Jouni Laukkanen

Tunnista tyypit (3 kpl)

22 viestiä aiheessa

Papa, Juha R. ja Mikko M saavat karmaa oikeista vastauksista vain, mikäli eivät vastaa ensimmäiseen 16 tuntiin. Vaihtoehtona on lähettää ne kotipostiin jouni.laukkanen@dlc.fi

1.

[ Attachment removed / expired ]

 

2.

[ Attachment removed / expired ]

 

3.

[ Attachment removed / expired ] Copyright Ilpo Ojanperä

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on tainnut Jounilla käydä niin, että se on unohtanut nimet kuviin. Noihan on...

 

1) Maule 1

2) Piper J4

3) Taylorcraft

 

;D

 

MikkO

 

Edit: unohdin hymyillä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetään nyt tämä ehdotelma sisään ja tarkennetaan tarvittaessa...

 

MikkO

 

Saattaa olla, että olet hajulla. Joudut kuitenkin perustelemaan vastaustasi. Markku K olisi tullut olla siinä kieltolistalla myös. Liian helppo myös hänelle, mutta en voinut vastustaa kiusausta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaa olla, että olet hajulla. Joudut kuitenkin perustelemaan vastaustasi. Markku K olisi tullut olla siinä kieltolistalla myös. Liian helppo myös hänelle, mutta en voinut vastustaa kiusausta...

 

No niin, täällähän on kaikki päässeet vauhtiin. Laitan tarkennetun vastauksen privana.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun silmin katsottuna nua on kaikki Austereita.

 

Kahdessa ensimmäisessä näyttäisi olevan roikkuva 4-pyttyinen rivikones keulas.

On muuten tunnetut 4-tahtia tuolla moottorilla:

Imu-Puristus-Räjähdys-Remontti :-X ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, mä kanssa ajattelin että on brittiläisen elegantti pikkukone, ja jotenkin Auster tuli mieleen..

 

Tuomas

 

 

Voi olla, että kyseessä on tosiaan perienglantilainen tyyppi. Vai onko? Tähän mennessä Mikko K ja Papa ovat saaneet kaikki oikein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tarkennetaas vähä

 

Ykkonen ja kakkonen on itseasisssa sama kone.

Malli 5

856

1947 The aircraft was completed.

MT100

G-AKRC

May1952 The aircraft was re-registered as OH-AUF.

 

Mutta tää kolmas onki 6 mallinen.

 

Mut siihen en ota kantaa kuinka taylorcraft on sekaantu austereihin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja taas meikäläinen myöhästyi. Olisi ollut tuttu tyyppi. OH-AUF oli hinauskoneena Lappeenrannan ilmailuyhdistyksellä ainakin 70 -luvun alussa kun meikäläinen lensi siellä purjelentolupakirjan. Kerran pääsin Austerin kyytiinkin :D

 

Edit: kirjoitusvirhe

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saatko Joukahainen joskus kerrottua, mistä nuo Engelsmannin tekemien koneitten kuvat löysit?

 

Papa

 

Olin vähän ihmeissäni mistä ne oli saatu, oliskohan ensimmäinen tullut Ritarannan Eikalta... palaan asiaan.

 

Mutta aika alkaa olla täynnä ja aika julkistaa oikeat vastaukset. Kyseessä on Auster Mk.4 (AOP.4) ja itseasiassa kyseessä on sama kone koko ajan. Edit: siis sama koneyksilö.

 

Viimeisen rekkari on sitten OH-AUF ja kone lentää edelleen täällä Suomessa. Olinpas ilkeä, kun tällaista kyselin. Oikein vastanneita alkoikin tulla ja karmaa on tulossa.

 

AKulle muistutuksena, että AOP.6:ssa on ne linnunpaskalaudat siipien takaosassa laskusiivekkeiden sijaan. Tässä yksi yksilö, jonka takana olen roikkunut useaan otteeseen, mutta itse en ole vielä päässyt tyypittämään. Grrr.... http://www.airliners.net/open.file/275131/M/

 

(Itseasiassa, jos tarkkoja ollaan, kyse on modifioitu AOP.6 eli Beaglen 6A Tugmaster.)

 

Sitten jatkokysymys. Kuviin oli laitetty hämäyksen vuoksi nimet Maule, Piper J4 ja Taylorcraft BC, kaikki koneita, joita on ollut suomalaisessa siviilirekisterissä. Nämä koneet kuitenkin liittyvät jollakin tapaa toisiinsa, mutta millä tavalla? Parhaimman kertomuksen väsännyt palkitaan.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tarkenuksesta Jouni, osui arkaan paikkaan :-X

Muistin syövereitä kaivellessani, oon kyllä joskus tuohon 6 malliin törmännyt kotikentälläni mutten vaan muista miten ja kuinka.

 

Tuohon viimeksi heitettyyn kysymykseen, miten liittyvät toisiinsa, vetäisen lonkalta seuraavan pähkäilyn joka on mallia "kaikki oikeudet pidätetään"... ;D

Naiden kaikkien koneiden taustalla on häärinyt yksi ja sama herra, nimeltään Maule.

Ja jotain hassua samainen mies kehitteli kannuksen osalta..

::):P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tarkenuksesta Jouni, osui arkaan paikkaan :-X

Muistin syövereitä kaivellessani, oon kyllä joskus tuohon 6 malliin törmännyt kotikentälläni mutten vaan muista miten ja kuinka.

 

Tuohon viimeksi heitettyyn kysymykseen, miten liittyvät toisiinsa, vetäisen lonkalta seuraavan pähkäilyn joka on mallia "kaikki oikeudet pidätetään"... ;D

Naiden kaikkien koneiden taustalla on häärinyt yksi ja sama herra, nimeltään Maule.

Ja jotain hassua samainen mies kehitteli kannuksen osalta..

::):P

Ettei olis J. Markko & kimpan OH-AUE? Tai samojen herrojen AUK?

 

Aw... tuo vetäisy oli aika hyvä, Maule on tosiaan kaikkien taustalla (ts. takapyöränä). Jos ei alunperin, niin jälkiasennuksena. Mutta tämä ei ollut se, mitä hain. Kyse on vanhasta ja paljon syvällisemmästä asiasta. Kyseessä on ihan perustaavaa laatua oleva asia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei olis J. Markko & kimpan OH-AUE? Tai samojen herrojen AUK?

 

Aw... tuo vetäisy oli aika hyvä, Maule on tosiaan kaikkien taustalla (ts. takapyöränä). Jos ei alunperin, niin jälkiasennuksena. Mutta tämä ei ollut se, mitä hain. Kyse on vanhasta ja paljon syvällisemmästä asiasta. Kyseessä on ihan perustaavaa laatua oleva asia.

 

Juu se se yhteys täytyy olla.

 

No yritys hyvä kymmenen :P

Täähän on niikus euroviisuissa; finlaaand zero points ;D

-mutta kai tosta edes puolpistettä saa ::)

 

Edit: Viimeisen rekisteri listauksen mukan AUF ei olisi rekisterissä, onko tarkempaa tietoa ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On muuten tunnetut 4-tahtia tuolla moottorilla:

Imu-Puristus-Räjähdys-Remontti :-X ;D

 

*REPS* ;D;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Sitten jatkokysymys. Kuviin oli laitetty hämäyksen vuoksi nimet Maule, Piper J4 ja Taylorcraft BC, kaikki koneita, joita on ollut suomalaisessa siviilirekisterissä. Nämä koneet kuitenkin liittyvät jollakin tapaa toisiinsa, mutta millä tavalla? Parhaimman kertomuksen väsännyt palkitaan.

 

Austereiden kantaisä on Taylor E-2 / J-2 Cub, joka oli kuulun

C.G.Taylorin suunnittelema. Liikemies William T. Piper ryhtyi

Taylorin kanssa kimppaan ja lopuksi kierolla tempulla hääti

tämän yrityksestä. Koneesta tehtiin jatkokehitelmä, joka tuli

jonkin verran tunnetuksi jossakin päin maailmaa nimellä Piper

J-3 Cub tai L-4 Grasshopper ja tästä edelleen kehitettiin ehkä

vieläkin tuntemattomammat tyypit J-4A Cub Coupe, PA-5 Cub

Cruiser, PA-11 Cub Special, PA-12 Super Cruiser, PA-14 Family

Cruiser, PA-16 Vagabond, PA-18 Super Cub, PA-20 Pacer ja PA-22 Tri-Pacer / Colt.

 

C.G.Taylor yhdessä vejensä kanssa teki Piper J-3:lle kilpailijan

Taylorcraft A:n, joiden periaatteellisin ero oli siipiprofiilissa. A:sta kehitettiin rinnakkainistuttava malli B/BC/BL. Britti A.L.Wykes sai päähänsä alkaa rakentamaan Englannissa lisenssillä B-mallia, joka tehtiin englantilaisista tarpeista amerikkalaisten piirustusten mukaan. Koneesta tuli

hieman tukevampi ja se sai nimekseen Plus-C. Kun koneeseen

vaihdettiin nokalle Continental A-45:n tilalle Blackburn Cirrus

Minor -rivimoottori, sai se nimekseen Taylorcarft Plus-D.

 

Tässä vaiheessa (1940) Brittiarmeija kiinnostui koneen käytöstä

A.O.P (Airborne Observations Post) -tehtäviin ja antoi sille

silloisen trendin mukaisen (Hurricane, Tempest, Typhoon,

Whirlwind) tuulen nimen, tullen kastetuksi nimellä Auster AOP.I.

Seurasi pala perienglantilaista ilmailuhistoriaa. Kuvien Auster Mk.4 (Auster G):ssa on sitten isompi runko ja suurempi lasitus kuin D-mallissa sekä Lycoming O-290 -moottori.

 

Jos joku on joskus ihmetellyt sitä, miksi Maule -merkkiset

koneet muistuttavat kovasti Piper PA-20 Paceria, johtuu se siitä, että B.D.Maule hankki Piper Pacerin, teki siihen eräitä parannuksia, kuten metallipäällysteisen siiven, suuremman moottorin ja katso: Maule Bee Dee (M-4) oli syntynyt.

 

Maulen kotisivuilla kerrotaan, että B.D.Maule suunnitteli itse uuden tyypin, mutta arvioikaa itse:

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään