Juha Paulavuo

Pari kysymystä ilmailun historiasta

20 viestiä aiheessa

1. Missä ja milloin otettiin käyttöön ensimmäinen yölentämisen mahdollistava apuväline?

2. Milloin tapahtui ensimmäinen aikataulun mukainen matkustajalento, missä ja kenen toimesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Missä ja milloin otettiin käyttöön ensimmäinen yölentämisen mahdollistava apuväline?

2. Milloin tapahtui ensimmäinen aikataulun mukainen matkustajalento, missä ja kenen toimesta?

 

2. St Petersburg-Tampa, Florida 1914, kone Benoist Model 14 "Safety First", taustahahmona P E Fansler

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Missä ja milloin otettiin käyttöön ensimmäinen yölentämisen mahdollistava apuväline?

Postilentäjät(USA?) 20-luvun alussa välineinään "vatupassi", jotta konepysyi vaakasuorassa, paine-eromittari korkeuden määrittelemiseen ja kompassi kädessä tai kojetauluun kiinnitettynä suunanmäärittelyyn.  1930 tuli gyroskooppi.

Lähde: http://www.pilotfriend.com/flight_training/navigation/splash.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Tarkkuuskorkeusmittari (Kollsman) ja keinohorisontti (Sperry), myös 1928-1929. Taustahahmona Jimmy Doolittle joka järjesti vakuuttavan demon paikassa Mitchell Field, New York, syyskuussa 1929.

 

Yö-VFR on toki saattanut olla jo aiemmin , mutta tätä pidetään yhtenä läpimurtona..

 

EDIT: Yksi osa Doolittlen hankkeesta unohtui eli ensimmäinen radionavigointijärjestelmä. Valmistaja tälle protolle oli National Bureau of Standards, ja se oli käytössä samassa demossa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan sekä Klausin että Nilsin tarjoamat asiat helpottivat yölentämistä, mutta kumpikaan ei osunut vielä oikeaan. Joten isää tajouksia, kiitos ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luomumenetelmistä mustikka

Toisen maailmansodan aikana lentäjät söivät mustikoita, koska niiden sisältämän A-vitamiinin tiedettiin parantavan hämäränäköä.

Suomalaisetkin hävittäjälentäjät söivät mustikoita. Parantaa näkökykyä pimeällä ja tekee kielen siniseksi. :laugh: :laugh:

Lähde: http://www.yrttitarha.com/kanta/mustikka/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt täytyyy todeta, että Nils kiertää kuin kissa kuumaa puuroa

 

Hmm, jos täältä postilentoalueelta etsitään yhtä ensimmäistä yölennon mahdollistavaa "välinettä", se oli varmasti US Postal Service:n rahoitus ja tuki tällä projektille jonka päämäärä oli mahdollistaa säännöllinen kaupallinen lentoliikenne. 

Taitaa kuitenkin olla joku muu juttu hakusessa  ???

 

Jokin näistä: "17 planes were equipped with luminous instruments, navigation lights, landing lights and parachute flares." ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen yölento USAssa tehtiin North Plattesta Chikakoon v.1921. Pilotti oli Jack Nnight joka käytti apunaan suunta- ja matkalaskelmia sekä määräpaikkoihin reitin varrelle sytytettyijä nuotioita jotka oli merkitty pilotin tiekarttaan.

Vapaasti lainarten kirjaa "Ilman valloitus"

Markku  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt Markku on jo päässyt oikeaan vuoteen :P

 

New flight instruments and devices such as headlights on the wings made it easier for pilots to control and land their planes. And the quality of maintenance improved.

 

After a dramatic coast-to-coast flight in February, 1921, proved mail could be flown at night, the U.S. government set up a system of light beacons and lighted airfields across the country. The beacons guided night fliers, and the lighted fields provided safe landing spots.

 

http://pbskids.org/wayback/flight/feature_scare.html

 

Vastaan, että siipiin laitetut laskuvalonheittimet, jotka helpottivat laskeutumista. Puhutaan -20-luvun alusta ja Yhdysvalloista. Ja sitten nuo valomajakat ja valaistut kentät myös tulivat kuvaan mukaan yöpostilennoille 1921.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten nuo valomajakat ja valaistut kentät myös tulivat kuvaan mukaan yöpostilennoille 1921.

No, tulihan se sieltä. US Army asensi ensimmäiset valomajakat 1921 välille Columbus-Dayton (80 mailia).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, tulihan se sieltä. US Army asensi ensimmäiset valomajakat 1921 välille Columbus-Dayton (80 mailia).

 

Tuolla foorumin kuvapuolella oli aiemmin Tero Poutian laittama kuva-arvoitus, jossa oikea vastaus oli "Artukaisten lentoloisto vuodelta 1930". Se oli osa lentoloistojen ketjua joka rakennettiin ilmeisesti Helsinki-Tukholma reitille ja voi olla että Ruotsissa on jatkettu aina Malmöhön asti. (lainattu threadista). Joten hieman tultiin ameriikkaa perässä tässä asiassa. Kyseinen torni on pystyssä edelleen siellä Turun suunnalla.

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,40929.msg424227.html#msg424227

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaa olla jenkkien mielestä, muttei ollut aivan ensimmäinen...

Kyllä ensimmäinen aikataulunmukainen lentoliikenne aloitetiin Euroopassa jo 1910

Mutta millä lentolaiteilla?

Markku

 

No zeppeliinihällähän se aloitettiin. Sen ajan mittakaavan mukaan toiminta meni ihan mukavasti kun ensimmäisen maailmansodan alkuun mennessä oli kuljetettu n. 34000 matkustajaa ja historiankirjojen mukaan ilman henkilövahinkoja. Deustche Luftschiffahrst AG on muuten kautta aikojen ensimmäinen lentoyhtiö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näimpä, on esimerkiksi "kokonaan" unohdettu, että brittiläinen ilmalaiva R34 lensi edestakaisen matkan New Yorkiin ja takaisin vuonna 1919, mukanaan 32 henkeä ja lisäksi eräs matruusi "jäniksenä! Menomatkaan kului 108h 12min. keskinopeudella 53km/h. Paluumatkalla väkeä 30 henkeä ja lento kesti tähän suuntaan 3vrk.3h ja 3min. Ja nämä samaiset jenkit muuten saattavat vielä puhua, että joku Lindberg lensi "ensimmäisenä" Atlantin yli vuonna 1927. Muistaakseni hän oli 87:s Atlantin lentäen ylittänyt ihminen. ;D

Markku

P.s. Tämä Deustche Luftschiffahrst AG kuljetti muutamien kaupunkien välillä säännöllisen liikenteen matkustajia tuona aikana 14000 kpl neljällä ilma-aluksella..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään