Torsten Kihlman

Malmilla Valmiustila?

26 viestiä aiheessa

Veljeni kävi tänään paloasemalla kaveria morjestamassa, ja ilmoitti että oli kuullemma malmilla ollut jokin valmiustila tänään?

 

Kellään enemmän tietoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veljeni kävi tänään paloasemalla kaveria morjestamassa, ja ilmoitti että oli kuullemma malmilla ollut jokin valmiustila tänään?

 

Kellään enemmän tietoa?

 

Ei siellä mitään normaalia kummempaa ollut. Uutisankka, jollakin toimittajalla oli tänään vissiin vähän köyhä päivä tms.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siellä mitään normaalia kummempaa ollut. Uutisankka, jollakin toimittajalla oli tänään vissiin vähän köyhä päivä tms.

 

t. tero

 

Siis se oli ihan palolaitokselle tullut ilmoitus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo siis, YLE uutisoi näin:

 

http://lotta.yle.fi/rsweb2.nsf/sivut/uutisaihe?opendocument&pageid=Content1FAFD

 

Sumu leikkaa lennot Malmille

29.11.2005

 

Malmin lentokentän lentotoiminta on jouduttu keskeyttämään huonon sään takia.

 

Näkyvyys alueella on alle puolitoista kilometriä ja kentälle annettu valmiustila jatkuu iltaan saakka.

 

Lentotoiminnan keskeytyksestä huolimatta kentän pelastusliikenne toimii tarvittaessa.

 

Vastaavanlaisia tilanteita sattuu Malmilla noin 20 kertaa vuodessa.

 

Eli kentällä vallitsi IMC jolloin cessnat pysyivät maassa? :-)

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuosta Tuomaksen mainitsemasta uutisesta kysymys, niin  ... todellakin köyhä uutispäivä ja varmaan lisäksi toimittajalla ei ole ollut pienintäkään aavistusta mitä tuo todellisuudessa tarkoittaa.. Lähinnä että ei tuossa kyllä mitään uutisoitavaa ole.

 

Olihan esimerkiksi Helsinki-Vantaan kiitotie pois käytöstä toissapäivänä useaan otteeseen sään takia..! Härregyyd - etusivun uutinen..  :P (= 10 minuutin odotuksia kun aina pitää lumet käydä harjailemassa pois)..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

METAR-historian mukaan näkyvyys on ollut päivällä huonoimmillaan 3,5 km ja pilvet 700 jalassa:

 

EFHF 291320Z 16005KT 9999 BKN036 BKN055 01/M00 Q0995 =

EFHF 291250Z 17003KT 9999 BKN035 BKN060 01/M00 Q0995 =

EFHF 291220Z 18003KT 9999 SCT030 BKN037 BKN055 01/M00 Q0994 =

EFHF 291150Z 21004KT 180V240 9999 -SHSN SCT008 BKN023 BKN045 00/00 Q0994 =

EFHF 291120Z 21006KT 180V240 3500 -SHSN SCT007 BKN021 BKN055 00/00 Q0994 =

EFHF 291050Z 18007KT 140V230 3500 -SHSN SCT007 BKN021 BKN055 01/00 Q0994 =

EFHF 291020Z 21009KT 170V240 3500 -SHSN SCT008 BKN030 BKN060 01/M00 Q0993 =

EFHF 290950Z 19008KT 150V230 9999 VCSH FEW010 SCT030 BKN065 01/00 Q0993 =

EFHF 290920Z 21007KT 180V240 9999 -SHSN FEW012 SCT042 BKN070 01/00 Q0993 =

EFHF 290850Z 21008KT 170V270 9999 -SHRA FEW013 SCT042 BKN070 02/00 Q0992 =

EFHF 290820Z 21007KT 170V240 9999 FEW009 SCT012 BKN060 01/00 Q0992 =

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heti kun olen koko päivän pois Malmilta, pistävät valmiustilan pystyyn. :o

 

Tuo IMC:n aikana vallitseva , rajoitettu,  lentokielto on ihan normaali toimenpide.

Mikä hiivatin " pelastusvalmiutta ylläpidetään" ????????????????

 

Onkohan saman luokan uutisankka, kuin aikoinaan ilta-aviisissa ollut: " kaksi liikennekonetta kohtasivat toisensa, vastakkaisista suunnista, 300m:n päässä toisistaan.

Normaali porrastus oli, toinen FL60 ja vastaantulija FL70. Jää kolmesataa metriä väliin  ;D;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa hauskalta ankalta, mutta....

Odottakaahan vain, muutaman päivän päästä tiedotusvälineissä esiintyy Helsingin kaupugin edustaja, joka ilmoittaa "Malmin olevan kelvoton lentämiseen vaikeiden sääolosuhteiden takia".

 

Juha +kristallipallo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä hiivatin " pelastusvalmiutta ylläpidetään" ????????????????

 

Tarkoittaa, että palokunta ei livistä kotiin ekan tekosyyn tullen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jopas nyt on uutisen aihetta. Kun näkyvyys maassa putoaa alle 1500 metriin tarkoittaa se automaattisesti sitä että lennonjohto käynnistää aina paikallisen valmiustilan. Ainakin maakuntakentillä se tarkoittaa käytännössä sitä että kunnossapidon työntekijät / palomiehet yrittävät pysyä paikalla eivätkä lähde minnekään kauemmaksi. Sitä ei ilmoiteta edes hätäkeskukseen. Malmilla toimintamalli voi toki olla jotenkin erilainen jos pelastusvalmiutta ylläpidetään pääosin lentoaseman ulkopuolisin voimin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittaa, että palokunta ei livistä kotiin ekan tekosyyn tullen...

 

just juu  ;D;)

 

Onkohan tuo valmiustilanne sellasia tulevia koneita varten, jotka eivät ehkä löydä kenttää huonon sään /näkyvyyden takia????  :o     

 

Eihän Torni ota vastaankaan mitään lentokonetta tuossa säässä, miksi valmiustilanne päällä. Tai pelkääkös Torni, että joku tulee kummiski laskuun ??? :o

 

siis: toivotaan parasta ja odotetaan pahinta  ::)

 

......minäkö tyhmä, nyt en kyllä ymmärrä  ??? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän Torni ota vastaankaan mitään lentokonetta tuossa säässä, miksi valmiustilanne päällä. Tai pelkääkös Torni, että joku tulee kummiski laskuun ??? :o

 

Voihan sinne IFR:ssäkin tulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan sinne IFR:ssäkin tulla.

 

Ne minimit Malmille taitaa kyllä olla sellaiset että taitaa melkein svfr:ssä päästä pahemmassa kelissä kuin mittarissa..? Kun ei ole mitään tarkkuuslähestymisiä.

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan sinne IFR:ssäkin tulla.

 

IFR = mittarilento säännöt

IMC = mittarilento- (sää) olosuhteet

 

IFR:ssä voi tulla ihan päivälläkin, mutta IMC:ssä voi tulla vain  menetelmäminimin mukaisesti.

 

Voihan tuo VFR-pilottikin tulla Malmille, IMC:ssä mutta VFR-sääntöjen mukaisesti. Silloinkin lentäminen loppuu kun näkyvyys putoaa alle 1,5 km.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne minimit Malmille taitaa kyllä olla sellaiset että taitaa melkein svfr:ssä päästä pahemmassa kelissä kuin mittarissa..? Kun ei ole mitään tarkkuuslähestymisiä.

 

//Tuomas

VOR/DME 36:lle, MDA 690ft, RVR 1500m

VOR+2 NDB 18:lle, MDA 590ft, RVR 1400m

 

Nämä kategorian A härvelille..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VOR/DME 36:lle, MDA 690ft, RVR 1500m

VOR+2 NDB 18:lle, MDA 590ft, RVR 1400m

 

Nämä kategorian A härvelille..

 

Ja pilvi korkeuttahan verrataan MDH:hon, joka (ulkomuistista) on Malmilla ~60 ft pienempi kuin MDA. Siis käytännössä päivällä sama sää IFR ja SVFR, yöllähän SVFR vaatii paremman sään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus:

 

VOR/DME 36:lle, MDA 690ft, RVR 1500m

VOR+2 NDB 18:lle, MDA 590ft, RVR 1400m

 

Nämä kategorian A härvelille..

 

Saivar saivar.. Nuo minimit historiaa jo aikapäivää sitten, eikä niillä ole mitään tekemistä MDA:n kanssa. Voimassaolevat OCA(H):t NDB 18 540(490) ja VOR 36 690(640). MDA ja RVR vaatimukset sitten ihan erikseen pilotti/operaattorikohtaisesti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus:

 

VOR/DME 36:lle, MDA 690ft, RVR 1500m

VOR+2 NDB 18:lle, MDA 590ft, RVR 1400m

 

Nämä kategorian A härvelille..

 

Saivar saivar.. Nuo minimit historiaa jo aikapäivää sitten, eikä niillä ole mitään tekemistä MDA:n kanssa. Voimassaolevat OCA(H):t NDB 18 540(490) ja VOR 36 690(640). MDA ja RVR vaatimukset sitten ihan erikseen pilotti/operaattorikohtaisesti...

Mitenniin saivartelua? Ihan ajantasalla olevasta Jeppesenin kartasta nuo löytyi. Obstacle Clearance Height on kuitenkin hieman eri asia kuin jonkun menetelmän minimit...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kas, jopa pari päivää sitten tulleet nuo uudet...aikapäivää oli kyllä hieman harhaanjohtavaa. :P Mutta OCA(H) ja todelliset minimit ei silti ole kovinkaan sama asia...kyllähän EFOU:n ILSissä CATI:ssä A kategorian koneelle on OCA(H) 200ft(153ft), mutta ei kukaan voi alle 200ft käyttää miniminä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IFR = mittarilento säännöt

IMC = mittarilento- (sää) olosuhteet

 

Ei nyt tarvitse alkaa näitä opettamaan, pointti oli se ettei VFR:ää alle 1,5 km:n näkyvyydellä siellä varmasti lennetä. RVR:stä tai pilvikorkeudesta tuo taas ei kerro mitään, joten en näe miksei tuonne voisi onnistunutta mittarilähestymistä tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nyt tarvitse alkaa näitä opettamaan, pointti oli se ettei VFR:ää alle 1,5 km:n näkyvyydellä siellä varmasti lennetä. RVR:stä tai pilvikorkeudesta tuo taas ei kerro mitään, joten en näe miksei tuonne voisi onnistunutta mittarilähestymistä tehdä.

 

Kun kysyit vastasin. Et vihjannut kysymyksessäsi tietämisesi tasoa.

Siksi aloitin ihan alkeista, joita taidat tarvita lisää. ;D ;D ;D

 

jk.  Kuinka saat Malmilla RVR-arvon ? 

Voihan tuonne Malmille IFR-lähestymisen tuupata, on tullut tehtyäkin noita. ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jk.  Kuinka saat Malmilla RVR-arvon ? 

 

Jos tarkoitat itse mittausta niin sehän näyttäisi olevan perinteinen "kaveri kiitotien päähän laskemaan lamppuja" -menetelmä. Lentäjä puolestaan saa tiedot tornista kysymällä.

 

Itse asiassa vähän yllätyin selatessani AIP:ta että kuinka monella kentällä havainnot tehdään tänäkin päivänä tuolla tavalla ilman teknisiä apuvälineitä.

 

Voihan tuonne Malmille IFR-lähestymisen tuupata, on tullut tehtyäkin noita. ;)

 

No se taas puolestaan ei yllätä :).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään