Teemu Männikkö

Mikä luukku koneen moottorin alla (MD-82)

12 viestiä aiheessa

Kyseessä on todellakin perhosventtiili, joka on aina auki maassa, jos paineistusjärjestelmä on valittu automaatille. Heti perhosventtiilin takana on suutinventtiili, jolla säädetään lennon aikana ulos virtaavan ilman määrään eli toisin sanoen kabiinin painetta. Perhosventtiili on aina kiinni lennolla ja aukeaa kun kone tulee maahan varmistaen ettei paine-eroa enään olisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta koneen ovia ei saatu paine-eron vuoksi auki 29 minuuttiin ja 301 ihmistä paloi koneen mukana kiitoradalla.

 

Eikö tuon kabiinin paineen pitäisi automaattisesti nollautua kun pyörät osuvat maahan? Vai onko L1011:ssä joku muunlainen järjestelmä sitten...? Ja vaikka automaattidumppaus ei toimisikaan niin pitäisihän se ohjaamosta pystyä yhtä nappia kääntämällä hoitamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Yksi pieni palokirveen heilautus lähimpään ikkunaan olisi saattanut olla suureksi avuksi tuossa ::) Mutta ei kai kenellekään tullut mieleen, että ovien avautumattomuus johtuisi paine-erosta ?

 

Arttu

 

Väistämättä tulee mieleen onnettomuus Riadissa 1980, jolloin Saudian L-1011 laskeutui tulipalon sytyttyä ruumassa. Matkustamon painetta ei tasattu ajoissa; kone laskeutui turvallisesti, mutta koneen ovia ei saatu paine-eron vuoksi auki 29 minuuttiin ja 301 ihmistä paloi koneen mukana kiitoradalla.

 

:-\

 

http://aviation-safety.net/database/1980/800819-1.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Eikö tuon kabiinin paineen pitäisi automaattisesti nollautua kun pyörät osuvat maahan? Vai onko L1011:ssä joku muunlainen järjestelmä sitten...? Ja vaikka automaattidumppaus ei toimisikaan niin pitäisihän se ohjaamosta pystyä yhtä nappia kääntämällä hoitamaan.

 

Aika moni järjestelmä oli palanut puhki tuossa vaiheessa. Kakkosmoottori jouduttiin sammuttamaan ilmassa koska throttle ei enää totellut. Maassa Palo & Pelastus joutui odottamaan muistaakseni kuusi minuuttia ennenkuin #1 ja #3 saatiin ajettua alas. Kun sitten saatiin ulkopuolelta yksi syrjäpuolen ovi auki, niin siihen happipommiin kaikki sitten pamahti ilmiliekkeihin.

 

Erkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hävettäviä sattumuksia venttiilistä...saattoipa tasata paineen aika pian,ellet ollut pitänyt huolta että cabin ja lentsikka ovat samaan aikaan samassa korkeudessa kuin kenttäkin. nimim.on tullut kokeiltua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdin opiskella alalle aikana jolloin koneissa sai vielä röyhyttää tupakkituotteita. Jokainen tupakoitsija pitäisi laittaa sinne takaruuman kylkitunneliin pirtupullon ja rätin kanssa putsaamaan perhosventtiiliä yms. nikotiinista... Oli aikamoista purukumia.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdin opiskella alalle aikana jolloin koneissa sai vielä röyhyttää tupakkituotteita. Jokainen tupakoitsija pitäisi laittaa sinne takaruuman kylkitunneliin pirtupullon ja rätin kanssa putsaamaan perhosventtiiliä yms. nikotiinista... Oli aikamoista purukumia.

 

Juha

 

Elä ny. Siihen aikaan oli sentään lentokoneen ruuvaajille ja putsareille duunia. Toista on nykyään. Hassu oli sekin keksintö, johon ripustettiin Yssykän tehonsäätövaijerit siten, että niiden läpi valutettiin pirtua nikotiinin poistamiseksi. Pilotit kun röyhyttelivät ohjaamossa. Käännettiin ja uusittiin niin kauan kuin tarvetta oli. Kelpo duunipäiviä sellaisten prosessien valvomiset :D

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään