Jussi Rantala

Lento-onnettomuus Miamissa

24 viestiä aiheessa

Suomen tiedotusvälineet ovat tunnetulla tyylillään uutisoineet onnettomuudesta :(. Puhutaan pienkoneesta, näin kertovat mm. Ylen uutiset ja Hesari.

 

Chalk's Airways kuuluu maailman vanhimpiin lentoyhtiöihin, per. 1919. Kyseessä oli yhtiön historian ensimmäinen matkustajia vaatinut onnettomuus.

Mallardista juttua

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.cnn.com/2005/US/12/19/miami.crash/index.html

 

Chalk's Ocean Airways Grumman G-73, kaikki koneessa olleet 18 matkustajaa ja kaksi miehistön jäsentä kuolleet.

 

Tosi ikävä tapaus. :-\ Kyseessä on ollut ilmeisesti alla olevassa linkissä näkyvä G-73T-versio (Turbo Mallard) uudemmilla Pratt & Whitney Canada PT6A turboprop-moottoreilla. Alkuperäisessä oli 600 hv:n P&W R1340 Wasp tähtimoottorit. Koneyksilö oli vuosimallia 1947.

 

http://www2s.biglobe.ne.jp/~ito-nori/malard10.html

 

http://www.flychalks.com/mallard/g73t.htm

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silminnäkijä on saanut onnettomuuden kuvattua. Kuvissa näkyy savua, ja yksi silminnäkijä sanoo siiven lähteneen irti ilmassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silminnäkijä on saanut onnettomuuden kuvattua. Kuvissa näkyy savua, ja yksi silminnäkijä sanoo siiven lähteneen irti ilmassa.

 

Tuon ensimmäisen viestin linkin takaa löytyy tuo video. Siinä näkyy, kun runko tippuu veteen ja erikseen tämän perässä putoaa jokin palava kappale.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika erikoiselta näyttää... yleensä kone josta siipi lähtee irti alkaa pyörimään pituusakselinsa ympäri ja omasta mielestäni näytti siltäettä kone osui veteen oikeinpäin, jyrkässä kulmassa. Tiedä sitten olisiko siitä lähtenyt moottori irti kun noin riehakkaasti paloi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon ensimmäisen viestin linkin takaa löytyy tuo video. Siinä näkyy, kun runko tippuu veteen ja erikseen tämän perässä putoaa jokin palava kappale.

 

-Tero-

 

Eikä tietenkään näy linuxissa. Pitää olla windows media player, että pääsee jatkamaan..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen tiedotusvälineet ovat tunnetulla tyylillään uutisoineet onnettomuudesta :(. Puhutaan pienkoneesta, näin kertovat mm. Ylen uutiset ja Hesari.

 

"Pienestä koneesta" puhuivat myös A.netisssä eilen, joten jätin koko ketjun lukematta, kun luulin, että kyseessä on joku 2-paikkainen:

 

Small Plane Crash In Water Off Miami

 

Toki vähän enemmällä lukemisella olisi selvinnyt asian oikea laita...:(

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Miamin turmakoneesta irtosi siipi ennen mereen syöksymistä

21.12.2005 07:05

 

Toissailtana sattuneessa lentoturmassa sai surmansa 20 ihmistä. Turmakoneesta irtosi siipi moottoreineen juuri ennen mereen syöksymistä, kertovat tutkijat.

 

Miamissa myöhään maanantaina onnettomuuteen joutuneesta vesitasosta irtosi siipi, ennen kuin se syöksyi mereen. Yhdysvaltain liikenneturvallisuuslautakunnan puheenjohtaja Mark Rosenker kertoi lehdistötilaisuudessa, että siiven irtoaminen kävi ilmi videolta, joka oli onnistuttu taltioimaan koneen syöksystä.

 

Rosenkerin mukaan siiven irtoamiseen voi olla monia mahdollisia syitä. Moottoreineen irronnut siipi on saattanut olla ennalta syöpynyt, ja siihen on saattanut syystä tai toisesta kohdistua epätavallisen paljon painetta.

 

Onnettomuudessa saivat surmansa kaikki koneessa olleet 20 ihmistä, joista vain yhden ruumista ei ole löydetty. Surmansa saaneista yksi oli kuuluisan Bacardin juomasuvun vesa, joka matkusti turmakoneessa vaimonsa kanssa.

 

(MTV3-STT-Reuters)

 

Lähde: http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2005/12/414073

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turbo Mallard 2969 tuttu kone; kävin sillä kyytiläisenä Biminillä ja Key Westissä aktiiviaikoina tuloksena paljon videomateriaalia. Enpä jaksa uskoa korroosioon, vaikka se onkin merkittävä tekijä tuossa ilmastossa; lämmintä ja suolapitoisuutta tarpeeksi. Päivän päätteeksi tilttaavat koneen pyrstölleen ja huuhtelevat perin pohjin makealla vedellä. Radiot kestävät vuoden, maalaus kaksi. Ovat hyvin tietoisia korroosion aiheuttamista vaikeuksista. Kävin myös Dallasissa Frakes Aviationilla, joka nykyään omistaa koneen valmistusoikeudet. Turbokonversion tekijän, Fred Frakesin poika Joe hoitaa putiikkia, ja näytti varastossa muutaman koneaihion lisäksi siiven, joka oli omituisesti pullistunut. Kertoi polttoainetta päässeen vuotamaan siiven sisälle ja siitä tussahdus. Liekö samasta kyse tässäkin? Kipinää syntyy siiven sisällä ainakin laippoja sisään otettaessa (vrt. Navajo-onnettomuus 80-luvulla Joensuussa ohjaajan hypätessä koneesta; löytyi lammen pohjamudasta myöhemmin). Lennon vaihe osuisi ainakin suunnilleen niille paikkeille, jossa laippoja operoidaan. Chalk's taisi olla muuten maailman vanhin keskeytyksettä toiminut lentoyhtiö? Ainakin se on ainoa, joka panee telineet alas vasta laskun jälkeen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Hannu A. ja tervetuloa tällekin foorumille.  Toivottavasti muistat meitä usein, nyt kun on niinsanotusti "pää auki".

 

Hyvän Joulun ja entistäkin paremman Uuden Vuoden toivotukset Sinulle ja kanssasi taivaltaville.

 

näitä toivoo    Papa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas ikävä uutinen heti pitkältä reissulta kotiin tullessa. Reissun alkupuolella, joulukuun ihan ensimmäisinä päivinä, poikkesin ohimennen Chalk'sin terminaalissa Miamin Watson Islandilla. Siellä oli hiljaista kuin huopatossutehtaalla. Seisontapaikalla oli yksi Mallardin romu, mäntämoottoreilla varustetun sellaisen. Minusta näytti siltä, että hurrikaani Wilma oli käsitellyt tuon koneen, jonka rekisteritunnus oli teipattu piiloon. Tietääkö joku jotakin tästä tapauksesta? Alla pari kuvanräpsyä Mallard-vainaasta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Toivottavasti Chalk's-vanhus toipuu näistäkin takaiskuista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CNN kertoo että NTSB on löytänyt koneen oikeasta siivestä väsymishalkeaman (fatigue crack). Se, vaikuttiko halkeama onnettomuuden syntyyn, ei vielä sanota, mutta "on epätavallista että näin nopeasti kerrotaan tällaiset seikat julki".

CVR:n eli ohjaamoäänentallentimen nauhoitus on valitettavasti "lukukelvotonta".

 

Chalk Airlines on maadoittanut muut koneensa ja toimittanut 28 laatikkoa koneen huolto-ym. dokumentaatiota NTSB:lle.

Koneen kapteeni oli lentoyhtiön turvallisuuspäällikkö.

:'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo Juhan kuvat ovat mäntä-Mallardivainaasta N611SS, sarjanumeroltaan J-11. SS oli alkujaan VISS'in (Virgin Seaplane Shuttle) laivastoa, jonka hirmumyrsky nimeltä Andrew pinosi kekoon San Juanilla, Puerto Ricossa. Käytiin mekaanikkomme Mikko Pollarin kanssa katsomassa tuloksia, joiden joukossa myös J-11 oli aika surkeassa kunnossa. Mutta niinpä vain siitä tehtiin jälleen lentokuntoinen. Tällä kertaa Wilma taisi olla liikaa. Toisaalta, runko näyttää jokseenkin ehjältä ja siipiäkin on saatavissa, joten en ihmettelisi, jos se vielä nähtäisiin taivaalla ja vesillä. - En muuten ole löytänyt  mistään lähteistä onnettomuuskone N2969:n ohjaajien nimiä; sattuisiko jollain olemaan tietoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En muuten ole löytänyt  mistään lähteistä onnettomuuskone N2969:n ohjaajien nimiä; sattuisiko jollain olemaan tietoa?

 

Professional Pilots Rumour Networkin (www.pprune.org) mukaan toinen ohjaajista oli naispuolinen Michele Marks, 37. Eipä käynyt selville oliko kyseessä koneen päällikkö vai perämies. RIP.

Kiitoksia muuten valaisusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Professional Pilots Rumour Networkin (www.pprune.org) mukaan toinen ohjaajista oli naispuolinen Michele Marks, 37. Eipä käynyt selville oliko kyseessä koneen päällikkö vai perämies. RIP.

Kiitoksia muuten valaisusta.

 

Oli päällikkö. "'She was an excellent pilot, one of the top ones''. Perämiehen nimi oli Paul DeSanctis. Nämä tiedot paikallislehdestä Miami Herald.

http://www.miami.com/mld/miamiherald/13461067.htm

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja eilen ilmailuviranomainen FAA julkaisi Emergency AD-direktiivin joka edellyttää kaikkien Mallardien siipien tarkastamista.

 

Tekstissä käy ilmi että murtuma siipisalossa ja/tai verhouspellissä pidetään varsin todennäköisenä syynä Miamin onnettomuuteen.

 

Linkki: www.faa.gov ja sieltä AD-osastolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkin onnettomuus on nyt käytännössä tutkittu loppuun.

 

NTSB arvostelee melkoisen rankasti Chalk´s-lentoyhtiön turvallisuuskulttuuria, sekä myös FAA:n riittämätöntä valvontaa eilen julkaistussa tiedotteessa:

 

http://www.sun-sentinel.com/news/local/broward/sfl-schalks31may31,0,1926167.story?coll=sfla-news-broward

 

Mallard-koneet ovat ilmeisesti edelleen lentokiellossa, tai ainakaan yhtiö ei niillä enää operoi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälkipuintia: Toimintansa lopettanut Chalk´s-yhtiö ja korvaukset maksanut vakuutusyhtiö AIG ovat haastaneet koneen valmistajan Northrop Grummanin oikeuteen - 58 vuotta koneen valmistumisen jälkeen - väittäen, että kone oli "väärin valmistettu"  :-\ ja niiteissä oli vikaa...

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/NorthropGrummanSuedOverMallardCrash_199600-1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:thmbup: Jep, ja joku voisi haastaa vakuutusyhtiön "tarkastajan" isän oikeuteen koska valmisti jälkeläisensä väärin.

Kummallinen maailma... Ehkä "Hiukan" eri määräykset koneissa tuolloin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään