Marko Einamo

lKysymys: Kuka oli ensimmäinen suomalainen ilmassa

14 viestiä aiheessa

Eli kenen suomalaisen voidaan katsoa olleen esimmäinen suomalainen, joka harrasti rakasta lajiamme nykyisen suomen kamaralla tai sen vaikutus piirissä. Mukaan lasketaan kaikki jalkansa ilmaan nostaneet liitelijät olivatpa he leijoilla tai kuumailmapollolla tai liitolailleilla ilmaan pyrkimässä.

 

t.marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oululainen apteekkari John Julin oli kuulema vuonna 1784 rakentanut kuumailmapallon joka nousi onnistuneesti ilmaan, mutta ei tainnut J.J itse olla vielä kyydissä.

 

Vuonna 1871 Polvijärveläinen kyläseppä Adam Vallius teki useita lentoyrityksiä rakentamillaan siivillä, lienee liidellyt jonkun metrin kiven päältä hyppiessään.

 

Samoin Jacob Runeberg (runoilija Runebergin poika) teki myös lentoyrityksiä rakentamallaan lentolaitteella vuonna 1879.

 

Olisko joku noista herroista?

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ensimmäinen oli ehdottomasti Kalevalan seppä, seppo Ilmarinen. Tässä on "eloisasti kuvattu lentomatka Pohjolahan" kansalliseepoksemme kymmenennessä luvussa:

 

"Nousi tuuli tuppurihin, ilma raivohon rakentui, otti seppo Ilmarisen vielä viiletelläksensä pimeähän Pohjolahan, summahan Sariolanhan. Siinä seppo Ilmarinen jopa kulki jotta joutui, kulki tuulen tietä myöten, ahavan ratoa myöten, yli kuun, alatse päivän, otavaisten olkapäitse; päätyi Pohjolan pihalle, Sariolan saunatielle, eikä häntä koirat kuullut, eikä haukkujat havainnut."

 

Totta vaiko tarua... ;D

 

lähde: Mikko Uola: Suomen Ilmailuliitto 75 vuotta 1919-1994

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ensimmäinen oli ehdottomasti Kalevalan seppä, seppo Ilmarinen. Tässä on "eloisasti kuvattu lentomatka Pohjolahan" kansalliseepoksemme kymmenennessä luvussa:

 

"Nousi tuuli tuppurihin, ilma raivohon rakentui, otti seppo Ilmarisen vielä viiletelläksensä pimeähän Pohjolahan, summahan Sariolanhan. Siinä seppo Ilmarinen jopa kulki jotta joutui, kulki tuulen tietä myöten, ahavan ratoa myöten, yli kuun, alatse päivän, otavaisten olkapäitse; päätyi Pohjolan pihalle, Sariolan saunatielle, eikä häntä koirat kuullut, eikä haukkujat havainnut."

 

Totta vaiko tarua... ;D

 

lähde: Mikko Uola: Suomen Ilmailuliitto 75 vuotta 1919-1994

 

Kalevalassa on todella mainintoja Lentämisestä

 

Väinämöinen:

 

Jo alku runoissa mainitaan Vaka Vanhan käyneen "ilman linnun selässä tuulen tietä pitkin" kosiomatkalla Pohjolassa.

Tosin kyydin tarjosi kokko ilman lintu tässä heidän keikasta käymää keskustelua

 

Sanoi kokko, ilman lintu: "Ellös olko milläskänä!

Seisotaite selkähäni, nouse kynkkäluun nenille!

Mie sinun merestä kannan, minne mielesi tekevi.

 

Ilmarinen:

 

Ilmarinen pistettiin liikeellen lentoteitse ,ja taas tuonne pohjolaan niinkin raadollisesti kun Kuusen selässä !!!

 

Siinä seppo Ilmarinen jopa kulki jotta joutui!

Kulki tuulen tietä myöten, ahavan ratoa myöten,

yli kuun, alatse päivän, otavaisten olkapäitse;

päätyi Pohjolan pihalle, Sariolan saunatielle,

eikä häntä koirat kuullut eikä haukkujat havainnut.

 

 

Pohjan Akka:

 

Täältä löytyy sitten oikea ilmataistelu kun harvahammas lähti taistelua-aluksella liikkeelle. Koneen on täytynyt olla iso sillä sen siipien alle mahtui 100 mietä ja sen lisäksi vielä 1000 pyrstöön olikohan painolaskelmat tehtynä.

 

..............

puolen purtta särkynyttä: senpä allensa asetti;

laiat siiviksi sivalti, peräpuikon purstoksensa;

sata miestä siiven alle, tuhat purston tutkaimehen,

sata miestä miekallista, tuhat ampujaurosta.

 

Levitäikse lentämähän, kokkona kohotteleikse.

Lenteä lekuttelevi tavoitellen Väinämöistä:

siipi pilviä sipaisi, toinen vettä vieprahteli.

......

Eli VFR:ssä mentii ja oli keli matalaa silloinkin tai sitten vain oli todella iso kone kyseessä

......

Pohjon akka harvahammas

Nousi leivon lentimille,

Sirkun siiville kohosi,

Vassat siiviksi sivalti

Kokon kynkkäluun nenille;

Lenteä lepettelööpi

Selvällä meren selällä,

Ulapalla aukiella.

Liiteleksen, laateleksen

Päähän pielen Väinämöisen;

 

Mutta Tarua vai totta etsin hieman paremmin dokumentoitua tapausta.

 

t:marko

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokkolalainen postitoimistovirkamies John Wirkberg matkusti 19.9.1897 kaasuilmapallon matkustajana Tukholmassa.

Markku

 

Tässä on minunkin meilestä oikea ratkaisu eli ensimmäinen suomalaisen tekemä pallomatka ... Tukholmassa 19.9 1897ja matkustajana tosin .

 

Lento päättyi teknisen vian takia 2 tunnin lennon jälkeen suolle josta sankarimme kiirehti valmistautumaan juhlaillalliselle . Hän oli nimittäin lyönnyt vetoa matkakumpaninsa kanssa siitä kumpi pystyy järjestämään itselleen antoisimman päiväohjelman.

 

t:marko

 

ps. Idean kysymykseeni sain lukiessani mainiota kirjaa "Varhaisilmailumme 1753-1919 K.W.Janarmo" vuodelta 1963.

 

alkuaikojen terminologia on mainiota:

 

Pilootti, ilmapurjehtija, ilmailija -> lentäjä

Aeroplaani , konelintu , lentoneuvo, ilmalaiva -> lentokone

Hangaari , talli , vaja -> halli

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kasper Wrede rakentaa Anjalassa liitokoneen 1910 ja lentää (liitää) sillä talvella 1911.

Markku 

 

Suomen kamaralla ensimmäinen liitolento mutta käsitääkseni Turussa Salvan saaressa sijaineella kesän vietto huvilalla . 1911 Lentäjä Gert Henrik Wrede vuodremman veljensä Kenneth toimiessa vintturina hevosella vetäen ... liitolento 5 metrin korkeuteen liitomatkan ollessa huomattavan pitkän.

 

Tapahtumasta kertoo Åbo Underrättelserin toimittaja 10.7.1991 joka oli käynnyt poikien (15 ja 13 vuotta) puuhailua seuraamassa.

 

Ja Kasper Wrede 1910 rakentaa liitotason jolla suorittaa liitoja talvella 1911 ja syksyllä 1914 aloitettiin rakentaa oikeaa moottorikonetta jolla lennettiin kymijoenjäältä 1915 talvella .

 

 

t:marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Janarmon kirjan mukaan kiinteäsiipisten puolella ensimmäinen ilmailija oli Carl Eskil Sjöberg joka oli Suomen ensimmäisen Aeroklubin toinen perustajajäsen. Aeroklupp perustettiin 1909 ja lakkaitettiin venäläisten mahtikäskyllä seuraavana vuonna. Sjöberg suunnitteli klubia varten Voisin-konetta muistuttavan kaksitasoisen liitokoneen jota ei tiettävästi kuitenkaan rakennettu. Itse hän oli kertomansa mukaan kesällä 1909 kokeillut rakentamaansa 20kg. painoista riippuliitäjää päästen 50metrin pituisiin lentoihin.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ensimmäinen oli ehdottomasti Kalevalan seppä, seppo Ilmarinen. Tässä on "eloisasti kuvattu lentomatka Pohjolahan" kansalliseepoksemme kymmenennessä luvussa:

 

"Nousi tuuli tuppurihin, ilma raivohon rakentui, otti seppo Ilmarisen vielä viiletelläksensä pimeähän Pohjolahan, summahan Sariolanhan. Siinä seppo Ilmarinen jopa kulki jotta joutui, kulki tuulen tietä myöten, ahavan ratoa myöten, yli kuun, alatse päivän, otavaisten olkapäitse; päätyi Pohjolan pihalle, Sariolan saunatielle, eikä häntä koirat kuullut, eikä haukkujat havainnut."

 

Totta vaiko tarua... ;D

 

lähde: Mikko Uola: Suomen Ilmailuliitto 75 vuotta 1919-1994

 

 

no, tuo nyt ei pidä paikkaansa. kyllä ensimmäinen suomalainen oli ronkoteus lentäessään kaaviokuvan mukaisella laitteella jo ennen kalevalan syntyä. lähdeteoksessa (lentävä kirvesmies, arto paasilinna 1996) asia mainitaan sisällysluettelossa. kalevalan synty ajoittuu kirjan viimeiseen lukuun.

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

ja tämä tarina on tosi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Janarmon kirjan mukaan kiinteäsiipisten puolella ensimmäinen ilmailija oli Carl Eskil Sjöberg joka oli Suomen ensimmäisen Aeroklubin toinen perustajajäsen. Aeroklupp perustettiin 1909 ja lakkaitettiin venäläisten mahtikäskyllä seuraavana vuonna. Sjöberg suunnitteli klubia varten Voisin-konetta muistuttavan kaksitasoisen liitokoneen jota ei tiettävästi kuitenkaan rakennettu. Itse hän oli kertomansa mukaan kesällä 1909 kokeillut rakentamaansa 20kg. painoista riippuliitäjää päästen 50metrin pituisiin lentoihin.

Markku

 

Kiitos kommentista itse löysin vain maininan, että Sjöberg asetti oman liitokoneensa Aeroklubin käyttöön oman koneen rakennus projektin ajaksi. Täytynee vielä lukea talkemmin. Tästä Sjöbergistä kerrotaankin tutussa paikassa eli PIK;n web sivuilla http://pik.tky.fi/historiaa/alkutaival.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta on tullut käännettyä sukunimeni? :) Hän on joku esi-isäni?

 

Näin puhuu isä ja ukki.

 

Pyydän etukäteen anteeksi, menee raskaasti ohi aiheen;

Nuorna miesnä piti soittaa yhdelle tytölle jonka sukunimeksi sanottiin Hiliperi. Yhtään semmoista ei löytynyt luettelosta, sit älysin kääntää sen; Hillberg...no, niitä löytyi... ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään