Kirjoitettu Maaliskuu 10 Kuvatekstissä (Digitalmuseum.no) tarjotaan Malmia ja vuotta 1941. Ei kyllä istu Malmille eikä mielestäni tyypilliseen välilaskupaikkaan Kauhavallekaan. Puuhalli on jotenkin suomalaisen näköinen, mutta mahtaako olla täältä koko kuva. Kyseiset poijjaat Brandis ja Baus kyllä toimivat Petsamossa. 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10 Homepage-Titel - Oblt. Falix-Maria Brandis sivulta löytyy samaa kuvasarjaa. Yksi kuvista näyttää Malmilla otetulta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10 3 minuuttia sitten, Kari Kandelberg kirjoitti: Homepage-Titel - Oblt. Falix-Maria Brandis sivulta löytyy samaa kuvasarjaa. Yksi kuvista näyttää Malmilla otetulta. Sama kuvakin siellä. Mikä noista olisi Malmilla otettu? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10 (muokattu) 1 tunti sitten, Jukka Raunio kirjoitti: Kuvatekstissä (Digitalmuseum.no) tarjotaan Malmia ja vuotta 1941. Ei kyllä istu Malmille eikä mielestäni tyypilliseen välilaskupaikkaan Kauhavallekaan. Puuhalli on jotenkin suomalaisen näköinen, mutta mahtaako olla täältä koko kuva. Kyseiset poijjaat Brandis ja Baus kyllä toimivat Petsamossa. Heitetään tässä ... jossain Norjassa. Esim. Listassa (ENLI) on samantyyppiset hangaarit: https://en.wikipedia.org/wiki/Lista_Air_Station Muokattu: Maaliskuu 10, käyttäjä: Armin Zuger 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10 46 minuuttia sitten, Armin Zuger kirjoitti: Heitetään tässä ... jossain Norjassa. Esim. Listassa (ENLI) on samantyyppiset hangaarit: https://en.wikipedia.org/wiki/Lista_Air_Station Tässä on tuo Listan lekohalli, joka on aivan samantyyppinen. Toki taustalla olevia korkeita rakennuksia sen vieressä ei ole, ainakaan enää, jos on ollutkaan. Eli en ole varma, onko sama kenttä kyseessä. Mutta halli on saman näköinen kyllä. https://www.google.com/maps/@58.1134426,6.6167723,3a,90y,224.42h,89.99t/data=!3m7!1e1!3m5!1srEV1uvWoa2dUjVFsODr21w!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D0.007837538586969117%26panoid%3DrEV1uvWoa2dUjVFsODr21w%26yaw%3D224.4241753298023!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDMwNC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10 Melkein sama kuva kirjassa Erfolgsmarkierungen der Deutschen Luftwaffe 1936-1945 (Karl Ries ja Ernst Obermaier) vuodelta 1970. Paikaksi laitettu Rovaniemi talvella 1941-42. Tiedä häntä... Jari Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10 47 minuuttia sitten, Jari Allan Lappalainen kirjoitti: Melkein sama kuva kirjassa Erfolgsmarkierungen der Deutschen Luftwaffe 1936-1945 (Karl Ries ja Ernst Obermaier) vuodelta 1970. Paikaksi laitettu Rovaniemi talvella 1941-42. Tiedä häntä... Jari Ei ollut Rovaniemellä tietääkseni tuollaisia korkeita isoja rakennuksia mitä hallin takana näkyy. https://kalevimikkonen27.blogspot.com/2017/07/rovaniemen-lentokentta-jatkosodan.html Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10 (muokattu) Kuva kotilomamatkalta pian 1,12.1941 tapahtuneen ylennyksen jälkeen. kuva siis väliltä Rovaniemi-Saksa . Muokattu: Maaliskuu 10, käyttäjä: Vesa Viero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu tiistai klo 21:48 10.3.2025 at 18.54, Jukka Raunio kirjoitti: Sama kuvakin siellä. Mikä noista olisi Malmilla otettu? Tornista päätellen yläkuva Malmilta https://www.jagdgeschwader5und7.de/oblt-falix-maria-brandis/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu perjantai klo 05:27 11.3.2025 at 23.48, Tapio Heinomaa kirjoitti: Tornista päätellen yläkuva Malmilta Tammikuussa 1942 kävi Malmin lentokentällä Bf 110 -koneita (tunnukset?) seuraavasti: 01.01. Malmi-Tallinna. 07.01. Malmi-Tallinna. 08.01. Tallinna-Malmi-Pori. 08.01. Malmi- Kauhava. 26.01. Malmi-Rovaniemi. Lähde: MS:n kooste Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu perjantai klo 09:47 4 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti: Tammikuussa 1942 kävi Malmin lentokentällä Bf 110 -koneita (tunnukset?) seuraavasti: 01.01. Malmi-Tallinna. 07.01. Malmi-Tallinna. 08.01. Tallinna-Malmi-Pori. 08.01. Malmi- Kauhava. 26.01. Malmi-Rovaniemi. Lähde: MS:n kooste Pari ropoa käynnille 26.01. Malmi Rovaniemi Luftwaffe Officer Career Summaries mukaan: Oblt. Brandis Felix ollut lomalla tammikuun 1942 nimitetty 25.01.1942 Staffelkapitän 6.(Z)/JG 5 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu perjantai klo 12:04 (muokattu) Alempi kuva: Mauno O. Salo via Hannu Valtonen / LUFTWAFFE-kuvasto/Pictorial, Keski-Suomen Ilmailumuseon julkaisuja 7, vuodelta 1998: Jukka Muokattu: perjantai klo 12:13, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu perjantai klo 20:30 (muokattu) Henkilökohtaisesti en ole vielä 100% vakuuttanut, että kyse on samasta koneesta. Vasemman kuvan pudotusmerkkien vertailu Malmilla otettuun kuvaan.Ja ketjun ensimmäisessä kuvassa, tunnuksilla ...+L(R)? näyttää olevan L-kirjaimella keltaiset/valeat reunat (vastaava kuva LN+FR:ista tässä). Malmin otetusta kuvasta en ole varma onko L vain tumma/musta. Voiko Jukan kuvan koneen tunnus olla jotain muuta? LN+L.... (viimeinen kirjain D,E,F, P, R ,H,I,K,L,M,N..)? EDIT: tässä (ja toisessakin paikassa) väite, että Jukan kuvassa olisi LN+LH. EDIT2: kun tutkitaan vielä lisää, viimeinen kirjain on kuitenkin jotain muuta kuin H (ks. 3. liite) Ja alkuperäinen kysymys oli, missä kuva on otettu Muokattu: perjantai klo 23:00, käyttäjä: Armin Zuger 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu lauantai klo 00:30 (muokattu) Ja vastaus itselleni: Digitalmuseum.no ja haulla Brandis löytyy lisää kuvia. Ensimmäinen samasta sarjasta Brandis+Baus, ja siinä näkee koneen vasemmalta. L-kirjain selvästi erottuu ja reunoilla. Viimeinen kirjain ei edelleenkään ole ihan selvä. mutta on melkein pakko uskoa että on R (1.(Z) JG 77 oli noin - > Messerschmitt Bf 110 I Norge 1940 - 1945 Av Kjetil Åkra Olve Dybvig).Toisessa kuvassa mitataan voittomerkkejä (samanmuotoisia kuin Malmin koneen kuvasta). Käsittääkseni tämä toinen kuva on otettu vasta Brandiksen kaatumisen jälkeen (kuvaaja: Eberhard Kulbe, hänen nimellä löytyy taas lisää kuvia). Muokattu: lauantai klo 00:32, käyttäjä: Armin Zuger 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu lauantai klo 02:04 Kuvissa mittaillaan Oblt. Brandisin voitonmerkkejä LN+LR koneesta. Neljästoista pudotus tapahtui 29.11.1941. LUFTWAFFE-kuvaston kone on kolmen harmaan suojamaalauksessa. Josko aloituskuva on otettu ennen maalausta? (anteeksi kysymysmerkki) 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu lauantai klo 08:02 Auttaako etsinnöissä tieto yksiköstä? MS Copilot tekoäly kertoo merkinnästä LN+LH seuraavaa: LN = Jagdgeschwarder 5 "Eismeer", Zerstörergruppe 13 (13.(Z)/JG 5) LH = L koneyksilön tunnus, H = 1. Staffel. Koodien lähteenä: https://pilotosdelaluftwaffe.tripod.com/lwmark.htm 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu 18 tuntia sitten (muokattu) 15.3.2025 at 10.02, Seppo Kohonen kirjoitti: Auttaako etsinnöissä tieto yksiköstä? MS Copilot tekoäly kertoo merkinnästä LN+LH seuraavaa... LN+LH - vastaan puhuu minun mielestäni (muun muassa) se, ettei löydy muita kuvia Bf 110-koneista joilla on tunnus LH+..H, mutta monta kuva koneista joilla on tunnus LN+...R. Yllä linkitetystä "...Bf 110 i Norge"- dokumentista, sivu 28/30 (google translate): Lainaa CODES As mentioned earlier, 13.(Z)/JG5 used the code «LN» and the staff letter «R». All letters were the same size... Ja sivu 24 (google translate): Lainaa At some point during this period the unit changed its callsign from ‘2N’ to ‘LN’. This is a very unusual code within the Luftwaffe. The code was used with the staffel letter ‘R’ which corresponds to 7. Staffel. This code and its use is a bit of a problem. A photo from Petsamo taken on 16 October 1941 shows that the LN code was in use before JG 5 was formed (in January 1942) with this staffel letter. The unit's designation was then 1.(Z)JG 77. The question is why did the unit choose a letter code and why did they use the staffel letter ‘R’? Why didn't they change this letter to match the Staffel numbering? It is of course possible that this is one of those cases where they simply did not care to have the correct flight letter, but there is another, more theoretical solution to the problem. Is it possible that the LN code and the letter ‘R’ were chosen to minimize the repainting of the aircraft during the first name change; i.e. from 7./ZG 76 to 1.(Z)/JG 77; from 2N+-R to LN+-R? This is certainly a possibility in my opinion eli R-kirjaimen alkuperä olisi 7./ZG 76 ==> 1.(Z)/JG 77 (joka 1.42. alkaen oli I./JG5 ) Muokattu: 18 tuntia sitten, käyttäjä: Armin Zuger korjaus JG5 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu 18 tuntia sitten 15.3.2025 at 04.04, Tapio Heinomaa kirjoitti: Kuvissa mittaillaan Oblt. Brandisin voitonmerkkejä LN+LR koneesta. Neljästoista pudotus tapahtui 29.11.1941. LUFTWAFFE-kuvaston kone on kolmen harmaan suojamaalauksessa. Josko aloituskuva on otettu ennen maalausta? (anteeksi kysymysmerkki) Jos kyse olisi samasta koneesta, silloin minun mielestäni seuraava epäloogisuus - Malmilla alkuperäisessä suojamaalauksessa, "leveät/paksut" pudotusmerkit - toistaiseksi tuntemattomalla paikalla, Brandis+Baus koneella, "kapeat" pudotusmerkit - Brandiksen kuoleman jälkeen otettu kuva jossa mitataan "paksuja" pudotusmerkkejä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu 17 tuntia sitten Sopiiko paikaksi Kirkkoniemi? 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu 16 tuntia sitten 1 tunti sitten, Armin Zuger kirjoitti: Jos kyse olisi samasta koneesta, silloin minun mielestäni seuraava epäloogisuus - Malmilla alkuperäisessä suojamaalauksessa, "leveät/paksut" pudotusmerkit - toistaiseksi tuntemattomalla paikalla, Brandis+Baus koneella, "kapeat" pudotusmerkit - Brandiksen kuoleman jälkeen otettu kuva jossa mitataan "paksuja" pudotusmerkkejä Oblt. Brandisin, Staffelkapitän 6.(Z)/JG 5 viimeinen lento 2.2.1942 oli koneella LN+AR. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu 15 tuntia sitten (muokattu) 1 tunti sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti: Sopiiko paikaksi Kirkkoniemi? https://digitaltmuseum.no/search/?q=Høybuktmoen+flyplass löytyy kuvia, mutta vain muutamaa kuvaa, josta näkee 'jotain' Høybuktmoen flyplass sommeren 1942 flyplassen-sett-fra-nosfjellet-mot-nordost hoybuktmoen-flyplass-sett-fra-luften-fra-nord tysk-junkers-ju-88d-fra-1-skvadron-av-fjernoppklaringsgruppe-124-1-f-124 Muokattu: 15 tuntia sitten, käyttäjä: Armin Zuger Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu 15 tuntia sitten (muokattu) 2 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti: Sopiiko paikaksi Kirkkoniemi? Tässä on tuo alkuperäinen J. Raunion laittama kuva, jossa näkyy korkeita rakennuksia hallin takana, ehkä peräti kivitaloja? Kirkenesin lentokenttä kuitenkin rakennettiin korpikentäksi, - työkentäksi - erämaahan keskelle ei mitään nopeasti ja mitä kuvia ja karttoja selasin, niin rakennuskanta olisi ollut paremminkin matalaa parakkimallia. Lentokonehalli on kuitenkin voinut olla mahdollisesti samanlainen. Tuossa alla linkissä Kirkenesin kentästä myös infrastruktuurikuvaus: https://www.ww2.dk/Airfields - Norway.pdf Lisäksi löytyi tämä, jossa muutama albumikuva ja kartta Kirkenesistä eli Kirkkoniemestä: https://www.alexautographs.com/auction-lot/luftflotte-5-photo-album-presented-to-hermann-goe_9624B068DF Jukka Muokattu: 15 tuntia sitten, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu 14 tuntia sitten 10.3.2025 at 21.28, Jukka Nisula kirjoitti: Ei ollut Rovaniemellä tietääkseni tuollaisia korkeita isoja rakennuksia mitä hallin takana näkyy. Rovaniemen kentän ympäristö oli rakennettu saksalaisten toimesta käsin jonka he kohteliaasti lähteissään purkivat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu 12 tuntia sitten Jukan laittama kuva samanlaisena ja hivenen erilainen kuva samasta hetkestä löytyy melkoisen monelta sivulta. Yhden sivun mukaan paikka olisi Kjevik Kristiansand etelä-Norjassa: https://www.recoverycurios.com/messerschmitt-bf-110-ln-er-40cm-long-fuselage-relic Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu 11 tuntia sitten 10.3.2025 at 21.28, Jukka Nisula kirjoitti: Ei ollut Rovaniemellä tietääkseni tuollaisia korkeita isoja rakennuksia mitä hallin takana näkyy. Kartta sivulta: https://kalevimikkonen27.blogspot.com/2017/07/rovaniemen-lentokentta-jatkosodan.html Lentokonehallien takana Keminkorkialla useita rakennuksia Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla