Mika Laakso

Kolme vanhaa mittaria

7 viestiä aiheessa

Kotiutin tänään kolme vanhaa mittaria, mistäköhän koneista? Ja osaako joku kertoa miten saisi mittarin viisaria käännettyä, kun on mittarin numeron päällä? Koitin jo magneettia ja ravistelua..

Kierroslukumittari. Pioneer 347B.. (viisarin takana..) ..8522

Ahtopainemittari Kollsman 314.. (viisarin takana..) ..5-303

Korkeusmittari 0-10km V-7890 venäläinen?

20250321_140712.jpg

20250321_140723.jpg

20250321_140808.jpg

20250321_140823.jpg

20250321_140917.jpg

20250321_141212.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

 Ja osaako joku kertoa miten saisi mittarin viisaria käännettyä, kun on mittarin numeron päällä? Koitin jo magneettia ja ravistelua..

 

Riippuu, mitä mittaria noista tarkoitat. Ahtopainemittarin viisaria saa liikutettua puhaltamalla ilmaa tuohon putkiliittimeen ja korkeusmittarin viisaria taasen imemällä alipainetta. Mutta HUOM! VAROVASTI, ettei niiden aneroidit vaurioidu. Varsinkaan painetta ei saa tyrkätä ylettömästi. Ovat aika herkkiä ohutpeltisiä umpinaisia rasioita nuo aneroidit. Kierroslukumittarista pitäisi tietää, mitä tuo kierteytetty liitin pitää sisällään (mekaaninen käyttö vai sähköliitin?).

Edittiä: Korkeusmittarin osoittimethan liikkuu myös tuosta nupista pyörittämällä, mutta nehän eivät taida ollakaan sarjanumeroita peittämässä.

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps. Eli ihan mekaaninen laite. Tuosta neliskulmaisesta karasta kun pyörittää, niin viisarin pitäisi "värähtää". Suunta ja pyöritysnopeus selviää sopivan välikappaleen kanssa esim. akkuporakoneella pyörittämällä.

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Pyryn varusteluettelon mukaan ahtopainemittari Kollsman 314-025

Mittareille ei löydy koneyksilöitä, sillä jossain vaiheessa numeroiden merkitseminen koneiden papereihin lopetettiin. Mittareista vain kellojen merkit ja numerot enää merkittiin - johtuen niiden hävikistä. Näistä konetyypeistä löysin yhteyttä Mikan mittareihin:

Pyry, PY-10. VL, 21.2.1941:

IMG_0083.thumb.JPG.4e790c8fd70db5566b3edaca78b9ac1c.JPG

Beechcraft C17L, BC-1. VL, 6.6.1944:

IMG_6902.thumb.JPG.53bf6ccad186e4ffb9d04e5af895c83a.JPG

Douglas DC-2, DO-1. VL, 13.6.1952:

IMG_6441.thumb.JPG.6a063a91e8f0a5bdbf02d94a76bcb0c8.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään