Guest asko

Llv 16

20 viestiä aiheessa

Moi vaan-

Osaako kukaan neuvoa minut oikeille sivuille, etsin tietoa Llv 16 :sta syksy ja talvi -41

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

 

Kiitos vastauksista ja linkeistä  koskien lentolaivue 16 toimintaa .

Toisella sivulla olin jo piipahtanutkin mutta toinen oli uusi .

 

Asko

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

...vielä Le.lv. 16:sta

nolottaa kysyä mutta ovatko Viiksjärven kenttä ja Tiiksjärven kenttä sama asia? ja löytyykö kuva materiaalia  (työ) kentistä ko.laivueen toiminta alueelta.

 

Tusen tack  Asko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

...vielä Le.lv. 16:sta

nolottaa kysyä mutta ovatko Viiksjärven kenttä ja Tiiksjärven kenttä sama asia? ja löytyykö kuva materiaalia  (työ) kentistä ko.laivueen toiminta alueelta.

 

Tusen tack   Asko

 

Tiiksjärvi oli oikea lentokenttä eli maatukikohta ja varsinainen korpikenttä Aunuksen Karjalassa. Viiksjärvi sen sijaan oli käytössä vain talvella, koska se oli järvenselkä ja ns.jäätukikohta. Sen huomaa helposti myös, kun katsoo, koska jääkentältä on toimittu eli

 

3.lentue 24.11.1941-30.4.1942

2.lentue 27.11.1941-30.4.1942

1.lentue 19.1.1943-9.4.1943

 

Alla olevassa linkissä mainitaan Viiksjärven jääkentästä:

 

"In December the first flight moved to Hirvas until the ice at Viiksjärvi would be strong enough for the flight operations."

 

http://www.sci.fi/~fta/ftrsqn21_history_7b.htm

 

Löysin linkin, jossa mekaanikko kertoo Lentolaivue 16:sta YLE:ssä:

 

http://www.yle.fi/kirjo/ohjelmat/2002-01-16/niilo.html

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kiitos taas, oli hyvät sivut ja uutta asiaa paljon. mekaanikon haastattelua en saanut auki mutta tuonnempana avaan jotenkin.

Erityisesti etsin kuvia laivueen koneista ja erityisesti FK-92 joka putosi Ääniseen 10.12-41,setäni jota en koskaan tavannut oli tähystäjänä ko.lennolla.Itselläni ei ole yhtään valokuvaa FK-92:sta, sedästäni on pari kuvaa, lentopuku päällä syksyisessä metsässä ja toinen kuva on jäältä, setäni takana kone jossa `Pilven Veikko`logo. Jotain  muuta dokumenttia siltä ajalta on myös ,mutta kuvia kaipaisin.

 

asko

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos taas, oli hyvät sivut ja uutta asiaa paljon. mekaanikon haastattelua en saanut auki mutta tuonnempana avaan jotenkin.

Erityisesti etsin kuvia laivueen koneista ja erityisesti FK-92 joka putosi Ääniseen 10.12-41,setäni jota en koskaan tavannut oli tähystäjänä ko.lennolla.Itselläni ei ole yhtään valokuvaa FK-92:sta, sedästäni on pari kuvaa, lentopuku päällä syksyisessä metsässä ja toinen kuva on jäältä, setäni takana kone jossa `Pilven Veikko`logo. Jotain  muuta dokumenttia siltä ajalta on myös ,mutta kuvia kaipaisin.

 

asko

 

 

Onko sinulle tuttu kirja Jaakko Hyvösen "Kohtalokkaat lennot 1939-1944", jossa on selostettu lyhyesti tuo valitettava tapaus.

 

Voin laittaa sen tähän:

 

Kone lähti klo 6.30 Viiksjärveltä tiedustelulennolle Äänisjärven itärannikolle Ylä-Pigmajärven alueelle. Todennäköisesti vihollisen it-tulen vaurioittama kone syöksyi paluulennolla noin neljän kilometrin päässä Sunkun kylän pohjoispuolella Suurlahden jäälle. Kone meni jään läpi Ovaskaisen ja Olkkosen saadessa heti surmansa. Sunkun kylä on Äänisjärven Suurlahden (Pitkälahti) länsirannalla noin 45 kilometrin päässä Karhumäen kaakkoispuolella. Viiksjärvi on kolmisenkymmentä kilometriä Sunkusta länteen.

 

Hyvää itsenäisyyspäivää.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

moi-

Olen lukenut kyseisen kirjan sekä Saxell:n`` Sotataivaan hijaiset``jossa on kertomus FK-92 viimeisestä lennosta.

Minulla on hämärä muistikuva että joskus lapsena olisin nähnyt kuvan jossa kone olisi ollut nostettuna ylös jäälle,en ole varma asiasta ,ehkä kyseessä oli joku toinen kone.Mutta minäpä jatkan etsimistä ja olen kiitollinen  kaikista vinkeistä.

 

Hyvää Itsenäisyyspäivää sinulle myös

 

Asko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

Oletko tietoinen edesmenneen lentomestari Onni Kuuluvaisen kirjasarjasta "Hiljaa ja matalalla" ? Sarjan ensimmäisessä osassa kerrotaan Karjalan Armeijan tiedustelulentotoiminnasta juhannuksesta -41 kesään -42.  Kuuluvainenkin palveli Lentolaivue 16:sta, joten kirjassa voisi olla jotain uutta (itsekään en ole jostain kumman syystä vielä lukenut sitä vaikka kirja ilmestyi kohta kymmenen vuotta sitten..).  Kuvia FK:sta löytyy Suomen ilmavoimien historia-kirjasarjan osasta nro 13: Syöksypommittajat (tämän varmaan jo tiesitkin).

 

Editoin:typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Tervehdys ja kiitos-

 

Enpä ole kuullut `hiljaa ja matalalla`kirjasta aikaisemmin, mutta `syöksy pommittajat` on tuttu.

Löyyköhän Keskinen & Stenman:n Lentorykmentti sarjasta?ajattelin tilata.

Kai nämä hylyt kuvattiin silloin, mistäköhän kuvia kannattaisi kysellä?

 

Asko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvia FK:sta löytyy myös Kullervo Kemppisen kirjasta FK-lentue (ISBN 951-0-20130-8). Kirjan pääosassa on juurikin Frans-Kalle.

 

"Hiljaa ja Matalalla" on seuraava kertomus s. 154 - 156:

 

10.12.41 10.40 - Ilmoitti Viiksjärven työkentän päällikkö, kapteeni Pursiainen, että tiedustelulennolle klo 6.30 lähtenyt kone - FK-92 oli syöksynyt alas klo 7.50 Äänisjärven Suurlahdessa. Sunkusta neljä kilometriä pohjoiseen, jolloin kone oli mennyt jään läpi ja koneen ohjaaja vänrikki Viljo Ovaskainen ja tähystäjä vänrikki Erkki Olkkonen menettäneet henkensä

 

...

 

Lähdettyään ennen päivän valkenemista liikkeelle oli FK:n määrä tiedustelun ohella pommittaa Lopskajaa, palatessaan Meri-Maaselkä-Poventsa-Lopskaja-Tsolmuza tieosuudelta takaisin. Pommitusta varten sillä oli alla kaksi satakiloista- ja kuusi 12.5 kg:n pommia. Ilmeisesti se olikin jo saanut suoritettua tehtävänsä tullessaan Sunkun seuduille, sillä maavoimien tähystyspalvelu ilmoitti:

 

- 7.50 Sunkusta n 4.5 km pohjoiseen:

- Omat maavoimat havaitsivat koneen idästä saavuttuaan kiertelevän paikan päällä ja äkkiä pystyyn vedon jälkeen syöksyvän jäälle noin 200m korkeudesta.

- Kone meni jään läpi. Ohjaaja ja tähystäjä kuolleet.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löyyköhän Keskinen & Stenman:n Lentorykmentti sarjasta?ajattelin tilata.

LeR 1:n historiassa (SIH 20) on hyvä historiaosuus Lentolaivue 16:sta, FK-92:sta ei kuvia siinäkään valitettavasti ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tervehdys ja kiitos-

 

Enpä ole kuullut `hiljaa ja matalalla`kirjasta aikaisemmin, mutta `syöksy pommittajat` on tuttu.

Löyyköhän Keskinen & Stenman:n Lentorykmentti sarjasta?ajattelin tilata.

Kai nämä hylyt kuvattiin silloin, mistäköhän kuvia kannattaisi kysellä?

 

Asko

Onni Kuuluvaisen "Hiljaa ja matalalla" kirjoja on kolme kpl. I/III , II/III ja III/III joista ensimmäinen osa ilmestyi 1996 alaotsikolla "Tiedustelulentolaivue 16:n vaiheita 1941-42" (ISBN 952-90-7945-1) Kakkososa v.1997 (ISBN 952-90-9366-7)  kertoo 16:n vaiheista vuosilta 42-43 ja kolmososa v.1999  (ISBN 952-91-0888-5) käsittelee vuodet 43-44. Kustantja: Lentotekniikan Kilta ry

Hankkimisen arvoinen paketti

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onni Kuuluvaisen "Hiljaa ja matalalla" kirjoja on kolme kpl. I/III , II/III ja III/III joista ensimmäinen osa ilmestyi 1996 alaotsikolla "Tiedustelulentolaivue 16:n vaiheita 1941-42" (ISBN 952-90-7945-1) Kakkososa v.1997 (ISBN 952-90-9366-7)  kertoo 16:n vaiheista vuosilta 42-43 ja kolmososa v.1999  (ISBN 952-91-0888-5) käsittelee vuodet 43-44. Kustantja: Lentotekniikan Kilta ry

Hankkimisen arvoinen paketti

Markku

 

Ja nämä kirjat voit tilata kätevästi suoraan Lentotekniikan killan sivuilta, scrollaa sivu alas asti, lopussa on "tilauskaavake":

 

http://www.elisanet.fi/kaarlo.kunnari/

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Llv 16

 

Miten onnistun saamaan mekaanikko Kokkosen haastattelun auki? Real Playerilla yrittää mutta yrityksen jälkeen menee kone solmuun. Ei aukea Media Playerilla eikä WinAmpilla .Nuorisokin

yritti mutta ei aukea niin ei.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Llv 16

 

Miten onnistun saamaan mekaanikko Kokkosen haastattelun auki? Real Playerilla yrittää mutta yrityksen jälkeen menee kone solmuun. Ei aukea Media Playerilla eikä WinAmpilla .Nuorisokin

yritti mutta ei aukea niin ei.

 

 

Kyllä ainakin täällä toimii, kun kokeilee ADSL-linkistä. Tietysti pitää olla laajakaistaliittymä. Mutta hienosti tulee kuva ja ääni.

 

http://ra.yle.fi/ramgen/opintoradio/kirjo/niilo_kokkonen-320x240.rm

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Llv 16

 

Miten onnistun saamaan mekaanikko Kokkosen haastattelun auki? Real Playerilla yrittää mutta yrityksen jälkeen menee kone solmuun. Ei aukea Media Playerilla eikä WinAmpilla .Nuorisokin

yritti mutta ei aukea niin ei.

 

RealPlayer on kertakaikkinen susi! On aina ollut, ja ilmeisesti

tulee aina olemaankin. Yhtään toimivaa (kaatumatauditonta)

versiota en ole nähnyt koko RealPlayerin historian aikana.

Mitenkään sutta halventamatta, susi on kaunis ja viisas eläin.

En käsitä miksi NE käyttävät rm-formaattia, kun toimiviakin on,

esim avi. :P

 

 

Edit: juu ei aukea tuo minullakaan, vaikka uusin RP on käytössä. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edit: juu ei aukea tuo minullakaan, vaikka uusin RP on käytössä. :P

 

Minulla on ziisuksen vanha versio, taisi olla 2.0, jonka asennan jos tarvetta on (onneksi harvoin..:)) ja poistan saman tien, on se sen verran viheliäinen (mainos)ohjelma.. No kuitenkin sillä vanhalla versiolla nuo haastattelut näkyi yllättäen ihan moitteetta. 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään