Esa Karanko

Pilotiksi tietokonesimulaattorilla

4 viestiä aiheessa

Linnut käyttävät lentäessä suoraa lakia ja ohjausta. Amerikkalaiset linnut käyttävät toissijaista toimintatilaa. Suojauksia ei ole. Lentojen määrään suhteutettuna lintuja putoaa hyvin vähän. Ne eivät sakkaa aavan meren yllä. Tarkkuuslaskut oksalle tai suoraan kotipesään onnisuvat jalkaa katkaisematta. Linnut, paitsi lokki Joonatan, eivät mieti aerodynamiikkaa. Linnut lentävät.
 
Suositun koulukoneen Piper J3 Cubin ainoa sähkölaite oli magneetot. Purjekoneissa ei ollut sähköä laisinkaan. Narunpätkä ohjaamon lasissa mentiin. Lentämisen tunsi ja aisti kuin lintu. Jos lakkasi tuntemasta, niin sakkaus, syöksykierre ja hengenmeno uhkasi.
 
Kerran aiheutin pahaa mieltä kirjoittamalla, että nykylentokoneissa on disko-ohjaamot. Tarkoitin, että lentämisestä on tullut tietokoneavusteista. On automatiikkaa, kuvaa, ääntä ja varoituksia, mutta ohjaintuntumaa ilmavirrassa väriseviin siiivekkeisiin ei ole.
 
Voisivatko uudenaikaset tietokonesimulaattorit korvata vanhanaikaisen lentotaidon?
 
Esa
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
49 minuuttia sitten, Esa Karanko kirjoitti:
Voisivatko uudenaikaset tietokonesimulaattorit korvata vanhanaikaisen lentotaidon?
 
Esa

Ei. Mutta tarvitaanko sellaista edes tulevaisuudessa? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Esa Karanko kirjoitti:
Voisivatko uudenaikaset tietokonesimulaattorit korvata vanhanaikaisen lentotaidon?

En tiijä, mutta hauska harrastus tämä on! ;)

HKI_ROV.JPG

Korvensaari_27.5.23_1.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Tumi Hämäläinen
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä MPL-koulutusohjelma kovin kaukana tästä ole. Tietokonesimulaattorissa on ehkä vähän kotisimulaattoria parempi varustus ja joskus siellä on vielä jalat alla, joiden varassa koko koppi heiluu, mutta oikealla koneella oikeassa ympäristössä lentämisen määrä. Suurin osa lentämisestä tapahtuu simulaattorilla, eikä lentotaito oikealla koneella tyypillisesti ole sellainen, että esimerkiksi CPL-lentokokeen pystyisi läpäisemään.

Joku markkinamies on tuonkin onnistunut ICAO:lle ja EASA:lle myymään ja perustelemaan olevinaan hyvänä ratkaisuna.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään