Guest Finski

Digijärkkärimiehet/naiset huom!

457 viestiä aiheessa

Tässähän huomaa taantuvansa takaisin kyselyikään.. :-[

Mietin tässä, että ostaisi pelkän 350D rungon, ja sen kaveriksi vähän kittilasia laadukkaamman putken. Mietin mm. tätä:

http://www.pixmania.com/fi/fi/52873/art/sigma/objektiivi-18-50mm-f2-8-d.html

Mutta törmäsin ihmeelliseen seikkaan. Nimittäin tuolla Pixmanian sivuilla mainitaan putken sopivan vain 20D ja 300D kameroihin  ??? Päivittämättömät tuotetidot vai mitä? Onko kenelläkään kokemusta ko. lasista?

Kittoksia manuaalitarjouksista, palaan asiaan jos manuaalia tarvitsen.

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vielä: Kuten olen aiemminkin sanonut, jos budjetti on rajallinen kannattaa sijoittaa laadukkaaseen lasiin mieluummin kuin "turhan hienoon", nopeasti vanhenevaan runkoon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässähän huomaa taantuvansa takaisin kyselyikään.. :-[

Mietin tässä, että ostaisi pelkän 350D rungon, ja sen kaveriksi vähän kittilasia laadukkaamman putken. Mietin mm. tätä:

http://www.pixmania.com/fi/fi/52873/art/sigma/objektiivi-18-50mm-f2-8-d.html

Mutta törmäsin ihmeelliseen seikkaan. Nimittäin tuolla Pixmanian sivuilla mainitaan putken sopivan vain 20D ja 300D kameroihin  ??? Päivittämättömät tuotetidot vai mitä? Onko kenelläkään kokemusta ko. lasista?

Kittoksia manuaalitarjouksista, palaan asiaan jos manuaalia tarvitsen.

Juha.

Itsellä ei ole kokemuksia pixmaniasta, mutta täällä keskustelua. Ilmeisesti todelliset varastot ei täsmää sivujen kans.

http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=17961

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa vilkaista tuo Virkkulan mainitsema digicamera.net foorumi. Siellä on ollut paljon puhetta ko. Sigman linssistä....

http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=23483

Itsellä ei ole kokemuksia pixmaniasta, mutta täällä keskustelua. Ilmeisesti todelliset varastot ei täsmää sivujen kans.

http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=17961

AAAaaargh...........

Tieto lisää tuskaa, kohta pitää kaivaa migreenilääkkeet esiin  ::) Olen vähän ymmälläni tuon Sigman suhteen. Tuolla digicameran kesksuteluissa osa pitää putkea pa**na, osa lähettää putken säädettäväksi (?) ja osa kehuu miten hyvin putki toimii...

En missään vaiheessa onneksi harkinnut pixmaniaa ostopaikkana, tuo jokaisen tavaran kohdalla lukeva "varastossa" pisti silmään sivuja selatessa.

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Saako mistään Canon kameroihin suomen- tai englanninkielisiä manuaaleja?

Täältä löytyy englanniksi tuo 350D:n manuaali. Tuota ei tosin pysty tulostamaan ilman suurta "COPY"-vesileimaa joka sivulla (tai jos voi niin kertokaa minullekkin miten). >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

AAAaaargh...........

Tieto lisää tuskaa, kohta pitää kaivaa migreenilääkkeet esiin  ::) Olen vähän ymmälläni tuon Sigman suhteen. Tuolla digicameran kesksuteluissa osa pitää putkea pa**na, osa lähettää putken säädettäväksi (?) ja osa kehuu miten hyvin putki toimii...

"Opinions are like assholes. Everyone has one, and it stinks"

Toisille "sigma" == "huono". Itse olen noihin sigmoihin tyytyväinen. Tuossa on ollut kokeiltavana Sigman 18-200 mikä on aika kiintoisa putkena, noin 400 taalaa, kuvanlaadultaan ei kovin ihmeellinen, mutta käytössä taas hirmuisen kätevä. Kahdella erillisellä laadukkaammalla putkella voisi varmasti jäädä joku kuva ottamatta mikä tuolla taas ei tuottaisi mitään vaikeuksia - polttovälialue on aika huima. Tottakai se on optisesti rankka kompromissi, himmenee zoomin alueella pari aukkoa mikä on paljon. Mutta silti kiinnostava tapaus. Nettiin tungettaville kuville ihan taatusti OK vaikka onkin hiukan pehmeä ja kromaattista aberraatiota on nurkissa jonkun verran.

Mutta kyllä mä sillä kuvaisin silti jos niikseen tulee, ja varmaan saisin ihan hyviä kuviakin :) Kun se linssi on vain osa kokonaisuutta mistä kuva syntyy - pitää myös osata :)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosin kuvanlaadultaan paras linssi mitä olen kokeillut on se 100 euron Nikkor 50mm/f1.8 :)

Tuo lasi on Todella loistava

Tosin, näyttää D70:n nokalla aikalailla naurettavalta nysältä :D

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosin, näyttää D70:n nokalla aikalailla naurettavalta nysältä :D

Joo, mutta mulla onkin jo valmiiksi ihan riittävän iso muna.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mennäänpäs hetkeksi mulkeronjatkeista hieman pois  ;)

Onkos kenelläkään käytössä adaptereita joilla saa vanhemman polven käsitarkenteisia, mutta valovoimaisia (ja aika edullisia) kakkuloita kiinni digirunkoihin?

Monasti on käynyt mielessä ostaa kanuunaan ihan kokeilumielessä esim. FD-EOS adapteri tai M42-EOS adapteri tms. ja hankkia pari menneiden aikojen manuaalikakkulaa testattavaksi.

Ja sotkeakseni tätä valtamerkkien välistä sotaa, adaptereillahan saa vaikka Nikonin linssejä Canoniin (ei-merkkifanaatikkona en saa moisesta "pyhäinhäväistyksestä" hengenahdistusta  ;D ), varmaan päinvastoinkin pelaavia adaptereita on olemassa?

Heitetään toinenkin aihe samaan syssyyn, minkäslaisia kamerareppuja väellä on käytössä? Kaipailisin itselleni kunnon reppua mihin saa mukaan rungon, linssit, tarvikkeita ja ainakin jalustan. Läppärin mukanaolo ei ole välttämättä pakollinen. Ainoita vaihtoehtoja suomesta hankittuna tuntuu olevan Loweprot ja Tamracit. Crumplereitakin taitaa alkaa pikkuhiljaa saamaan, mutta niistä minulla on aika vähän tietoa.

-Mika-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heitetään toinenkin aihe samaan syssyyn, minkäslaisia kamerareppuja väellä on käytössä? Kaipailisin itselleni kunnon reppua mihin saa mukaan rungon, linssit, tarvikkeita ja ainakin jalustan. Läppärin mukanaolo ei ole välttämättä pakollinen. Ainoita vaihtoehtoja suomesta hankittuna tuntuu olevan Loweprot ja Tamracit. Crumplereitakin taitaa alkaa pikkuhiljaa saamaan, mutta niistä minulla on aika vähän tietoa.

Mulla on itsellä Lowepron CompuTrekker AW. Muuten aivan loistava reppu, johon mahtuu mukavasti tavaraa ja on aivan loistava selässä (niin varmaan muutkin Lowepron reput), mutta valitettavasti tuo 15.4" tuumaisella näytöllä oleva HP:n läppäri ei mahdu sinne läppäritaskuun. Mutta toisaalta, harvemminpa sitä tulisi mukana kannettuakaan, kun on tuo kuvapankki. Nyt sinne läppärilokeroon saa kaikkea muuta kivaa :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkos kenelläkään käytössä adaptereita joilla saa vanhemman polven käsitarkenteisia, mutta valovoimaisia (ja aika edullisia) kakkuloita kiinni digirunkoihin?

Monasti on käynyt mielessä ostaa kanuunaan ihan kokeilumielessä esim. FD-EOS adapteri tai M42-EOS adapteri tms. ja hankkia pari menneiden aikojen manuaalikakkulaa testattavaksi.

Näin jossain lehdessä jutun ko. adaptereista, taisi olla pikseli. Joku jenkkiputiikki valmistaa ja kauppaa niitä netissä. Mun ensimmäisen kameran Canon FTb keulalla komeili isännältä saatu Zeiss 50/2,8 vuosimallia ennen sotia jostain 30-luvulta. Kuvasin sillä adapterin kanssa pari vuotta ja kuvanlaatu vastasi aukon himmennettynä tämän päivän parhaita laseja. Oli hauskan näköinen hopeanvärinen pikkulasi ja herätti suurta kummastusta joka paikassa. :)

Käytettynä saa aivan pilkkahinnalla hyviä putkia. Toinen juttu on miten hyvin ne täysin manuaalisina toimii lentokonekuvauksessa.

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

M42-adapteri löytyy, ihan kätevä, toimii odotetusti.. ja miksi ei toimisi kun ei kerran lasiakaan ole välissä, toisinkuin noissa FD-adaptereissa.

Vaikka miksei nuo fd-adapteritkin toimi mutta vähän arvokkaampiahan ne on.

Lowepron computrekker aw plussa käytössä.  Hyvä reppuhan tuo on, ja niinkuin Mikko sano, hyvä pitää selässä.  Hieman kookas kylläkin, eli pienempää laukkuakin tulee vielä käytettyä, mutta tarkoitustaan hyvin palveleva.  Suomesta tuntuu saavan kamerareput varsin kilpailukykyiseen hintaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on LowePron Compurover AW. Loistoreppu kun mukaan sopii läppärin ja kamerakamojen lisäksi myös hiukan evästä ja vaihtovaatetta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on reppuna Tamracin Expedition 5. Sadevesitiivis (niinkuin kaikki Tamracit) ja tukevatekoinen keskikokoinen reppu, jossa toistaiseksi vielä kulkee koko kalusto, kun siinä on modulaariset sivutaskut pikkujalustoille, latureille yms. vähemmän särkyvälle. Lisäksi on semmoinen puolireppu, Tamracin Velocity 9, jonka saa heilautettua eteen ja pengottua ottamatta selästä. Hyvä peli kun kulkee ihmisten ilmoilla kuvaamassa. Ja sitten Tamracin "tetsari" eli varustevyö ja henkselit, joihin saa ripustaa modulaarisia irtotaskuja tarpeen mukaan. Loistava systeemi, kun menee pitkin metsiä eväsreppu selässä. Putket ym. on siinä käden ulottuvilla ja paino jakautuu tasaisesti, etenkin kun kamera roikkuu repun viilekkeistä ja on sidottu mahan päälle stabilointiremmillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sori vaan jos vähän jankkaan, mutta mitä tuolla 350D:n 2 megan etumatkalla (D70s; 6,1 MB) tekee? Suurempia kuvia? Suurennuskelpoisempia kuvia? Varmaan kymppikoossa kukaan ei erota, mutta missä vaiheessa sitä eroa alkaa näkyä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sori vaan jos vähän jankkaan, mutta mitä tuolla 350D:n 2 megan etumatkalla (D70s; 6,1 MB) tekee? Suurempia kuvia? Suurennuskelpoisempia kuvia? Varmaan kymppikoossa kukaan ei erota, mutta missä vaiheessa sitä eroa alkaa näkyä?

No, siinä on leveydessä se n. 500px ero: (20D: 3504 x 2336 vs. D70s 3,008 x 2,000). Eli tokihan siinä pienoinen etu on, jos ajattelee suurennoksia tehdä, mutta ainakin henkilökohtaisen kokemuksen (ja Lassin ammattikokemuksen myös) mukaan tuo Nikonin resoluutio riittää aivan täysin esim. Ifin online-palvelun suurimpaan kuvakokoon (75X50cm)...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
No, siinä on leveydessä se n. 500px ero: (20D: 3504 x 2336 vs. D70s 3,008 x 2,000). Eli tokihan siinä pienoinen etu on, jos ajattelee suurennoksia tehdä, mutta ainakin henkilökohtaisen kokemuksen (ja Lassin ammattikokemuksen myös) mukaan tuo Nikonin resoluutio riittää aivan täysin esim. Ifin online-palvelun suurimpaan kuvakokoon (75X50cm

Cropatessa on lisää pelivaraa, eli jos croppaat 500 pikselii löysiä pois olet samalla viivalla 6.1 megan kanssa. Ei niistä sinänsä siellä mitään haittaakaan ole, joskaan ei hyötyäkään. Periaatteessa mitä enemmän niitä on sen parempi, mutta itse kyllä kiinnittäisin enemmän huomioo häiriötasoihin, bufferiin, kirjoitusnopeuteen,käsiteltävyyteen ja sen semmoisiin. Kun tollaiseen eroon pikseli määrässä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Cropatessa on lisää pelivaraa, eli jos croppaat 500 pikselii löysiä pois olet samalla viivalla 6.1 megan kanssa. Ei niistä sinänsä siellä mitään haittaakaan ole, joskaan ei hyötyäkään. Periaatteessa mitä enemmän niitä on sen parempi, mutta itse kyllä kiinnittäisin enemmän huomioo häiriötasoihin, bufferiin, kirjoitusnopeuteen,käsiteltävyyteen ja sen semmoisiin. Kun tollaiseen eroon pikseli määrässä.

Kannattaa lisäksi muistaa, ettei sillä 8 megapikselillä tee sen enempää kuin Nikonin kuudella, jos putken piirtotarkkuus ei riitä. Huonolla putkella ei sen parempia kuvia saa, vaikka olisi pikseleitä kuinka paljon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, näinpä se on. Siiten kun pikselimäärä kasvaa kennokoon mukana, esim. täyskoon kennoon, saa oikeasti parempilaatuista kuvaa. Toki nytkin esim 1,5 cropfactor kenno 6,1mp vs 12 mp tuo jotain lisää, mutta käytännössä vain parhailla linsseillä mitä rahalla saa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään