Guest P.M.H.

Missä JK-260?

11 viestiä aiheessa

                                                                                                                                                                                                        Onko kellään tietoa JK-260 nykyisestä tilasta? Onko edelleen järvessä Pietarin eteläpuolelle vai kenties nostettu? Olisin tiedoista kiitollinen ,sukulaiseni kuului alas pudonneen koneen miehistöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyin samaa aiemmin, mutta kukaan ei tuntunut tietävän. Konetta ei ammuttu alas, vaan se teki pakkolaskun polttoaineen loppumisen takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihme on, jos ei veli venäläinen ole jo aikoja sitten sitä nostanut ylös. Olihan kone valkobandiittien käytössä, eikä tutkimatta voinut tietää, mitä salaisuuksia se voisi sisältää.

Tämä on tietenkin luuloa, sekä paljolti myös epäluuloa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta sodittiinhan silloin Saksaa vastaan..

 

Kyseisen lennon loppuvaiheet on kirjassa Pommituslentolaivue 44 kerrottu.

6.10.1944 eksyi venäjän puolelle ja teki pakkolaskun järveen Pietarin etelä-puolelle?

Oliskohan tuosta jotain kuulunut,jos olisi nostettu?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.geocities.com/hjunkers/ju_mus5.htm

 

"his aircraft was one of the original Ju88 delivered to the Finish Air Force. JK-260 was forced landed on 6th October 1944 on a lake 100km South of St. Petersburg after running out of fuel following radio and navigation trouble. Since the late 80s the Paimion Paroni Automuseo was under discussion with Russian government for a rescue project of this aircraft. With the closure of this museum in 1995, the current status of this aircraft is not well known. Some reports speak of that the aircraft has been rescued already and was moved to New Zealand others still mention this aircraft at its crashsite."

 

 

Martti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.geocities.com/hjunkers/ju_mus5.htm

 

"his aircraft was one of the original Ju88 delivered to the Finish Air Force. JK-260 was forced landed on 6th October 1944 on a lake 100km South of St. Petersburg after running out of fuel following radio and navigation trouble. Since the late 80s the Paimion Paroni Automuseo was under discussion with Russian government for a rescue project of this aircraft. With the closure of this museum in 1995, the current status of this aircraft is not well known. Some reports speak of that the aircraft has been rescued already and was moved to New Zealand others still mention this aircraft at its crashsite."

 

 

Martti

Tuollaista se varman tiedon saanti usein on entisen n-liiton puolelta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä lennosta on kuvaus Pauli Hirvosen kirjassa Lapin sodan lentäjät kertovat.

Sen mukaan lento oli monien epäonnisten seikkojen kiusaama. Kone oli korjattu, mutta radio ei toiminut ja annettua paluukäskyä ei kuultu. Tähystäjä oli kokematon suunistamaan huonossa säässä, joka taas erotti koneen armottomasi muista.

Ilmeisesti kone kiersi kehän takaisin kotikentälleen, jota luuli kohteeksi ja pudotti pommit kentän ulkopuolelle muokaten perunapellon.

Rannikon löytäessään miehistö luuli olevansa pohjanmerellä ja teki laskun veteen. Koneen pelastuslautta ei toiminut.

Surullinen kohtalo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arto joukkoineen on tehnyt suuren työn tapauksen selvittelyssä. Valitettavasti tutkimus on ainakin toistaiseksi tyssännyt venäläisiltä löytymättömien papereitten takia.

Toivotaan vain, että jostakin (rajan takaa) osuisi lisäselvitystä antavia asiakirjoja löytymään vaikkapa jonkun muun tutkimuksen kylkiäisenä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uudessa seelannissa on ainakin joku Curtis muistaakseni,kun en tunne,millä eväillä tuo paimion Paroni systeemi toimi,olisiko sieltä mitään tietoa saatavissa?Jos neuvottelivat idän tietäjien kans,kaitpa heillä jotain tietoa oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

>Since the late 80s the Paimion Paroni Automuseo was under discussion with Russian government for a rescue project of this aircraft. 

Ehkä neuvotteluissa oli kyse vain siitä, voidaanko arkistoista etsiä tietoa kun asiakirjojen 50-vuotiset salassapitoajat olivat vielä voimassa eikä kentälle jääneiden etsintöihin liittyvästä tietojenvaihdosta ollut vielä sopimusta viranomaisten kesken. Vai neuvoteltiinko etsintöjen rahoituksesta?

Onko täällä keskustelupalstalla ketään, joka tuntisi automuseo Paimion Paronin entistä henkilökuntaa ja voisi tiedustella heiltä mistä oli kysymys? Oliko paimiolaisilla pakkolaskupaikasta parempaa tietoa kuin suomalaisissa lähteissä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään