Guest P.M.H.

Kuorsalon päähän Jäälle pudonnut Venäläinen pommikone.

22 viestiä aiheessa

Minkä tyyppinen on Kuorsalon päähän pudonnut jään läpi ainakin osittain mennyt venäläinen pommikone? Lentäjät haudattu Kuorsalon hautausmaalle .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä tyyppinen on Kuorsalon päähän pudonnut jään läpi ainakin osittain mennyt venäläinen pommikone? Lentäjät haudattu Kuorsalon hautausmaalle .

 

Itse asiassa ei ole haudattu hautausmaalle, vaan sen aidan ulkopuolelle.

Koska Venäjäläisiä ei siihen aikaan oikein voinut haudata samaan hautausmaahan

Suomalaisten kanssa.

 

Saari on minulle hyvinkin tuttu olen kuullut koneesta,

ja käynyt paikalla johon se putosi...

Kone putosi 30.1.1940 mutta mikä se oli tyypiltään?

 

Voin yrittää kysellä paikallisilta alanharrastajilta,

tai jos Kotolan Jari sattuu tämän huomaamaan saattaa hän sen tietääkin,

koskapa Kuorsalo sijaitsee hyvinkin lähellä sitä pitäjää jossa

Jarin ja miun esi-isät puusta putosivat. :)

 

Nykyisin se muuten on Haminan kaupunkia, ei suinkaan Virolahtea,

eikä edes edesmennyttä Vehkalahtea, kuten siellä ja täällä pitkin

internettiä erheellisesti väitetään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voin yrittää kysellä paikallisilta alanharrastajilta,

tai jos Kotolan Jari sattuu tämän huomaamaan saattaa hän sen tietääkin,

koskapa Kuorsalo sijaitsee hyvinkin lähellä sitä pitäjää jossa

Jarin ja miun esi-isät puusta putosivat. :)

 

Hep, täällä! Tiedän kyllä hatarasti tämän tapauksen, mutta konetyypistä en osaa sanoa tähän hätään mitään. Pitää kysellä paikallisilta lajitovereilta tarkempia faktoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvishän se, joutui vähäsen kaivamaan kylläkin, jopa Tshekkoslovakijaa myöten. :)

 

Kone oli kuin olikin SB ja se pudotettiin kolmen (tanskalaisen?) lentäjän

toimesta 30.1.1940 klo. 13:25 Virolahdella.

 

Pudotukseen osallistuivat LeLv 24:stä

luutnantti Erhard K. J. Frijs  Fokker D.XXI koneella (FR-114)

kapteeni J. Carlssonem  Fokker D.XXI koneella (FR-91)

lentomestari Y. Turkkou  Fokker D.XXI koneella (FR-83)

 

Lähde:

http://server-mat.fce.vutbr.cz/safarik/ACES/aces1/victories-denmark-1940-1945.pdf

 

Oletan  että Carlssonem ja Turkkou olivat myös tanskalaisia (Turkkou ei kuulosta tanskalaiselta ... tsekki?)?

Frijs oli tanskalainen vapaaehtoinen varmuudella.

Ko. herrat päristelivät Fokkeriella "jostakin" Virolahdelle,  ja lopettivat mokoman SB:n lentelyn siihen paikkaan.

 

"jostakin" siksi koska en tiedä missä LeLv24 tuona päivänä majaili.

25.2.1940 he ilm. muuttivat Immolaan, mutta mistä? No kaikki selviää aikanaan.

 

Kaivelen/varmistelen vielä lisää, kunhan kerkeän...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuo kolmas pudottaja" Y.Turkkou" ole lentomestari Yrjö "Pappa" Turkka. ;)

 

Jukka

 

HEH! Papan kone oli juurikin FR-83.

Hiton tsekkiläiset, eivät osaa edes Turkkaa kirjottaa! GRRR!

Eivätkä muuten Carlssonia, koskapa toinen pudottaja lienee Eino Carlsson,

päätellen ihan siitä että Eino lensi FR-91:llä LOL! ;)

Edit:

Ja ettei vain FR-114:ää olisi lentänyt Lasse Aaltonen ?

Edit2:

Ei ollut Lasse, lensi silloin ilm. FR-105

 

Elikkä koneen pudottajat lienevät, (tällä tietämyksellä):

Luutnantti Erhard K. J. Frijs

Lentomestari Yrjö Turkka

Kapteeni Eino A. Carlsson

 

No tämmöinen se internetti on...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota, noiden nimien lopussa olevat tsekinkieliset päätteet tekevät vajavaisen kielitaitoni mukaan ymmärtääkseni esim. sen, että Carlssonista tulee "Carlssonem". Ehkä tarkoittaa "Carlssonin kanssa" tjsp.

 

Carlssonista löytyy netistä yksi pieni maininta googlella tekstistä "Reservisotilaslentäjän muistelmia vuosilta 1934-1945", kirj. Joel Savonen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota, noiden nimien lopussa olevat tsekinkieliset päätteet tekevät vajavaisen kielitaitoni mukaan ymmärtääkseni esim. sen, että Carlssonista tulee "Carlssonem". Ehkä tarkoittaa "Carlssonin kanssa" tjsp.

 

Carlssonista löytyy netistä yksi pieni maininta googlella tekstistä "Reservisotilaslentäjän muistelmia vuosilta 1934-1945", kirj. Joel Savonen.

Löytyy enemmin:

1/LLv 24

1st pair  FR-91 Capt Eino Carlsson

        FR-83 WO Yrjö Turkka

http://www.kolumbus.fi/kari.stenman/2005_theme_15.html

Eli Pappa Turkka oli hänen siipimiehensä, sikälikin sopii kuvioon.

 

Tuollakin mainitaan:

http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-LasseAaltonen.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä Raimo ja muut! Minun tietolähteeni ei varmaankaan olisi löytänyt noin tarkkoja tietoja. Lisätietopyyntö on edelleen vetämässä, joten katsotaan tuleeko tapaukseen vielä lisävalaistusta.

 

Nyt jos vanha foorumi olisi vielä käytössä, niin painaisin lisätietoa tarjonneille karmat tulemaan. Kyllä tällainen syventävä oppimäärä paikallishistoriasta on sen arvoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äläs nyt Jari vielä, vastahan tässä on alettu tonkimaan...

Seuraavaksi katsos pitää kysyä että missä se kone on nyt tai sen jäännökset ? :D

 

Eli, raahasivatko esi-isämme sen jäänteet kylmää viimaa uhmaten

saareen, vai upposiko se kevään tullen mereen?

Epäilisin jälkimäisen vaihtoehdon olevan hyvinkin mahdollinen.

Hmmm...

 

Joutsenossa saattoi majailla LeLv 24 tuolloin, varma en ole, vielä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli, raahasivatko esi-isämme sen jäänteet kylmää viimaa uhmaten

saareen, vai upposiko se kevään tullen mereen?

Epäilisin jälkimäisen vaihtoehdon olevan hyvinkin mahdollinen.

Hmmm...

 

Esi-isien romun hamstrausinnon tietäen taipuisin tuon ensimmäisen vaihtoehdon puoleen. Todennäköisesti ovat hevospelillä vieneet metallin mantereelle asti. Sota-aikana oli tunnetusti pulaa kaikennäköisestä materiaalista, joten eiköhän tuo romu päätynyt uusiokäyttöön paikallisten kyläseppien rakennelmissa. Luulen näin, mutta tämä on vain veikkaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esi-isien romun hamstrausinnon tietäen taipuisin tuon ensimmäisen vaihtoehdon puoleen. Todennäköisesti ovat hevospelillä vieneet metallin mantereelle asti. Sota-aikana oli tunnetusti pulaa kaikennäköisestä materiaalista, joten eiköhän tuo romu päätynyt uusiokäyttöön paikallisten kyläseppien rakennelmissa. Luulen näin, mutta tämä on vain veikkaus.

 

Joo, niin varmasti on ... joka tapauksessa, koska tämä asia nyt tuli mieleen,

niin Mirjami lähtee tutkimusmatkalle Kuorsaloon ensi keväänä jäiden lähdettyä. ;)

 

Minen käsitä mistä nuo tsekit tuon Tanskalaisen lentäjän nimen on keksineet,

kai se pitäs jostain SUOMESTAKIN löytyä jos tuon niminen lentäjä olis Suomessa ollut.

LeLv 24:ssä kyllä oli ~6 Tanskalaista vapaaehtoista, mutta mutta... tuo nimi kummastuttaa??

 

Historiankirjat ovat puutteellisia, niitä pitäs jonkun täydentää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyypäs! Ja vieläpä ihan kreivi oli.

 

Talvisodan 82. päivä, 19.2.1940

"Heinjoella torjuntalennolla ollut tanskalainen vapaaehtoislentäjä kreivi Erhard Frijs saa surmansa, kun hänen ohjaamansa Fokker-hävittäjä ammutaan tuleen ilmataistelun aikana."

 

Lähde niinkin yllättävä kuin mil.fi :)

http://www.mil.fi/perustietoa/talvisota/timer-85.html

 

Ja tuolta lisää:

http://www.elknet.pl/acestory/sarva/sarva.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

....  herrat päristelivät Fokkeriella "jostakin" Virolahdelle,  ja lopettivat mokoman SB:n lentelyn siihen paikkaan.

 

"jostakin" siksi koska en tiedä missä LeLv24 tuona päivänä majaili.

25.2.1940 he ilm. muuttivat Immolaan, mutta mistä? No kaikki selviää aikanaan.

 

LeLv24  1.Lentue, kapt E. Carlsson asemapaikat:

 

30.11.1939 Immola

09.12.1939 Mensuvaaraan

18.12.1939 Immolaan

28.12.1939 Joutsenoon

01.01.1940 Lahteen

07.01.1940 Joutsenoon

25.02.1940 Immolaan

26.02.1940 Joutsenoon

26.02.1940 Ruokolahteen

01.03.1949 Lemille

10.03.1940 Ristiinaan

13.03.1949 talvisota päättyi kestettyään 105 päivää

18.03.1940 LeLv24 Joroisiin, jossa Fokkerit luovutettiin LeLv32:lle

 

Lähde:

Ilmavoimien historia 3

Fokker D.XXI

tekijät: K. Keskinen, K.Stenman ja K. Niska

 

Koneet tulivat siis 30.1.1940 Joutsenosta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tanskalaisvapaaehtoisista on puhetta myös Ilmari Juutilaisen kirjassa "Punalentäjien kiusana". Tuokin opus on valitettavasti muualla kuin nyt tässsä. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, niin varmasti on ... joka tapauksessa, koska tämä asia nyt tuli mieleen,

niin Mirjami lähtee tutkimusmatkalle Kuorsaloon ensi keväänä jäiden lähdettyä. ;)

 

En ole vielä veneilystä innostunut, mutta jos pitäis, niin sitten tuollaisella. Kylläpä on kaunis!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

19.2.1940

"Heinjoella torjuntalennolla ollut tanskalainen vapaaehtoislentäjä kreivi Erhard Frijs saa surmansa, kun hänen ohjaamansa Fokker-hävittäjä ammutaan tuleen ilmataistelun aikana."

 

Kun ltn. E. Frijs sai surmansa, oli hänen koneensa FR-80

 

2.2.1940 ammuttiin alas Ruokolahdella FR-81, tanskalainen vapaaehtoinen ltn. E. Rasmussen sai surmansa.

Samana päivänä (2.2.1940) E. Frijs eksyi koneellaan FR- 114 ja kone vaurioitui pakkolaskussa Haminan seudulla.

 

Muita tanskalaisia en löytänyt kuolleiden LeLv24:n lentäjien joukosta. Hengissä selvinneistä ei kirjassa ole listaa.

 

Edit :typoja, lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole vielä veneilystä innostunut, mutta jos pitäis, niin sitten tuollaisella. Kylläpä on kaunis!

 

Luonnossa vielä nätimpi. Ja siinä on TV:stä tuttu ulkohuussi. :)

Siis ihan semmonen kakkahuussi mitä kesämökeillä vielä tapaa... Ei, ei se haise.

Siinä yhdessä kuvassa näkyvä tötterö on sen huussin ilmanvaihtotötterö.

Kamera kiertää -ohjelmassa esiteltiin se huussi aikanaan.

Mainio vene (miun isin tekemä), pahemmassakin kelissä.

Halpaa ja turvallista veneillä tuommoisella.

 

 

Lisäkysymys:

Mikä pommituslentokone putosi Haapasaaren lähistölle,

ja milloin se putosi, ja kuka ampusi? Itse en moisesta muista koskaan kuulleeni.

 

Mutta kun http://www.hylyt.net sanoo että:

Haapasaaren ja Kunnotoin välisellä matalalla on tuntemattoman pommikoneen jäänteet.

http://www.hylyt.net/hylky.jsp?id=haapasaaren_lentokone

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, niin varmasti on ...

 

Joulun aikana ehdin käydä vanhempiani tapaamassa ja otin tämänkin "Kuorsalon pommikoneen" puheeksi. Niin siinä oli käynyt, että paikalliset olivat repineet koneesta irti sen minkä saivat ja veivät maihin.

 

Koneen moottorit olivat kuulema Fordin tuotantoa ja ne oli raastettu moukarein ja rautakangin irti hylystä. Moottorit olivat kuulema täynnänsä erilaisia standardiosia, joita oli uusiokäytetty suomalaisessa lentokoneteollisuudessa.

 

Historiankirjat ovat puutteellisia, niitä pitäs jonkun täydentää.

 

Niinpä niin. Sain tähän asiaan hyvän kirjallisuusviitteen, joka pitää ensin tarkistaa. Jos vihje osoittautuu kelvolliseksi, niin esittelen sen myöhemmin täällä foorumilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tanskalaisvapaaehtoisista on puhetta myös Ilmari Juutilaisen kirjassa "Punalentäjien kiusana". Tuokin opus on valitettavasti muualla kuin nyt tässsä. :(

 

SIH-lehdessä 1/1996 on lista Suomen ilmavoimissa talvisodassa palvelleista eri maiden lentäjistä ja lentohenkilökunnasta. Tanskalaisia oli yhteensä 24 henkeä osan ollessa mekaanikkoja ja insinöörejä. Yksi oli palomestari, yksi työnjohtaja sekä yksi kk-ampuja/sähköttäjä.

 

Tanskalaisia hävittäjä/tiedustelulentäjiä olivat mm.seuraavat:

 

Christenssen Povl B. ltn. Haavoittui 29.2.1940 (sopimus 5.2.-31.3.40) LeR 2

Christophersson S.J. alik. (sopimus 24.1. -29.3.40) T-LeR 2

v.Clauson-Kaas Knud ltn. (sopimus 27.1.-30.3.40) LerR 2, LLv28

Frijs Erhard K.J. ltn. Kaatui 19.2.1940. LeR 2, LLv 24, Fokker D21 (FR-80)

Fensboe Mogens ltn. (sopimus 22.12-30.3.40) LeR 2, LLv 28

Jessen Adolf G.K. ltn. (sopimus 10.2.-30.3.40) LeR 3, T-LeR 2, LeR 1

Kalmberg Knut K. ltn. Kaatui 13.2.1940. LeR 2, LLv 26, Gloster Gladiator (GL-260)

Kristensen Carl M.H. ltn. Kaatui 29.2.1940. LeR 2, LLv 26, Gloster Gladiator (GL-259)

Rasmussen Frits ltn. Tuli palvelukseen 26.12.1939. Kaatui 2.2.1940. LeR 2, LLv 24, Fokker D21 (FR-81)

Thorup Einar ltn. (sopimus 27.2-27.3.1940), LeR 3, T-Ler 2, LeR 2, LLv 32

Ulrich Jörn Juel ltn. Haavoittui 13.2.1940. (Sopimus Torniossa 6.1.1940) LeR 2, LLv 26.

Wittrup Henry M. ltn. (sopimus 16.2.-27.3.1940) LeR 3, LLv 32

 

Ilmavoitot: Ulrich 3, Frijs 1,5, Fensboe 1 ja Christensen 0,5

Tanskalaislentäjät antoivat suurimman uhrin Suomen puolesta, neljä kaatunutta vapaaehtoista.

 

Pommituslaivueissa palvelivat:

Dreschler Frits korn. Palv.17.1-25.3.1940. 2-moottorikoul., halusi hävittäjiin. LeR 4

Rasmussen Rasmus G. ylik. Sähkött./kk-ampuja .Vapautui palv.31.7.1940. LeR 4

(Lensi sähköttäjä/kk-ampujana Douglas DC-2:n, tunnus DC-1, myöh. DO-1 "Hanssin-Jukka", ainoalla pommituslennolla talvisodassa. Lensi sotalentoja myös Blenheimillä.)

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään