Jussi Rantala

SAS A330

18 viestiä aiheessa

Matkustin eilen SAS:n A330 välin Chicago - Arlanda turistissa ja eipä kyllä jäänyt yhtään ikävä Finnairin MD-11 konetta.

 

Palvelu pelasi (alkucocktailit, pääruoka (lohipasta) ja aamupala) ja mukavaa ajanvietettä tarjosi henk. kohtaiset videoscreenit, jossa pyöri 12 videokanavaa ja 10 audiokanavaa. Lisäksi screeneissä oli tarjolla 10 peliä: pokeri, ventti, tammi, reversi yms. SAS on tosin hinnoitellut kuulokkeet maksulliseksi (USD 7, EUR 6), mutta omien kuulokkeiden käyttö on toki sallittua, jos vain löytyy sopiva plugi.

 

Sunnuntaina takaisin samaa reittiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustin eilen SAS:n A330 välin Chicago - Arlanda turistissa ja eipä kyllä jäänyt yhtään ikävä Finnairin MD-11 konetta.

=======================clip===============================

Sunnuntaina takaisin samaa reittiä.

 

Moro. :)

 

Tuleeko kuvia julkisuuteen ? A330 matkakertomuksia ei liioin ole näkynyt, johtunee konetyypin harvinaisuudesta, toistaiseksi. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sisko kanssa reissaa usein tuota Chicagon-Arlanda/Köpis-Helsinki väliä ja on kehunut koneita ja palvelua. Ja hintakin on kuulemma Finskiä edullisempi.

Köpiksestähän lennetään nykyään A340:llä ja niissä ovat myös mm. screenit joka istuimessa. Lisää varmasti viihtyvyyttä pitkillä lennoilla.

 

http://www.airliners.net/open.file/444445/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

. SAS on tosin hinnoitellut kuulokkeet maksulliseksi (USD 7, EUR 6), mutta omien kuulokkeiden käyttö on toki sallittua, jos vain löytyy sopiva plugi.

 

Millainen plugi?

 

-Kaitsu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä nuo PTV:t lisäävät viihtyvyyttä pitkän matkan aikana todella paljon. Saas nähdä koska noita tulee Finskin MD-11 turistiluokkaan.

Itse tykkäsin käyttää noita PTV:tä BA:n 747 lennolla New Yorkista Lontooseen. Myös Jetbluen A320 turistiluokassa on kaikilla nahkaistuimet ja PTV:t :D

 

Täytyykin seuraavalla kerralla jenkkilään lentää SAS:lla tukholman kautta.

 

Olisi kiva jos tuolta Chicago - Arlanda - Chicago lennolta saisi joitakin kuvia ja matkakertomusta kehiin.... ;) niin ja kuvia niistä SAS:n emoista kiitos :)

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saas nähdä koska noita tulee Finskin MD-11 turistiluokkaan.

 

Jani

 

Sitä saa odottaa.. ;) Finnair melko todennäköisesti hommaa varustaa seuraavat laajarunko koneensa PTV:illä, mutta ei nykyisiä. Tähän mennessä yksikään MD-11 operoija ei ole laittanut PTV-järjestelmää turistiluokkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saas nähdä koska noita tulee Finskin MD-11 turistiluokkaan.

Tuskin tulee. Finnairin LGE:ssä ja tulevassa LGF:ssä ei ole edes bisneksessä PTV-näyttöjä, ja tuskin niitäkään asennetaan -> Tulee liian kalliiksi. (LGE:ssä bisneksen matkustajat saavat omat DVD-playerit lennoksi).

 

Seuraavassa laajarunkotyypissä PTV:t varmasti on turistissakin. Onhan se jo melkein "pakkovaruste" uusissa long-haul -koneissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaakohan PTV:iden puuttuminen millään tavalla kilpailuun samoilla reiteillä? Yllättävän moni pitää nykyään PTV:tä lähes pakollisena pitkän matkan koneen varusteena. Luohan se varmaan jonkinlaista high-tech ja luksus tunnelmaa ja antaa näin ollen tavalliselle matkustajalle paremman kuvan yhtiöstä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä kuulla SAS 330:n palvelusta. Just mietin, että ottaisko ens kuun Stockkan Hullujen Päivien tarjouksen SAS:lla samalle lennolle ORD (350€).

 

Itse olen lentänyt Singapore Airlinesin A340:llä Köpiksestä Singaporeen ja sieltä Balille. Ja täytyy sanoa, että palvelu turistissa oli häikäisevää. Tilaa oli ja Kriss World televisiosta löyty ensi-ilta leffat, Nintendo ja muutama PC-peli. Mikäs siinä ollessa. Palvelu pelas koko ajan ja Singapore Girlejä katseli mielellään.

 

Finskillä olisi parannettavaa kaukoreiteille huomattavasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei saamari pitää tässä vaan ristiä kädet ja toivoa, että pääsee joskus sellaiseen hommaan, että pääsisi matkustelemaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäi sitten kuvareportaasi tekemättä paluumatkan osalta.

 

Nimittäin sunnuntaiaamuna laukkuja tsekatessa SAS:n checkin Helsingissä kertoi että Tukholma - Chicago lento olisi peruttu. Vaikka olin vielä lauantaina varmistanut että kone on kulussa. No ei muuta kun tekemään SAS:n lippuluukulle uutta reititystä: Lufthansalla Frankfurtiin, josta edelleen Denveriin ja sieltä sitten San Diegoon.

 

Vaihtoaikaa piti olla runsaasti joka paikassa. Toisin kävi: Luftwaffen A320 lähti Helsingistä tunnin myöhässä (kipparin mukaan maahenkilökunta oli kämmentänyt tankkauksen kanssa), joten Frankfurtin päässä homma meni juoksuksi (terminaalin vaihto, passintarkastukset ja turvatarkastukset). Sitten kiireen vilkkaa gatelle, jossa piti vielä hommata boarding pass DEN-SAN välille. Viimeisten mukana _täpötäyteen, kuumaan ja hikiseen_ Luffen B747-400 koneeseen, jossa noita aikaisemmin mainittuja SAS:n hienouksia ei ollut. Koneen noustua tunnelma oli kuin hel**tissä - ilmeisesti Frankfurtissa oli ollut joku alle 1 vuotiaiden maailmankongressi sen verran lasten kitinää ja parkua kuului koko matkan ajan.

 

Tarjoilu Lufthansalla toimi: ensin alkudrinkit (Henkell Trocken Sektiä ja valkkaria), sitten lämmin ruoka (kalkkunaa ja lisää viiniä) ja kahvin kanssa konjakki. Näillä eväillä taustakitinät vaikenivat sopivasti ja unten maille kävi matka. Pari tuntia ennen Denveriä oli vielä uusi ruokatarjoilu (jonkinlainen lihakäärö).

 

Denverissä olin jo aivan varma että matkalaukku on jäänyt Frankkuun - vaihto oli siellä sen verran hätäinen - mutta kuinkas ollakkaan Luftwaffen maahenkilökunta oli saksalaisella tehokkuudella onnistunut heittämään laukun B747:n ruumaan ja olo oli kuin osuuskaupan hoitajalla kun poimin rakkaan laukkuni hihnalta. Denverissä Unitedilla oli vaikeuksia hankkia B757 konetta San Diegon suunnalle, joten tässä koneen lähtö myöhästyi reippaan tunnin. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

 

Unitedilla matka sujui sitten mukavasti kuunnellessa audiokanavaa 9 eli "From the cockpit" radioliikennekanavaa.

 

Ei saamari pitää tässä vaan ristiä kädet ja toivoa, että pääsee joskus sellaiseen hommaan, että pääsisi matkustelemaan. :)

 

::) No jaa...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäi sitten kuvareportaasi tekemättä paluumatkan osalta.

 

=======================clip============================

Denverissä olin jo aivan varma että matkalaukku on jäänyt Frankkuun - vaihto oli siellä sen verran hätäinen - mutta kuinkas ollakkaan Luftwaffen maahenkilökunta oli saksalaisella tehokkuudella onnistunut heittämään laukun B747:n ruumaan ja olo oli kuin osuuskaupan hoitajalla kun poimin rakkaan laukkuni hihnalta. Denverissä Unitedilla oli vaikeuksia hankkia B757 konetta San Diegon suunnalle, joten tässä koneen lähtö myöhästyi reippaan tunnin. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

 

Unitedilla matka sujui sitten mukavasti kuunnellessa audiokanavaa 9 eli "From the cockpit" radioliikennekanavaa. ::) No jaa...

 

 

Hyvä kun pääsit perille. :) :) Ja kuten tuossa totesit, tai sitä vähän mukaellen. Tämä on upea harrastus, mutta ammatiksi. Kröhmm...Joo. No, onhan siinä odottamassa eläke aikaisin, jos on. ;)

 

Olitko 747:kan peräosastossa ? Mulla on kanssa edessä kelmillä, vähän vaan panee funtsimaan jotta selviääkö siitä hengissä. LOL On vielä vähän pidempi legi. Siis suunnitteluasteella. 8) Iberialla olisi a340 mutta kumpi noista on pienempi paha, HEH HEH. Iberialla saisi puristettua lentoajasta tunnin tai silleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olitko 747:kan peräosastossa?

 

En suoraan perässä, mutta turistissa kuitenkin - rivillä 36.

 

Aika paljonhan tuo viihtyvyys on kone/yhtiökohtaista, mutta ainakin minulla on B747:sta jäänyt ahtaampi kuva esim. matkatavarahyllyjen tilavuuden osalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A330 tuli 'ajettua' viime keväänä Thaimaan sisäisellä lennolla, ei viihde-elektroniikkaa penkeissä, mutta miellyttävä kaikenkaikkiaan, vaikka olikin vain nopea pyrähdys Chiang Main ja Bangkokin välillä. Menomatka Bangkokista Chiang Maihin sujui jo hieman ikääntyneellä A300 koneella, ei sen puoleen, hyvin tuo matka silläkin taittui! ;)

 

8 viikkoa seuraavaan reissuun Thaimaahan, koneena jälleen SAS:in A340 8)

 

Kuva Thai Airwaysin A330:n ikkunasta räpsittynä:

a330.jpg

 

Kuva Sassin A340-koneen ikkunasta räpsittynä, ollaan juuri lähestymässä Bangkokin Don Muangin kenttää, aikaa laskeutumiseen noin 14 minuuttia:

a340.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään