Guest B777

Äärimmäistä yökuvausta (?)

64 viestiä aiheessa

Iltoja,

Tuli ostettua itselle joululahjaksi uusi linssi ja tänään sitten lekokuvauksen parissa ekaa kertaa testaamassa sitä. Linssinä toimi siis 24-105L F4 IS. Kotona tehtyä jo resoluutiokartat sun muita focus-testejä, ajattelin mennä testaamaan linssin IS:ää minkä totesin jo aikasemmin huomattavasti paremmaksi kuin esim. 100-400:n IS.

Koska otsikkona on äärimmäistä yökuvausta, meinaa se sitä, että nämä kolme tylsää side-shottia rahtareista on kaikki kuvattu liikkeestä :)

Joten ei muuta, kun IS koetukselle ja taistoon ;)

Mennään kronologisesti käänteisessä järjestyksessä ja vika ekana,

UPSi de-icingin jälkeen rullailemassa kohti 04R:ää, ISO 1600, 1/6s. F4 @ 72mm.

[ attachment removed / expired ]

Sitten DHL:ää, samat arvot, mutta 10mm enemmän eli 82mm:llä.

Ja viimeisempänä muttei vähäisempänä, TNTä, ISO 1600, 1/8s, F4 @ 73mm

Ihan teidän mieliksi, väänsin jokaiseen vähän erilaisen wb-tasapainon, jotta jokainen miellyttäisi vähän jokaista :) Monille varmasti edelleen tylsiä side-shotteja, mutta ainakin sillä tavalla erilaisia, että eivät ole paikallansa.

Lisäksi Janne Anderson ja Olli hyytiäinen vois lisätä omat kuvansa Blue1 kulmalta, te taisitte keskittyä niihin itse de-icing kuviin ;)

Mielipiteet on aina toivottuja ja tervetulleita :)

/Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ekassa parhaat värit, WB:kin suunnilleen kohdallaan. Loppu takuuvarmaa kuraa. Vähän sävyttömiä jokainen.

(Pyydettiin kommenttia, annoin kommentin :P )

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ekassa parhaat värit, WB:kin suunnilleen kohdallaan.

Samaa mieltä, se onkin se tyyli miten itse tykkään ne editoida ;) mutta täällä kun on ehkä enemmän porukkaa keitä miellyttää ton DHL:n tyylinen enemmän niin ajattelin heitäkin ajatella :) Tosin itse, en ole niin hyvä tekemään noita 'lämpimämpiä' versioita kun keskityn tohon toiseen tyyliin :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No on teillä lapset leikkikalut. Ei minun nuoruudessa osteltu joululahjaksi yli 6500mk laseja ;) Eipä siinä mitään hyvää jälkeä näyttää tekevän tosin DHL hieman epätarkka.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No on teillä lapset leikkikalut. Ei minun nuoruudessa osteltu joululahjaksi yli 6500mk laseja ;) Eipä siinä mitään hyvää jälkeä näyttää tekevän tosin DHL hieman epätarkka.

Jep, DHL oli epäterävin noista kolmesta :) Ja miten aika vaikuttaa siihen millaisia joululahjoja on osteltu? ;) (Poislukien mahd. sodat ja lamat)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SASsin kulmalla tosiaan tuli värjöteltyä ja kuvattua pari rahtaria. UPS:kin oli tarkoitus kuvata, mutta väliaikanumero osoittautui lähes kohtalokkaaksi ja kuvaus unohtui.  ;)

Balanssien kanssa tuli taas tapeltua, kun oikein mikään ei tahdo näyttää hyvältä.

Sama juttu kuin edellisessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

UPS:kin oli tarkoitus kuvata, mutta väliaikanumero osoittautui lähes kohtalokkaaksi ja kuvaus unohtui.  ;)

Aivan loistava väliaikanumero olikin ;)

Kiitos kuvista tuoltakin puolen kun jäi mietityttämään näkymät tuolta. Hyvä, ettei tullut lähdettyä kun on toi boksi tossa edessä. Ei sulla ois vielä yhtä missä ei oo siipiä leikattu? :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aivan loistava väliaikanumero olikin ;)

Kiitos kuvista tuoltakin puolen kun jäi mietityttämään näkymät tuolta. Hyvä, ettei tullut lähdettyä kun on toi boksi tossa edessä. Ei sulla ois vielä yhtä missä ei oo siipiä leikattu? :)

Tollainen olis, mikäli nyt tämmöistä hait?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänks, just tollasta hain :) Btw, näyttäis kuvat olevan vähän alivalottuneita :)

Ahaa, no ainakin toi dhl kuva, jossa kone näkyy kokonaan. Ollin kanssa väännettiin kättä just tosta valoisuudesta. Kaippa mun näyttö sit näyttää vähän toista kuin teillä, vaikka kalibroitu on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ahaa, no ainakin toi dhl kuva, jossa kone näkyy kokonaan. Ollin kanssa väännettiin kättä just tosta valoisuudesta. Kaippa mun näyttö sit näyttää vähän toista kuin teillä, vaikka kalibroitu on.

Joo, tietenkin mielipidekysymys tiettyyn pisteeseen asti, mutta laitappa histogrammia vaikka esille niin siitä selviää paljon :) Tietenkin just mielipide on siinä, että haluaako kuinka paljon esim peräsimen palavan puhki, kuten tnt kuvissa niin helposti käy koska se spotti valasee voimakkaasti sitä ja taas upsi kuvissa ei :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, tietenkin mielipidekysymys tiettyyn pisteeseen asti, mutta laitappa histogrammia vaikka esille niin siitä selviää paljon :) Tietenkin just mielipide on siinä, että haluaako kuinka paljon esim peräsimen palavan puhki, kuten tnt kuvissa niin helposti käy koska se spotti valasee voimakkaasti sitä ja taas upsi kuvissa ei :)

Tontun histogrammi.

Reehooällän histogrammi.

Jäi kyllä selkeesti liian pimeäksi. No pistän paremmaksi seuraavalla kerralla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tontun histogrammi.

Reehooällän histogrammi.

Jäi kyllä selkeesti liian pimeäksi. No pistän paremmaksi seuraavalla kerralla.

Voi noitakin paljon parannella varsinkin jos/kun kuvasit RAWia :) Jep, näkee aika selvästi noista, että hieman tummia olivat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi noitakin paljon parannella varsinkin jos/kun kuvasit RAWia :) Jep, näkee aika selvästi noista, että hieman tummia olivat.

Mää noista teirän selityksistä ymmärrä mittään... mutta saateran hienoja kuvia! Sekä Mikon että Jannen. Kyl on kiva kattella!

(saaks tänne ollenkan kehuja laittaa, jossei "ymmärrä"?)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mää noista teirän selityksistä ymmärrä mittään... mutta saateran hienoja kuvia! Sekä Mikon että Jannen. Kyl on kiva kattella!

(saaks tänne ollenkan kehuja laittaa, jossei "ymmärrä"?)

Kommentteja PITÄÄ laittaa vaikka ymmärtäisikin ;)

RAW:

RAW-muotoisella kuvantallennuksella tarkoitetaan sitä, että kamera tallentaa suoraan kameran kennolta saamansa informaation ilman, että siihen tehdään mitään käsittelyä tai häviöllistä pakkausta.

Lähde: http://www.pikseli.fi/digifaq/3_raw.html

Edit: Mikko: Noissa yökuvissa on vain se huonopuoli että jos kuva on alunperin vajaasti valoitettu niin histogrammin muokkaksella tumman pään kohina vain lisääntyy exponentiaalisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Reehooällän histogrammi.

Kertokaapas muuten, että miten noita histogrammeja tulee oikein tulkita? Itse olen katsokaapas filmi miehiä ja digipokkarilla kuvatessa ei hirveästi tule histogrammeja tuijoteltua ;D. Mutta olen niitä kyllä toisinaan tutkiskellut mutta lisää pitäisi oppia... Mistä kohdasta esim. näkee jos on puhkipalanut tms. ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertokaapas muuten, että miten noita histogrammeja tulee oikein tulkita? Itse olen katsokaapas filmi miehiä ja digipokkarilla kuvatessa ei hirveästi tule histogrammeja tuijoteltua ;D. Mutta olen niitä kyllä toisinaan tutkiskellut mutta lisää pitäisi oppia... Mistä kohdasta esim. näkee jos on puhkipalanut tms. ?

esimerkkejä

http://www.pikseli.fi/index.php?id=109

ja digifaq

http://www.pikseli.fi/digifaq/3_histo.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Mikko: Noissa yökuvissa on vain se huonopuoli että jos kuva on alunperin vajaasti valoitettu niin histogrammin muokkaksella tumman pään kohina vain lisääntyy exponentiaalisesti.

Eikös se huonopuoli ole ihan jokaisessa kuvassa? Toki mitä isompi ISO arvo on käytössä sitä herkempi se on sille, mutta etkai sä nyt luule etten sitä osaa ottaa huomioon ja osaa valottaa kuvaa lähes tollaisenaan suoraan itse tilanteessa? :) Itseasiassa, tapana on ollut ylivalottaa yökuvat hieman, jolloin kohina vielä laskee kun C1:llä säädät RAWia ja rukkaat valotusta alaspäin, niin kohina häviää. Ehkä sekin noissa näkyy, meinaan ei toi musta paha kohina ole ISO 1600:lle ;)

Mutta tosiaan, eihän noi mitään erikoisia ole, tietenkin sitä mielummin aikavalottaa kunnolla jne, mutta joskus kun ei ole muuta vaihtoehtoa on hauska harjoitella 'huonon päivän varalle'. Esim toi UPSi sai normaalia pitemmän push-backin ja sitä ei saanut muuten kuvattua kun liikkeestä, joten näin ollen siitä on nyt ihan ok kuvat, ilman tota tekniikkaa ei olis mitään kuvia :) Vielä kun tuo rekkari on hieman erikoisempi euroopassa, niin itse olen tyytyväinen :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös se huonopuoli ole ihan jokaisessa kuvassa?

Joo tottakai on jokaisessa kuvassa mutta yökuvauksessa se korostuu enemmän kun mustia tai lähes mustia alueita on paljon enemmän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo tottakai on jokaisessa kuvassa mutta yökuvauksessa se korostuu enemmän kun mustia tai lähes mustia alueita on paljon enemmän.

Jep näinhän se on, mutta yllättävän paljon nykyään on mahdollista säätää valotusta suuntaan tai toiseen jälkikäteen :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noniin taas päästiin mielenkiintoiseen aiheeseen.

Tästä kuvasta näkee kyllä että se on ylivaloittunut, tai ainakin pahasti siinä rajalla.

Histogrammista taas ei tätä mielestäni kovin selkeästi näe. Ellei tuo oikeassa reunassa oleva pikselin levyinen piikki nyt ole just tuo koneen rungon yläosa. Photarissa tuo piikki on taas ihan erilainen kun paintshopissa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep mielenkiintoinen aihe tosiaan. Histogrammi ei aina tosiaan kerro koko totuutta, esim juuri yökuvissa missä on paljon tummaa niin painotus menee väkisinkin vasempaan reunaan, jos histogrammi taas levitetään kattamaan tasaisesti koko alue niin kuvasta tulee melko harmaa. Itse en pidä valkotasapainon korjauksesta jossa pyritään saamaan aina valkoinen valkoiseksi. Jos valo on keltainen niin silloin se on vaan hyväksyttävä. Aika luonnottoman näköistä jos se kompensoidaan jolloin rungosta saadaan valkoinen mutta monet muut kohdat ovat sinertäviä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lasse Kaila:

Itseasiassa musta toi nätti kuva ei ole edes ylivalottunu, se on ihan siinä rajalla, mutta musta just optimaalinen, ja itse säätäisin about noin. Voi olla, että mun näyttö on aika hyvin kalibroitu, koska toi on just rajalla histogrammisssa ja just rajalla mun näytössä. Joten ei muuta kun näyttöjä vaan säätämään :)

Edit: No on se ehkä ihan aavistuksen verran, mutta TODELLA vähän, ja näkyyhän se toisaalta tossa histogrammina pienenä piikkinä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään