Mika Laakso

Kolme vanhaa mittaria

19 viestiä aiheessa

Kotiutin tänään kolme vanhaa mittaria, mistäköhän koneista? Ja osaako joku kertoa miten saisi mittarin viisaria käännettyä, kun on mittarin numeron päällä? Koitin jo magneettia ja ravistelua..

Kierroslukumittari. Pioneer 347B.. (viisarin takana..) ..8522

Ahtopainemittari Kollsman 314.. (viisarin takana..) ..5-303

Korkeusmittari 0-10km V-7890 venäläinen?

20250321_140712.jpg

20250321_140723.jpg

20250321_140808.jpg

20250321_140823.jpg

20250321_140917.jpg

20250321_141212.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäläinen korkeusmittari, käyttökelpoinen 12 km korkeuteen asti, ei konekohtainen.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

 Ja osaako joku kertoa miten saisi mittarin viisaria käännettyä, kun on mittarin numeron päällä? Koitin jo magneettia ja ravistelua..

 

Riippuu, mitä mittaria noista tarkoitat. Ahtopainemittarin viisaria saa liikutettua puhaltamalla ilmaa tuohon putkiliittimeen ja korkeusmittarin viisaria taasen imemällä alipainetta. Mutta HUOM! VAROVASTI, ettei niiden aneroidit vaurioidu. Varsinkaan painetta ei saa tyrkätä ylettömästi. Ovat aika herkkiä ohutpeltisiä umpinaisia rasioita nuo aneroidit. Kierroslukumittarista pitäisi tietää, mitä tuo kierteytetty liitin pitää sisällään (mekaaninen käyttö vai sähköliitin?).

Edittiä: Korkeusmittarin osoittimethan liikkuu myös tuosta nupista pyörittämällä, mutta nehän eivät taida ollakaan sarjanumeroita peittämässä.

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps. Eli ihan mekaaninen laite. Tuosta neliskulmaisesta karasta kun pyörittää, niin viisarin pitäisi "värähtää". Suunta ja pyöritysnopeus selviää sopivan välikappaleen kanssa esim. akkuporakoneella pyörittämällä.

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Pyryn varusteluettelon mukaan ahtopainemittari Kollsman 314-025

Mittareille ei löydy koneyksilöitä, sillä jossain vaiheessa numeroiden merkitseminen koneiden papereihin lopetettiin. Mittareista vain kellojen merkit ja numerot enää merkittiin - johtuen niiden hävikistä. Näistä konetyypeistä löysin yhteyttä Mikan mittareihin:

Pyry, PY-10. VL, 21.2.1941:

IMG_0083.thumb.JPG.4e790c8fd70db5566b3edaca78b9ac1c.JPG

Beechcraft C17L, BC-1. VL, 6.6.1944:

IMG_6902.thumb.JPG.53bf6ccad186e4ffb9d04e5af895c83a.JPG

Douglas DC-2, DO-1. VL, 13.6.1952:

IMG_6441.thumb.JPG.6a063a91e8f0a5bdbf02d94a76bcb0c8.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21.3.2025 at 14.36, Mika Laakso kirjoitti:

 

20250321_140712.jpg

Löytyi! Tämä kierrosmittari on ollut kiinnitettynä Smolik -alkeiskoulukoneessa, SM-139.

IMG_7889.thumb.JPG.39ee3e4eb34bdf9b9c9cabbfad95c0d6.JPGIMG_7891.thumb.JPG.b7cc13f7e2b20c152ca0849ee9845c8a.JPG

Liitteet: KA.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjaajakurssi 7 käytti vanhoja loppuunajettuja Smolikkeja vielä kesällä 1944 Ylivieskassa ja Kauhavalla. Tässä SM-139:n viimeiset kaputit:

Kauhavalla:

7.6.1944 SM-139 teki pakkolaskun Kauhavan kentän läheiselle Alakylän pellolle moottorivian takia. Molempien magneettojen jouset olivat katkenneet. Ohjaajana toimi vääpeli Pakarinen, oppilas Lairala oli mukana.

16.6.1944 SM-139 rikkoutui koululennolla Kauhavalla epäonnistuneen laskun ja voimakkaan tuulen johdosta. Kone joutui pois kentältä, osui aidan lankaan ja meni ympäri. Kersantti O. Lehtinen ja oppilas Leo Sarpaniemi eivät loukkaantuneet. Kone poistettiin.

Lisäys: Niin, unohdin sanoa, että kiitos taas kerran Raimolle, että saatiin tällekin mittarille identiteetti.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SB Ohjekirja 1  (2-1942)

Kuva 50 - Mittaritaulu
26 - korkeusmittari

Hyvinkin näyttää samanlaiselta

326.jpg

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21.3.2025 at 14.36, Mika Laakso kirjoitti:

20250321_140917.jpg

 

Mittarin osoittimet jämähtäneet korkeuteen 1179 metriä.

Tässä 2-paikkaisen Polikarpov hävittäjän (UT-1) korkeusmittarit. 

IMG_1387.thumb.JPG.155613bb31040b6ce61f3902f98fcf19.JPGIMG_1391.thumb.JPG.c921037e3e3e5f87805f318d362f9bac.JPG

Mikan mittari tuskin on mainittu tarkkuuskorkeusmittari huolimatta kahdesta viisarista.

 

Liitteet: KA.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Poistettu ilmanpainetta koskeva osio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26.3.2025 at 22.57, Tapio Heinomaa kirjoitti:

SB Ohjekirja 1  (2-1942)

Kuva 50 - Mittaritaulu
26 - korkeusmittari

Hyvinkin näyttää samanlaiselta

326.jpg

Nämä korkeusmittarit olivat SB-koneissamme:

IMG_7977.thumb.JPG.5f6082159c0230aa56dcfc86052fbfcf.JPGIMG_7982.thumb.JPG.bf64654342fbbf27242267c2ca0bc83a.JPG

Liite: KA.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26.3.2025 at 21.48, Mika Laakso kirjoitti:

Ari Wan ja Muistoesine viestiketjussa oli samanlainen korkeusmittari. En nyt osaa puhelimella linkittää. Polikarpov I-16 tai I-153?

Raimolta oivaa tietoa korkeusmittaristakin

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa
lis kin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28.3.2025 at 07.31, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Nämä korkeusmittarit olivat SB-koneissamme:

IMG_7977.thumb.JPG.5f6082159c0230aa56dcfc86052fbfcf.JPGIMG_7982.thumb.JPG.bf64654342fbbf27242267c2ca0bc83a.JPG

Liite: KA.

Tässä noiden kahden mainitun korkeusmittarin ulkoiset erot. Sanoisin, että tuo Mikan mittari (0-10 km) on asiakirjoissa mainittu tarkkuuskorkeusmittari. Tuohon 0-12 km-mittariin verrattuna siinä voidaan muuttaa tarvittaessa baro-asetusta, jolloin korkeusnäyttö saadaan totuuden-/ tarkoituksenmukaisemmaksi. Myös lukematarkkuus on parempi kahden osoittimen vuoksi.

 

CCCP korkeusmittarit.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korkeusmittarin viisarit eivät ole jämähtäneet lukemaan 1179, vaan pyöritin tuota alareunassa olevaa nuppia sen verran että viisarien takana oleva numerosarja paljastui. V-7890. Nyt nollattu. 😄

 

20250329_220039.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos mittari on kunnossa, voit käyttää sitä kätevänä ilmapuntarina. Kun viisarit asettaa nollaan, voi alaosan asteikolta lukea vallitsevan ilmanpaineen. Nyt se näyttää 693 mmHg (elohopeamillimetriä) eli muunnettuna 923.92 mbar. ;)...Määttiijjä, onko realistinen arvo???

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Lisäys
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

Tässä noiden kahden mainitun korkeusmittarin ulkoiset erot. Sanoisin, että tuo Mikan mittari (0-10 km) on asiakirjoissa mainittu tarkkuuskorkeusmittari. Tuohon 0-12 km-mittariin verrattuna siinä voidaan muuttaa tarvittaessa baro-asetusta, jolloin korkeusnäyttö saadaan totuuden-/ tarkoituksenmukaisemmaksi. Myös lukematarkkuus on parempi kahden osoittimen vuoksi.

 

CCCP korkeusmittarit.JPG

Arilta tuli taas selventävän tiedon lisäksi myös nuo mittarien kuvat. Mikan "yhdistettyä tarkkuuskorkeusmittaria 0-10 km" on löytynyt arkistopapereissa seuraavista venäläisistä konetyypeistä: DB- ja SB-koneet, LaGG-3 (LG-3), UTI-4 (UT-1), I-16 (VH-21).    

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään