Guest Grendel

Muistutus: Brewster-esitelmä ensi viikonloppuna 3-4.12. Tikkakosken/Vantaan ilma

15 viestiä aiheessa

Esitelmätilaisuus: Brewsterin tarina

Mitä BW-372:lle tapahtui?

 

Ohjelma ja tarkemmat tiedot:

http://www.virtualpilots.fi/feature/artikkelit/bw372-esitelma/

 

Virtuaalilentäjät ry järjestää esitelmätilaisuuden, jossa kerrotaan suomalaisen sodanaikaisen Brewster-hävittäjäkoneen kohtalosta ja koneen tiestä kauas Yhdysvaltoihin.

 

Esitelmätilaisuudet:

 

03.12.2005 - 14.00 - Keski-Suomen Ilmailumuseo, Tikkakoskentie 125, Tikkakoski

Esitelmäpaikka: Tikkakosken lukio, Koulukatu 10, auditorio numero 239..

 

04.12.2005 - 13.00 - Suomen Ilmailumuseo, Tietotie 3, Vantaa

Esitelmä museon auditoriossa.

 

Tilaisuuksiin pääsy museon pääsylipulla. Ei ennakkoilmoittautumista.

 

LEHDISTÖ: haastattelumahdollisuus esitysten jälkeen. Tiedustelkaa haastattelutilaisuutta Tikkakosken/Vantaan tilaisuuksissa tiedottaja Jukka Kauppiselta, yhteystiedot sivun lopussa. Toimitamme lehdistön edustajille pyynnöstä kuvamateriaalia, videon esitelmästä ja muuta aineistoa.

 

Esitelmän tausta:

 

Kesällä 1998 löydettiin Venäjän Karjalasta toisen maailmansodan aikainen suomalaishävittäjä mallia Brewster B-239. Lauri Pekurin lentämä BW-372 ammuttiin alas ilmataistelussa 25.6.1942. Löytynyt kone oli ainoa tyyppiään maailmassa, ja asianmukaisilla luvilla varustautuneen suomalais-venäläis-yhdysvaltalaisen etsintäryhmän työn tulokset vaikuttivat ensi alkuun lupaavilta.

 

Pelastusprojekti joutui kuitenkin ongelmiin. Koneen potentiaalinen arvo haistettiin. Etsijöiden perään hälytettiin OMON-erityisjoukotkin. Koneen omistussuhteet sekoitettiin ja lopulta kone päätyi kauppatavarana irlantilaiseen varastoon useiksi vuosiksi. Sieltä sen matka jatkui varastoon Mobilen kaupunkiin Alabamaan. Kahden vuoden jälkeen kone siirtyi Yhdysvaltain merivoimien museolle Pensacolaan. Monien suomalaisten mielestä koneen ainut oikea paikka olisi ollut suomalaisessa ilmailumuseossa, eivätkä omistussuhteet ole täysin selvät vieläkään...

 

Miten kaikki alkoi? Mitä koneen etsiminen vaati?

 

Konetta alusta lähtien etsineet Marja Lampi sekä sen virallisesti löytänyt Vladimir Prytkov kertovat esitelmässään pitkäjänteisestä Brewster-koneen etsinnästä, ja siitä, miten kone loppujen lopuksi löytyi. Ja mitä sen jälkeen tapahtuikaan… Esitelmässä näytetään ensimmäistä kertaa Suomessa myös harvinaislaatuisia valokuvia ja videoita, jotka kuvattiin koneen noston ja kuljetuksen yhteydessä.

 

Järjestäjä: Virtuaalilentäjät ry

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kesti se kuitenkin reilusti kaksi tuntia. Erikoinen tarina. Kyllä kannatti istua paikoillaan tuo aika.

Tuon rajamme itäpuolen hommista ei kuva kylläkään selkiintynyt edes noin "pikkujutussakaan", pikemmin päivastoin.

Suuret kiitokset Marja Heimontytär Lammelle, Vladimir Prytkoville, tulkille, jonka nimen olen unohtanut ja tietenkin Virtuaalilentäjien pojille loistavasta kuvien esittelystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas esitelmä! Vladimirin etsintäreissut olivat kyllä hatunnostoinen arvoinen suoritus! Heimo Lammen ja tyttären alkuunpanema juttu ja "päähenkilö"  on nyt sitten Pensacolassa.... :-[. Hjyvä juttu tai sitten ei.... Mutta parempi siellä, kuin mudan peittämänä järven pohjassa.... ??? . Taisi maksaa kolme-neljä P-3 Orionia loppujen lopuksi USN:n museolle.... Vieläkin ihmetyttää silti suomalaisten museomiesten silloinen  "kädettomyys"/"rahattomuus" koneen saamiseksi Suomeen....oli niin hävyttömän lähellä. Tosin turha on itkeä enää, kun ovat jo  "kurat" housuissa. Tälläisissä tapauksissa pitäisi toimia heti.

 

Kiitos esitelmästä Vladimirille ja Heimo Lammen tyttärelle, sekä tietysti virtuaalilentäjille. Kaikki olivat uhranneet paljon vapaa-aikaansa ko. projektin toteuttamiseen.  Harvinaista tämänpäivän yhteiskunnassa  ;)

 

P...na kun oli hyvässä kunnossa!!! Videopätkät olivat nannaa  8). Yksityisen harrastajan kannalta koneen kohtalo on loppujen lopuksi ihan sama. Tosin jenkkireissu Pensacolaan maksaa enemmän kuin Tikkakoskelle, mutta joskushan se on käytävä siellä Pensacolassa ihmettelemässä.... Totesi oberleutnant Kaerkinen  ;).  Duxfordissa lentävät Airacobra ja I-15, Curtiss Hawkilla täydennettynä. Jos ei Suomi-poika tajua, että taalaa on ladottava pöytään....niin New Zealandin kautta niitä sitten näkee esim. Duxfordissa...lentämässä  :). Karjalan mäntyyn  on hakattu jo tarpeeksi päätä....I suppose  :-[. "Ketuttaa" silti niin paljon, että parempi mennä saunaan.... Oli niin lähellä  :'(.

 

[ attachment removed ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille järjestäjille mielenkiintoisesta esitelmästä. Äänetkin saatiin kuulumaan koneesta  ;)

 

Täytyy kyllä myöntää, että fiilikset esitelmän jälkeen ovat aika hämmentyneet.

Minulle suurin yllätys oli, että koneen oli alunperin tarkoitus mennä Pensacolaan, eli rahoitus tuli jenkeistä.

Omistus- ja kauppasuhteiden sekamelska on aikamoinen. Melkein pitäisi nähdä esitelmä videolta uudelleen, että pystyisi muodostamaan paremman käsityksen siitä kuka veti välistä, kuka sai rahaa, ja kuka jäi ilman.

Mutta eniten haluaisin kuulla koneen löytäneen henkilön/henkilöiden version. Paikallinen kaveri etsii kesät ja talvet, ja sitten tulee suomalainen kaveri joka ilmoittaa löytäneensä koneen. Miten minusta tuntuu, että ihan kaikkea ei ole kerrottu...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos. Kaikki valmistivat ja hoitivat esitelmän palkkiotta, vapaa-ajallaan. Marja ja Vladimir läheisen BW-suhteensa johdosta, me aiheen ilmailuhistoriallisen merkityksen ja oman "BW-lempemme" kautta.Vladimir saapui esitelmöimään Venäjältä ilman palkkiota, omalla kustannuksellaan. Vladimir myös totesi, että oli paljon helpompaa kävellä 200 kilometriä järven jäällä kuin puhua ihmisten edessä :)

 

Toivoisimme toki joskus kuulevamme koneen itsensä löytäneen herran kertomuksen, mutta valitettavasti hän ei ollut tällä kertaa paikalla sitä kertomassa. Kaikki kunnia hänelle saavutuksesta. Käsittääkseni hän perusti oman etsintänsä ainakin osittain Venäjän arkistojen tarkempiin tietoihin.  Paikallaolijat näkivät kalvon, jossa näytettiin miten BW:n löytöpaikka täsmäsi aivan tismalleen venäläisten arkistosta löytyneeseen tietoon koneen putoamisesta järveen 13-14 kilometriä koiliseen siitäjasiitä kylästä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos. Kaikki valmistautuivat ja hoitivat esitelmän palkkiotta, vapaa-ajallaan. Vladimir saapui esitelmöimään Venäjältä kunhan matkakulut korvataan. Vladimir myös totesi, että oli paljon helpompaa kävellä 200 kilometriä järven jäällä kuin puhua ihmisten edessä :)

 

Toivoisimme toki joskus kuulevamme koneen itsensä löytäneen herran kertomuksen, mutta valitettavasti hän ei ollut tällä kertaa paikalla sitä kertomassa. Kaikki kunnia kuitenkin hänelle saavutuksesta. Käsittääkseni hän perusti oman etsintänsä ainakin osittain Venäjän arkistojen tarkempiin tietoihin. Paikallaolijat näkivät kalvon, jossa näytettiin miten BW:n löytöpaikka täsmäsi aivan tismalleen venäläisten arkistosta löytyneeseen tietoon koneen putoamisesta järveen 13-14 kilometriä koiliseen siitäjasiitä kylästä.

 

 

 

Aivan.... Tuli itsellekkin mieleen esitelmän aikana, että miksi etsintöjä ei heti keskitetty venäläisten mainitsemalle alueelle.... Heillähän  oli varmasti parempi paikallistuntemus  ;).

 

No anyway, Pensacolan pitäisi nyt entisöidä Brewster suomalaisiin väreihin ja edistää sillä tavalla Suomi-tuntemusta maailmalla.... Meitähän on vaan vähän yli viisimiljoonaa ja Pensacolassa vuositasolla on ?-miljoonaa ihmistä katsastelemassa museota.  Onhan "Pylly-Waltterin" tarina meillä hohdokkain, vaikka se ei sitä ollut USN/USMC:n riveissä pl. Midway.

 

Onhan meillä VL Humu. Siivet ja motti "huitsin nevadaan" ja entisöidään kone takaisin Brewsteriksi  ;D. Ei Humu/Pyörremyrsky ketään kiinnosta maailmalla. Mutta Brewster/Me-109 kylläkin, vaikka kuinka olisi suomalaisen insinöörin ammattitaidon näyte  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan.... Tuli itsellekkin mieleen esitelmän aikana, että miksi etsintöjä ei heti keskitetty venäläisten mainitsemalle alueelle.... Heillähän  oli varmasti parempi paikallistuntemus  ;).

 

Tuota tietoa ei ollut vielä käytettävissä. Urakkahan sai alkunsa jo 1992 ja etsinnät alkoivat 1994. Moskovan arkistoista tietoa löytyi vasta 1996, jolloin oli suoritettu jo kaiketi yli 10 etsintämatkaa, ensin BW-388:n ja sitten 372:n perässä. Sitä ennen etsintää suoritettiin Pekurin ja SOta-arkiston tietojen perusteella, joissa oli kuitenkin niin paljon heittoa ettei oikealle alueelle vielä löydetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta puhut. Helppohan meidän on jälkispekuloida koneidemme äärissä.... Mutta luulen, että Pensacolassa BW-pääsee enemmän esille loppujen lopuksi. Sehän oli USA:n insinöörien taidonnäyte. Meillä vaan työkalu.

 

Vuonna 2005 tilanne on tämä ja huijatut/huijarit elävät 2005 tilanteen mukaan. Mites ne lakipykälät sanovat.... Sotamateriaali kuuluu valtiolle? Valtiosuhteet peliin alunperin ja venäläiset viranomaiset lyhentämään neuvostoaikojen velkoja. Olisi tullut Heimon BW lähes "ilmaiseksi" kotio...mutta taisivat kaikki olla siinä vaiheessa $$$$-sokaisemisia.... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset minunkin puolestani kaikille osallistuneille! :)

 

Camo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2005/2006 "uhkakuva" on se, että Pekurin Brewster on jokupäivä entisöity USN/USMC-kaavioon "Taistelusta Midwaystä". Mieluimmin se tulisi pitää jenkkien toimesta suomi-väreissä. Mutta jos maailmalla kysytään; "What Finland?"...."Swastikas on US plane...?". Well...juttu kuivuu siihen.

 

Kaipaisin vapaaehtoisia pitämään FSNordicin-tyyliin näitä nettiyhteyksiä. Nyt on virtuaalilentäjillä ja Perttulalla omansa. "Join together" a'la FSNordic-style!

 

2005 kauppaa tosiaan käydään näin:

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Sopwith-Camel-Original-1917-WWI-No-Reserve_W0QQitemZ4594758276QQcategoryZ63677QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

 

Nopiat syövät hitaat ja ...joku korjaa muiden valmisteleman potin...valitettavasti.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2005/2006 "uhkakuva" on se, että Pekurin Brewster on jokupäivä entisöity USN/USMC-kaavioon "Taistelusta Midwaystä".

 

Noh, tuosta ei pitäisi ainakaan tulla uhkaa nykyisen museonjohtajan kaudella, ainakaan jos lupaus pitää olla entisöimättä BW-372:sta pientä puhdistusta enempää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, tuosta ei pitäisi ainakaan tulla uhkaa nykyisen museonjohtajan kaudella, ainakaan jos lupaus pitää olla entisöimättä BW-372:sta pientä puhdistusta enempää.

Niin justiin. Ainahan ne jenkit pitävät lupauksensa?

Toivottavasti myös tällä kertaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään