Sami Puro

Heathrow (LHR) suljettu koko päivän tulipalon takia

14 viestiä aiheessa

Lontoo | Heathrow'n kenttä suljettu koko päivän – lentoaseman sähköt poikki

https://www.hs.fi/maailma/art-2000011113586.html

Lainaa

Britanniassa Lontoon Heathrow'n lentoasema on suljettu koko perjantain aina puoleen yöhön saakka, lentoasema tiedottaa.

Sulun taustalla on tulipalo, jonka vuoksi sähköt ovat poikki. Tulipalo sattui sähköasemalla noin kahden ja puolen kilometrin päässä lentokentästä, kertoo uutistoimisto Reuters.

...

Kaikki kentän kautta kulkevat lennot joudutaan reitittämään uudelleen.

Flightradar24-lentodatasivuston mukaan ainakin 120 ilmassa olevaa Heathrow'hun matkalla ollutta konetta joudutaan ohjaamaan muualle. Jotkin Yhdysvalloista lähteneet lennot kääntyivät kesken lennon ja palasivat takaisin.

Lentokentän mukaan kentän kautta kulkevassa lentoliikenteessä on odotettavissa merkittäviä häiriöitä vielä useampien päivien ajan. Matkustajia on kielletty saapumasta kentälle ennen sen aukeamista lauantaina.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman hämmentää onko euroopan suurimman lentoaseman toiminta yhden sähköaseman varassa? Entäs varavoima, kotimaan kentillä varavoimakoneet hörähtää käyntiin muutamassa sekunnissa sähköjen katketessa eikä operaatiot vaarannu millään lailla. Vai onko tässä heti todettu että valtavia matkustajamääriä ei pystytä hoitamaan jos terminaaleihin ei riitä kunnolla varavirtaa ja sen vuoksi totaalinen kentän sulkeminen..

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sähköalan ammattilaisena alkoi kiinnostaa, mikä on lentokentällä se kaikkein eniten sähköenergiaa vaativa taho. Valoja on ainakin varovaisenkin arvion mukaan tuhansia ellei kymmeniä tuhansia. Onko erilaiset tutkat miten kovia teho syöppöjä? Kiitoteitä ei kai sentään nykyään lämmitetä vaikka olenkin ymmärtänyt että sellainenkin valmius olisi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 minutes ago, Risto Suomala said:

Hieman hämmentää onko euroopan suurimman lentoaseman toiminta yhden sähköaseman varassa? Entäs varavoima, kotimaan kentillä varavoimakoneet hörähtää käyntiin muutamassa sekunnissa sähköjen katketessa eikä operaatiot vaarannu millään lailla. Vai onko tässä heti todettu että valtavia matkustajamääriä ei pystytä hoitamaan jos terminaaleihin ei riitä kunnolla varavirtaa ja sen vuoksi totaalinen kentän sulkeminen..

Se on Britannia. Maailman rikkain kehitysmaa.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28 minuuttia sitten, Tommi Pettinen kirjoitti:

Sähköalan ammattilaisena alkoi kiinnostaa, mikä on lentokentällä se kaikkein eniten sähköenergiaa vaativa taho. Valoja on ainakin varovaisenkin arvion mukaan tuhansia ellei kymmeniä tuhansia. Onko erilaiset tutkat miten kovia teho syöppöjä? Kiitoteitä ei kai sentään nykyään lämmitetä vaikka olenkin ymmärtänyt että sellainenkin valmius olisi...

Pääsääntöisesti varmaankin kenttävalaistus, navigaatiolaitteet vie murusia. Tietysti tuollaisilla megakentillä terminaalitoiminnot taitaa haukata valtaosan energiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Tommi Pettinen kirjoitti:

Sähköalan ammattilaisena alkoi kiinnostaa, mikä on lentokentällä se kaikkein eniten sähköenergiaa vaativa taho. Valoja on ainakin varovaisenkin arvion mukaan tuhansia ellei kymmeniä tuhansia. Onko erilaiset tutkat miten kovia teho syöppöjä? Kiitoteitä ei kai sentään nykyään lämmitetä vaikka olenkin ymmärtänyt että sellainenkin valmius olisi...

Ensiötutka (PSR) vie 20 - 40 kW, toisiotutka kymmenisen kW, josta tuntuva osa on antennin pyöritykseen.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän tietysti huomiona se, että vilkkaalla kentällä ei riitä se, että valot, navigointilaitteet ja lennonjohto saavat varavirtaa. Niillä pärjätään sen verran että katastrofeja ei satu, mutta kun ne neljännesmiljoona ihmisistä pitäisi päivän aikana kelkkoa koneisiin ja koneista, niin se ei enää onnistu. Muuta vaihtoehtoa kuin sulkea koko kenttä ei oikein taida olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 hours ago, Tommi Pettinen said:

Sähköalan ammattilaisena alkoi kiinnostaa, mikä on lentokentällä se kaikkein eniten sähköenergiaa vaativa taho. Valoja on ainakin varovaisenkin arvion mukaan tuhansia ellei kymmeniä tuhansia. Onko erilaiset tutkat miten kovia teho syöppöjä? Kiitoteitä ei kai sentään nykyään lämmitetä vaikka olenkin ymmärtänyt että sellainenkin valmius olisi...

Teslojen latauspaikat :P

Muoks, ei ole ehkä ihan pelkkä vitsikään, jos yhden auton pikalataus vie sähkötehoa luokkaa 150kW eli noin 10* sen mitä esimerkiksi ensiötutka.

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Teslojen latauspaikat :P

Muoks, ei ole ehkä ihan pelkkä vitsikään, jos yhden auton pikalataus vie sähkötehoa luokkaa 150kW eli noin 10* sen mitä esimerkiksi ensiötutka.

Taitavat jotkut automerkit vievän pikalatauksessa jo 270kW.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Aikoinaan Dubaissa (OMDB, DBX) varavoima käynnistyi hieman liian hitaasti. Ongelma ratkaistiin elegantisti. Sumussa ja yöllä toimittiin varavoimalla. Jos siihen tuli häiriö, niin kytkeydyttiin kaupungin sähköverkkoon. Se tapahtui tarpeeksi nopeasti.
 
Suomessa valtakunnanverkko taitaa tulla monesta suunnasta. Katkoa ei käytännössä synny. Dieselsähköä tarvitaan harvoin.
 
Esa
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Esa Karanko kirjoitti:
Aikoinaan Dubaissa (OMDB, DBX) varavoima käynnistyi hieman liian hitaasti. Ongelma ratkaistiin elegantisti. Sumussa ja yöllä toimittiin varavoimalla. Jos siihen tuli häiriö, niin kytkeydyttiin kaupungin sähköverkkoon. Se tapahtui tarpeeksi nopeasti.
 
Suomessa valtakunnanverkko taitaa tulla monesta suunnasta. Katkoa ei käytännössä synny. Dieselsähköä tarvitaan harvoin.
 
Esa

Suomessa aina huonon näkyvyyden valmiuden ollessa päällä sähkö syötetään varavoimakoneella, varaudutaan "etupellossa" ettei tule katkosta jos valtakunnanverkko katkeaisi, mikä sekin on suomen oloissa hyvin harvinaista. Varavoiman toiminta testataan kerran viikossa. 

Risto

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Offtopic: Latausasemien suhteen tilannehan ei ole se, että virtankulutus on ladattavien autojen määrä x pisteiden maksimilatausteho.

Nyt kun yksi meidän perheen autoista on ehta täyssähköinen natsipakastin, on tuullut herättyä siihen että ABC:n pihassa voi olla viisi 300 kW:n latausasemaa ja toinen mokoma laiskempia versiota, mutta koko nipun yhteisteho on rajoitettu 300 kilowattiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään