Guest Turvamies

DC-8 OH-KDM:n historia

15 viestiä aiheessa

Tästä oli jo alustavasti juttua Finlantic otsikossa, mutta kun aihe ei koske mitenkään Finlanticia, niin aloitin uuden otsikon.

 

Tassä JAL:in kasin kaputtikuvassa kerrotaan, että kone laivattiin tehtaalle kunnostettavaksi.

http://www.airliners.net/open.file/137762/L/

 

Tässä kuvassa kone on jo palannut liikenteeseen, mutta uudella tunnuksella ja tyyppi on muuttunut 32:ta 53:een.

http://www.airliners.net/open.file/842900/L/

 

Tiettävästi myöskin KDM olisi alunperin ollut tyypiltään joko 20 sarjaa tai 30 sarjaa. Googlella en päässyt koneen historiassa vuotta 1968 pitemmälle. Silloin Eastern oli vuokrannut koneen käyttöönsä Bank Of Americanilta (meniköhän nimi oikein). Alunperin KDM on rakennettu räätälintyönä (lujemmat telineen jne.) operoimaan korkealla sijaitsevilta kentiltä, kuten Mexico City.

 

Tunteeko kukaan koneen historiaa ennen vuotta 1968 ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunteeko kukaan koneen historiaa ennen vuotta 1968 ??

 

15.9.1961 valmistettiin, runkonumero 151. N8780R. Experimental CoA 12.9.1961 tutkimus-ja kehityslentotestejä (JT3D-1) ja standardi CoA 3.11.1961. Toimitettiin Talcott Leasing Corporationille, New Yorkiin, 6.11.1961, rekisteröitiin samana päivänä ja liisattiin Transportation Corp. of Americalle ( dba Trans Caribbean Airways, Inc.) suostumuksella,  päivättynä 1.11.1961.

Nimettiin "James Roy". 11.12.1964, Talcott möi koneen (N8780R) Trans Caribbean Airwaysille, TCA möi sen Douglas Aircraft Companylle, joka myi sen edelleen Bank of Americalle, Los Angelesiin, joka liisasi sen Eastern Air Linesille New Yorkiin samana päivänä (!). Eastern hankki koneen 2.1.1968.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

6.11.1961 ;) Lienee tullut tuolloin tehtaalta ihan uunituoreena:

S  45628  151  DC8-51  JT3D-  1961-11-06  AIR XPORT

http://www.jetphotos.net/census/listing.php?model=DC8

 

45628    DC-8-51        151    N8780R    SE-DCR    N8780R    OH-KDM

http://home.hccnet.nl/p.w.riool/dc23.html

 

N8780R  51        45628/151                  11/61    12/64 JAMES ROY

http://www.geocities.com/~aeromoe/fleets/tca.html

 

Mikäli tuo viimeisen ymmärsin oikein, niin on ollut

Trans Caribean Airwaysin omistuksessa 1961 - 1964 ??

SE-DCR en ehtinyt vielä etsimään... 

 

Edit:

postitin vaikka varoitti että on tullut postaus,

ja hyvin lienee yhteneväinen Jukan jutun kanssa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kävinhän minä nuokin kuvat kattelemassa. Pitäs vissiinkin lukea paremmin kuvatekstit. Lukasin vain sarjan ja tuijotin moottoreita :-[

 

Kone on kuitenkin jo 51 sarjaa. Eräs ex kasikippari kertoi minulle tuosta koneesta, että se olisi ollut alunperin muuta, kuin 51 sarjaa, ja että sillä olisi jokus historiassa tehty mahalasku.

 

Edit: Mitähän nuo tutkimus-ja kehityslentotestit ovat pitäneet sisällään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edit: Mitähän nuo tutkimus-ja kehityslentotestit ovat pitäneet sisällään.

Hyvä, että tulee historiatietoja useasta lähteestä: :)

 

"JT3D-1" maininta vuodelta 1961 ilmeisesti tarkoittaa Pratt & Whitney-moottoritestejä D-1 versiolla. (kehitys- ja tutkimus).

Vuonna 1984 koneessa on ollut kiinni JTD-3B-moottorit.

 

edit: Marraskuussa 1972, kun varmistui koneen toimitus Easternilta Kar-Airille, OH-KDM:n (DC-8-51) ohjaamo ja systeemit muutettiin Miamissa vastaamaan DC-8-62-versiota mahdollisimman lähelle. Tämä mahdollisti Finnairin ja Kar-Airin miehistöjen käytön suoraan koneeseen.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo SE-DCR tuleepi siitä että kone oli hetken (muutaman kuukauden) 1971/1972

InterSwede Aviation:in omistuksessa.

Mainitaan ohimennen tuolla:

http://www.fortunecity.com/oasis/labreya/544/

 

Ja sitten:

http://www.dc-8jet.com/ea2-dc8-fleet-info.htm

45628/151 51 N8780R 780 12/11/64 6/2/72

 

LEASED FROM BANK OF AMERICA; EASTERN BOUGHT 1/2/68; SOLD TO INTERSWEDE AVIATION AS SE-DCR 12/23/71; EASTERN REPOSSESSED & RE-REGISTERED N8780R 3/29/72; SOLD TO KAR-AIR FINLAND AS OH-KDM 6/2/72

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittikohan kasikippari sittenkin tuota tutkimus ja kehityslentoa, koneen alatyypin suhteen ?

Hänen mukaan Kar-Air:n kasia ajettiin ainoastaan Finnairin ohjaamomiehistöillä ??

 

Ei ole tämä uteliaisuuskaan helppoa :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittikohan kasikippari sittenkin tuota tutkimus ja kehityslentoa, koneen alatyypin suhteen ?

Hänen mukaan Kar-Air:n kasia ajettiin ainoastaan Finnairin ohjaamomiehistöillä ??

 

Ei ole tämä uteliaisuuskaan helppoa :'(

 

Laitanpas tähän John Weggin kirjasta englanninkielisen lainauksen:

 

"Before delivery in purchase November 1972, the cockpit and systems of this aircraft, registered OH-KDM, were modified in Miami by Eastern to match as closely as possible those of Finnair`s DC-8-62s. This enabled Finnair and Kar-Air crews to be used interchangeable as conditions warranted and OH-KDM was frequently leased by Finnair under a new cooperation agreement signed between the two companies on 1 April 1973. This accord was terminated at the end of October 1980."

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukkaaa !! Tää on suomen kielinen palsta. Yritin suomentaa tuota ja pääsin niinkin pitkälle, että John Wegg on suomeksi John Wegg. Siihenpä se sitten loppuikin, suomennus meinaan ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukkaaa !! Tää on suomen kielinen palsta. Yritin suomentaa tuota ja pääsin niinkin pitkälle, että John Wegg on suomeksi John Wegg. Siihenpä se sitten loppuikin, suomennus meinaan ;)

 

No yritetään...eiköhän se mene kutakuinkin tähän tapaan.

 

Hankinnan yhteydessä ennen koneen toimitusta marraskuussa 1972, tämän OH-KDM-koneen ohjaamo ja systeemit muutettiin Miamissa Easternin toimesta niin lähelle Finnairin DC-8-62-mallia kuin mahdollista. Tämä mahdollisti Finnairin ja Kar-Airin miehistöjen vaihtokelpoisuuden tilanteen niin vaatiessa ja OH-KDM oli toistuvasti liisattu Finnairille uuden yhteistyösopimuksen mukaan, joka oli solmittu näiden yhtiöiden välillä 1.huhtikuuta 1973. Tämä sopimus purettiin lokakuun lopussa 1980.

 

Jukka

 

Edit: Siirtolento tapahtui reittiä Miami-Gander-Helsinki ja saapuminen 7.11.1972. Kapteenina Wrede ja perämiehenä Ekman. Rekisteröitiin 1.12.1972 ja ensimmäinen kaupallinen lento oli 7-11.12.1972 Helsinki-Bryssel-Kinshasa-Johannesburg ja takaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän lusikkaani tähän soppaan:

 

Autopilotti oli viirussa täysin erilainen DC-8-60-sarjaan verrattuna, eikä siihen tehty mitään muutoksia; ei olisi ollut järkevää. Viirussa oli kaksi inertiaa, kun 62:ssa oli kolme. Säätutka oli varsin surkea, paljon vikoja, ja se uusittiin Finnairin toimesta. Samoin polttoaineen määrämittausjärjestelmään tehtiin Finnairin toimesta muutoksia, koska oli varsin epäluotettava. WC:t olivat väliilä ongelma, kun kaikki kolme veskiä olivat takana.

Mitä ohjaamomiehistön käyttöön tulee, niin muistelen, että lentäjien sopimuksissa oli joitain klausuuleja montako lentäjää piti vähiintään olla tai sai eniintäin olla kummasta firmasta, kun lento operoitiin kumman toimesta. Haluttiin varmaan varmistaa työllisyys kummankin puolen?

Tällaisia mielikuvia pulpahtaa pintaan, kun viirusta puhutaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen antanut itselleni kertoa, että tuo WC:n sijoittelu aiheutti semmoisen asian, että pilotit eivät mielellään jonotelleet vessaan (humalaisten) matkustajien kanssa, ja tästä seurauksena lennettiin esim "kusematta Kuubaan"....:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Edit: Siirtolento tapahtui reittiä Miami-Gander-Helsinki ja saapuminen 7.11.1972. Kapteenina Wrede ja perämiehenä Ekman. Rekisteröitiin 1.12.1972 ja ensimmäinen kaupallinen lento oli 7-11.12.1972 Helsinki-Bryssel-Kinshasa-Johannesburg ja takaisin.

 

Luin tuoreeltaan teknisen lokikirjan siirtolennon jälkeen. Wrede oli lennolta kirjannut kaikkiaan 17 vikaa, ja niiden jälkeen luki "Muuten hyvä kone"  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään