Antti Laine

Ikkunapaikalle kiitos!

24 viestiä aiheessa

Kuulun ryhmään 1-2 kertaa vuodessa lentävät, joten aina kun pääsee koneeseen, haluaa siitä ottaa kaiken irti. Tähän kuuluu luonnollisesti että saa hyvän ikkunapaikan koneesta, mieluiten siiven vierestä, mistä voi valokuvata ja seurata matkan etenemistä.

 

Tammikuussa on edessä ensimmäinen lento Air Francen B-747:llä Orlyltä, joten nyt se ikkunapaikan saanti nousee prioriteeteissä erityisen korkealle. Uskon koneen tulevan melko täyteen, joten kysyisin kokemuksia:

-miten hyvän paikan voi varmistaa etenkin Air Francella (niillä on käytössä Self Chekc In, mutta silloin ei saisi olla ruumaan menevää matkatavaraa)

-Riittääkö että menee ajoissa paikalle, vai onko paikat jaettu jo etukäteen?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

-miten hyvän paikan voi varmistaa etenkin Air Francella (niillä on käytössä Self Chekc In, mutta silloin ei saisi olla ruumaan menevää matkatavaraa)

-Riittääkö että menee ajoissa paikalle, vai onko paikat jaettu jo etukäteen?

 

 

Tarkista onko check-in mahdollista puhelimitse tai netin kautta kuten Finnairilla.

 

Mitä kalliimpi lippu, sitä suurimmalla todennäköisyydellä voit varata haluamasi paikan ja päinvastoin.

 

Myös saattaa auttaa jos lippu on ostettu (code-share lennon tapauksessa) siltä lentoyhtiöltä jonka kone oikeasti lentää ko. lennon. Itselleni kävi hiljattain käpy kun matkatoimisto oli varannut lennon Finnairin koneella. Check-in tiskillä selvisi että lippu olikin varattu partneri SN Brussels:n kiintiöstä, minkä takia en enää tuntia ennen lähtöä saanut ikkunapaikkaa.

 

Sitten on tietenkin hyvä selvittää itselleen mikä on paras puoli koneesta ja rivi. Siinä kenties auttaa tämä sivusto: http://www.seatguru.com/index.php . Air France ainakin on siinä mukana. Ongelma on yleensä selvittää mitkä rivit ovat oman lipun luokalle varattuja. Kalliimmat tietysti eturiveillä.

 

Ja lyhyemmillä reiteillä lentäville tiedoksi kun vielä muistan: Avro RJ:ssä puuttuu rivin 5 kohdalta ikkuna.  :P

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse hoidin asian näin: netistä auki seatguru ja sieltä kyseessä oleva konetyyppi. Sitten vain soitin matkatoimistoon ja yhdessä selvitimme virkailijan kanssa vapaat paikat (virkalija näkee paikkatilanteen omalta koneeltaan). Kyllä kannattaa, sillä esim. 747:ssa on muutama todellinen helmi paikkojen joukossa.

Varsinkin koneen perältä löytyvä 2+4+2 systeemi on todella kätevä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsinkin koneen perältä löytyvä 2+4+2 systeemi on todella kätevä.

 

Paitsi MD-80-sarjalaisissa takarivi ei ole kiva :)

 

Seatguru on siitäkin hyvä että se kertoo myös esim. missä vessat on - niiden viereen ei kannata mennä istumaan. Kerta riitti  :P

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse hoidin asian näin: netistä auki seatguru ja sieltä kyseessä oleva konetyyppi. Sitten vain soitin matkatoismistoon ja yhdessä selvitimme virkailijan kanssa vapaat paikat (virkalija näkee paikkatilanteen omalta koneeltaan). Kyllä kannattaa, sillä esim. 747:ssa on muutama todellinen helmi paikkojen joukossa.

Varsinkin koneen perältä löytyvä 2+4+2 systeemi on todella kätevä.

 

Oliko kyseessä nimen omaan Air France?

 

Tarkista onko check-in mahdollista puhelimitse tai netin kautta kuten Finnairilla.

 

Mitä kalliimpi lippu, sitä suurimmalla todennäköisyydellä voit varata haluamasi paikan ja päinvastoin.

 

 

Oma lippu on halvin mahdollinen, joten rajoittaako tämä paikan valintaa?

 

Sinänsä askel eteenpäin on ollut E-check In:n yleistyminen, jolloin voi todella valita haluamansa paikan jo kotona. Myös Air France mainostaa tätä, mutta jostain syystä tämä ei käy, toisin kuin esim. SAS:lla, jos on muuta kuin käsimatkatavaraa.

 

Kysyisin vielä, jakavatko lentoyhtiöt yleisesti (esim. AF) paikat vasta lähtöselvityksessä vai jo etukäteen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsinkin koneen perältä löytyvä 2+4+2 systeemi on todella kätevä.

 

Varsinkin siinä tilanteessa kun B747 on täynnä ja saapuu myöhässä ja on kiire jatkolennolle  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko kyseessä nimen omaan Air France?

 

Oma lippu on halvin mahdollinen, joten rajoittaako tämä paikan valintaa?

 

 

Itse lensin Qantasilla, mutta kuten

 

http://www.seatguru.com/airlines/Air_France/Air_France_Boeing_747-400.php

 

osoittaa, löytyy AF:n jumboista vastaava järjestely. Liput olivat halvimmat mahdolliset mutta paikat järjestyivät ongelmitta. Ja sen verran vielä että 12 tuntia Frankfurtista Singaporeen em. paikoilla kului huomattavasti letkeämmin kuin vaikkapa juuri noilla ylemmillä 3+4+3 riveillä. Ja täysi kone tyhjentyi yllättävän nopeasti. Riippuu tietenkin onko kohdekentällä käytössä yksi vai kaksi matkustajasiltaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos käy oikein huono tuuri ja ei ikkunapaikkaa saa, niin itse olen portilla ilmoittanut toiveesta vaihtaa ikkunapaikkaan. On toiminut (SAS, SEA-CPH).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla lentoyhtökohtainen käytäntö, mutta ainakin SAS:in EuroBonus -kortin omaavana olen ilmoittanut omaksi istumapaikkapreferenssiksi ikkunapaikan. Tuo kävi yksinkertaisesti netissä SAS:in palvelun kautta. Toiminut hyvin ainakin kun lensin Tukholmasta Chicagoon ja takaisin sekä myös Yhdysvaltain sisäisellä lennolla yhtiössä, joka on Star Alliancessa mukana.

 

Kannattaa mielestäni kyllä hankkia noita lentoyhtiöiden kortteja vaikka lentäisikin vain 1-2 kertaa vuodessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paitsi MD-80-sarjalaisissa takarivi ei ole kiva :)

 

 

Paras paikka ehdottomasti. Siellä on rotaatiossa fiilistä kun lähdetään ensin alas ja sitten vasta ylös  8)

 

Itse haluan pitkillä lennoilla ehdottomasti käytäväpaikan. En ole koneessa nukkuja tyyppiä (paitsi flat bed:llä) niin saan mennä vessaan ja jalottelemaan silloin kun huvittaa eikä tarvi vieressä olevaa unikekoa herätellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paitsi MD-80-sarjalaisissa takarivi ei ole kiva :)

 

 

MD-80 on siitä kaksijakoinen kone että siinä on selkeästi parhaat mahdollisuudet saada kuvaamiseen soveltuva ikkunapaikka myös economy-luokassa, koska siivet ovat takana eikä niiden takanakaan ole moottorien pakokaasuja haittaamassa kuvausta. Toisaalta MD:n ikkunapaikoilla on kaikkein ahtaimmat jalkatilat , sikäli kun nyt muistan.  :P Vertailukohteena vaikkapa Avro RJ, missä jo riviltä 5 taaksepäin on joko moottori tai pakokaasut edessä häiritsemässä. Avrossa sen sijaan jalkatilat ovat oikein hyvät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän kuuluu luonnollisesti että saa hyvän ikkunapaikan koneesta, mieluiten siiven vierestä

 

 

Olen myös ehdoton ikkunapaikka fani. Karttoja mukaan, niin "pysyy kartalla", jos pilvet sallii. Tippuu muuten tosi äkkiä kartalta, jos on pilviä välillä ja vielä nousu tai laskuvaiheessa kun "mitakaava" muuttuu siinä välissä. Hiukan tuo sanamuoto "siiven vierestä" ottaa silmään, itse ymmärrän sillä kyllä siiven kohtaa, jota tuskin tarkoitat. Sanoisin että siiven etee tai takaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AF:n tapauksessa paras mahdollisuus lienee että tsekkaat mahd. ajoissa sisään lennollesi.

 

Soitin muutama päivä sitten Areaan ja paikkojen varaaminen sekä meno- että paluumatkalle onnistui. Varasin paikat 48A/49A ko. legeille. Siis selvästi siiven takaa. Koneena on AF:n 747-300 jolle ei netistä löytynyt istumapaikkakarttaa, joten käytin paikkaa valitessa Seatgurun AF 747-400:n karttaa. AF:n nettisivujen mukaan koneessa on 507 matkustajapaikkaa...tulee siis ahdas 8 tuntinen. Toivon vaan ettei kyseisessä konetyypissä ole ikkunattomia rivejä.

 

Lentoyhtiöillähän on oikeus muuttaa paikkoja tarpeidensa mukaan. Matkustan yksin, joten toivon etteivät ne siirrä minua johonkin avautuneeseen koloon. Matkatoimistossa sanoivat tämän olevan mahdollista, jos iso perhe joudutaan sijoittamaan koneeseen.

 

On hienoa että matkustajilla on erilaisia toiveita paikkojensa suhteen, itseäni ei helpolla saisi vapaaehtoisesti AF:n jumbossa (tai minkään muunkaan yhtiön (ison) koneen turistiluokassa) ikkunapaikalle istumaan! Etuosassa merkitystä ei niin kauheasti enää ole kuin muutamien yhtiöiden tapauksessa.

 

Ymmärrän että paljon matkustavilla on preferenssit hieman erilaiset, kuin jumbon ensikertalaisella. Sen vuoksi toivoisinkin, että lentoyhtiö toteuttaisi toivomukseni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varasin paikat 48A/49A ko. legeille. Siis selvästi siiven takaa. Koneena on AF:n 747-300 jolle ei netistä löytynyt istumapaikkakarttaa, joten käytin paikkaa valitessa Seatgurun AF 747-400:n karttaa. AF:n nettisivujen mukaan koneessa on 507 matkustajapaikkaa...tulee siis ahdas 8 tuntinen. Toivon vaan ettei kyseisessä konetyypissä ole ikkunattomia rivejä.

 

Jos muistini pitää paikkansa, Air Francen 744-300-koneissa myös yläkerta on turistiluokkaa ja tuo yli 500 matkustajapaikkaa kyllä viittaa myös vahvasti siihen. Eli suosittelisin tarkistamaan, josko sinne pääsisi! Onkos suuntana Karibia vai Intian valtameri?  ;)

 

Istuinkartta pitäisi löytyä seuraavan linkin takaa, mutta aikanakaan minulla sivun kuvat eivät suostu aukeamaan...

 

Air France B747-300

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida monelta firmalta enää löytyä turistipaikkoja 747:n hattuhyllyltä...? Siis kahden/kolmen luokan koneista. BA:lla oli vielä joskus 5-6 vuotta sitten ainakin muutamassa -200:ssa...

 

500+ paikkaa kyllä tarkoittanee tosissaan yhtä luokkaa.

 

Ei todellakaan monelta! Itse pääsin moiseen kyytiin Korean Airin B747-400Combilla (joita on Korea Airilla tasan yksi, muissa 747:ssa yläkerta on business) Seoulista Tianjiniin.  Lapsuudenudelma tuli toteutettua! ;D Corsair tarjoaa moista luksusta myös.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos muistini pitää paikkansa, Air Francen 744-300-koneissa myös yläkerta on turistiluokkaa ja tuo yli 500 matkustajapaikkaa kyllä viittaa myös vahvasti siihen. Eli suosittelisin tarkistamaan, josko sinne pääsisi! Istuinkartta pitäisi löytyä seuraavan linkin takaa, mutta aikanakaan minulla sivun kuvat eivät suostu aukeamaan...

Air France B747-300

Ei ainakaan minulla suostunut aukeamaan. Jostain luin, että AF olisi poistanut istuinkartat sivuiltaan. Olisi tietysti houkutteleva toi hattuhylly, jos todella turistiluokassa sinne pääsisi. Ehkä pitäisi vielä soittaa matkatoimistoon ja kysellä tästä.

 

Onkos suuntana Karibia vai Intian valtameri?

Air France B747-300

 

Olen lähdössä Ranskalle kuuluvalle Guadeloupen saarelle Karibialla. Paluu on Martiniquelta. Kohteeseen ei varmaan paljon businessmatkustusta, kun koneeseen noin paljon matkustajia ängetään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ainakaan minulla suostunut aukeamaan. Jostain luin, että AF olisi poistanut istuinkartat sivuiltaan. Olisi tietysti houkutteleva toi hattuhylly, jos todella turistiluokassa sinne pääsisi. Ehkä pitäisi vielä soittaa matkatoimistoon ja kysellä tästä.

 

Olen lähdössä Ranskalle kuuluvalle Guadeloupen saarelle Karibialla. Paluu on Martiniquelta. Kohteeseen ei varmaan paljon businessmatkustusta, kun koneeseen noin paljon matkustajia ängetään.

 

Soita ihmeessä uudestaan!

 

Oli aika helppo arvata tota matkasuuntaa, kun lähtö on Orlylta ja koneena 743. ;) Ja tosiaan just tuosta binesmatkustajien vähyydestä johtuen noihin rantakohteisiin voi lennättää turisteja hattuhyllylläkin. Mutta toki saattaa olla, että ko. koneessa koko alakerta on turistia ja yläkerta binestä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se ikkunapaikka pitää olla tai ei mitään. Lento ilman ikkunapaikkaa on kun wiineri ilman täytettä, istui sitten missä luokassa tahansa niin fönari on saatava.

 

Ja sitten toinen juttu joka ei liity edelliseen lauseeseen: sovitaanko ettei hehkutella mitään tammikuisia Karibian reissuja julkisesti. Tulee paha mieli. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyypä tarkotuksella koittaa saada SAS:n MD80:stä paikka juuri viimeseltä riviltä, kun lokakuussa meen köpikseen, kuullostaa mielenkiintoiselta tuo viimenen rivi  :P

 

Jokin aika sitten lensin SAS:n 80:llä ja buukkasin netistä mielestäni hyvän ikkunapaikan - ja mahdollisimman edestä. Tunnustan kuuluvani myös fönarifriikkien ryhmään. Buukaus ei kuitenkaan mennyt ihan nappiin. Viime hetkellä koneesen tuli ylimääräisiä bisneksen matkustajia ja väliverho jouduttin siirtämään. Meitsi hätistetiin jo koneessa istuessani 6. riviltä viimeiselle - ja tietysti vielä käytäväpaikalle. Matkasta jäi hyvin mieleen, miten JT8D jyristeli korvan vieressä.

 

Ikkunabuukkajien ei siis kannata olla liian ahneita. Jos unelmoi siitä, että saa edes varpaat työnnettyä bisneksen puolelle, voikin yllättäen käydä köpelösti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maaliskuussa matkustin Turkish Airlinesin B737:lla Istanbulista Hesaan. Pyysin ikkunapaikalle ja sainkin paikan, joka oli seinän vieressä, mutta juuri sillä rivillä ei koneessa ollutkaan ikkunaa. Oliskohan rivi ollut joku 8 tai 10 tai sinne päin. Siitä paikalta ei sitten ollut mitään mahdollisuuksia nähdä ulos mihinkään suuntaan. Oli aika pettymys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pyysin ikkunapaikalle ja sainkin paikan, joka oli seinän vieressä, mutta juuri sillä rivillä ei koneessa ollutkaan ikkunaa. Oliskohan rivi ollut joku 8 tai 10 tai sinne päin. Siitä paikalta ei sitten ollut mitään mahdollisuuksia nähdä ulos mihinkään suuntaan. Oli aika pettymys.

Itsellä käynyt kerran tai pari suunnilleen samoin joissain koneisssa >:(, sentään pöllömäisellä pään käännöllä taaksepäin tai tiukalla etunojalla eteen kuikuillen jotain saanut kurkittua ulos ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maaliskuussa matkustin Turkish Airlinesin B737:lla Istanbulista Hesaan. Pyysin ikkunapaikalle ja sainkin paikan, joka oli seinän vieressä, mutta juuri sillä rivillä ei koneessa ollutkaan ikkunaa. Oliskohan rivi ollut joku 8 tai 10 tai sinne päin. Siitä paikalta ei sitten ollut mitään mahdollisuuksia nähdä ulos mihinkään suuntaan. Oli aika pettymys.

 

Näihin auttaa toi ekalla sivulla Nilsin mainitsemakin http://www.seatguru.com/ jos vaan muistaa sen.. usein se tulee mieleen just silloin kun siinä penkkirivillä tuijottaa seinää missä piti olla ikkuna.. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeksi Pariisinmatkalla oltiin varauloskäytävän kohdalla. Ikkunaa ei ollut, mutta olipahan jalkatilaa ja kahteen otteeseen istahti viehko emo vastapäiselle jakkaralle hymyilemään ;)

 

Kun ei tarvinnut kangottaa niskoja maisemien katseluun oli perillä vetreämpi olo  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään