Kai Krause

LLZ RWY 16 Kittilä - miten toimii?

15 viestiä aiheessa

Kysyn tietäviltä pari asiaa ko. lähestymisestä. En ole mittaripilotti ja yritin joskua aikaisemmin kysyä vähän aiheeseen liittyen, mutta en silloin edes oikein osannut kysyä oikein, joten kokeilen paremmalla onnella. Eli miten tuo lähestyminen tapahtuu käytännössä. Ymmärtääkseni kentällä on vain yksi LLZ taajuudella 111.9 eli RWY 16 lähestyttäessä käytössä on ymmärtääkseni ILS takasäde. Miten LLZ RWY 16 eroaa ILS back course RWY16? Laitetaanko courseksi 159 astetta? Jos toimii näin niin miksi samaa menetelmää ei käytetä esim. kemissä, jossa ei ole VOR:ia ja yleensä muillakin kentollä suomessa? Luin jostakin englantilaisesta navigointioppikirjasta, että britaniassa ILS:n takasäteet on vaimennettu ja siksi niitä ei voi käyttää siellä. Päteekö sama suomessa? Jos courseksi laitetaan 159 astetta niin ILS mittarinäytöllä lennetään siis viisaria kohti eikä päinvastoin kuten back course lähestymisessä vai kuinka? Jos toimii näin yksinkertaisesti niin miksi tällaista LLZ menetelmää ei tosiaan käytetä enempää ja miksi ihmeessä koko ILS back course on ylipäätänsä olemassa menetelmänä? Toivottavasti osasin esittää asiani ymmärrettävästi ja jos olen kokonaan väärillä jäljillä valaiskaa ystävällisesti asiaa minulle.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Lähestyminen LLZ RWY16 Kittilässä lennetään kuten karttaan on merkitty.NDB L 344:ltä ohjaus-suunta 339 7.0 DME HOU jonka jälkeen ohjaus-suunta 294 CATA/B 1 min jonka jälkeen ohjaus-suunta 114 kunnes suunta säteessä LLZ 111.9 HOU  159 eli kuten normaali VOR lähestyminen. Jos olisi ILS backcourse lähestyminen niin muuten sama mutta COURSE 337 ja BC päälle huomiotava että näyttö on peilikuva normaali näytöstä eli millä puolella sädettä ollan. Backcourse ei ole menetelmä Suomessa enkä tiedä missä maassa on virallisessa käytössä. Kemistä en tiedä miksi siellä ei ole samanlaista systeemiä kuin Kittilässä viisaammat kertokoon. Huomioitavaa vielä Kittilässä että kummallakin kiitotiellä on kuitenkin oma IDENT RWY16 HUO ja RWY34 KT.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ILS BC (backcourse) on lennetty ainakin jenkeissä, tosin virallisuudesta en osaa sanoa tämänhetkistä tilannetta.

 

Kittilässä on RWY34:lle oikea ILS (LLZ, GP ja demari) ja RWY16 "pelkkä" LLZ DME:llä höystettynä.

Johtuen läheisistä Kätkä ja Levi-tuntureista liukua taitaisi olla mahdotonta väsätä tuolle 16:lle ja LLZ tuo lisää tarkkuutta verrattuna ihan pelkkään non-precision lähestymiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Vielä tuosta Kittilästä sen verran, että rwy34 localizer on kiitotien päässä kuten tavallisesti, mutta rwy16 localizer on kiitotien vieressä, suunnilleen vastakkaisen kiitotien liukupolkuantennin kohdalla. Esim tästä kartasta sen näkee:

http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aipcharts/ad/efkt/ktad.pdf

 

Tuo poikkeavuuden huomaa siitäkin, että 16 ja 34 suuntasäteet poikkeavat toisistaan 178 astetta eivätkä 180 astetta kuten normaalisti.

 

Ilkka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Vielä tuosta Kittilästä sen verran, että rwy34 localizer on kiitotien päässä kuten tavallisesti, mutta rwy16 localizer on kiitotien vieressä, suunnilleen vastakkaisen kiitotien liukupolkuantennin kohdalla. Esim tästä kartasta sen näkee:

http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aipcharts/ad/efkt/ktad.pdf

 

Tuo poikkeavuuden huomaa siitäkin, että 16 ja 34 suuntasäteet poikkeavat toisistaan 178 astetta eivätkä 180 astetta kuten normaalisti.

 

Ilkka

 

Moi!

 

Kiitos tiedosta, tuo selittää paljon, kiinnostavaa on se, että molemmissa on sama taajuus, miten estetään noiden LLZ säteiden häiritsemästä toisiaan? Onko molempien takasäde mahdollista vaimentaa niin tehokkaasti, että ne ei sekoita toisiaan varsinkin kun niiden kulma on poikkeava? Huomasin itsekin, että säteiden kulmat poikkeaa toisistaan. Kiinnostavaa, että kittilässä on päädytty tollaiseen ratkaisuun eikä esim ILS 34 ja vor:in rakentamien ja VOR/DME 16. Olisiko VOR kalliimpi rakentaa ja ylläpitää?

 

Kai

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä tiedä kumpi on kalliimpi ratkaisu mutta ratkaisevaa on tainnut olla nuo maastonmuodot ja VOR:lle olisi muodostunut pahoja katveita juuri noiden tunturien takia.

Lähestyminen 16:lle kun tulee noiden Kätkä ja Levi tuntureiden välistä. Ja siksi siihen suuntasäteeseenkin on pitänyt laittaa "offsettia" ettei mee rajoituspinnoista läpi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä tiedä kumpi on kalliimpi ratkaisu mutta ratkaisevaa on tainnut olla nuo maastonmuodot ja VOR:lle olisi muodostunut pahoja katveita juuri noiden tunturien takia.

Lähestyminen 16:lle kun tulee noiden Kätkä ja Levi tuntureiden välistä. Ja siksi siihen suuntasäteeseenkin on pitänyt laittaa "offsettia" ettei mee rajoituspinnoista läpi.

 

Miksi katveet hairitsisi VOR sädettä mutta ei LLZ sädettä vai olisiko mahdollinen VOR antenni jouduttu sijoittamaan sen verran sivuun, että olisi jäänyt tosiaan maaston takia kelvottomaksi? Miksi taajuus on molempiin suuntin sama, onko siihen olemassa jokin perustelu, yleensähän ne ovat ymmärtääkseni eri eri suuntiin?

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa ei ole käytössä ILS backcoursea, ICAO eole edes määritellyt suunnitteluperusteita kyseiselle menetelmälle. On jenkkien omaa huuhaata. Localizer lähettää vain yhtä suuntasädettä, joka on tarkempi kuin VORrin radiaali, periaatteessa vastaavalla tavalla. VORrissa viisarin asteikko on +-10 astetta, LLZ käytettäessä +-2.5 astetta.

 

Kittilään lennettäessä pitää ihan oikeasti kuunnella piipityksestä, että oikea LLZ on päällä, käkikellon kukkujan tehtävä on vaihtaa oikea LLZ päälle, eli vain yksi LLZ lähettää suuntasädettä kerrallaan. Eli kaksi LLZ-laitetta ei häiritse toisiaan, kun vain yksi kerrallaan on päällä. Tornissa on vaihtokytkin sille, kumpi LLZ on päällä, ja varmistuksia, ettei vääränsuuntainen lähetin ole vahingossa päällä; 32LLZ ja 16 PAPI yhtäaikaa => pilli huutaa jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa ei ole käytössä ILS backcoursea, ICAO eole edes määritellyt suunnitteluperusteita kyseiselle menetelmälle. On jenkkien omaa huuhaata. Localizer lähettää vain yhtä suuntasädettä, joka on tarkempi kuin VORrin radiaali, periaatteessa vastaavalla tavalla. VORrissa viisarin asteikko on +-10 astetta, LLZ käytettäessä +-2.5 astetta.

 

Kittilään lennettäessä pitää ihan oikeasti kuunnella piipityksestä, että oikea LLZ on päällä, käkikellon kukkujan tehtävä on vaihtaa oikea LLZ päälle, eli vain yksi LLZ lähettää suuntasädettä kerrallaan. Eli kaksi LLZ-laitetta ei häiritse toisiaan, kun vain yksi kerrallaan on päällä. Tornissa on vaihtokytkin sille, kumpi LLZ on päällä, ja varmistuksia, ettei vääränsuuntainen lähetin ole vahingossa päällä; 32LLZ ja 16 PAPI yhtäaikaa => pilli huutaa jne.

 

Kiitos tiedoista, asiat selviää kysymällä. Ihan vielä akateemisenä pohdiskeluna voisi olettaa ton ongelman poistuvan, jos molemmilla lähettimillä olisi oma taajuutensa, voisivat silloin olla molemmat päällä eikä olisi vaaraa sekottaa niitä.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedoista, asiat selviää kysymällä. Ihan vielä akateemisenä pohdiskeluna voisi olettaa ton ongelman poistuvan, jos molemmilla lähettimillä olisi oma taajuutensa, voisivat silloin olla molemmat päällä eikä olisi vaaraa sekottaa niitä.

 

Kai

 

Ei ne kyllä yleensä ole yhtä aikaa saman radan eri päihin, vaikka olisi eri jaksoillakin. Miksi muuten olisi, melko hurjaa puuhaa lähestyä molempia päitä yhtäaikaa. Luulen että tuon Kittilän saman jakson idea on, että pystyvät käyttämään samaa DME:tä .

 

PS. Venäläisillähän on molempien päiden taajuudet yleensä samat, jopa NDB majakoissa - lentäjänhän ei ollut Nouvostoliitossa tarvis tietää mihin on menossa. Poliittisesti luotettavia tarvitsi olla vain navigaattori  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ne kyllä yleensä ole yhtä aikaa saman radan eri päihin, vaikka olisi eri jaksoillakin. Miksi muuten olisi, melko hurjaa puuhaa lähestyä molempia päitä yhtäaikaa. Luulen että tuon Kittilän saman jakson idea on, että pystyvät käyttämään samaa DME:tä .

 

Esim Hiki-Vantaa 04 ja 22 molemmat. ILSsit tikuttaa kaiken aikaa molempiin suuntiin.. Eri jaksoilla. Utissakin mutta se on sotasalaisuus. Se käkikellon käkättäjä yrittää pitää huolen ettei synny lentomelua.

 

Vahva arvaus Kittilän osalta on että riittää vain yksi lähetinlaite jonka antennia vaihdetaan, mutta koetan ottaa selvää pikapikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim Hiki-Vantaa 04 ja 22 molemmat. ILSsit tikuttaa kaiken aikaa molempiin suuntiin.. Eri jaksoilla.

 

Oma käsitykseni perustui kokemukseen, joka tosin tältä osin on -90 luvun alun lama-ajalta, saattoivat säästää sähköä, tai laitteet olla huonommin toisiltaan suojattuja kin nykyisin. Kun tuolloin päivän hiljaisina aikoina esim lännestä tullessa 22:n ollessa käytössä pyysi laskea 04:lle, luvan yleensä sai, mutta meni monta minuuttia, ennenkuin ILS alkoi näyttää ja joskus piti pyytää erikseen, ennenkuin kytkivät sen päälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim Hiki-Vantaa 04 ja 22 molemmat. ILSsit tikuttaa kaiken aikaa molempiin suuntiin.. Eri jaksoilla. Utissakin mutta se on sotasalaisuus. Se käkikellon käkättäjä yrittää pitää huolen ettei synny lentomelua.

 

Vahva arvaus Kittilän osalta on että riittää vain yksi lähetinlaite jonka antennia vaihdetaan, mutta koetan ottaa selvää pikapikaa.

 

Joo, tuo tuntuisi loogiselta, kartat myös antaa ymmärtää, että käytössä olisi sama laite molempiin suuntii kiitotien eteläpäässä. Ratkaisu olisi tosiaan näppärä, jos sille olisi kaksi antennia eri suuntiin sopivissa kulmissa kummallekin kiitotielle ja nappulasta kääntämällä erisuuntiin oleva säde saadaan käyttöön. Äänitunnus on kuitenkin ymmärtääkseni keskeisen tärkeä, ettei käytä takasädettä (kai sellainen jossain muodossa muodostuu vaikka sitä yrittäisi vaimentaakin vai kuinka?)

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Vielä tuosta Kittilästä sen verran, että rwy34 localizer on kiitotien päässä kuten tavallisesti, mutta rwy16 localizer on kiitotien vieressä, suunnilleen vastakkaisen kiitotien liukupolkuantennin kohdalla. Esim tästä kartasta sen näkee:

http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aipcharts/ad/efkt/ktad.pdf

 

Tuo poikkeavuuden huomaa siitäkin, että 16 ja 34 suuntasäteet poikkeavat toisistaan 178 astetta eivätkä 180 astetta kuten normaalisti.

 

Ilkka

 

Sori, en huomannut tota karttaa äsken, siinä tosiaan on 2 LLZ, eli molemmissa päissä oma tai ainakin oma antenni.

 

Kai

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFHK:n ILS-laitteista vielä, että 04/22 suunnat valitaan paneelista erikseen eli ne eivät ole koskaan samaan aikaan päällä samalla kiitotiellä sekä 04- että 22-suuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään