Kirjoitettu Joulukuu 11, 2005 Minkä tyyppinen on Kuorsalon päähän pudonnut jään läpi ainakin osittain mennyt venäläinen pommikone? Lentäjät haudattu Kuorsalon hautausmaalle . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2005 Tapausta tuntematta sanonpa, että joko Tupolev SB tai Iljushin DB-3 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2005 Minkä tyyppinen on Kuorsalon päähän pudonnut jään läpi ainakin osittain mennyt venäläinen pommikone? Lentäjät haudattu Kuorsalon hautausmaalle . Itse asiassa ei ole haudattu hautausmaalle, vaan sen aidan ulkopuolelle. Koska Venäjäläisiä ei siihen aikaan oikein voinut haudata samaan hautausmaahan Suomalaisten kanssa. Saari on minulle hyvinkin tuttu olen kuullut koneesta, ja käynyt paikalla johon se putosi... Kone putosi 30.1.1940 mutta mikä se oli tyypiltään? Voin yrittää kysellä paikallisilta alanharrastajilta, tai jos Kotolan Jari sattuu tämän huomaamaan saattaa hän sen tietääkin, koskapa Kuorsalo sijaitsee hyvinkin lähellä sitä pitäjää jossa Jarin ja miun esi-isät puusta putosivat. Nykyisin se muuten on Haminan kaupunkia, ei suinkaan Virolahtea, eikä edes edesmennyttä Vehkalahtea, kuten siellä ja täällä pitkin internettiä erheellisesti väitetään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2005 Jos se ammuttiin hävityskoneella alas, niin olisikohan LLv.24 pojat olleet asialla? Ja vieläpä Tanskalainen vapaaehtoinen lentäjä Erhard K. J. Frijs -> 30.1.1940 1/3 SB Tieto löytyy tuolta: http://www.geocities.com/finnmilpge/fmp_forpilots.html Tutkimpa huomenna lisää, nyt nukuttaa jo. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2005 Voin yrittää kysellä paikallisilta alanharrastajilta, tai jos Kotolan Jari sattuu tämän huomaamaan saattaa hän sen tietääkin, koskapa Kuorsalo sijaitsee hyvinkin lähellä sitä pitäjää jossa Jarin ja miun esi-isät puusta putosivat. Hep, täällä! Tiedän kyllä hatarasti tämän tapauksen, mutta konetyypistä en osaa sanoa tähän hätään mitään. Pitää kysellä paikallisilta lajitovereilta tarkempia faktoja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Selvishän se, joutui vähäsen kaivamaan kylläkin, jopa Tshekkoslovakijaa myöten. Kone oli kuin olikin SB ja se pudotettiin kolmen (tanskalaisen?) lentäjän toimesta 30.1.1940 klo. 13:25 Virolahdella. Pudotukseen osallistuivat LeLv 24:stä luutnantti Erhard K. J. Frijs Fokker D.XXI koneella (FR-114) kapteeni J. Carlssonem Fokker D.XXI koneella (FR-91) lentomestari Y. Turkkou Fokker D.XXI koneella (FR-83) Lähde: http://server-mat.fce.vutbr.cz/safarik/ACES/aces1/victories-denmark-1940-1945.pdf Oletan että Carlssonem ja Turkkou olivat myös tanskalaisia (Turkkou ei kuulosta tanskalaiselta ... tsekki?)? Frijs oli tanskalainen vapaaehtoinen varmuudella. Ko. herrat päristelivät Fokkeriella "jostakin" Virolahdelle, ja lopettivat mokoman SB:n lentelyn siihen paikkaan. "jostakin" siksi koska en tiedä missä LeLv24 tuona päivänä majaili. 25.2.1940 he ilm. muuttivat Immolaan, mutta mistä? No kaikki selviää aikanaan. Kaivelen/varmistelen vielä lisää, kunhan kerkeän... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Eiköhän tuo kolmas pudottaja" Y.Turkkou" ole lentomestari Yrjö "Pappa" Turkka. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Eiköhän tuo kolmas pudottaja" Y.Turkkou" ole lentomestari Yrjö "Pappa" Turkka. Jukka HEH! Papan kone oli juurikin FR-83. Hiton tsekkiläiset, eivät osaa edes Turkkaa kirjottaa! GRRR! Eivätkä muuten Carlssonia, koskapa toinen pudottaja lienee Eino Carlsson, päätellen ihan siitä että Eino lensi FR-91:llä LOL! Edit: Ja ettei vain FR-114:ää olisi lentänyt Lasse Aaltonen ? Edit2: Ei ollut Lasse, lensi silloin ilm. FR-105 Elikkä koneen pudottajat lienevät, (tällä tietämyksellä): Luutnantti Erhard K. J. Frijs Lentomestari Yrjö Turkka Kapteeni Eino A. Carlsson No tämmöinen se internetti on... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Tuota, noiden nimien lopussa olevat tsekinkieliset päätteet tekevät vajavaisen kielitaitoni mukaan ymmärtääkseni esim. sen, että Carlssonista tulee "Carlssonem". Ehkä tarkoittaa "Carlssonin kanssa" tjsp. Carlssonista löytyy netistä yksi pieni maininta googlella tekstistä "Reservisotilaslentäjän muistelmia vuosilta 1934-1945", kirj. Joel Savonen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Tuota, noiden nimien lopussa olevat tsekinkieliset päätteet tekevät vajavaisen kielitaitoni mukaan ymmärtääkseni esim. sen, että Carlssonista tulee "Carlssonem". Ehkä tarkoittaa "Carlssonin kanssa" tjsp. Carlssonista löytyy netistä yksi pieni maininta googlella tekstistä "Reservisotilaslentäjän muistelmia vuosilta 1934-1945", kirj. Joel Savonen. Löytyy enemmin: 1/LLv 24 1st pair FR-91 Capt Eino Carlsson FR-83 WO Yrjö Turkka http://www.kolumbus.fi/kari.stenman/2005_theme_15.html Eli Pappa Turkka oli hänen siipimiehensä, sikälikin sopii kuvioon. Tuollakin mainitaan: http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-LasseAaltonen.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Hyvä Raimo ja muut! Minun tietolähteeni ei varmaankaan olisi löytänyt noin tarkkoja tietoja. Lisätietopyyntö on edelleen vetämässä, joten katsotaan tuleeko tapaukseen vielä lisävalaistusta. Nyt jos vanha foorumi olisi vielä käytössä, niin painaisin lisätietoa tarjonneille karmat tulemaan. Kyllä tällainen syventävä oppimäärä paikallishistoriasta on sen arvoista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Äläs nyt Jari vielä, vastahan tässä on alettu tonkimaan... Seuraavaksi katsos pitää kysyä että missä se kone on nyt tai sen jäännökset ? Eli, raahasivatko esi-isämme sen jäänteet kylmää viimaa uhmaten saareen, vai upposiko se kevään tullen mereen? Epäilisin jälkimäisen vaihtoehdon olevan hyvinkin mahdollinen. Hmmm... Joutsenossa saattoi majailla LeLv 24 tuolloin, varma en ole, vielä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Eli, raahasivatko esi-isämme sen jäänteet kylmää viimaa uhmaten saareen, vai upposiko se kevään tullen mereen? Epäilisin jälkimäisen vaihtoehdon olevan hyvinkin mahdollinen. Hmmm... Esi-isien romun hamstrausinnon tietäen taipuisin tuon ensimmäisen vaihtoehdon puoleen. Todennäköisesti ovat hevospelillä vieneet metallin mantereelle asti. Sota-aikana oli tunnetusti pulaa kaikennäköisestä materiaalista, joten eiköhän tuo romu päätynyt uusiokäyttöön paikallisten kyläseppien rakennelmissa. Luulen näin, mutta tämä on vain veikkaus. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Esi-isien romun hamstrausinnon tietäen taipuisin tuon ensimmäisen vaihtoehdon puoleen. Todennäköisesti ovat hevospelillä vieneet metallin mantereelle asti. Sota-aikana oli tunnetusti pulaa kaikennäköisestä materiaalista, joten eiköhän tuo romu päätynyt uusiokäyttöön paikallisten kyläseppien rakennelmissa. Luulen näin, mutta tämä on vain veikkaus. Joo, niin varmasti on ... joka tapauksessa, koska tämä asia nyt tuli mieleen, niin Mirjami lähtee tutkimusmatkalle Kuorsaloon ensi keväänä jäiden lähdettyä. Minen käsitä mistä nuo tsekit tuon Tanskalaisen lentäjän nimen on keksineet, kai se pitäs jostain SUOMESTAKIN löytyä jos tuon niminen lentäjä olis Suomessa ollut. LeLv 24:ssä kyllä oli ~6 Tanskalaista vapaaehtoista, mutta mutta... tuo nimi kummastuttaa?? Historiankirjat ovat puutteellisia, niitä pitäs jonkun täydentää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Löytyypäs! Ja vieläpä ihan kreivi oli. Talvisodan 82. päivä, 19.2.1940 "Heinjoella torjuntalennolla ollut tanskalainen vapaaehtoislentäjä kreivi Erhard Frijs saa surmansa, kun hänen ohjaamansa Fokker-hävittäjä ammutaan tuleen ilmataistelun aikana." Lähde niinkin yllättävä kuin mil.fi http://www.mil.fi/perustietoa/talvisota/timer-85.html Ja tuolta lisää: http://www.elknet.pl/acestory/sarva/sarva.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 .... herrat päristelivät Fokkeriella "jostakin" Virolahdelle, ja lopettivat mokoman SB:n lentelyn siihen paikkaan. "jostakin" siksi koska en tiedä missä LeLv24 tuona päivänä majaili. 25.2.1940 he ilm. muuttivat Immolaan, mutta mistä? No kaikki selviää aikanaan. LeLv24 1.Lentue, kapt E. Carlsson asemapaikat: 30.11.1939 Immola 09.12.1939 Mensuvaaraan 18.12.1939 Immolaan 28.12.1939 Joutsenoon 01.01.1940 Lahteen 07.01.1940 Joutsenoon 25.02.1940 Immolaan 26.02.1940 Joutsenoon 26.02.1940 Ruokolahteen 01.03.1949 Lemille 10.03.1940 Ristiinaan 13.03.1949 talvisota päättyi kestettyään 105 päivää 18.03.1940 LeLv24 Joroisiin, jossa Fokkerit luovutettiin LeLv32:lle Lähde: Ilmavoimien historia 3 Fokker D.XXI tekijät: K. Keskinen, K.Stenman ja K. Niska Koneet tulivat siis 30.1.1940 Joutsenosta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Tanskalaisvapaaehtoisista on puhetta myös Ilmari Juutilaisen kirjassa "Punalentäjien kiusana". Tuokin opus on valitettavasti muualla kuin nyt tässsä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Joo, niin varmasti on ... joka tapauksessa, koska tämä asia nyt tuli mieleen, niin Mirjami lähtee tutkimusmatkalle Kuorsaloon ensi keväänä jäiden lähdettyä. En ole vielä veneilystä innostunut, mutta jos pitäis, niin sitten tuollaisella. Kylläpä on kaunis! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 19.2.1940 "Heinjoella torjuntalennolla ollut tanskalainen vapaaehtoislentäjä kreivi Erhard Frijs saa surmansa, kun hänen ohjaamansa Fokker-hävittäjä ammutaan tuleen ilmataistelun aikana." Kun ltn. E. Frijs sai surmansa, oli hänen koneensa FR-80 2.2.1940 ammuttiin alas Ruokolahdella FR-81, tanskalainen vapaaehtoinen ltn. E. Rasmussen sai surmansa. Samana päivänä (2.2.1940) E. Frijs eksyi koneellaan FR- 114 ja kone vaurioitui pakkolaskussa Haminan seudulla. Muita tanskalaisia en löytänyt kuolleiden LeLv24:n lentäjien joukosta. Hengissä selvinneistä ei kirjassa ole listaa. Edit :typoja, lisäys Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2005 En ole vielä veneilystä innostunut, mutta jos pitäis, niin sitten tuollaisella. Kylläpä on kaunis! Luonnossa vielä nätimpi. Ja siinä on TV:stä tuttu ulkohuussi. Siis ihan semmonen kakkahuussi mitä kesämökeillä vielä tapaa... Ei, ei se haise. Siinä yhdessä kuvassa näkyvä tötterö on sen huussin ilmanvaihtotötterö. Kamera kiertää -ohjelmassa esiteltiin se huussi aikanaan. Mainio vene (miun isin tekemä), pahemmassakin kelissä. Halpaa ja turvallista veneillä tuommoisella. Lisäkysymys: Mikä pommituslentokone putosi Haapasaaren lähistölle, ja milloin se putosi, ja kuka ampusi? Itse en moisesta muista koskaan kuulleeni. Mutta kun http://www.hylyt.net sanoo että: Haapasaaren ja Kunnotoin välisellä matalalla on tuntemattoman pommikoneen jäänteet. http://www.hylyt.net/hylky.jsp?id=haapasaaren_lentokone Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 26, 2005 Joo, niin varmasti on ... Joulun aikana ehdin käydä vanhempiani tapaamassa ja otin tämänkin "Kuorsalon pommikoneen" puheeksi. Niin siinä oli käynyt, että paikalliset olivat repineet koneesta irti sen minkä saivat ja veivät maihin. Koneen moottorit olivat kuulema Fordin tuotantoa ja ne oli raastettu moukarein ja rautakangin irti hylystä. Moottorit olivat kuulema täynnänsä erilaisia standardiosia, joita oli uusiokäytetty suomalaisessa lentokoneteollisuudessa. Historiankirjat ovat puutteellisia, niitä pitäs jonkun täydentää. Niinpä niin. Sain tähän asiaan hyvän kirjallisuusviitteen, joka pitää ensin tarkistaa. Jos vihje osoittautuu kelvolliseksi, niin esittelen sen myöhemmin täällä foorumilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 28, 2005 Tanskalaisvapaaehtoisista on puhetta myös Ilmari Juutilaisen kirjassa "Punalentäjien kiusana". Tuokin opus on valitettavasti muualla kuin nyt tässsä. SIH-lehdessä 1/1996 on lista Suomen ilmavoimissa talvisodassa palvelleista eri maiden lentäjistä ja lentohenkilökunnasta. Tanskalaisia oli yhteensä 24 henkeä osan ollessa mekaanikkoja ja insinöörejä. Yksi oli palomestari, yksi työnjohtaja sekä yksi kk-ampuja/sähköttäjä. Tanskalaisia hävittäjä/tiedustelulentäjiä olivat mm.seuraavat: Christenssen Povl B. ltn. Haavoittui 29.2.1940 (sopimus 5.2.-31.3.40) LeR 2 Christophersson S.J. alik. (sopimus 24.1. -29.3.40) T-LeR 2 v.Clauson-Kaas Knud ltn. (sopimus 27.1.-30.3.40) LerR 2, LLv28 Frijs Erhard K.J. ltn. Kaatui 19.2.1940. LeR 2, LLv 24, Fokker D21 (FR-80) Fensboe Mogens ltn. (sopimus 22.12-30.3.40) LeR 2, LLv 28 Jessen Adolf G.K. ltn. (sopimus 10.2.-30.3.40) LeR 3, T-LeR 2, LeR 1 Kalmberg Knut K. ltn. Kaatui 13.2.1940. LeR 2, LLv 26, Gloster Gladiator (GL-260) Kristensen Carl M.H. ltn. Kaatui 29.2.1940. LeR 2, LLv 26, Gloster Gladiator (GL-259) Rasmussen Frits ltn. Tuli palvelukseen 26.12.1939. Kaatui 2.2.1940. LeR 2, LLv 24, Fokker D21 (FR-81) Thorup Einar ltn. (sopimus 27.2-27.3.1940), LeR 3, T-Ler 2, LeR 2, LLv 32 Ulrich Jörn Juel ltn. Haavoittui 13.2.1940. (Sopimus Torniossa 6.1.1940) LeR 2, LLv 26. Wittrup Henry M. ltn. (sopimus 16.2.-27.3.1940) LeR 3, LLv 32 Ilmavoitot: Ulrich 3, Frijs 1,5, Fensboe 1 ja Christensen 0,5 Tanskalaislentäjät antoivat suurimman uhrin Suomen puolesta, neljä kaatunutta vapaaehtoista. Pommituslaivueissa palvelivat: Dreschler Frits korn. Palv.17.1-25.3.1940. 2-moottorikoul., halusi hävittäjiin. LeR 4 Rasmussen Rasmus G. ylik. Sähkött./kk-ampuja .Vapautui palv.31.7.1940. LeR 4 (Lensi sähköttäjä/kk-ampujana Douglas DC-2:n, tunnus DC-1, myöh. DO-1 "Hanssin-Jukka", ainoalla pommituslennolla talvisodassa. Lensi sotalentoja myös Blenheimillä.) Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla