Jukka Ihalainen

Kuinka kauan lupakirjan suorittaminen sinulla kesti (tai kestää)?


22 viestiä aiheessa

Eli kuten otsikko sen muotoilee. Itselläni "muutama" aiottu kuukausi on kohta jo puoli vuotta PPL-opintoja..

No toivottavasti saan lapun takataskuun jo tammikuussa..  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3 vuotta peruskoulutus + 3 vuotta hands on...... = 6 vuotta. Nythän ei kai kysytty lupakirjan tyyppiä... :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tässä oon neljä vuotta suoritettu PPL:ää   ::)

 

lisää asteikkoa kyssäriin, niin tyhmätkin mahtuu mukaan

 

Yleisön pyynnöstä lisätty tiimaa.. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

UPL; Tammikuussa ekat teoriat, viikko ennen Juhannusta sai ruveta lentämään yksin. Matkustajankuljetusluvan saanti venyi seuraavaan vuoteen, ei pelkästään minusta johtuvista syistä; KIK vaihtoi kaksi kertaa konetta siinä välillä!!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PPL-teoriat kerhokurssina reilu 3kk jonka jälkeen odottelin yli 4kk vapaata opettajaa. Ja kun opettajan saaminen meni kesän loppupuolelle, syksyn huonot kelit pidensivät lentokoulutusta talven yli eli ~10kk meni itse lentelyyn. 1½v yhteensä alottamisesta pahvin saamiseen. Vuosi sen jälkeen vielä viikon nf-teoriat ja viikon nf-lentelyt.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vajaa puolitoista vuotta meni PPL:ään - aloitettiin talvella ja seuraavan vuoden kesällä oli lupakirja tehty. Syksyn suttukelit hidastaa tuota ja toki ihan budjettikin - MIKissä kun maksetaan lentotunnit sitä mukaa kun niitä lentää, saa budjettia venytettyä hieman jos ei rykäise kaikkia puolessa vuodessa kasaan.

 

Toki en suosittele venyttämään kovin paljoa enempää, siinä alkaa oppiminen jo kärsiä jos on pitkiä taukoja. Mutta kannattaa ottaa se lupakirjakurssi myös ihan harrastuksen kannalta, sitä lentämistähän se on sekin, luultavasti paljon enemmän tietyssä ajassa kuin moni harrastelentäjä ikinä lentää sen jälkeen. Isoin virhehän on lentää lupakirja kasaan niin että harrastusbudjetti on tyhjä josta seuraa tauko lentämiseen juuri siinä kriittisessä vaiheessa kun on lupakirjan saanut. Oikeasti hirveän monella ilmailunharrastajalla se harrastus loppuu siihen, mikä on aika hassua. Eli jos lupakirjaa aiotte hankkia, kannattaa myös miettiä että on sitten varaa lentää myös sen pahvin saamisen jälkeen.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PPL otti tasan puoli vuotta ja siinä samassa tuli suoritettua CPL- ja IR-teoriat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lokakuun kymmenes alkoi ja seuraavan vuoden toukokuun viidenteen kesti eli 7kk joutui Galkinin Paavo takomaan oppia päähäni. Oli hyvä kurssi; suurin osa lennettiin talviaikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitoin vuoden, kun lupakirjan saaminen kesti niin kauan - ikä ei aiemmin riittänyt. Muuten ois tainnut GPL tai oikeammin Purjelentäjän lupakirja tulla alle kuukaudessa.

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitoin vuoden, kun lupakirjan saaminen kesti niin kauan - ikä ei aiemmin riittänyt. Muuten ois tainnut GPL tai oikeammin Purjelentäjän lupakirja tulla alle kuukaudessa.

 

hannu

 

Ai niin, tossa ei kyllä ollut teoriat mukana, sitten olisi oikeammin mennyt yli 1,5 vuotta...

 

Vanhaa lentopäiväkirjaa ei nyt tässä mukana, mutta muistelisin et noin 2 viikkoa ekasta koululennosta oli eka yksinlento.

 

hannu itse itseään korjaten

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsellänikin PPL on vähän jäänyt vaiheeseen, teoriat on käyty mutta laitoksen kokeet ja 95% lentämisestä on tekemättä. Aikaakin on jo vierähtänyt kauan.

 

Ensi kesä on "viimeinen" mahdollisuus - jos en silloin saa tuota tehtyä, tuskin koskaan. Aikomus kuitenkin olisi rutistaa tuo ensi vuoden aikana kasaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

13.1. - 31.3. Siis Malmin talvikelit tulivat heti tutuiksi.

 

3.4. A2 (~PPL) kourassa ja ensimmäisellä kurssin jälkeisellä lennolla.

 

Myöhemmin toki lisää koulutusta, ns. johdetun VFR:n kurssi (sis. 10 h perusmittarilentoja ja yölennot) sekä monimoottoriluokkakelpuutus plus 2 tyyppikelpuutusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko varmaan osallistua tähän keskusteluun, kun mulla saattaa olla jonniinmoinen ennätys A2-lupakijan hankinnassa. Ainakin sarjassa "keskellä talvea lennetyt 35 tunnin lupakirjat". Ensimmäinen koululento oli Mäntästä 7.12.72 ja tarkkari 14.1.73. Eli kelit suosi sinä talvena, tuolla välillä oli 11 lentämätöntä päivää, ml joulupäivä. Tosin teoriat olin jo suorittanut työväenopistossa ennen kurssin aloittamista.

Silloinen Kulkulaitosten ja Yleisten Töiden Ministeriön Ilmailuosasto toimi nopeasti, lupakirja päivättiin jo 17.1.73. Pistäkääpä joku paremmaksi. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, jos nyt yritetään panna jollain tavalla paremmaksi, niin kun oli PPL ja GPL suoritettuna, niin MGPL-lupakirjan suorittamiseen meni aikaa tasan 1 päivä  ;)

 

Tosin kesällä, eikä talvella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään