Tero Partanen

Viisaudenhampaiden poisto ?

86 viestiä aiheessa

;D

Löysin tuon sivun eilen illalla jo itse.

Aika kummaa hommaa, täytetään hampaan juuri jollain mömmöllä. Hammas on siis käytännössä kuollut, mutta ei ainakaan tarvi repiä irti.

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

;D

Löysin tuon sivun eilen illalla jo itse.

Aika kummaa hommaa, täytetään hampaan juuri jollain mömmöllä. Hammas on siis käytännössä kuollut, mutta ei ainakaan tarvi repiä irti.

Minua pelotti tuossa juurihoidossa se että olin kuullut jostain että tulehtuneeseen hampaaseen ei puudutus tehoa ja minulla oli nimenomaan aika paha tulehdus. Mutta se puudutus onneksi tehosi. Kolmannella hoitokerralla ei tarvittu edes puudutusta koska hammas oli jo kuollut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaksi + yksi = Kolme, siis yksi on vielä ikenen alla piilossa. Tosin lääkäritäti (hyvä) suositteli sen poisleikkaamista.

Ekalla kerralla poistettiin kaksi hammasta, samalta puoleleta ylä- ja alaleuasta. Toinen oli osittain ikenen alla ja ien oli päässyt tulehtumaan. Tulehdus johtui siitä, että paria päivää aikaisemmin olin baarissa juomassa olutta ja samalla pureskelin pähkinöitä sillä seurauksella, että ien halkesi ja aiheutti mainitut seuraukset.

Siitä sitten lääkäriin, joka sijaitsi Pikku-Roballa. Leikkaus sinänsä meni ihan kätevästi, puudutus pelasi hienosti. Kuulin vain kun lääkäri ja hoitsu ihmettelivät viisaudenhampaan poikkeuksellisen suurta kokoa. Siitä sitten naama puudutettuna Erottajaa pitkin apteekkiin hakemaan antibioottia ja särkylääkettä. Puolivälissä matkaa puudutuksen vaikutus päättyi ja polven notkahtivat. Särky oli suoraan helvetin esikartanoilta, oli se niin hirvittävää. Apteekkikokemus oli hieman samanlainen kuten H. Lönnqvistillä, tosin ambulanssia oli tilaamassa nuori farmaseutti.

Kävelin kuitenkin kotiin (silloin Iso-Roballa). Ensimmäiset kolme tuntia tuli rampattua tuskaisena sängyn ja vessan väliä, välillä loikoilemassa ja valittamassa oloa ja sitten välillä vessassa sylkemässä veristä limaa. Muutama päivä piti nappailla Clotamia, kun särky oli niin armoton.

Kolmas viisaudenhammas poistettiin niin mestarillisesti, etten tarvinnut edes särkylääkettä. Tosin poiston teki eräs alansa huippuja - Erkki Virta. Sama mies on muistaakseni rakentanut uudestaan ne Andy McCoyn Legot.

Raimo: tuo viisi hammasta on jo aika kova juttu! ;D Kaverini, joka on samalta suunnalta kotoisin kuin sinä ja minä, poistatti YTHS:llä kerralla KUUSI viisaudenhammasta! Hän oli operaation jälkeen monta päivää Ted Kennedyn näköinen! Ne leuat! ;D

Mikko M.: Jos sulla on puolikas hammas ja kaiken lisäksi viisaudenhammas, niin käy hyvä mies jossain vaiheessa poistattamassa se. Tuo hammas saattaa nimittäin aikaa myöten pehmetä, kun kiille ei ole suojaamassa hammasluuta. Sitten, jos se jonakin päivänä alkaa oireilla, niin poisto voi olla hankala suorittaa, kun hammas murenee lekurin pihteihin. Tästä on kokemusta perhepiiristä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Äykh.. Kun on lukenu näitä teiän tarinoita, niin alkaa ihan mahassa kiertämään.. Onneks ei oo tarvinnu poistaa vielä yhtään, enkä tiedä tarviiko koskaan.. Toivottavasti ei..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh...

Juuri sitä mitä hain, tosielämän tarinoita hammashoidosta ;D.

Nyt kaikki maanantaina hampilekurille menevät tänään vuokraamaan Hammaslääkäri I ja II. Olen kattonut molemmat, suosittelen ;)

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikki neljä otettu pois, ekalla reissulla ylhäältä, kävi helposti, toisella alhaalta, toinen lähti helposti mutta viimeinen oli erimieltä...kolmen varttin(tuntui muutamalta tunnilta) revityksen jälkeen kysyi tartteeko lisää puudutusta...sain solkattua notta revi se helvettiin että pääsen savuille...lopulta sekin lähti. Ilkeämpi ihminen olisi jo pistellyt lekuria neniin, mutta mulla meni hermot vasta jälkeenpäin kun ei savujen vetämisestä meinannut tulla mitään kun huulet falskasivat :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näköjään tuossakin on eri tapoja, siis otetaanko kaksi hammasta joko ylhäältä, kaksi alhaalta tai sitten kaksi oikealta tai vasemmalta. Oma hammaslääkärini perusteli poistamista toiselta puolelta sillä, että silloin on helpompi syödä sillä toisella puolella. Mistähän noi eri tavat johtuu?

Ja itse käytin yksityistä hammaslääkäriä. En todellakaan jaksa jonotella mihkään kaupungin terveyskeskukseen ja vielä vähemmän kiinnostaa noi oppilaitokset, pelkkä ajatuskin puistattaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jani,

Meillä ainakin täällä Oulun yliopiston YTHS:llä on todella nohevaa henkilökuntaa.

Olen 3 viikon aikana käynyt paikkauttamassa reikiä useammalla käynnillä, muutaman kerran erikoishammashoitajalla, sitten röntgenissä ja nyt sitten vielä tuolla suukirurgilla. Mitään negatiivista sanottavaa ei ole. Kaikki tuntuvat tosi ammattilaisilta, eikä ainakaan tuolla meidän terveydenhoitoasemalla ole mitään kandinretkaleita ainakaan noissa hommissa. Tai sitten en ole vaan törmännyt niihin. ;D

Eli ainakin täällä homma toimii! Aivan muunlaisia kokemuksia sitten onkin intin tarkastuksesta (jätin sen siihen tarkastuskäyntiin), ja sitten nuoruusvuosilta koti-Kokkolan tk:sta.

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aivan muunlaisia kokemuksia sitten onkin intin tarkastuksesta (jätin sen siihen tarkastuskäyntiin)

Minulta löytyi intin tarkistuksessa 2 reikää, mutta jotenkin tuo tarkistusoperaatio pakotti ajattelemaan itse ja päätin että antaa olla vaan, hoidan sitten jos alkavat vaivaamaan...tuosta on kohtapuoliin 18 vuotta aikaa eikä niitä reikiä ole vieläkään löytänyt kukaan muu ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Joiltain onnekkailta puuttuu alku yhteen tai useampaan viisaudenhampaaseen. Tunnen ainakin yhden hemmon, jolla ei ole niitä yhtään.

No nyt tunnet toisenkin. ;)

Kaikenlaista muuta remppaa on kyllä täytynyt purukalustolle tehdä, löytyy kruunuja ja jos jonkinmoista ruuvia, niin että hyvä kun pääsee metallinpaljastimesta läpi. Äidin puolelta on purukalustoon periytyneet surkeat materiaalit, lahoaa vauhdilla ja paikat putoilevat pian lekurilla käynnin jälkeen. Edes ruuveilla juurikanavaan kiinnittyvät kruunut eivät pysy kiinni. Näillä näkymin viiden vuoden sisällä joutuu siirtymään tekareihin tai sellaisiin suoraan leukaluuhun ruuvattaviin keinojuuriin, kuten Andy McCoylla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onneksi ei ole tiedossa viisaudenhampaiden poistoa eikä mitään muutakaan operaatiota. Reikiä ei ole vielä ikinä ollut ja toivon että niiden määrä pysyy nollana tästä eteenkin päin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Bump!

Noniin, part 2/2 operaatiosta tehty, ja loppukin viisaus on poissa :P.

Jos mahdollista, oli vielä helpompaa kuin edellisellä kerralla. Aivan ylihauska hammaskirurgi Oulun YTHS:llä. "Noniin, Eija tekee sulle tosta hömpsyt niin pikkuhilijaa alotellaan" <- suun desifiointikurlaus-ainetta ;D

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, multa poistettiin kaikki 4 viime kesällä. Koko juttu kesti n. 45 min.

Pari päivää sen jälkeen oli naama niin pirun turboksissa, ja koko kaulan vasen puoli ylärintaan asti iso kellertävä mustelma :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

;D Ei kannata antaa hamppulekurioppilaiden laittaa puudutusta, kaveri Oulun Hammaslääketieteellisestä kertoi nähneensä, miten joku oli työntänyt puudutuspiikin neulan niin syvälle, että se oli tullut poskesta ulos ja aineet oli roiskunut potilaan vaatteille...

"Noniin, se oli viimeinen, ruvetaanpas hommiin.. -Ai.. aiii... AI S**TANA!!!!!" ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minkälaisia kokemuksia muilla on aiheesta ? Nyt kaikki mehevät kauhutarinat tänne toistenkin luettaviksi ;)

Tero

Täältä pesee ;D

Itselläni meni koko suu remonttiin kun pari vuotta join 'sokeritonta' Fun Light tiivistemehua. Kävi ilmi että on niin syövyttävää hampaille että Ruotsissa jopa kiellettyä. Siitä seurauksena täysremontti suuhun. Hampaita on vedetty pois 6, joista 3 viisaudenhampaita. Juurihoitoja tehty enemmän kuin laki sallii. Tässä remontissa sitten kävi sählinkiä tyyliin, poralla kieleen tai kitalakeen ja yhteen hampaan juureen katkesi viila. Lääkäri vain totesi että "toivotaan ettei lähde sieltä verenkierron mukana aivoihin". Juurihoidoista erityisen mieluisaa teki se että minulla on ilmeisesti erittäin pitkät juuret eikä tämä auttanut asiaa hampaita pois vedettäessäkään. Lääkäri ei ylttänyt edes ilman stopparia kunnolla pohjille saakka ja yhdessä vaiheessa harkittiin kirurgista operaatiota posken läpi. Röntgenkuvasta näkyi kuinka kulmahampaitten juuret yltävät melkein silmiin saakka. Oli nautintoa :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täältä pesee ;D

Itselläni meni koko suu remonttiin kun pari vuotta join 'sokeritonta' Fun Light tiivistemehua. Kävi ilmi että on niin syövyttävää hampaille että Ruotsissa jopa kiellettyä. Siitä seurauksena täysremontti suuhun. Hampaita on vedetty pois 6, joista 3 viisaudenhampaita. Juurihoitoja tehty enemmän kuin laki sallii. Tässä remontissa sitten kävi sählinkiä tyyliin, poralla kieleen tai kitalakeen ja yhteen hampaan juureen katkesi viila. Lääkäri vain totesi että "toivotaan ettei lähde sieltä verenkierron mukana aivoihin". Juurihoidoista erityisen mieluisaa teki se että minulla on ilmeisesti erittäin pitkät juuret eikä tämä auttanut asiaa hampaita pois vedettäessäkään. Lääkäri ei ylttänyt edes ilman stopparia kunnolla pohjille saakka ja yhdessä vaiheessa harkittiin kirurgista operaatiota posken läpi. Röntgenkuvasta näkyi kuinka kulmahampaitten juuret yltävät melkein silmiin saakka. Oli nautintoa :D

Kuulostaa epäilyttävältä... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä remontissa sitten kävi sählinkiä tyyliin, poralla kieleen tai kitalakeen ja yhteen hampaan juureen katkesi viila. Lääkäri vain totesi että "toivotaan ettei lähde sieltä verenkierron mukana aivoihin".

Käsi- ja taideteollisessa eräs ompelupuolen ope kertoi, että sillä oli katkennut joskus ompelukoneen neula sormeen ja palanen jäänyt sisään. No ajan kuluessa se oli sitten kulkeutunut jotakin reittiä varpaaseen. :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viisauden hampaat alarivistä kerralla molemmat. Operointipaikka: Tilkka, operaattori: Hammaslääkäri (suutohtori ja kaikkea) Kaarle Perkki. Tulos: Suurin tuska tähänastiseen elämään mennessä koskaan :o siis se jälkisärky. Muistutin kuulemma David Coulthardia ja Joonas Hytöstä yhtäaikaa...

TLi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tilkassahan, vaikka siellä on muuten kyllä toiminta pätevää, oli ainakin minun armeija-aikanani tuo kivunlievitys huikeaa. 200 mg burana kelpasi mihin vaan ;D Mulle kyllä viisaudenhammasleikkauksen jälkeen kirjoitettiin naprokseenia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
kaveri Oulun Hammaslääketieteellisestä kertoi nähneensä, miten joku oli työntänyt puudutuspiikin neulan niin syvälle, että se oli tullut poskesta ulos ja aineet oli roiskunut potilaan vaatteille...

Tuo kuulostaa kyllä pahasti urbaanilegendalta. Ainakin niissä tilanteissa, joissa meikäläistä on puudutettu (ja niitä on monta), olisi piikki täytynyt työntää leukaluun läpi, jotta se tulisi poskesta ulos. Enkä usko huononkaan lekurioppilaan sitä piikkiä posken sisäpintaan painavan, jos kerran hammasta pitää puuduttaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

200 mg burana kelpasi mihin vaan ;D Mulle kyllä viisaudenhammasleikkauksen jälkeen kirjoitettiin naprokseenia.

Kuten esimerkiksi jos polvi on kipeä, sellaisen voi teipata polvitaipeeseen niin johan kipu herkiää vaivaamasta :P

Ja sitten vielä vinkki sellaisille, jotka kuorsaavat nukkuessaan selällään: Teippaa tennispallo selkään, niin et nuku selällään :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pomps! Kävinpäs tänään lääkärissä, ja tuomio oli molemmat alahampaat poistoon sahaamalla neljään osaan. Sen lisäksi oikealta puolelta pitäisi ylärivistöstä suoristaa ilmeisesti seiskaa, ja jos ei onnistu, niin sitten seiska pois ja ylempi viisaudenhammas pois. Vasemmalla puolella ylärivistössä tilanne vielä hallinnassa toistaiseksi. Nyt pitäisi uskaltaa varata aika operaatioon. Diapamia otin jo mukaan, parempi mennä rentona kun ikinä en oo hammaslääkärillä viihtynyt. Koko päivän on pyörinyt päässä yksi ja ainoa asia.. Eikä se tällä kertaa ole Se. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään