Harri Lonnqvist

Moottori kyssäri!(solved!)

18 viestiä aiheessa

Moi!

 

Kun tuntuvat ratkeavan noi lentokone kyssärit helposti niin aletaan paloittelemaan niitä koneita!

 

Eli tunnistatko nämä lentokone moottorit:

 

1.

[ Attachment removed / expired ]

 

2.

[ Attachment removed / expired ]

 

3.

[ Attachment removed / expired ]

 

4.

[ Attachment removed / expired ]

 

5.

[ Attachment removed / expired ]

 

6.

[ Attachment removed / expired ]

 

 

T:Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Tarkennetaan nyt sen verran että tässä haetaan moottorin tyyppiä ja valmistajaa,myönnän että tämä voi olla vaikea mutta moottorit ovat sieltä tunnetummasta päästä(ainakin osa)Kuukkelia ehkä joutuu käyttämään mutta sivuilta mistä nämäkin ovat kaivettu on mukavasti jollei yltäkylläisesti tietoa alkaen ensimmäisistä viritelmistä uusimpiin tuulettimiin.

 

T:Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Kun tuntuvat ratkeavan noi lentokone kyssärit helposti niin aletaan paloittelemaan niitä koneita!

 

Eli tunnistatko nämä lentokone moottorit:

 

 

T:Harri

 

 

1. Lycoming XR-7755

2. Rolls-Royce Merlin

3. R-4360 Major Wasp

4. oisko kuplan moottori?

5. Wright J-5 Whirlwind

6. Allison V-1710

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saanko minä nyt vastata ?

1) Tämä on mielenkiintoinen II MS:n moottoriprojekti Jenkkilästä. Lycoming XR-7755 protomoottori jomnka numero viittaa kuutiotuumiin, siis sylinteritilavuus. Hevosvoimia 5000, 36 sylineriä joiden oli tarkoitus pyörittää vastakkaisiin suuntiin pyöriviä potkureita. Valmistui v.1945 eikä käytetty koskaan missään lentokoneesssa. Jäi protoasteelle. Värikuvasta päätellen on edlleen tallessa. Hienoa.

2) R-R Merlin. Muut saa kertoa missä pärrävärkeissä oli (on) käytössa.

3) Tämä vaatii vähän penkomista jos ei ole joku Cyclone.

3) Sama kuin edellä

4) Wright J-5 Whirlwind joka pyöri mm Llindbergin koneen keulalla !927 Atlantin ylityslennolla. tuossa kuvassa taitaa roikkua Fordin "Tinahanhen" siivessä.

5) Tämä on todennäköisesti Allisonin V-1710 jos on niin muut saa kertoa missä koneissa moinen on ollut käytössä.

Markku

Kerkesit Jouni vähän ennen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan niitä rupesi tulemaan kun vähän potkii,ihme äijiä kun kaiken tietää karmaa tulee tästäkin.Mutta yksi on vielä jäljellä ja kunniaa ja mainetta saatavilla

 

1. Lycoming XR-7755

http://www.people.virginia.edu/~rjr/engines/

 

2. Rolls-Royce Merlin

http://www.spitfiresociety.demon.co.uk/engines.htm

 

3. Pratt & Whitney R-4360 "Wasp Major"

http://www.enginehistory.org/r-4360.htm

 

4. Bristol Jupiter ex. Cosmos Jupiter

http://www.centennialofflight.gov/essay/Aerospace/Bristol/Aero50.htm

 

5. Wright J-5 "Whirlwind"

http://www.enginehistory.org/wright_aero.htm

 

6. Allison"Turbocompound" V1710

http://www.enginehistory.org/v1710tc.htm

 

Täällä myös maailmanlopun työntövoimaa:

 

http://www.bcam.net/engines/engine.htm

 

 

T:Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

4. Bristol Jupiter

 

Ja lisätääs lisätietoa:

 

Jupiter originally designed by Fedden during the first world was and saw production from 1918 to 1930. As early as 1922 the engine was experimentally turbocharged.

 

* Type: 9 cylinder spark ignition air-cooled poppet valve radial engine

* Cylinders: 9 cylinders in one row

* Valve arrangement: 2 valves per cylinder. From 1929 with 4 valves.

* Bore and Stroke: 5.75 x 7.5 in

* Swept volume: 1.753 cu in (28.7 litre)

* Compression ratio: 5:1

* Max revolution: 1950

* HP range: 400 - 580

 

- J

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki ratkaistu,karmaa olen jakanut vaikkakin toisilla se vielä näy(pitää varmaan pyytää karmakottia).Hieno homma ja taas nähtiin että tieto löytyy vaikka sen kiven alta kaivaisi näin kuvannollisesti. Kiitos osallistujille!!

 

T:Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Se on vain paha näiden kahden kävelevän tietosanakirjan, siis Jounin ja Markun, kanssa tapella kun on hatara pää kesää talvea. Melkein kaikki kuvat tuttuja mutta sitten siihen muisteloon ja tarkistukseen uppoaa se aika kun näiltä kahdelta kestää kirjoittaa vielä moottorien tyyppitiedot ja suunnitteluhistoriakin.

 

Noh, kunnia menee kuitenkin ihan oikeaan osotteeseen, siis Jounille ja Markulle. :-)

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Se on vain paha näiden kahden kävelevän tietosanakirjan, siis Jounin ja Markun, kanssa tapella kun on hatara pää kesää talvea. Melkein kaikki kuvat tuttuja mutta sitten siihen muisteloon ja tarkistukseen uppoaa se aika kun näiltä kahdelta kestää kirjoittaa vielä moottorien tyyppitiedot ja suunnitteluhistoriakin.

 

Noh, kunnia menee kuitenkin ihan oikeaan osotteeseen, siis Jounille ja Markulle. :-)

 

- J

 

Markulle vaan. Pitää tässä nyt kertoa, että tuohon Lycomingin hirviöön törmäsin vasta viimeviikolla. En ehtinyt siihen paljoa tutustua, mutta nimi jäi mieleen ja se riitti. Tuli vaan mieleen, että Harri laittoi ihan kohtuulisissa rajoissa olevan tehtävän ja rupesin sitten käymään moottori moottorilta läpi. Kyrsii vähän tuo Jupiter. Olin jäljillä, koska sukulaisuus Mercuryyn oli ilmeinen ja kävin melkein muut Bristolin moottorit läpi, mutta juuri ennen Jupiteria piti lähteä duuniin.

 

Tämä nyt vain kannustuksena, että ottakaa toki muutkin asenne, että kyllä tämä ratkaistaan, ei tässä ihmemiehiä tarvita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Se on vain paha näiden kahden kävelevän tietosanakirjan, siis Jounin ja Markun, kanssa tapella kun on hatara pää kesää talvea. Melkein kaikki kuvat tuttuja mutta sitten siihen muisteloon ja tarkistukseen uppoaa se aika kun näiltä kahdelta kestää kirjoittaa vielä moottorien tyyppitiedot ja suunnitteluhistoriakin.

 

Noh, kunnia menee kuitenkin ihan oikeaan osotteeseen, siis Jounille ja Markulle. :-)

 

- J

 

Myös Sinulle niistä tiedoista karmaa!!Se on muuten varmaa jos tällaisia kysyttäisiin asiaan vihkitymättömiltä niin aikaa kuluisi!!Ja niinkuin sanoin jos näistä olisi valinnut pahimmathttp://www.bcam.net/engines/engine.htm niin vaikeita olisi ollut!Se mikä näissä kyssäreissä on hauskaa/mukavaa/opettavaista on se että aina oppii lisää!!

 

T:Harri

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä moottori-ihmeestä näyttää olevan hienointa, että se on talessa kun tuo hyvä sota loppui vähän niin kuin kesken ja myllyn kehittely jäi siihen eikä sitä keretty ympätä minkään lentolaitteen keulaan. Vastaavantehoisia potkuriturpiinimyllyillä päästiin jopa ilmaan. Pojat pankaapa netissä haku päälle mitä nuo mahtais olla? Moottoritekniikka on mielenkiintoinen ilmailun alue koska se on vaikuttanut ja mullistanut kehitystä viimeisen sadan vuoden aikana monin tavoin. Esim. tuo Rolssin Merlin joka istutettiin monen lentolaitteen keulaan ja siipiin. P-51 oli lähinnä rynnäkkökone niinkauan kuin keulalla oli Allisoni. Joku vain hoksas ympätä Merlinin tilanne niin jopa jenkitkin huomasi että tässähän meillä on aivan huippuhäätäjä ihan omasta takaa. Pakkartin tehdas teki rapakon takana noita lisensiillä suuret määrät.

Muuten Jouni ja muut: Tämä siviilirekisterikysymys on siksi niin hankala koska siihen ei löydy vastausta netistä !

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Muta kyllä mielestäni nuo __________________ olivat ne ihmeellisemmät,pytyt kiersivät mutta runko pysyi paikallaan!Mutta kerroppa missä maassa moinen moottori sai alkunsa!

 

T:Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muta kyllä mielestäni nuo __________________ olivat ne ihmeellisemmät,pytyt kiersivät mutta runko pysyi paikallaan!Mutta kerroppa missä maassa moinen moottori sai alkunsa!

 

Hmm, tarkoitatkohan pyörivää tähtimoottoria. Härvelihän siis on sellainen missä potkuri pultataan kampikammioon kiinni ja kampakseli koneeseen, jolloin koko moottori pyörii potkurin mukana. On siinäkin melkoset inertiavoimat...

 

Mutta. Tuohan on alunperin suunniteltu jenkkilässä joskus 1906. Suunnittelija jäänyt tuntemattomaksi. Samoin se miksi jenkit sitten eivät itse ole lämmenneet ajatukselle. Kuitenkin nähtävästi ensimmäiset kasatut on tehty Ranskassa 1908 nimella Gnome.

Pian on tullu perässä tämmöset kuyin LeRhone, Clerget, and Oberurse.

 

Toisaalta. Nykyäänhän koko moottorityyppi on tipahtanut historian havinaan.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään