Ilkka Portti

Keskustelua turvatarkastuksista

31 viestiä aiheessa

Tällaista kirjoittaa Helsingin Sanomat:

 

Helsinki-Vantaan lentoasemilta lähtevien matkustajien kannattaa edelleen varautua pitkiin turvatarkastusjonoihin, vaikka viime viikon kaaos on jo takana.

Perjantaina jonojen pelätään revähtävän uudelleen, sillä viikonvaihteessa lentomatkalle lähtijöitä on ennätysmäärä, apulaisjohtaja Kari Salonen Helsinki-Vantaan lentoasemalta kertoi torstaina.

     

"Perjantai on vuoden tähän mennessä vilkkain päivä", Salonen sanoo. Aivan viime viikon ruuhkiin hän ei kuitenkaan usko.

Ruuhkien syynä on turvatarkastusten muuttuminen entistä perusteellisemmiksi. Muutos astui voimaan viime viikon tiistai-iltana, ja keskiviikkoaamuna moni matkustaja joutui yllätyksekseen jonottamaan turvatarkastukseen yli tunnin.

     

Viime viikolla kaikki turvatarkastuspisteet eivät olleet käytössä, mutta tällä viikolla kaikki linjat ovat olleet aamun ruuhkahuippuina auki.

"Yritämme avata mahdollisimman nopeasti kolmosaulaan yhden väylän lisää", Salonen lupaa.

Vilkkainta aikaa Helsinki-Vantaalla on juuri aamuisin kello 6.30–8, jolloin lentoja Euroopan kohteisiin lähtee koko ajan.

"Toinen kiireinen aika on iltapäivällä kello 14.30–18", Salonen muistuttaa.

 

http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/tuoreet/artikkeli/Lentoaseman+turvatarkastus+jumittaa+yh%C3%A4+-+ruuhkahuippu+huomenna/1101981819126

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Yritämme avata mahdollisimman nopeasti kolmosaulaan yhden väylän lisää", Salonen lupaa.

 

No olisikohan ehkä kannattanut harkita sitä *ennen* kuin uudet määräykset astuivat voimaan?  Finnair on varmaan tosi iloinen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No olisikohan ehkä kannattanut harkita sitä *ennen* kuin uudet määräykset astuivat voimaan?  Finnair on varmaan tosi iloinen...

Eihän valtion virkamiehiltä voi odottaa kykyä ajatella .. Luulen, että myös muut lentoyhtiöt ovat aika kypsiä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tammikuussa kuulemma pitää sitten alkaa riisua kengätkin siinä turvassa. Ei varmaan helpota noita jonoja.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tammikuussa kuulemma pitää sitten alkaa riisua kengätkin siinä turvassa. Ei varmaan helpota noita jonoja.  ;)

 

Miksi meirän pitäs kenkiä riisua, kun eihän noi paranoidit jenkitkään :/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa`a..Tuon säännön tulosta kertoi turvatarkastaja tuolla lentokentällä. Mahtaakohan olla ihan tarpeellinen sääntö, tiedä sitten..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se kenkien riisuminenhan nyt olisi jo ihan järjetön juttu. Miettikää nyt sitä hajua ;D Tosin mistä sitä tietää, mitä ne viisaat herrat päähänsä saavat... Anyway, elokuun lopulla Zürichissä portille madellessani pistin normaaliin tapaan kaiken irtaimen takin taskuun ja takin ja kamerarepun hihnalle. Metallinpaljastin kuitenkin piippasi siitä läpi kävellessäni. No, kaveri ohjasi minut vieressä olevaan koppiin ja teki toisen tarkastuksen sillä käsikapulalla. Kenkien pohjien sisässä olevat metalliliuskat ne sitten piippasivat silläkin, joten se siitä sitten. Kamat niskaan ja matka jatkui...

 

Mutta rupesin sitten miettimään jälkikäteen, että miksi Vantaalla ei ne metallinpaljastimet piipanneet samasta syystä, kun kuitenkin samat kengät oli jalassa mennen tullen. Erilaiset vehkeet vain?

 

Niin ja Vantaalla edessä menneellä hepulla piippasi metallinpaljastin, ja hänelle tehtiin sama "manuaalinen tarkastus" sillä käsikäyttöisellä metallinpaljastimella. Se vain tehtiin siinä keskellä väylää ja jono seisoi sen aikaa. Zürichissä läpivalaistut tavarani siirsivät sivuun tiskille ja minut vietiin siihen "sovituskoppiin" pois jonon tieltä... En tiedä, paljonko tuollainen vaikuttaa ruuhkiin, mutta kuitenkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta rupesin sitten miettimään jälkikäteen, että miksi Vantaalla ei ne metallinpaljastimet piipanneet samasta syystä, kun kuitenkin samat kengät oli jalassa mennen tullen. Erilaiset vehkeet vain?

 

Lieneekö vähemmän herkäksi säädetyt nuo Vantaan koneet? Ite olen huomannut, että housuntaskuun jäänyt avainnippu tai rintataskussa oleva aurinkolasiklipsi ei kumpikaan hälytä Vantaan tarkastuksessa. Mutta samat kilkkeet on useasti hälyttäneet maailmalla. Ja normikäytäntö eri kentillä tuntuu olevan, että se koko jono pysähtyy tai ainakin hidastuu huomattavasti, kun yhtä aletaan kapuloimaan käsikoneella.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jonkin aikaa vielä eteenpäin ja turvatarkastuskuulutus kajahtaa : " Arvoisat matkustajat olkaa ystävällisiä ja riisuuntukaa ennen turvatarkastusta...".   ;D ;D ;D

 

Kenkiä näillä näkymin riisuskellaan ensi vuonna...

 

Muuten monella kentällä esim. Keski-Euroopassa on mm. riisuttu takit ennen turvaa jo jonkin aikaa vaan kun asia nyt vielä tulee suurimmalle osalle suomalaisturisteja uutena ja pinttyneiden tapojen muuttaminen on aina meille suomalaisille niiiin hankalaa se jono syntyy äkkiä kun ihmetellään sen turvahenkilön silmien alla että "elekäähän nytte , mittee työ meinaatte , ei viime kanarijan matkallaan vuonna -87 tarvihennu riisuuntuva ennenku rannalla ni ei kai ny täälä ?".

Lentoasemalla ei ole myöskään valmistauduttu asiaan esim. rakentamalla asianmukaisia tasoja tms. joilla olisi tarkastuksen jälkeen helppo pakata tavaroitaan ja pukea taas päällysvaatteita vaan toinen tulppa on siinä tutkinnan jälkeen kun tavarat lojuu seuraavien tiellä pukeutumisen ajan mutta kantapään kautta tämä (-kin) asia ehkä opitaan ja homma muuttuu parempaan suuntaan.

 

Turvatarkastusta ei pystytä millään nykyään nopeuttamaan mutta ehkä löytyy pieniä keinoja joilla hidastumista voidaan hidastaa.

 

-  :) -

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair on varmaan tosi iloinen...

 

Turvatarkastusten aiheuttamasta myöhästymisestä vain laskua perään, niin johan voisi jotain tapahtuakin..  :P

 

Kuten jo aiemmin sanoin, niin ei ole kyllä järjen hiventäkään siinä miten tämä homma on nyt toteutettu (tiedotus, henkilöstön määrä ja asenne, lentokentän tilat tähän tehtävään)... Onhan se mukavaa, että ollaan EU-mallimaa jokaisen pykälän pilkun osalta ja niin poispäin, mutta todellisuudessa en näe miten nuo takkien ja kenkien(kö???) säteilyttämiset oikeasti turvallisuutta auttavat. Sinne laukkuun tai takintaskuun ehkä unohtuneet erittäin vaaralliset kynsisakset saadaan nyt huippukalliiseen säilytykseen tai suoraan roskiin, mutta ketään "todellista" terroristia nuo järjestelyt eivät valitettavasti estä (oli sitten kyse meistä tai jostain muusta maasta).  ..Tosin onneksi Suomessa tilanne ja "uhka" ei vastaavalla tasolla ole kuin USA:ssa.

 

Eli joku järki asiassa pitäisi pitää mukana ja hieman miettiä asiaa myös matkustajan kannalta. Koska ei ainakaan minua kiinnostaisi tulla lentokentälle ensin jonottamaan montaa tuntia vain sen takia, että pääsen strippaamaan jonkun turvatarkastajaklopin eteen - jos matkan suorittamiseen olisi jokin muukin vaihtoehto.

 

ugh..olen puhunut.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kenkiä olen nähnyt pyydettävän riisumaan ainakin Amsterdamissa tänä syksynä. Edellä tarkastukseen jonottaneella oli maiharit jalassa ja vähän hölmistyneeltä tämä vaikutti, kun matka ei edennyt ennen niiden poisottoa ja läpivalaisua.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoasemalla työskentelevänä tuntuu myös älyttömältä tuo kenkien riisuminen (joka kuulemani mukaan koskee myös kaikkea henkilökuntaa ja turvatarkastajia itseään-mikä ei sinäänsä ole yllätys..), koska siitä turvan läpi joutuu menemään kuitenkin usein. Jää siinä sitten mahdollisessa kiireessä asettelemaan kenkiä hihnalle.  :P

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi meirän pitäs kenkiä riisua, kun eihän noi paranoidit jenkitkään :/

 

 

Kyllä ne Jenkin on kengät halunnut hihnalle jo ainakin parivuotta. Näin ainakin itärannikon isoilla asemilla.

 

Eiköhän tämäkin ole sieltä tullut idea.

 

Sami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jonkun vanhan Ilmailun kuppilatiimassa oli tähän hyvin sopiva pakina:

 

Joka kerta kun joudut lentokentällä riisumaan kenkäsi kiitä onneasi, ettei Richard Reidiä tunnettu kalsaripommimiehenä.

 

Ja sitten omaa mielipidettä, josta ei tarvitse aloittaa kolmatta maailmansotaa

 

Just näin! Siitähän tämä kenkävillitys lähti. Kyllä mennyt aikoja sitten liiallisuuksiin tämä turvatarkastusshow, ja se on laajentunut kentiltä muuallekkin yhteiskuntaan. Aikoinaan Amerikkalaiset tajusivat, ettei koneeseen kannata päästää ihmisiä, kuin paikallisbusseihin, mutta nyt turvatoimissa ollaan ammuttu aikaa sitten reilusti yli, homma rupeaa menämään järjettömyyksiin. Saas nähä mitä tästä tulee. Pakkohan huippu on tulla vastaan ennekuin matkustajat tainnutetaan lentomatkan ajaksi (eikö?) Helpottaako sitten, vai onkoi tämä ns. pysyvä olotila seuraavien vuosikymmenten ajan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

vähän ihmettelen miten tuo on niin hitaaksi menny stadissa, toimii vastaavalla meiningillä ihan ok monissa paljon kädettömämmissäkin paikoissa...

 

Samaa minäkin ihmettelen. Tällä palstalla ihmetellään usein jenkkejä mutta aika jouhevaa on turvatarkastus rapakon tällä puolen. Onko keskivertosuomalaismatkustajille nyt sitten   n i i n    p a l j o n     vaikeampaa ottaa se päällystakki ja kengät pois ja asettaa ne hihnalle kuin jenkillä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

poliitikot pakenee vastuuta, jos sattuu että jotain taas käy, ovat he ainakin "paperilla" koettaneet tehdä voitavansa...

 

Paperilla? Musta ainakin näyttää, että ihan käytännön toimiahan nuo on...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

>:(

En malta olla palaamatta taas matkustajanäkökulmaan.

Mitä riskiä niillä takki/kenkä sulkeisilla torjutaan???

Kute HS tänään totesi, niin se EU asetus vuodelta 2002  tosin sallii(?) tällaisen simputuksen mutta ei velvoita siihen, miksi Ilmailulaitos ei voi kertoa miksi ovat siirtyneet nykyiseen käytäntöön.

Tiedän että samassa asetuksessa on annettu mahdollisuus tiettyjen turvallisuustietojen salaamiseen, mutta miten matkustaja(asiakas) voi saattaa ilmailulaitoken nykyisten toimien arvioinnin puolueettoman elimen tarkasteluun.

Eihän se asetus vaadi kuin matkustajan kulkemaan metallinpaljastusportin läpi ja käsimatkatavarat läpivalaistavaksi, onko ihan varmaa että sen perusteella voidaan matkustajaa vaatia riisuutumaan.

Kuten aikaisemmin kirjoitin on olemassa keraamisia teräaseita jotka eivät hälytä metallinpaljastimissa, mutta niiden täydellinen paljastaminen edellyttäisi matkustajien riisumista alasti jotta ne löydettäisiin esim. haaravälistä.

Tamperelaisena ei voi kuin toivoa, että tämä "huuhaa" ei leviä tänne, mutta pelkään että ennemmin tai myöhemmin joku Ilmailulaitosen "pikkuhitler" pakottaa maakunnan ruotuun.

Eli on parempi jakaa kurjuutta tasan kuin mukavuutta epätasaiseti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailulaitoksella taitaa nyt olla pysyvän "mainostilan" diili ainakin Hesarissa, koska nyt samasta aiheesta on taas julkaisu uusi uutinen:

 

http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/tuoreet/artikkeli/Helsinki-Vantaan+ruuhkat+jatkuvat/1101981834351

 

"Helsinki-Vantaan ruuhkat jatkuvat

Julkaistu 15:59

 

Helsinki-Vantaan lentokentältä lähtevien matkustajien on syytä vielä lauantaina varata selvästi normaalia enemmän aikaa lähtöön liittyvien turvatarkastusten tekoa varten. Aiempaa tarkempien turvatarkastusten vuoksi lentoaseman lähtöaulat ovat ajoittain ruuhkautuneet.

      Perjantaina iltapäivällä jonot alkoivat taas kasvaa, vaikka aamupäivän aikana tarkastukset olivat sujuneet jo melko juohevasti. Perjantaina matkustajia oli keskimääräistä enemmän itsenäisyyspäiväviikonlopun edellä.

     

Matkustajaohjauksen esimies Jari Pusa arvioi, että erityisesti lauantaina aamupäivällä turvatarkastukseen saattaa kertyä jonoja. Lauantaina lähtevien on syytä varata ainakin puoli tuntia normaalia enemmän aikaa lentoasematoimiin.

      Jos lentoyhtiö on kehottanut saapumaan kentälle esimerkiksi kaksi tuntia ennen koneen lähtöä, ilmailulaitos kehottaa lisäämään tähänkin puolen tunnin varoajan.

     

Matkustajat voivat hieman nopeuttaa turvatarkastuksia riisumalla itseään valmiiksi: päällystakit, pikkutakit ja jakut on hyvä ottaa pois päältä jo ennen tarkastukseen menoa.

      Kannettavat tietokoneet on otettava pois kantolaukusta. Matkapuhelimet voivat olla takin taskussa tai käsimatkatavaroiden joukossa. Myös kamerat, avaimet ja kolikot kannattaa pakata valmiiksi käsimatkatavaroihin.

     

Lisäpuolituntinen turvatarkastusta varten on syytä varata myös kotimaan lennoille, vaikka lähtisi ilman matkatavaroita, Pusa sanoo.

      Lauantaina aamupäivällä Helsinki-Vantaan kentältä lähtee arviolta 4 500 lentomatkustajaa."

 

 

 

..heheh.. Matkustajat voivat hieman nopeuttaa turvatarkastuksia riisumalla itseään valmiiksi.   ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko keskivertosuomalaismatkustajille nyt sitten  n i i n    p a l j o n    vaikeampaa ottaa se päällystakki ja kengät pois ja asettaa ne hihnalle kuin jenkillä?

 

Ei välttämättä, mutta on yksi asia, joka ei vielä ole täällä tullut esille. Eivät ne jonot synny takkien riisumisesta vaan lähinnä siitä, että röntgenin lävitse ajetaan nyt huomattavasti enemmän tavaraa. Aiemmin jokaisella matkustajalla oli tyypillisesti yksi käsimatkatavara ja ehkä joku pikkulaatikko kolikoille, puhelimelle, avaimille yms. Nyt on pahimmillaan yksi käsimatkatavara plus kaksi melko isoa muovilaatikkoa: toinen päällystakille ja toinen läppärille (niitä ei näyttänyt voivan laittaa samaan laatikkoon). Kun tavaramäärän lisääntymisen myötä röntgenin hihnan nopeutta ei voi lisätä, niin aikaa yhden matkustajan tavaroille röntgenissä kuluu aiempaa enemmän, eli jonoa syntyy. Kauhulla odotan ensi vuotta, jos todella aletaan myös kengät laittamaan röntgeniin, eli muovilaatikoiden määrä sen kuin kasvaa. En kyllä näe mitään muuta keinoa jonojen poistamiseksi kuin turvatarkastuslinjojen merkittävän lisäämisen ruuhka-aikoina.

 

Kuljin perjantai-iltapäivänä turvatarkastuksen lävitse ja onnistuin pääsemään läpi 11 minuutissa. Finnairin käyttämässä lähtöaula 2:ssa jonojen pituus näytti olevan ennen kolmea vähintään puoli tuntia, mutta meninkin lähtöaulan 3 turvatarkastuksen kautta. Koska SAS:n ja Lufthansan ym. lähtöselvitystiskeillä ei ollut siihen aikaan juurikaan matkustajia, niin sen aulan jonot olivat huomattavasti lyhyempiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kesällä, kun lensin Detroitista Amsterdamiin niin turvatarkastus hoidettiin loistavasti, vaikka jonoa oli niin kaikkialla oli ohjeet, että kengät pitää riisua yms. ja oli vielä yksi henkilö kertomassa ohjeita, näin jono veti todella nopeasti!!!

 

Sitten toiseen asiaan ;D Olin perheeni kanssa vuonna -97 matkalla Lontoosta Detroittiin niin kentän turvatarkistuksessa isäni meni sen "oven" läpi niin piippas (niin kuin aina), mutta sitten turvatarkastajat ottivat sen patuskan ja tutkivat sillä isäni.Se patuskakin piippasi joka kohdassa isipapan kehoa ja turvatarkastajaki kommentoi että hän on oikea teräsmies, mutta seuraavalla joka joutui patuskan kouriin niin se toimi "normaalisti" eli mistä tälläinen teräsmies ilmiö voi johtua ;D

 

nimim. teräsmiehen poika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä ole hetkeen aikaan käynyt kentällä, mutta silloin kun olin vielä töissä, neloshallin turvatarkastus oli todella hiljainen, paitsi Aasian lentojen ja nykkiläisen saapumisen aikaan.

 

Tietenkin oli vielä ne lomailijat, mutta niitä ei useinkaan riittänyt ruuhkaksi asti. Kannattaa ehkä käydä kurkkaamassa minkälainen jono siellä on, jos on lähdössä reissuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkkilän TSA on taas vaihteksi muuttamassa turvasääntöjään mm. pienien saksien osalta, jotka ilmeisesti jatkossa sallitaan käsitavaroissa, keskittyäkseen räjähteiden etsimiseen ja satunnaistarkastuksiin.

 

Tosin kabiinihenkilökunta vastustaa tätä helpotusta, koska saksilla jne. voidaan aiheuttaa vahinkoa matkustamossa.

9/11-kaappareillakaan ei ollut BBC:n mukaan kuin pienet mattoveitset. Tosin ohjaamon ovet ovat nykyisin kiinni ja pysyvät kiinni.

 

Jos Göteborgissa keväällä kokeiltava "kokovartalolämpö/infrapunakameraportti" osoittautuu toimivaksi ja tulee yleiseen käyttöön, päällysvaatteiden ja pikkutakkien riisumisesta voidaan ehkä päästä eroon. Tämä nähdään kuitenkin vasta kokeilun jälkeen.

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/4487162.stm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuljin perjantai-iltapäivänä turvatarkastuksen lävitse ja onnistuin pääsemään läpi 11 minuutissa. Finnairin käyttämässä lähtöaula 2:ssa jonojen pituus näytti olevan ennen kolmea vähintään puoli tuntia, mutta meninkin lähtöaulan 3 turvatarkastuksen kautta. Koska SAS:n ja Lufthansan ym. lähtöselvitystiskeillä ei ollut siihen aikaan juurikaan matkustajia, niin sen aulan jonot olivat huomattavasti lyhyempiä.

 

 

Perjantai aamuna lähtöaulassa 3 meni noin 20 minuuttia. Ei mielestäni mikään mielettömän pitkä aika. Henkilökuntaa oli opastamassa ja neuvomassa, että riisukaa takkinne valmiiksi käsivarsille niin noeutatte toimenpidettä ja muiden jonotusta. Silti ihmettelen ihmisiä jotka opastuksesta huolimatta eivät osanneet takkiaan etukätee riisua.

 

Oslossa kun jouduin uudelleen Norjan sisäiselle lennolle vaihtaessani uuteen turvatarkastukseen piippasi portti ilkeästi ja syyksi paljastuivat kenkäni, jotka sitten käskettiin riisumaan ja laittamaan läivalaisuun. Jälleen kerran kävi mielessäni se, että miten näiden laitteiden herkkyydet eri kentillä voivat olla erilaiset.

 

Mikäli jossain vaiheessa kaikkien kengät tullaan läpivalaisemaan on syytä varautua todella pitkiin jonoihin ennen kuin ihmiset oppivat käytännön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikenne- ja viestintäministeriö

www.mintc.fi

 

Lehdistötiedote

 

8.12.2005

 

 

Ministeri Huovinen pyytänyt selvityksen lentokentän turvatarkastuksista

 

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen on pyytänyt Ilmailulaitokselta selvityksen Helsinki-Vantaan lentokentän turvatarkastuksista.

 

Ilmailulaitos on saattanut ministerin tietoon, että Euroopan komission tarkastajat ovat edellyttäneet turvatarkastusten tehostamista. Sekä EU:n että lentoliikennehallinnon tarkastajat ovat kiinnittäneet huomiota puutteisiin ensimmäisen kerran vuonna 2004.

 

Euroopan komission ilmailun turva-asioista vastaava yksikkö on tehnyt syksyn aikana tarkastuksen Helsinki-Vantaan lentoaseman turvajärjestelyihin. Komission tarkastusraportti ei kuitenkaan ole vielä valmistunut.

 

Ilmailulaitos on jo vahvistanut ja tarkentanut Helsinki-Vantaan turvatarkastuksia EU:n uusimpien asetusten mukaisesti.

 

Ministeri Huovinen on saanut Ilmailulaitokselta tiedon, että se jatkaa tarkastusten laadunvalvonnan kehittämistä. Ministeri haluaa tarkemman selvityksen kehittämistoimista sen jälkeen kun komission raportti on käytettävissä.

 

Huovinen korostaa, että on välttämätöntä noudattaa lentoliikenteen turvallisuussäännöksiä tarkoin. - Meidän on kaikin käytössä olevin keinoin huolehdittava jatkossakin Suomen maineesta lentoliikenteen mallimaana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä kun luulin että turvatarkastuksia tehdään kaikilla kentillä ;)

 

Turvatarkastukset alkavat Oulun lentokentällä

 

Tehostetut turvatarkastukset ovat alkaneet jo aiemmin Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

 

Tehostetut turvatarkastukset alkavat myös Oulun lentoasemalla. Ensi maanantaista lähtien yhä useampi lentomatkustaja joutuu käsin tehtävään tarkastukseen. Myös matkatavarat tutkitaan aiempaa huolellisemmin.

 

Tarkastusten vuoksi matkustajia pyydetään saapumaan Oulun lentoasemalle hieman tavallista aiemmin.

 

Lentoasemalla on lisätty henkilökunnan määrää, ja lisäksi ruuhka-aikoina asemalla on käytössä kaksi tarkastuslinjaa. Tästä huolimatta tehostetut toimet voivat aluksi hidastaa turvatarkastuksen sujuvuutta.

 

Tehostetut turvatarkastukset ovat alkaneet jo aiemmin Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Toimenpiteen taustalla on tarkentunut EY-asetus.

 

(MTV3-STT)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään