Jukka Juvankoski

Uusi Ilmailulaki

14 viestiä aiheessa

Suunnitelmissahan oli alkujaan Tammikuu 2006, mutta mikä on nyt tilanne?

 

Prosessi on tällä hetkellä valiokuntakäsittelyssä. Perustuslakivaliokunta on laista lausuntonsa jo antanut Liikenne- ja viestintävaliokunta käsittelee asiaa edelleen, joskin hekin ovat jo asiantuntijoiden kuulemisen saaneet päätökseen ja siirtyneet keskusteluvaiheeseen. Ratkaisuvaiheeseen ollaan ilmeisesti pääsemässä jo tänään kello 12 olevassa kokouksessa. (Lain eteneminen, valiokuntakäsittelyn vaiheet, valiokuntien viikko-ohjelma)

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valmista tuli sekä ilmailulakiin että ilmailuhallintoon liittyvien mietintöjen osalta tänään.

 

-Tero-

 

Hieno juttu!

 

Onko ketään vielä miettinyt mitä uutta voisi tapahtua harrasteilmailussa?

 

Itseäni mietityttää nämä kohdat:

---------------------------------------------------

 

Lupakirjavaatimusta ei 2 momentin mukaan sovellettaisi kevyimpään harrasteilmailuun.Ilma-aluksia, joita saisi ohjata ilman lupakirjaa, olisivat 6 §:n 2 momentissa mainitut painopisteohjattu ultrakevyt lentokone, liidin ja purjelentokone, jonka rakenteellinen massa yksipaikkaisena on enintään 80 kilogrammaa tai kaksipaikkaisena 100 kilogrammaa, miehittämätön ilma-alus, jonka toimintamassa on alle 150 kilogrammaa ja muu ilma-alus, jonka kokonaismassa ilman ohjaajaa on enintään 70 kilogrammaa.

 

-----------------------------------------------------------------

 

Ilma-aluksen ohjaamomiehistön jäsenellä

 

on oltava:

 

1) Ilmailuhallinnon tai 163 §:ssä tarkoitetun harrasteilmailun järjestön myöntämät tai hyväksymät tehtävän edellyttämät lupakirja, kelpuutukset ja hyväksynnät sekä lääketieteellinen kelpoisuustodistus; tai

 

2) vieraassa valtiossa annetut tehtävän ede llyttämät lupakirja, kelpuutukset, hyväksynnät ja lääketieteellinen kelpoisuustodistus, jotka Suomea sitovien kansainvälisten velvoitteiden mukaisesti tunnustetaan 1 kohdassa tarkoitettuja vastaavaksi Suomessa.

 

-----------------------------------------------------------------

 

163 §

 

Tehtävien siirto harrasteilmailun järjestölle

 

Ilmailuhallinto voi sopimuksella siirtää valtakunnalliselle rekisteröidylle harrasteilmailun järjestölle harrasteilmailun valvontaan liittyviä julkisia hallintotehtäviä. Siirrettävät tehtävät voivat koskea harrasteilmailun ilmaalusten ja laitteiden hyväksyntää ja luettelointia sekä näitä ilma-aluksia ja laitteita käyttävien koulutusta sekä lupakirjojen ja kelpoisuustodistusten myö ntämistä. Menettelystä lentokelpoisuuden hallintaorganisaation hoitaessa julkista hallintotehtävää säädetään hallintolaissa, sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa, kielilaissa, viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa ja arkistolaissa. Valtakunnallisen harrasteilmailun järjestön harrasteilmailun valvontaa koskevaan päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla.

Päätökseen saa vaatia oikaisua Ilmailuhallinnolta 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Ilmailuhallinnon oikaisuvaatimuksen johdosta antamaan päätökseen saadaan hakea muutosta valittamalla siten kuin hallintolain käyttölaissa säädetään.

 

------------------------------------------------------------

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Onko ketään vielä miettinyt mitä uutta voisi tapahtua harrasteilmailussa?

 

Viranomaissuoritteet tulevat nousemaan uuden Ilmailuhallituksen myötä.

 

Liikenne ja viestintäministeriön kaavailun mukaan esim. PPL-teoriakokeet 15E/osakoe, ATPL teoriakoe 26E/osakoe, CPL 500E (uusi kelpuutus 500E), PPL 100E (uusi kelpuutus 50E).

 

Nämä hinnat on ministeriön lentokouluissa yms. lausuntokierroksella olevasta luonoksesta. Näitä hintoja voi myös kommentoida ministeriöön, niin kuulisivat yleisilmailijoidenkin kannan asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään on sitten vuorossa tämän lain (ja myös Ilmailulaitoksen jakamista koskevan lain) ensimmäinen käsittely täysistunnossa. Tänään siis mitä ilmeisemmin selviää lakien lopullinen sisältö. Lopullista hyväksyntää varten lait pitää hyväksyä vielä toisessa käsittelyssä, jossa niitä ei voida enää muuttaa, vaan ainoastaan joko hyväksyä tai hylätä.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen käsittely on nyt takana, mutten vielä löytänyt käsittelyn tuloksia. Nämä löytynevät eduskunnan sivuilta viimeistään huomenna. Esitys hyväksyttiin valiokunnan ehdotuksen mukaisena.

 

-Tero-

 

edit: lopputulema lisätty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyy ketjuun:

 

Onko näin, että uusi ilmailulaki pitäisi sisällään kohdan, jossa kaikki, jopa tilapäiset lentopaikat (mm. vesilentokoneille) tulisivat luvanvaraisiksi? Lupa maksaisi kuulemma 1700 euroa jopa väliaikaiselle paikalle, kuten järvilaiturille tms. Lisäksi lentopaikka vaatii kuulemma ympäristöluvan.

 

Onkohan tuossa perää, koska tieto on kolmannen käden sellaista. En jaksanut kahlata läpi eduskunnan lakiesityksiä ja luonnoksia. Joku lienee perehtynyt uuteen ilmailulakiin enemmän.

 

Kysyy epätietoinen Vanhasta Puistolasta ja puistelee jo nyt isoa päätään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko näin, että uusi ilmailulaki pitäisi sisällään kohdan, jossa kaikki, jopa tilapäiset lentopaikat (mm. vesilentokoneille) tulisivat luvanvaraisiksi?

 

Itse ymmärsin lakitekstistä, että maa- ja vesialueen käyttöön tilapäisesti lentoonlähtöihin/laskuihin riittää omistajan/haltijan lupa ja myös kevytlentopaikat on vapautettu lupapakosta.

 

Lakikin on etenemässä jälleen: Keskiviikkona kello 15 alkavassa istunnossa on vuorossa toinen käsittely, jossa lait voidaan enää joko hyväksyä tai hylätä.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse ymmärsin lakitekstistä, että maa- ja vesialueen käyttöön tilapäisesti lentoonlähtöihin/laskuihin riittää omistajan/haltijan lupa ja myös kevytlentopaikat on vapautettu lupapakosta.

 

Lakikin on etenemässä jälleen: Keskiviikkona kello 15 alkavassa istunnossa on vuorossa toinen käsittely, jossa lait voidaan enää joko hyväksyä tai hylätä.

 

-Tero-

 

Niin ja avoimelle vesialueelle - joita on ~90% Suomen vesistöistä - ei tarvita edelleenkään mitään lupaa tilapäiselle käytölle. Ongelmahan on tuon tilapäisen määritelmä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ongelmahan on tuon tilapäisen määritelmä.

 

Tilapäisyyden osalta lain perusteluista löytyy seuraavaa:

 

Tilapäisenä käyttönä ei voitaisi pitää esimerkiksi sellaisia tapauksia, joissa maa-alueelle on lentotoimintaa varten tehty rakennelmia tai jos aluetta käytetään ilma-aluksen lentotoiminnan asemapaikkana. Eräitä vähäisiä, turvallisuutta parantavia toimenpiteitä, kuten jäällä olevan tilapäisen lentopaikan auraamista tai kynnysten merkintää havuilla taikka tuulipussin asentamista voitaisiin kuitenkin pitää toimenpiteinä, jotka olisivat hyväksyttyjä ilman että aluetta niiden johdosta pidettäisiin lentopaikkana.

 

Omasta mielestäni tuo kuulostaa melkoisen tiukalta, kun ilmeisesti oman koneen pitäminen omassa rannassa edellyttäisi lentopaikkalupaa.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilapäisyyden osalta lain perusteluista löytyy seuraavaa:

 

Omasta mielestäni tuo kuulostaa melkoisen tiukalta, kun ilmeisesti oman koneen pitäminen omassa rannassa edellyttäisi lentopaikkalupaa.

 

-Tero-

 

Se vaarahan on tosiaan suuri. Toisaalta jos kone on puoli vuotta maalla virallisella lentokentällä, jossa sitä huolletaan, ym, voisi ainakin yrittää väittää, että se on asemapaikka, ja oma ranta tilapäinen. Varsinkin jos on kyseessä kesämökin ranta. Mökkihän on tilapäinen asunto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään