihen että mennään PF/PM jakoon, ei PIC/FO. Kapteenin ei tulisi sekaantua siihen päätöksentekoon muutoin kuin silloin, jos lentoturvallisuus uhkaa vaarantua. Toki tämä toimii molempiin suuntiin, myös perähenkilö puuttuu, jos kapteeni tekee jotain tyhmää. Tietty asioista voidaan keskustella, mutta jos asia on 50/50 eikä turvallisuus vaarannu, niin PF päättää. Jos kapteeni ei tykkää päätöksestä, niin aina voi sanoa "my controls". Tämä voi tulla sinulle yllätyksenä, tiesitkö että data kertoo että nämä hölmöilyt menevät melkein tasan 50/50 PIC/FO jaolla. Kapteenit sössivät asioita ihan yhtä usein kuin perähenkilöt. Se, mistä raportteja tehdään eroaa hieman per jakkara, mutta PIC raporteissa korostuu huono ja itsenäinen päätöksenteko. Eli juuri tuo toiminta mitä kovasti kannatat. Tuollainen "hyvässä CRM:ssä perähenkilö saattaa kuvitella että hän tekee jotain päätöksiä" on silkkaa kivikautista roskaa, onneksi tässä on sukupolvenvaihdos menossa jolloin tuosta asenteesta ehkä vihdoin päästään eroon. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu 50 minuuttia sitten 3 tuntia sitten, Mikko Tuomi kirjoitti: Juu ei. Maailmalla CRM-piireissä juuri tuosta asenteesta ja ajattelutavasta yritetään päästä eroon kovaa vauhtia, eli nykysuunta on siihen että mennään PF/PM jakoon, ei PIC/FO. Kapteenin ei tulisi sekaantua siihen päätöksentekoon muutoin kuin silloin, jos lentoturvallisuus uhkaa vaarantua. Toki tämä toimii molempiin suuntiin, myös perähenkilö puuttuu, jos kapteeni tekee jotain tyhmää. Tietty asioista voidaan keskustella, mutta jos asia on 50/50 eikä turvallisuus vaarannu, niin PF päättää. Jos kapteeni ei tykkää päätöksestä, niin aina voi sanoa "my controls". Tämä voi tulla sinulle yllätyksenä, tiesitkö että data kertoo että nämä hölmöilyt menevät melkein tasan 50/50 PIC/FO jaolla. Kapteenit sössivät asioita ihan yhtä usein kuin perähenkilöt. Se, mistä raportteja tehdään eroaa hieman per jakkara, mutta PIC raporteissa korostuu huono ja itsenäinen päätöksenteko. Eli juuri tuo toiminta mitä kovasti kannatat. Tuollainen "hyvässä CRM:ssä perähenkilö saattaa kuvitella että hän tekee jotain päätöksiä" on silkkaa kivikautista roskaa, onneksi tässä on sukupolvenvaihdos menossa jolloin tuosta asenteesta ehkä vihdoin päästään eroon. Et ilmeisesti yritäkään ymmärtää mistä tässä on ollut kysymys, en jatka vänkäämistä tästä aiheesta. Finnairilla on hattukulma ollut tarpeeksi loiva jotta CRM on hyödynnetty maksimaalisesti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla