Jussi Rantala

iTunes Suomi ja muutakin valitusta musiikin ostosta Suomesta

12 viestiä aiheessa

Sattuneesta syystä Suomen iTunesin musiikkikauppa sisältää enemmän suomalaisia bändejä kuin jenkkikauppa.

Olen yrittänyt ostaa musiikkia iTunesin Suomen musiikkikaupasta, mutta ei onnistu, koska meikäläisen account on USA:ssa.

Onko joku onnistuneesti käyttänyt jonkun toisen maan iTunes kauppaa?

[valitus moodi on]

On se hankalaa ostaa ja downloadata laillisesti musiikkia Suomesta. Iltasanomilla on myös musiikin downloadauspalvelu, mutta sepä haisteli heti, että meikäläisen IP on ulkomailla ja osto tyssäsi siihen.

[valitus moodi off]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sattuneesta syystä Suomen iTunesin musiikkikauppa sisältää enemmän suomalaisia bändejä kuin jenkkikauppa.

Olen yrittänyt ostaa musiikkia iTunesin Suomen musiikkikaupasta, mutta ei onnistu, koska meikäläisen account on USA:ssa.

Onko joku onnistuneesti käyttänyt jonkun toisen maan iTunes kauppaa?

[valitus moodi on]

On se hankalaa ostaa ja downloadata laillisesti musiikkia Suomesta. Iltasanomilla on myös musiikin downloadauspalvelu, mutta sepä haisteli heti, että meikäläisen IP on ulkomailla ja osto tyssäsi siihen.

[valitus moodi off]

Voiko iTunes Suomelle laittaa postia asiasta? Kysyä jos joku ratkaisu on olemassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuskin toimii. Käyttöehdoissa sanotaan notta:

1.3 ALUEELLINEN RAJOITUS

Palvelu on suunnattu käytettäväksi Suomesta. Palvelun käyttö ei ole sallittu muista maista.

Ulkomaille laillisesti downloadattavaa suomalaista musiikkia ei siis löydy Suomalaisista "webkaupoista".  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuskin toimii. Käyttöehdoissa sanotaan notta:

1.3 ALUEELLINEN RAJOITUS

Palvelu on suunnattu käytettäväksi Suomesta. Palvelun käyttö ei ole sallittu muista maista.

Ulkomaille laillisesti downloadattavaa suomalaista musiikkia ei siis löydy Suomalaisista "webkaupoista".  :P

Tämä on tätä suomalaisen musiikin vientiä parhaimmillaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Tämä on tätä suomalaisen musiikin vientiä parhaimmillaan.

Näin juuri.

Meikäläiselle jää siis Suomalaisen musiikin osalta vaihtoehdoiksi:

a) Käyttää .com palvelua, joka toimii Venäjällä. Heidän käyttäjäehtojensa mukaan:

All the materials in .com projects are available for distribution through the Internet in accordance with license # LS-3М-05-03 of the Russian Multimedia and Internet Society. Under the license terms, .com pays license fees for all materials subject to the Law of the Russian Federation "On Copyright and Related Rights". All materials are available solely for personal use and must not be used for further distribution, resale or broadcasting.

Jotenkin kyllä rohkenen epäillä, että suomalaiset artistit jäävät nuolemaan näppejään, kun venäjän poika kauppaa kokonaisia albumeja $1.56 hintaan. Ja näinköhän toimii muutenkaan tekijänoikeusmaksujen tilitys Venäjältä Suomeen.

b) Seuraavan kerran Suomessa käydessäni ottaa mukaan tilava matkalaukku, jonka täytän siellä kaupasta ostetuilla CD -levyillä.

ps. Haluamani albumi olisi löytynyt myös mm. osoitteista gunvor.se, musicshop.se, musikshop.gp.se, box.dk mutta kaikki käyttää samaa inprodicon.com:in palvelua joka haistelee IP osoitteet niin ei ostaminen onnistu. On se hankalaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Välillä kyllä täytyy ihmetellä näitä Suomen tekijänoikeus-lakeja. Kenelle ne lopunperin ovatkaan tarkoitettu. Tekijät saavat palkkionsa, kyllä kyllä, mutta tekijät haluavat myös että heidän musiikkiaan kuunnellaan. Ehkä meitä ulkomailla asuvia suomalaisia on sitten niin vähän ettei tällä nettikaupalla ole väliä. Toisaalta noin helppo tapa myydä suomalaista musiikkia kuin iTunes saattaisi parhaimmillaan kiinnostaa muitakin kuin suomalaisia....  mutta kun ei niin ei sitten.  :P

KELA on toinen laitos johon mulla on totaalisesti usko loppunut kun yhdessä välissä en kuulunut oikein minkään maan piiriin, suomalaisena olin niin totaalisen ulkomaalainen. Mutta se on eri tarina se. En tiedä mistä tämä nyt tuli mieleen, ehkä siitä että täältä kauempaa katsottuna Suomen lait ja niiden kirjaimellinen noudattaminen näyttää jokseenkin naurettavalta. Olen ehdottomasti piratismia vastaan, mutta lait ja muut säännöt pitäisi kyllä tutkia hiukan uudelta pohjalta lisääntyneen netin käytön vuoksi. Tässä tapauksessa juurikin iTunes joka toimii hyvin ja on samalla hieno kanava artisteille myydä musiikkia ja aloittaa vihdoinkin 2000-luvulla eläminen. Sitten tulee nämä laitokset dollarinkuvat silmissä sohimaan....

Sekin on mielenkiintoista että Apple keksi kuinka musiikkia myydään netissä, ei suinkaan levy-yhtiöt itse. Tai ehkä he ovat yrittäneet mutta käsittääkseni iTunes Music Store on näistä kaikkein toimivin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Välillä kyllä täytyy ihmetellä näitä Suomen tekijänoikeus-lakeja. Kenelle ne lopunperin ovatkaan tarkoitettu. Tekijät saavat palkkionsa, kyllä kyllä, mutta tekijät haluavat myös että heidän musiikkiaan kuunnellaan. Ehkä meitä ulkomailla asuvia suomalaisia on sitten niin vähän ettei tällä nettikaupalla ole väliä. Toisaalta noin helppo tapa myydä suomalaista musiikkia kuin iTunes saattaisi parhaimmillaan kiinnostaa muitakin kuin suomalaisia....  mutta kun ei niin ei sitten.  :P

KELA on toinen laitos johon mulla on totaalisesti usko loppunut kun yhdessä välissä en kuulunut oikein minkään maan piiriin, suomalaisena olin niin totaalisen ulkomaalainen. Mutta se on eri tarina se. En tiedä mistä tämä nyt tuli mieleen, ehkä siitä että täältä kauempaa katsottuna Suomen lait ja niiden kirjaimellinen noudattaminen näyttää jokseenkin naurettavalta. Olen ehdottomasti piratismia vastaan, mutta lait ja muut säännöt pitäisi kyllä tutkia hiukan uudelta pohjalta lisääntyneen netin käytön vuoksi. Tässä tapauksessa juurikin iTunes joka toimii hyvin ja on samalla hieno kanava artisteille myydä musiikkia ja aloittaa vihdoinkin 2000-luvulla eläminen. Sitten tulee nämä laitokset dollarinkuvat silmissä sohimaan....

Sekin on mielenkiintoista että Apple keksi kuinka musiikkia myydään netissä, ei suinkaan levy-yhtiöt itse. Tai ehkä he ovat yrittäneet mutta käsittääkseni iTunes Music Store on näistä kaikkein toimivin.

- Kelan piiriin kuulumattomuudesta, ei Suomessa oikeastaan paljoa häviä, jos ei satu kuulumaan toimeentulotuen saajiin. Sekin vain sen takia, että tukea ei makseta, mikäli ei kuulu Kelan piiriin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

- Kelan piiriin kuulumattomuudesta, ei Suomessa oikeastaan paljoa häviä, jos ei satu kuulumaan toimeentulotuen saajiin. Sekin vain sen takia, että tukea ei makseta, mikäli ei kuulu Kelan piiriin.

No joo, tuosta kommentistani on tietysti vaikeaa saada selkoa asiasta...

Kyse oli opintotuesta ja opintolainasta. Asuin Islannissa ja päätin muuttaa Saksaan opiskelemaan, tosin Suomen kautta. Islantilaiset sanoivat että minun tulee hakea opintotukea Suomesta ja KELA päätti että minun pitäisi hakea tukea/lainaa Islannista ja minulla ei ole oikeutta opintotukeen. Saksalaisille oli ihan sama, rahaa ei kuitenkaan tipu ja Saksassa pitää maksaa sairasvakuutuskin erikseen joka tapauksessa joten siinä mielessä asia oli kunnossa.

Saatatte ajatella että ihan sama, kun en Suomessa asu tai sinne paljonkaan veroja maksa niin miksi sitten minun tulisi saada opintotukea. Ehkä niinkin, mutta jos olisin ollut 6kk työttömänä Suomessa välissä niin minulla olisi ollut oikeus opintotukeen, jopa korotettuun sellaiseen koska opiskelu tapahtui ulkomailla. Tämän hässäkän jälkeen (KELA käsitteli asiaa yli puoli vuotta) piti hiukan kuitenkin miettiä että mitä se sitten tarkoittaakaan että on suomalainen ja taskussa on passi jossa lukee Suomi Finland ja maa kuuluu kuulemma Euroopan Unioniin. Samalla tavallako Suomi sanoo tervetuloa ulkomaisille muuttajille kuin se potkii maastamuuttajat sanoen tervemenoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

[Offtopic jatkuu...]

Näinhän sitä yhtäkkiä luulisi. Koska en kuulu KELA:n piiriin ja satun Suomessa ollessani sairastumaan Suomessa, nousevat meikäläisen terveyskeskus ja sairaalamaksut aika korkeiksi. Tämän takia pitää ollakin matkavakuutus, kun reissaan täältä Suomeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään