Mikko Kartano

Aurinkolasit lentelyyn?

42 viestiä aiheessa

Moro,

 

Juu, siis ite olen tämmönen näkörajoitteinen eli likinäköinen ppl-pilotti ja tähän asti lennellyt normaalirilleillä ja niihin kiinnitettävillä aurinkolasiklipseillä. Olen tässä kuitenkin harkinnut, josko hankkisi aurinkolasit vahvuuksilla klipsiratkasun sijaan. Mutta optikolla tulikin heti tenkkapoo, kun pitäisi valita linssin sävy ja mahdollinen polarisointi. Hinnatkin vaihtelevat huimasti ns. merkittömistä Serengeteihin. Olisko täällä kellään kokemusta siitä, minkälaiset lasit sopii lentelyyn parhaiten? Polarisoinnista on ainakin autoilussa iloa, mutta toisaalta lennolla saattaisi ehkä olla hyötyä siitä, että havaitsee kaiken mikä sattuu kirkkaana näkökentässä välähtämään..?

 

Värisävyn suhteen ainakin nuo mun nykyiset ruskeat ja liukuvärjätyt Serengetin klipsit parantaa kivasti pilvien kontrastia. Mielipiteitä?

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainostaa ei ilmeisesti saisi, mutta tässä yhteydessä ehdotan visiittiä Sturenkatu 37-31:een (optikko Veikko Paulin Ky) - kysäise Hansaa. Aika moni ilmailija käy sieltä lasinsa. Itsekin ilmailijana, Hansalla ei tule tenkkapoo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyselin omalta hervantalaiselta ilmailija-optikoltamme täältä Randolpheja itselleni. Hän kuitenkin suosittelili Reiskan polarisoituja linssejä Predator-mallistosta. Aiemmin ollut kokemuksia Reiskojen G15 harmaa-linssistä, mutta nämä uudet ovat hyvät! Niiden käyttö on jopa täyspilvisellä säällä marginaalikeleissä perusteltua, kun pilvet pystyy hahmottamaan paremmin. Lisäksi linssi toimii erittäin hyvin vastavalotilanteissa, kun yrittää tihrustaa tuulilasin läpi ja siirtää sitten katseensa takaisin mittaritauluun. Kannattaa ainakin kokeilla - näitä kaiketi saa myös vahvuuksilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Polarisointia en suosittele eikä sitä edes ilmailulaseissa saa käyttää. Siitä varmaan löytyy ihan mustaa valkoisella. Tuo välähdysten havainnointi on hyvä pointti, en ollut sitä hoksannutkaan. Itse olen havainnut haitan jonka totesin mustana laikkuna  vilahtavan näkökentässä kun kaarsin termiikissä purjekoneella. Niin, olin silloin tullut vahingossa ottaneeksi polarilasit. (Tunnustan, ja nyt sitten Ilmailulaitos saa lähettää minulle ns. hyi hyi kirjeen) Siitä värisävystä sanoisin että ainakin pilvien tarkkailuun sopii ruskea sävy parhaiten. Terv H. Sten

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, siis ite olen tämmönen näkörajoitteinen eli likinäköinen ppl-pilotti ja tähän asti lennellyt normaalirilleillä ja niihin kiinnitettävillä aurinkolasiklipseillä. Olen tässä kuitenkin harkinnut, josko hankkisi aurinkolasit vahvuuksilla klipsiratkasun sijaan. Mutta optikolla tulikin heti tenkkapoo, kun pitäisi valita linssin sävy ja mahdollinen polarisointi. Hinnatkin vaihtelevat huimasti ns. merkittömistä Serengeteihin. Olisko täällä kellään kokemusta siitä, minkälaiset lasit sopii lentelyyn parhaiten? Polarisoinnista on ainakin autoilussa iloa, mutta toisaalta lennolla saattaisi ehkä olla hyötyä siitä, että havaitsee kaiken mikä sattuu kirkkaana näkökentässä välähtämään..?

 

Polaroidit voi tehdä jänniä temppuja lcd-näyttöjen ja muovien (koneen ikkunat) kanssa.  Mä tiputin kaikki polaroidut pois listalta juurikin tuosta syystä. En myöskään pidä siitä, että maiseman "sävyt" muuttuvat sitä mukaa kun pää heiluu...  Toinen seikka, joka vaikutti lasien valintaan merkittävästi oli se kuinka hyvin ne peittää myös sivuilta ja alhaalta tai ylhäältä tulevaa valoa. Eli lasien pitää toimia riippumatta siitä, mistä suunnasta aurinko paistaa. Perinteisissä aurinkolaseissa silmät sopeutuvat (ilmeisesti) myös siihen kirkkauteen, joka näkyy linssien ohi ja hämärässä tulee välillä semmoinen fiilis, että aurinkolasit on liian tummat, mutta ilman laseja matalalta paistava aurinko häikäisee liikaa... Tämä on etenkin merellä välillä ongelma.  Sinällään on helppo löytää lasit, jotka on ihan pään myötäiset, mutta linssien kaarevuuden takia niihin aika harvoin saa omia vahvuuksia .  Tai sitten saa linssit vahvuuksilla, mutta ne eivät ole kyseisen valmistajan linssit (jolloin joutuu maksamaan hirveästi ominaisuuksista, joita ei edes saa).

 

Mun ratkaisu: Oakley Monster Dog. Hinta hirvitti aluksi, mutta totesin, että vaihtoehtoja ei juurikaan ole. Saa omilla vahvuuksilla ja linsseissä on tosi paljon valinnanvaraa. Linssien sävyksi valitsin ruskean.  Yksi iloinen ylläri oli se, että kun otti linssit omilla vahvuuksilla, niin vakiolinssien hinta hyvitettiin loppusummasta (koska niitä vakiolinssejä ei käytetä). Nyt kun hajavaloa ei vuoda mistään "sisään" olen huomannut, että lasit pysyy päässä melkein huomaamatta iltasellakin melko pitkään (melkeinpä auringonlaskuun asti). Sitten kun lasit rupeaa tuntumaan liian tummilta, niin silloin ei kyllä mikään häikäise enää niin paljoa, ettei pelkillä silmälaseilla pärjäisi.  Olen siis erittäin tyytyväinen valintaani.

 

MikkO

 

EDIT: typoja pois, pitäiskö käydä optikolla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on vahvuuksilla olevat aurinkolasit ja niiden värisävy on ruskea.

 

Kun Optikko kuuli mitä harrastan (UPL) niin homma oli sillä selvä.

Instrun rouva oli oikeassa!

Ruskea sävy tuntuu vahvistavan syvyysnäköä.

 

En tiedä mikä on sankojen valmistaja, enkä välitä, istuvat hyvin ja se on pääasia ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset ajankohtaisesta ketjusta. Itse olen ammattilentäjänä monien muiden tavoin jo kauan vannonut Serengetien (Drivers) nimeen, ne paitsi että suojaavat silmää hyvin, sopivan autereisella kelillä parantavat "näkyvyyttä" huomattavasti. (testattu useiden vieressä istuvien lasien kanssa vertailemalla) Nyt kun ikänäön vaivatessa muutakin kuin ulkomuotoa, tuli tenkka-poo. Serengeti ei enää tee moniteholinssejä, joten täytyy etsiä muita, tässä tulikin jo hyviä vihjeitä, kiitos. Mutta jos yksitehoilla pärjää, suosittelisin noita Serengeti Driversejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa hyvä aihe.

Osaatteko antaa vihjeitä myös siihen, onko jokin malli parempi kuin toinen kun istuu kuplakuomun alla (kuten purjekoneet) tai toisaalta katetussa ohjamossa á la ylätasot ja liikennekoneet? Itsellä tulee istuttua molemmantyyppisissä, joten siitä kysymys. (Ja kuplakuomun alla lippalakki on yleensä käytössä).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse käytän samoja laseja sekä purjekoneissa että SEP-koneissa. Purjekoneissa ylhäältä tulevan hajavalon  estää hattu ja muissa koneissa, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta, koneen rakenne. Jos tarvitsee vahvuuksia, niin kovin voimakkaasti kaartuvissa linsseissä tulee käsittääkseni ongelmia, joten jonkinlainen kompromissi lasien kaarevuuden suhteen tulee tehdä.

 

Olin itse aiemmin lähes fanaattisesti vihreiden G15 -linssien kannattaja kunnes sain nykyiset punaruskeat "mittatilauslinssit" valitsemiini pokiin. Reiskoillakin kontrasti parani melkoisesti, mutta nyt olen oppinut, että parempiakin linssejä on...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Sen verran voin kertoa että RayBan Predatoria ja muita Rayban aurinkolaseja ei tällä hetkellä toimiteta vahvuuksilla . Polaroideissa on myö se ikävä puoli että saattaa aiheuttaa tummia laikkuja  tuulilasiin ja mittareihin ei kaikkiin. Zeissin Skylet Road linssit ovat erinomaisia saa myös vahvuuksilla niitä myy Silmäasemat käy hyvin myös ilmailuun, eikä Serengetitkää huonot ole.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse ostin aikanaan jenkeistä (kun siellä lensin töikseni) läjän Randolph Engineeringin MIL-speksin mukaisia Aviator laseja harmaalla linssillä ja olen ollut todella tyytyväinen niihin lentohommissa. Mil speksin laseissa on sanka mattametallia ei kiiltävää niinkuin "siviiliversiossa". Lisäksi laseissa on bayonet sanka eli sen voi työntää suoraan head-settien ja korvan välistä paikalleen ja ottaa pois ilman headsettien liikuttelua.

 

Perttu

 

PS: ja polaroidit on kielletty

 

 

AVIATOR

 

A.K.A. - HGU4/P (Helmet Goggle Use for Pilots). Issued by the U.S. Department of Defense to all military pilots and aircrew. Built to Mil-Spec Standards Mil-S-25948. Tour of duty: Vietnam, Desert Storm, and Kosovo. Reliable, Unique, Enduring.

 

Available finishes: 24K Gold plated, Matte Black, and Matte Chrome.   

Available lenses: Neutral Grey (standard in all flight glasses), High Contrast Tan, and All American Grey/Green (AGX). Available temples: Bayonet

 

http://www.randolphusa.com/company.asp

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Randolphit ovat tuntuneet ihan päteviltä laseilta, tosin en ole vielä niiden kanssa lentämään päässyt... Kehuja olen kuullut myös ammatikseen lentävien puolelta. Suomesta kyseisiä laseja saa mm. www.hillside.fi tuolta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turha edes keskustella kun on vain olemassa se yksi oikea malli  ;D

 

Minkähänlaisella lentokokemuksella (laseilla tai ilman) tällaisen vankkumattoman mielipiteen pystyy keskimäärin muodostamaan?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkähänlaisella lentokokemuksella (laseilla tai ilman) tällaisen vankkumattoman mielipiteen pystyy keskimäärin muodostamaan? 

 

Noooh..tuo kommentti oli enemmän leikkimielellä ladeltu...ei tarvitse joka asiasta nipottaa  ;)

 

Kyllä minulla on ilmakokemusta noilla..mutta en kylläkään pysty sanomaan ovatko parasta mitä löytyy..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Espoon Tapiolassa oli ainakin pari vuotta sitten optikko josta ilmailijat on ostaneet aurinkolaseja. En muista liikkeen nimeä enkä tiedä onko se vielä siellä.

 

Muistaakseni luin jostain että jenkkien ilmavoimissa tai laivastossa oli sallittu vain harmaan sävyiset lasit, koska muun sävyiset lasit muuttaa värisävyjä. Itselläni on ruskean sävyiset ja siviili-ilmailuun sopivat hyvin.

 

Leo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Tapiolan silmälasista saa Zeiss skylet linssit teetettyä omiin kehyksiin.

Erinomaiset linssit lentämiseen,  myös utuisella kirkkaalla säällä erittäin hyvät.

LCD ja kuvaputkinäytötkin pysyvät luettavina lasit päässä.

Käsittääkseni saa myös vahvuuksilla.

Jos hinta tuntuu suomessa kovalta, olen kuullut hyviä kokemuksia myös tallinnassa teetetyistä laseista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni luin jostain että jenkkien ilmavoimissa tai laivastossa oli sallittu vain harmaan sävyiset lasit, koska muun sävyiset lasit muuttaa värisävyjä.

 

Jep, 50-luvulla suuressa viisaudessaan totesivat, että koska joku (insinööri) on suunnitellut lentokoneen merkkivalot näkymään juuri tietyn värisinä, niin ne pitää sitten myös nähdä tietyn värisinä.  Ainoaksi mahdolliseksi vaihtoehdoksi muodostui tällöin harmaa linssi, joka suodattaa kaikkia värejä yhtä paljon. Ja näin harmaasta tuli "mil spec".  Ja mikäs sen parempi myyntiargumentti kuin "mil spec"  ;)

 

Eikö ketään muuta kuin minua häiritse sivulta tai takaa linssiin paistava aurinko?

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö ketään muuta kuin minua häiritse sivulta tai takaa linssiin paistava aurinko?

 

MikkO

 

Ei koska omat linssit ei heijasta ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei koska omat linssit ei heijasta ;)

 

Eikä aurinko koskaan häikäise sivulta?  Ehkä tämäkin sitten vaan on niitä juttuja, jotka koetaan henkilökohtaisella tasolla hyvin eri tavoin. 

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Polarisointia en suosittele eikä sitä edes ilmailulaseissa saa käyttää. Siitä varmaan löytyy ihan mustaa valkoisella.

 

Jep. Kun näkis missä.

 

PS: ja polaroidit on kielletty

 

Perinteistä OWT-tietoutta. Polaroid-linssi päinvastoin auttaa hahmottamaan muun liikenteen paremmin. Itselläni kolmen kesän (200 tunnin) kokemus asiasta, eikä laikkuja purtsikoitten eikä väkisinlentolaitteiden plekseissä.

 

Polaroidit voi tehdä jänniä temppuja lcd-näyttöjen ja muovien (koneen ikkunat) kanssa.  Mä tiputin kaikki polaroidut pois listalta juurikin tuosta syystä. En myöskään pidä siitä, että maiseman "sävyt" muuttuvat sitä mukaa kun pää heiluu...  

 

Tämä on ainoa mitä ne tekevät: nestekidenäyttö muuttuu mustaksi kun päätä kääntää 90 asetta kenolleen. Jokaisella on tietysti oma tapansa, mutta itse pidän päätä pystyssä lentäessäni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nappaan autosta mukaan aina jotkut klasit. On Reiskaa, Serengetiä ja Zeissin optiikalla varustettua Reiskaa. Ruskeasävyinen "autoilumalli" on paras kontrastin lisääjä. Hyvä myös hieman "tuhnuisemmassakin" kelissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on ainoa mitä ne tekevät: nestekidenäyttö muuttuu mustaksi kun päätä kääntää 90 asetta kenolleen. Jokaisella on tietysti oma tapansa, mutta itse pidän päätä pystyssä lentäessäni.

 

Lentämisestä en tiedä, mutta veneilyn saisin hoitaa pää 90 astetta kenolla.  Enkä edes yritä kiistää tämän pienen ilmailuun liittymättömän nyanssin vaikutusta linssivalintaan...

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään