Tatu Koiranen

Vakava vaaratilanne Chicagossa: CL35 rullasi laskeutuvan B737 eteen

23 viestiä aiheessa

Chicago Midwayn lentoasemalla (KMDW, MWD) sattui vakava vaaratilanne tänään 25.2.2025 paikallista aikaa klo 8:48 (14:48 UTC), kun Omahasta saapuvan, kiitotielle 31C laskeutumassa olleen Southwestin 737:n eteen rullasi kiitotietä ylittämään Flexjetin Bombardier Challenger 350 (N560FX). Southwest teki ylösvedon kiitotien pinnasta. Video löytyy ainakin facebookista, ohessa pari kuvaa siitä: https://www.facebook.com/100082446700677/videos/1746151812595786/

2025_02_25_chicago_stream0.thumb.jpg.6b32b2ad2954e6a6119f24576ac8a291.jpg

2025_02_25_chicago_stream.thumb.jpg.0bc68a85fa93bb63942c466066b688ca.jpg

2025_02_25_chicago_fr24.png.08f5dfc9883b276527b79deacecd2f1c.png

En kuunnellut radiokeskusteluja, joista varmaan selviäisi, kuka töpeksi. Vaihtoehtojahan on muutama, flexjet ylittämässä kiitotietä ilman selvitystä, flexjet selvitetty ylittämään eri kiitotie kuin jonka ylittivät, southwest laskeutumassa ilman selvitystä, southwest laskeutumassa selvityksellä mutta väärälle kiitotielle, tai lennonjohto selvittänyt toisen ylittämään ja toisen laskeutumaan...

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan olisi tullut pahaa jälkeä,ellei South Westin miehistö olisi ollut hereillä(viime tipassa). Mikähän tuossa on nyt pettänyt?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä mennyt pitkään että tämä tubettaja sai videon ulos

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä jää paljoa arvailun varaa siitä kuka muni tämän. Flexjet sai kahdesti ohjeet odottaa lupaa ylittää 31C. GND puhui vieläpä oikein poikkeuksellisen kauniin selkeää englantia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainoa mistä tuosta voi soveltaa on että toi 31L on tosiaan sellainen kiitotie ettei sitä käytä kukaan/ketään/milloinkaan. Huonosti briiffattu rullaus ja pääsyy on selvillä, mutta kyllä tuo rullausreitti jättää aika ison reiän siihen juustoon.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 minutes ago, petri a hiltunen said:

Hmmm.. .täysin tuntematta Airbussin nykytekniikkaa/softaa olisiko lopputulos voinut olla toisen lainen jos 737 tilalla olisi ollut pikkubussi? Ref case https://asn.flightsafety.org/asndb/326525

ja sen tekninen juurisyy?

Eiköhän se Airbuskin tee ylösvedon kun käskee. Kai siinäkin joku TOGA-nappula on. En ole koskaan lentänyt kuin kyydissä, mutta luulisin.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Eiköhän se Airbuskin tee ylösvedon kun käskee. Kai siinäkin joku TOGA-nappula on. En ole koskaan lentänyt kuin kyydissä, mutta luulisin.

No ei ole mitään nappuloita mutta kaikki lentokoneet tekevät ylösvedon ihan samalla tavalla: tehovivut eteen ja sauvaa taakse. Airbussi menee toga-modelle kun tehovivut työnnetään eteen. Ei ole mitään rakettitiedettä ja tässä Chicagon tapauksessa tehdään kyllä aivan liian suurta draamaa tuosta ylösvedosta: täysin normaali ylösveto.
Sinänsä tapaus taas osoitus miten huonot menetelmät aiheuttaa näitä incidenttejä. Rullaukseen käytetään kiitotietä, risteävä, rullaustieltä näyttävä asfalttialue onkin kiitotie. Businessjetille ei kerrota vaikuttavasta liikenteestä. Aurinko ehkä esti lähestyvän koneen havainnoinnin. Joka tapauksessa miehistö ei tiennyt missä oli eikä sen takia noudattanut ”hold short of 31C” -selvitystä.

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, petri a hiltunen kirjoitti:

Hmmm.. .täysin tuntematta Airbussin nykytekniikkaa/softaa olisiko lopputulos voinut olla toisen lainen jos 737 tilalla olisi ollut pikkubussi? Ref case https://asn.flightsafety.org/asndb/326525

ja sen tekninen juurisyy?

Tässähän ei varsinaista teknistä juurisyytä ollut, vaan juurisyy oli pösilöissä ohjaajissa. Tekninen asiaan vaikuttanut syy oli tietysti se, että tyhjkäynnillä olevat suihkumoottorit ottavat oman aikansa jotta kiihtyvät uudelleen, tätä ei ilmeisesti osattu ottaa ohjaamossa huomioon. Kaasuvivut työnnettiin eteen 5 sekuntia ennen kun osui ja käytännössä juuri silloin kun osui, moottorit olivat suunnilleen saavuttaneet maksimityöntövoimansa tai olivat enää sekunnin päästä sille kiihtymisestä.

Ja tosiaan kuten Jukka tuossa totesi, nappuloita ei ole, vaan bussissa toga-valinta tulee kun lämäsee kaasukahvat eteen. Jotta FD moodi vaihtuisi myös ylösvetomoodiin, pitää lisäksi koneen olla muussa kuin sileässä asussa.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 minuuttia sitten, Jukka Jaskari kirjoitti:

No ei ole mitään nappuloita mutta kaikki lentokoneet tekevät ylösvedon ihan samalla tavalla: tehovivut eteen ja sauvaa taakse. Airbussi menee toga-modelle kun tehovivut työnnetään eteen. Ei ole mitään rakettitiedettä ja tässä Chicagon tapauksessa tehdään kyllä aivan liian suurta draamaa tuosta ylösvedosta: täysin normaali ylösveto.
Sinänsä tapaus taas osoitus miten huonot menetelmät aiheuttaa näitä incidenttejä. Rullaukseen käytetään kiitotietä, risteävä, rullaustieltä näyttävä asfalttialue onkin kiitotie. Businessjetille ei kerrota vaikuttavasta liikenteestä. Aurinko ehkä esti lähestyvän koneen havainnoinnin. Joka tapauksessa miehistö ei tiennyt missä oli eikä sen takia noudattanut ”hold short of 31C” -selvitystä.

Kiinnitin huomiota myös siihen, ettei ko. kentälle ole viitsitty maalata odotuspaikkaviivoja kiitoteiden risteyksiin. Kun Flexjetti on tullut tuolta mistä on tullut ja kääntynyt vasemmalle, on ollut aika helppo mennä 31L:n yli niin, että ovat luulleet 31C:n olevan 31L. Huono briiffaus, vaikkei toi takaisinluku arvaamalla oikein myöskään vakuuttanut, kyllä pitäisi pystyä sanomaan say again jos/kun ei ole mitään käsitystä että mitä selvitettiin, eikä vaan höpisemään jotain.

Toinen erikoisuus ainakin näin ICAO-lasit päässä on se, että mikä hiivatin logiikka (varmaan joku) noissa kiitotien reunamaalauksissa on. Ehkä se, että pisin menee muiden yli tms, koska 31C:n maalauksien yli ei mene toista kiitotietä, 04L menee 31L "yli", 31C "ali" ja 31R "yli", jne, kun yleisempi tapa on katkaista reunaviiva risteysalueilta kokonaan.

67c059eb5d099_2025_02_25_chicago_rwymarkingscopy.thumb.jpg.31d770fa2bf2932b9a521e568579ff69.jpg

 

Ja kuten Torontosta hiljattain nähtiin, ainakin Kanadan puolella onnistuu myös niiden odotuspaikkamerkintöjen tekeminen keskelle kiitotietä eikä reunaviivakaan jatku risteyksessä:

 

2025_02_25_chicago_toronto.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Ja tosiaan kuten Jukka tuossa totesi, nappuloita ei ole, vaan bussissa toga-valinta tulee kun lämäsee kaasukahvat eteen. Jotta FD moodi vaihtuisi myös ylösvetomoodiin, pitää lisäksi koneen olla muussa kuin sileässä asussa.

Näyttäisi ainakin vanhemmissa B737 -koneissa olevan "TOGA switch". Chris Bradyn B737 sivulla olevassa "Boeing B737-300/400 Notes" dokumentissa se ainakin mainitaan monta kertaa, esimerkiksi tässä:

Lainaa

Both F/D’s must be on to engage takeoff or go-around mode. When the TOGA switch is pushed on takeoff the initial command is 10° nose down. Heading command if other than runway heading will be 4° maximum bank until 400 ft. then selected bank angle. At 60 KIAS the F/D pitch will command 15° nose up. After liftoff pitch will command to maintain the set MCP speed (V2).

Note: Even if the F/D switches are OFF they will display automatically if the TOGA switches are pressed below 2000 ft.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 minuutti sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Näyttäisi ainakin vanhemmissa B737 -koneissa olevan "TOGA switch". Chris Bradyn B737 sivulla olevassa "Boeing B737-300/400 Notes" dokumentissa se ainakin mainitaan monta kertaa, esimerkiksi tässä:

Mutta kun vanhemmat B737:t eivät ole busseja. Eivät kyllä uudemmatkaan. :cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Kiinnitin huomiota myös siihen, ettei ko. kentälle ole viitsitty maalata odotuspaikkaviivoja kiitoteiden risteyksiin. Kun Flexjetti on tullut tuolta mistä on tullut ja kääntynyt vasemmalle, on ollut aika helppo mennä 31L:n yli niin, että ovat luulleet 31C:n olevan 31L. Huono briiffaus, vaikkei toi takaisinluku arvaamalla oikein myöskään vakuuttanut, kyllä pitäisi pystyä sanomaan say again jos/kun ei ole mitään käsitystä että mitä selvitettiin, eikä vaan höpisemään jotain.

Toinen erikoisuus ainakin näin ICAO-lasit päässä on se, että mikä hiivatin logiikka (varmaan joku) noissa kiitotien reunamaalauksissa on. Ehkä se, että pisin menee muiden yli tms, koska 31C:n maalauksien yli ei mene toista kiitotietä, 04L menee 31L "yli", 31C "ali" ja 31R "yli", jne, kun yleisempi tapa on katkaista reunaviiva risteysalueilta kokonaan.

67c059eb5d099_2025_02_25_chicago_rwymarkingscopy.thumb.jpg.31d770fa2bf2932b9a521e568579ff69.jpg

 

Ja kuten Torontosta hiljattain nähtiin, ainakin Kanadan puolella onnistuu myös niiden odotuspaikkamerkintöjen tekeminen keskelle kiitotietä eikä reunaviivakaan jatku risteyksessä:

 

2025_02_25_chicago_toronto.jpg

Ehkäpä business-jetin ohjaajat eivät olleet ihan pösilöitä... Tutkinnassa selvittelisin aika paljon merkintöjä ja haasteita tunnistaa eri kiito- ja rullaustiet. Mielenkiintoista lukea aikanaan NTSB:n rapsa.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ehkä liity mitenkään tähän tapaukseen, mutta tämä naurattaisi ellei itkettäisi.


https://x.com/elonmusk/status/1895136616441905228
Näyttökuva 2025-02-28 132623.png

---edit---


 

Liikenneministeri Sean Duffy julisti 27. helmikuuta 2025, että maa haluaa, että ”parhaat ja älykkäimmät” pääsevät nopeasti FAA:n akatemiaan Mike Monroney Aeronautical Centeriin.

Ministeri Duffy sanoi: Duffy sanoi: ”Tämä hallinto on sitoutunut ratkaisemaan lennonjohtopulan, joka on ollut olemassa liian kauan. Omistautuneiden lennonjohtajien ja FAA:n akatemian huippuosaajien ansiosta lentäminen on edelleen turvallisin tapa matkustaa. Olen sitoutunut palauttamaan FAA:n turvallisuustehtävän ja pyydän lisää loistavia ehdokkaita liittymään joukkoomme.”


https://www.aerotime.aero/articles/faa-air-traffic-controllers-elon-musk

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Aaltonen Ismo kirjoitti:

Ehkäpä business-jetin ohjaajat eivät olleet ihan pösilöitä... Tutkinnassa selvittelisin aika paljon merkintöjä ja haasteita tunnistaa eri kiito- ja rullaustiet. Mielenkiintoista lukea aikanaan NTSB:n rapsa.

Olisi toisalta mielenkiintoista kuulla, miten nämä päätyivät tunnistamaan kiitotien 31C olevan kiitotie 31L, jos siitä oli kyse. Siinä rullaukseen käytettävällä kiitotiellä on ilmakuvien perustella kuitenkin kyltit, joissa lukee 31C ennen risteystä. Huono valmistautuminen, huono briiffi, hosuminen, arvailu ja ulos katsomisen puute vielä lopuksi. Mikä näille on yhteistä? Complacency. Toki menetelmäkin sitten sellainen, joka aiheuttaa ongelmia herkästi, jos koneen päässä ei osata.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikenneministeri Sean Duffy on haastattelussaan sanonut, että lentäjien pitäisi menettää lupakirjansa, jos he ovat tehneet vaaratilanteeseen johtaneen virheen. H

NBC:n yksinoikeudella antamassaan haastattelussa Duffy vastasi kysymykseen, onko hän yhä samaa mieltä siitä, että lentäjien pitäisi menettää lupakirjansa, jos he tekevät virheen, ja vastasi ”helvetti kyllä”, kuten hän totesi Chicagon Midwayn kansainvälisellä lentoasemalla (MDW) tapahtuneen läheltä piti -onnettomuuden jälkeen.

https://simpleflying.com/usdot-secretary-says-pilots-lose-licenses-if-at-fault-accidents/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31 minuuttia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Liikenneministeri Sean Duffy on haastattelussaan sanonut, että lentäjien pitäisi menettää lupakirjansa, jos he ovat tehneet vaaratilanteeseen johtaneen virheen. H

NBC:n yksinoikeudella antamassaan haastattelussa Duffy vastasi kysymykseen, onko hän yhä samaa mieltä siitä, että lentäjien pitäisi menettää lupakirjansa, jos he tekevät virheen, ja vastasi ”helvetti kyllä”, kuten hän totesi Chicagon Midwayn kansainvälisellä lentoasemalla (MDW) tapahtuneen läheltä piti -onnettomuuden jälkeen.

https://simpleflying.com/usdot-secretary-says-pilots-lose-licenses-if-at-fault-accidents/

Älykäs lausunto poliitikolta, mutta mitä muuta voi odottaa Trumpetin hallinnolta. Tällaisiä lausuntoja olen nähnyt joissain kehitysmaissa🙄

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

 Huono valmistautuminen, huono briiffi, hosuminen, arvailu ja ulos katsomisen puute vielä lopuksi. Mikä näille on yhteistä? 

Sanoisinko, että huono kommunikointi ohjaamossa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tikkoja ristiin
 
Keksin lentokenttien ja menetelmien suunnittelijoille esimerkin, jota kerroin myös tapaamisissa ulkomailla:
 
Jos tikkoja heitetään ristiin silloin tällöin harvakseltaan, niin on epätodennäköistä, että kaksi tikkaa törmää toisiinsa. Jos tikkoja heitetään vimmatusti koko ajan ristiin, niin ennemmin tai myöhemmin kaksi tikkaa törmää yhteen. Nyt monella lentokentällä heitetään tikkoja ristiin.
 
Suunnittelijat totesivat viileästi, että lentokoneet eivät ole tikkoja.
 
Esa
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään