Eemil Tahvainen

Omakustanteinen lentokoulutus

6 viestiä aiheessa

Moikka,

Olen tässä tuuminut Frozen ATPL/CPL-pahvien ajamista ja kyselisinkin porukalta mielipiteitä/kokemuksia. 
 

Mistä pankista olette ottaneet lainaa ja minkälaisin ehdoin? 
Aeropole/BF-Lento pros and cons? 

Kaikki muu info myös tervetullutta. :) 

Muokattu: , käyttäjä: Eemil Tahvainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on siis tämänhetkinen tausta? LAPL tai PPL? Vai onko mitään lupakirjaa ennestään? Ja toisaalta, mikä on suunnitelma, että mitä sillä CPL:llä sitten aikoisi tehdä - lähinnä siis siltä kannalta, että jos on tarkoitus esimerkiksi koittaa lentoyhtiöön työllistyä, niin tarvitaan vähän enemmän kuin pelkkä CPL, eli käytännössä CPL-lupakirja, ATPL-teoria, jokin ME/IR-luokka- tai tyyppikelpuutus (yleensä MEP(land)(IR)) sekä MCC-kurssi.

Tuolta saisi frozen ATPL:n (ja työpaikan) 61 tonnilla, josta 14 tonnia pitää maksaa ennen koulutusta ja loput 47 tonnia maksetaan sitten aikanaan palkasta vähentämällä: https://careers.wizzair.com/go/Pilot-Academy/5382601/

The cost of the Ab-initio training is € 61 460. Out of this training fee you will have to pay € 13 950 initially before getting enrolled to the program. This part of the fee covers the first phase of the training program of approximately 5 months, including part of the ATPL(A) theory and around 20 hours of flight training. Remainder of the training fee is paid in monthly instalments for 5 years after being released as First Officer at Wizz Air, based on the below table:

Timing of the payment for remainder of the tuition fee and monthly installment (in EUR)
Between months 1-30 after Flight check for release: 520 EUR
Between months 31-60 after Flight check for release: 897 EUR
Between months 61-65 after Flight check for release: 1000 EUR*

* Loyalty bonus: the last five instalments (between months 61-65) amounting to 5000 EUR of the fees will be waived if you comply with the terms of the agreement especially if you maintain your employment at Wizz Air as a pilot for 5 years.

Omasta mielestäni tällä hetkellä paras kaupallinen "valmiin kokonaisuuden" diili Euroopassa, varsinkin jos miettii sitä, ettei rahoitusta tarvitse itse järjestää (tuon 14 tonnin yli). Modulaarisena saanee edelleen tuota halvemmalla järjestettyä jostain muualta, varsinkin, jos lentokokemusta on jo kertynyt pohjalle niin, ettei esimerkiksi CPL:n tai IR:n minimituntivaatimusten takia tarvitse enää lentää ylimääräistä hurua.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Mikä on siis tämänhetkinen tausta? LAPL tai PPL? Vai onko mitään lupakirjaa ennestään? Ja toisaalta, mikä on suunnitelma, että mitä sillä CPL:llä sitten aikoisi tehdä - lähinnä siis siltä kannalta, että jos on tarkoitus esimerkiksi koittaa lentoyhtiöön työllistyä, niin tarvitaan vähän enemmän kuin pelkkä CPL, eli käytännössä CPL-lupakirja, ATPL-teoria, jokin ME/IR-luokka- tai tyyppikelpuutus (yleensä MEP(land)(IR)) sekä MCC-kurssi.

Tuolta saisi frozen ATPL:n (ja työpaikan) 61 tonnilla, josta 14 tonnia pitää maksaa ennen koulutusta ja loput 47 tonnia maksetaan sitten aikanaan palkasta vähentämällä: https://careers.wizzair.com/go/Pilot-Academy/5382601/

The cost of the Ab-initio training is € 61 460. Out of this training fee you will have to pay € 13 950 initially before getting enrolled to the program. This part of the fee covers the first phase of the training program of approximately 5 months, including part of the ATPL(A) theory and around 20 hours of flight training. Remainder of the training fee is paid in monthly instalments for 5 years after being released as First Officer at Wizz Air, based on the below table:

Timing of the payment for remainder of the tuition fee and monthly installment (in EUR)
Between months 1-30 after Flight check for release: 520 EUR
Between months 31-60 after Flight check for release: 897 EUR
Between months 61-65 after Flight check for release: 1000 EUR*

* Loyalty bonus: the last five instalments (between months 61-65) amounting to 5000 EUR of the fees will be waived if you comply with the terms of the agreement especially if you maintain your employment at Wizz Air as a pilot for 5 years.

Omasta mielestäni tällä hetkellä paras kaupallinen "valmiin kokonaisuuden" diili Euroopassa, varsinkin jos miettii sitä, ettei rahoitusta tarvitse itse järjestää (tuon 14 tonnin yli). Modulaarisena saanee edelleen tuota halvemmalla järjestettyä jostain muualta, varsinkin, jos lentokokemusta on jo kertynyt pohjalle niin, ettei esimerkiksi CPL:n tai IR:n minimituntivaatimusten takia tarvitse enää lentää ylimääräistä hurua.

Olipa huono aloitus minulta. Eli PPL löytyy ja päällikönä 400h tiimaa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Eemil Tahvainen kirjoitti:

Olipa huono aloitus minulta. Eli PPL löytyy ja päällikönä 400h tiimaa. 

Ja tavoitteena ois pelkkä CPL, vai myös ns. frozen ATPL?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 minuutti sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Ja tavoitteena ois pelkkä CPL, vai myös ns. frozen ATPL?

Näköjään oli hävinnyt frozen ATPL tuolta ekasta postauksesta, mutta kyllä ATPL olisi tarkoitus. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse hoitaisin varmaan tuossa tilanteessa joko BF:n kautta, tai katselisin suoraa esimerkiksi Puolan tai Slovakian suunnalta jotain lentokoulua. ATPL-teoriat saa ostettua muutamalla tonnilla netistä, ne voi hoitaa pois alta ennen kun on edes mihinkään varsinaseen lentokoneella kouluttavaan lentokouluun yhteydessä.

Ehkä olennaisin ohje on se, että älä maksa etukäteen suuria summia, vaan sitä mukaa, kun koulutus edistyy.

Pankkilainan suhteen voi toki olla, että rahoitus on vaikeampi saada ulkomaiselle kouluttajalle, toisaalta kustannustaso on myös huomattavasti matalampi. En itse ikimaailmassa laittaisi 130 tonnia kiinni täyden palvelun pakettiin, jos n. 30-40 tonnilla saa suunnilleen sen saman koulutuksen.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään