Jani Nissi

Mihin peruskoulun jälkeen?(Kun tavoitteena lentäjän ura)

92 viestiä aiheessa

Vainiin. Sepä helpottava tieto. :D Jos vielä saisi kysyä niiltä, jotka ovat sisään päässeet, että mitä aineita kannattaa lukiossa matikan ja englannin lisäksi painottaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vainiin. Sepä helpottava tieto. :D Jos vielä saisi kysyä niiltä, jotka ovat sisään päässeet, että mitä aineita kannattaa lukiossa matikan ja englannin lisäksi painottaa?

Fysiikkahan on olennainen osa lentämistä, mutta kannattaako minun lukea sitä lukiossa vaikka esim. yhteiskuntaoppi kiinnostaa enemmän, jos siis SIO:oon pyrin??

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos vielä saisi kysyä niiltä, jotka ovat sisään päässeet, että mitä aineita kannattaa lukiossa matikan ja englannin lisäksi painottaa?

Samassa tilanteessa ollaan. Ainevalintapaperit on tuossa pöydällä, ja niihin pitäisi jotain raapustaa. Kun tietäisi vain, että mitä. :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaa siltä, että meitä epätietoisia nuoria alkaa olla jo jonkin verran. SIO voisi kyllä tiedottaa asiasta vähän paremmin. :-\ Sivuilla lukee vain, että vaaditaan "ylioppilastutkinto, tai vastaavat tiedot" Ota siitä sitten selvä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaa siltä, että meitä epätietoisia nuoria alkaa olla jo jonkin verran. SIO voisi kyllä tiedottaa asiasta vähän paremmin. :-\ Sivuilla lukee vain, että vaaditaan "ylioppilastutkinto, tai vastaavat tiedot" Ota siitä sitten selvä...

Näitä asioita on kysytty täällä jo monesti ja vastauksena voisin antaa,että englannin ja matikan lisäksi äidinkieli,fysiikka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuinkas Ilmavoimat suhtautuu tähän jos on vain lukenut lyhyen matikan? Ite tässä justiinsa lukioon hain ja taidan kallistua lyhyen matikan puoleen, kun ei ole mikään vahvin alue. Hävittäjäkuskin työt kiinnostaa. Kielissä ja äidinkielessä on 8-9 arvosanat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Selvän teki. Kyllästyin jahkailuun ja otin yhteyttä SIO:oon. ;) Kysyin suositeltavaa menettelytapaa matikan suhteen ja sieltä vastattiin, että  lyhyestä matematiikasta vaaditaan luonnollisesti parempi arvosana, kuin pitkästä. Pitempi linja on tietenkin suositeltava, muttei välttämätön! ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuinkas Ilmavoimat suhtautuu tähän jos on vain lukenut lyhyen matikan? Ite tässä justiinsa lukioon hain ja taidan kallistua lyhyen matikan puoleen, kun ei ole mikään vahvin alue. Hävittäjäkuskin työt kiinnostaa. Kielissä ja äidinkielessä on 8-9 arvosanat.

Täältä löydät tiedon todistuksen perusteella tehtävästä pisteytyksestä:

http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=25

t: Veli-Matti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!Halusin tuoda oman kantani esille näille "nuorille" (ihan kuin itsekkin olisin jo vanhus :laugh:). Lueskelin threadin alusta loppuun ja ainaki Markon kommentit pistin merkille kaksoistutkinnosta. Itse kävin Kuopiossa ns. kaksoistutkinnon ja olen ollut enemmänkuin tyytyväinen kokemukseen. Itse olen keskitason oppilas ja sain kummatkin tutkinnot suoritettua kunnialla läpi! :o :laugh:Itse olen sellainen, että vain pelkkää teoriaa en voi opiskella, vaan välillä täytyy tehdä jotain aivan konkreettisesti. Amiksesta valmistuin elektroniikka-asentajaksi ja lukiosta ylioppilaaksi. Tällä hetkellä opisekelenkin Jyväskylän AMK:ssa. Itse olen hakenut lentäjäkoulutukseen ja tiedän, että harvat niihin pääsevät. Omalla kohdallani olikin "varasuunnitelma" käydä AMK:ssa inssin paperit ja samalla hakea pilottikoulutuksiin. Patrialle yms. maksullisisiin kouluihin pääsemisestä se ei jäisi kiinni, mutta jos miettii, että on 85k lainaa ja sitten ei olekaan töitä!?Asiahan on sitten aivan erikseen jos hakee jonkun yhtiön järjestämään koulutukseen johon kuuluu esim. muutaman vuoden bondi.

Niin ja vaikka tällä hetkellä opiskelija olenkin, on suunnitelmissa ollut suorittaa tänä kesänä PPL, vaikka kallishan se on..ELÄMÄ ON :P

Mutta kaikille vähänkin itseni kaltaisille suosittelen kaksoistutkintoa, ja hakiessa mihin tahansa se ei ainakaan papereissa huonolta näytä!

Ja olen sitä mieltä itsekkin, että ihmisellä on VAIN yksi elämä, joka kannattaa käyttää siihen mihin ITSE haluaa. Mutta aina kannattaa olla myös varasuunnitelma jos jotain tapahtuu...

Ja niille jotka haikailee kaupallisiin koulutuksiin, niin jos näkee hieman vaivaa ja käy esim. ATPL teoriat joko D/L tai ulkomailla(PPL on käyty kerhossa Suomessa), sekä lennot ulkomailla, niin frozen ATPL-läpyskän takataskuun voi saada jo n.40 000 €(sisältää myös tuon PPL:n)...Pistää miettimään vai mitä?Tuohon hintaan (verrattuna "kaupallisiin" lentokouluihin) voi käydä jo vaikka tyypitkin hartaasti valittuun konetyyppiin, jolloin työnsaanti varmasti on jo paljon helpompaa..

Taisi mennä vähän offtopic kun innostuin vuodattamaan.. ???

Jos joku haluaa kysyä jotain esim. kaksoistutkinnosta niin pistä privaa..

Edit: kirjoitusvirheitä korjattu

vili-vilperi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse aion suunnitella elämääni varauksella "en pääse SIO:n". Haen Tampereen AMK:n opiskelemaan lentokonetekniikkaa ja haen sitten aikanaan opistoon, mutta tärkeintä on, että on olemassa se backup plan minkä avulla ei lähde homma kokonaan käsistä  :)

Itselläni on mahdollisuus saada tämä kaupallisiin kouluihin tarvittava "$angen $uuri $umma" , mutta en tietenkään jätä sen varaan koko hommaa.

Ja mitä matematiikkaan tulee, juttelin aikoinani SIO:sta valmistuneen MD:n FO:n kanssa joka tiesi kertoa, että ei se ole niin olennaista siinä työssä kuin hehkutetaan, lähes pelkkää checklistien lukua päivästä toiseen, se on olennaisinta vain hakuvaiheessa. Mutta tietenkin opiskelkaa matematiikkaa niin paljon kuin vain jaksatte, siitä on aina hyötyä elämässä.

nimim. lyhyt matikka E/9

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja mitä matematiikkaan tulee, juttelin aikoinani SIO:sta valmistuneen MD:n FO:n kanssa joka tiesi kertoa, että ei se ole niin olennaista siinä työssä kuin hehkutetaan, lähes pelkkää checklistien lukua päivästä toiseen, se on olennaisinta vain hakuvaiheessa

Ottamatta kantaa koulutausta-asioihin ja aihetta sivuten;

Näissä asioissa tullaan aina siihen, että jollakin konstilla sisään pääsevät on kuitenkin karsittava niiden tuhansien hakijoiden joukosta. Ilmailualan testeissä on perinteisesti laitettu paljon painoarvoa matemaattiselle osaamiselle/ -lahjakkuudelle. Se, onko siitä paljonkaan apua itse käytännön työssä on ihan toinen juttu.

Noiden testien läpäiseminen ei vielä kerro paljoakaan siitä, tuleeko jostakin "taivaiden ässä" vai "average Joe", vaiko sitäkään. Aluksi karsitaan ne, jotka eivät missään nimessä sovellu ja sitten ehkä sadoista soveltuvista pitää jotenkin karsia ne, jotka otetaan sisään. Matemaattinen lahjakkuus lienee kuitenkin parempi karsintaperuste kuin vaikkapa kuvaamataidon numero.

Ei ne lentsikat kuitenkaan laskemalla lennä, vaan rahalla :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

olen ymmärtänyt ,että matematiikka kertoo loogisesta hahmotuskyvystä. mikä on lentäjälle tärkeää

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

olen ymmärtänyt ,että matematiikka kertoo loogisesta hahmotuskyvystä. mikä on lentäjälle tärkeää

Toki se on tärkeää, ei ollut tarkoitus tyrmätä sitä, tarkoitukseni oli vain sanoa että se ei varsinaisesti ole käytännössä niin suurella sijalla kuin annetaan ymmärtää, tämän kuvan siitä sain.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Matematiikka on fysiikan osaamisen perusta, fysiikan alalajeista aerodynamiikan ja meteorologian ymmärtämisestä on paljon iloa lentäjälle ja hänen matkustajilleen :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pääseekö noihin kaupallisiin kouluihin sitten jotenkin "heikommin" perustein kuin esim. SIO:n?

En usko ihan noinkaan, testit on kaikille samat, sillä kaupallisilla on tiukemmat laatuvaatimukset

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En usko ihan noinkaan, testit on kaikille samat, sillä kaupallisilla on tiukemmat laatuvaatimukset

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Sitä että hakijoita vähemmän --> koulutettavien ryhmä pitäisi tulla täyteen --> helpommat pääsykokeet?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Sitä että hakijoita vähemmän --> koulutettavien ryhmä pitäisi tulla täyteen --> helpommat pääsykokeet?

Pakkohan se on olla niin että kaupaliisiin pääsee helpommin, koska jos joku ei pääse SIO:oon niin hän ei tällöin pääsisi kaupallisiin lentokouluihinkaan. Joten kuka hakisi kaupallisiin jos niihin samat pääsyvaatimukset? Eihän kukaan halua maksaa 80 000€ jos pääsee halvemmalla :laugh:

Eli uskon itse että kaupallisiin pääsee helpommin

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pakkohan se on olla niin että kaupaliisiin pääsee helpommin, koska jos joku ei pääse SIO:oon niin hän ei tällöin pääsisi kaupallisiin lentokouluihinkaan. Joten kuka hakisi kaupallisiin jos niihin samat pääsyvaatimukset? Eihän kukaan halua maksaa 80 000€ jos pääsee halvemmalla :laugh:

Eli uskon itse että kaupallisiin pääsee helpommin

Testit on samat, ei välttämättä karsintaperusteet, esim. paperikarsinta sun muut. Laatuvaatimusten tiukkuus lukee ainakin Patrian nettisivulla

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Testit on samat, ei välttämättä karsintaperusteet, esim. paperikarsinta sun muut. Laatuvaatimusten tiukkuus lukee ainakin Patrian nettisivulla

Totta. Paperikarsinnoista pääsee helpommin läpi, kun on vähemmän hakijoita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ottakaapa huomioon myös se että pääsy kaupalliseen kouluun ei kuitenkaan takaa työpaikkaa. Yleensä lentoyhtiöt testaavat myös valmiit lentäjät hyvinkin tarkkaan. Joten lopputulos saattaa olla lentäjä ilman työpaikkaa.

Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ottakaapa huomioon myös se että pääsy kaupalliseen kouluun ei kuitenkaan takaa työpaikkaa. Yleensä lentoyhtiöt testaavat myös valmiit lentäjät hyvinkin tarkkaan. Joten lopputulos saattaa olla lentäjä ilman työpaikkaa.

Mikko

Todellakin, eli ei kannata heittää kaupallistenkaan varaan

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koska SIO:oon on noin 1000 hakijaa ja keskimäärin noin 5% pääsee sisään, jää sille kuuluisalle "rannalle" monia sellaisia, jotka olisivat täysin soveltuvia kurssille. Mutta koska kurssille otetaan vain ne 50 parasta (keskimäärin), niin vaikka ne loput olisivat kuinka soveltuvia tahansa, niin he eivät mahdu kurssille. Ja käsitykseni mukaan yksityiset koulut ottavat sisään kaikki, jotka testien mukaan ovat soveltuvia (businestahan ne tekevät). Joten kyllä varmastikin SIO:n pääsyvaatimukset ovat korkeammat kuin yksityisten, jotka nekin ovat todennäköisesti korkeahkot.

Joo tiedetään, että SIO:kin on yksityinen, mutta tietänette, mitä näillä yksityisillä kouluilla tarkoitan.   

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään