Guest B777

Äärimmäistä yökuvausta (?)

64 viestiä aiheessa

Kiitos Mikko, valitettavasti a.netin screenerit eivät ole samaa mieltä. Tylsä kuvahan tuo mutta tuo kone ehkä vähän normiputtea mielenkiintoisempi.

Niin ja tässä se Photarin histogrammi:

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo'o, ei toi oe ole kyllä, mutta ei ne munkaan kuvia a.nettiin oo hyväksyny pitkään aikaan, että antaa olla :) Joo, vähän pirteeempi B737 ku normaalisti. Kannattaa muuten lisätä ihan vähän kontrastia tai mielummin vääntää levelssejä sieltä tummien pikselien puolelta koska toi on ihan vähän haalea just sen takia kun se on niin rajalla ylivalottumista :)

No joo, todella vähän, ei se oo oikeastaan haaleakaan :) Kaikki on aika rajalla tossa kuvassa näemmä  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Iltoja,

Tuli ostettua itselle joululahjaksi uusi linssi ja tänään sitten lekokuvauksen parissa ekaa kertaa testaamassa sitä. Linssinä toimi siis 24-105L F4 IS. Kotona tehtyä jo resoluutiokartat sun muita focus-testejä, ajattelin mennä testaamaan linssin IS:ää minkä totesin jo aikasemmin huomattavasti paremmaksi kuin esim. 100-400:n IS.

Moi, kun olet ilmeisesti perusteellisesti testannut ton glasin 20D:llä, niin kysäisen näkyikö vääristymät siinä häiritsevästi? Itse kuvasin tolla putkella 5D:llä ja sillä varsinkin 24mm päässä se näkyy tosi pahasti ja telepäässä meni myös tyynyksi aika lailla. Muuten tuntui aika mukavalta linssiltä ja olin harkinnut alustavasti hankkia itekki moisen. Toinen vaihtoehto olisi hankkia halpa, kevyt ja skarppi EF 28/2.8 50mm:lle kaveriksi. :P

Uskallaudun vielä kysymään kokeilitko IS:ää nopeasti liikkuvien kohteiden esim. ohi lentävien koneiden kuvaamiseen, toimiiko niissä hyvin?

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi, kun olet ilmeisesti perusteellisesti testannut ton glasin 20D:llä, niin kysäisen näkyikö vääristymät siinä häiritsevästi? Itse kuvasin tolla putkella 5D:llä ja sillä varsinkin 24mm päässä se näkyy tosi pahasti ja telepäässä meni myös tyynyksi aika lailla. Muuten tuntui aika mukavalta linssiltä ja olin harkinnut alustavasti hankkia itekki moisen. Toinen vaihtoehto olisi hankkia halpa, kevyt ja skarppi EF 28/2.8 50mm:lle kaveriksi. :P

Uskallaudun vielä kysymään kokeilitko IS:ää nopeasti liikkuvien kohteiden esim. ohi lentävien koneiden kuvaamiseen, toimiiko niissä hyvin?

Kai

No perusteellisesti ja perusteellisesti mutta ihan mukavasti :) No siis, ton vinjetoinnin osalta (sitähän meinasit?) ei voi mun testejä paljoa verrata noihin sun testeihin 5D:llä kun on full frame- ja se tietenkin vinjetoi paljon enemmän, mutta kyllä toi jo jonkin verran vinjetoi tolla 20D:lläkin. Ei kuitenkaan häiritsevästi, mutta monet full frame käyttäjät ovat juuri tuon takia sitä "haukkuneet".

Niin ja nopeasti liikkuvaa kohdetta (leko:a) en ole kuvannut koska en ole päivällä vielä kuvannut lentokoneita, mutta autoja kyllä ja ihan ok pelannut. Tätä aluetta pitää vielä testailla lisää kun aikaa löytyy :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noniin taas päästiin mielenkiintoiseen aiheeseen.

Tästä kuvasta näkee kyllä että se on ylivaloittunut, tai ainakin pahasti siinä rajalla.

Ei tuo kuva välttämättä ole ylivalottunut, mutta sävyjen tasapaino on pielessä. Esim taivas on ok, mutta asfaltti (vai onko betoni) on kovasti vaalea ja samoin koneen valkoinen runko. Näyttää kuin olisit käsittelemällä saanut kuvan eri tummuiset komponentit epätasapinoon. Olen ainakin itse usein sävyjä väännellessäni saanut tuon näköisen tuloksen. Jos niin on kannattaa aloittaa käsittely alusta alkuperäisestä kuvasta. Kurvesilla saa joskus ihmeitä aikaan tollaselle kuvalle, mutta se on hankalaa ja aikaa vievää kokeile/erehdy taistelua eikä kannata ellei kuva ole erityisen hieno ja siis suuren vaivan arvoinen.

Kai

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No perusteellisesti ja perusteellisesti mutta ihan mukavasti :) No siis, ton vinjetoinnin osalta (sitähän meinasit?) ei voi mun testejä paljoa verrata noihin sun testeihin 5D:llä kun on full frame- ja se tietenkin vinjetoi paljon enemmän, mutta kyllä toi jo jonkin verran vinjetoi tolla 20D:lläkin. Ei kuitenkaan häiritsevästi, mutta monet full frame käyttäjät ovat juuri tuon takia sitä "haukkuneet".

Niin ja nopeasti liikkuvaa kohdetta (leko:a) en ole kuvannut koska en ole päivällä vielä kuvannut lentokoneita, mutta autoja kyllä ja ihan ok pelannut. Tätä aluetta pitää vielä testailla lisää kun aikaa löytyy :)

En tarkoittanut vinjetointia vaan suorien viivojen kaareutemista kuvan reunoja kohti mentäessä. Se näkyy häiritsevän voimakkaasti  full framella, vinjetointi ei minua häirinnyt.

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tarkoittanut vinjetointia vaan suorien viivojen kaareutemista kuvan reunoja kohti mentäessä. Se näkyy häiritsevän voimakkaasti  full framella, vinjetointi ei minua häirinnyt.

Kai

Hmm, eiks se periaatteessa ole about sama asia? Mutta juu, hieman vääristyy suorat viivat, mutta ei häiritsevästi. Missähän ne mun samplet oli..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oonkohan mä ollu pihalla ku lumiukko, mutta musta vinjetointi meinaa kuvan vääristymistä, ts. "tynnyriefektiä" eikä tota mitä tossa. ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Balanssien kanssa tuli taas tapeltua, kun oikein mikään ei tahdo näyttää hyvältä.

Hyvältähän nuo näyttivät. Ongelmahan noissa on se, että ne keinovalot ovat spektriltään niin kapeita, että sävyjä ei yksinkertaisesti ole monta mitä voisi kennolle tallentua, siksi värit ovat vähän mitä ovat. Mutta nuo ovat ihan mainioita otoksia olosuhteet huomioiden!

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En oo kyseistä lasia 5 D.ssä kokeillut, mutta ainakin L-sarjalaiset vinjetoi tosi reippaasti verrattuna 20 d:hen. Eli lienee pikemmin täyden kennon "syytä":)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossahan menee 2.8L lasi ihan hukkaan.  :(

No ei oikeastaan...

Joskin se on kyllä aika ongelma että nykyiset kunnon lasitkaan ei oikein riitä uusille FF kennoille...varsinkaan laajassa päässä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tuo kuva välttämättä ole ylivalottunut, mutta sävyjen tasapaino on pielessä. Esim taivas on ok, mutta asfaltti (vai onko betoni) on kovasti vaalea ja samoin koneen valkoinen runko. Näyttää kuin olisit käsittelemällä saanut kuvan eri tummuiset komponentit epätasapinoon. Olen ainakin itse usein sävyjä väännellessäni saanut tuon näköisen tuloksen. Jos niin on kannattaa aloittaa käsittely alusta alkuperäisestä kuvasta. Kurvesilla saa joskus ihmeitä aikaan tollaselle kuvalle, mutta se on hankalaa ja aikaa vievää kokeile/erehdy taistelua eikä kannata ellei kuva ole erityisen hieno ja siis suuren vaivan arvoinen.

Kai

Morjens Kai

Joo lattealta tuo kuva hieman vaikuttaa, en ole sitä kyllä liiemmin käsitellyt croppausta ja USM:ää lukuunottamatta. Tuo on kyllä otettu terminaalin lasin läpi, mutta se oli ihan kirkas lasi ettei senkään puolesta pitäisi värittää. Noh A.net:n linja on kyllä tällä hetkellä ihan mitä sattuu, tuntuu että ainoa tekijä mikä oikeasti vaikuttaa screenauksessa on sukulaissuhteet screenereihin tai 10k+ kuvapankki.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No ei oikeastaan...

Joskin se on kyllä aika ongelma että nykyiset kunnon lasitkaan ei oikein riitä uusille FF kennoille...varsinkaan laajassa päässä.

Sehän tässä huolettaakin että onko putkien suunnittelijat ottaneet huomioon että kohta käytetään FF kennoja? Oletan että tottakai mutta mutta... Ammattikuvaajat ei murisematta niele sitä että parhailla laseilla tulee FF-kennoisten runkojen kans tuollaisia perus ongelmia. Mielenkiinnolla odotan miltä Nikkor ja D200:t näyttää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sehän tässä huolettaakin että onko putkien suunnittelijat ottaneet huomioon että kohta käytetään FF kennoja? Oletan että tottakai mutta mutta... Ammattikuvaajat ei murisematta niele sitä että parhailla laseilla tulee FF-kennoisten runkojen kans tuollaisia perus ongelmia. Mielenkiinnolla odotan miltä Nikkor ja D200:t näyttää.

D200 nyt ei vielä ole ongelmallinen kun siinä on pieni kenno. Sensijaan 5D ja 1Ds (II:kin) tuottavat ongelmia varsinkin laajispäässä..joillain pikkuteleillä ja vähän isommillakin teleillä ongelmaa ei vielä ole. Jos siis käytetään ällä primejä.. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

D200 nyt ei vielä ole ongelmallinen kun siinä on pieni kenno. Sensijaan 5D ja 1Ds (II:kin) tuottavat ongelmia varsinkin laajispäässä..joillain pikkuteleillä ja vähän isommillakin teleillä ongelmaa ei vielä ole. Jos siis käytetään ällä primejä.. :P

Primeillä homma korostuu entisestään mutta on "ongelma" myös zoomeissakin.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page22.asp

Ei kai kukaan hullu 5D:n tai Ds:n omistaja käytä jotain muuta kuin kunnon linssejä?

En huomannut vertailla noita kennon kokoja, mutta näköjään nikonilla homma on hanskassa kuten aina (vetää tulensuojapukua päälle) ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oonkohan mä ollu pihalla ku lumiukko, mutta musta vinjetointi meinaa kuvan vääristymistä, ts. "tynnyriefektiä" eikä tota mitä tossa. ???

Oot...  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Primeillä homma korostuu entisestään mutta on "ongelma" myös zoomeissakin.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page22.asp

Öö. miten primeillä se korostuu ??? Primethän on pääsääntöisesti paljon zoomeja parempia laadussa..

Niin ja tässä muuten Michael H. Reichmannin(www.luminous-landscape.com) mielipide asiaan..

Digital Lenses: I don't mean lenses for 1.6X factor bodies. I mean real digital lenses – ones designed to match the resolution capability of 16MP or bigger sensors. Right now there are precious few lenses in Canon's otherwise impressive line up that are equal to the demands of the 1Ds MKII, let alone what newer bodies may offer. It seems that there's little point to making higher resolution imaging chips if the weakest links in the chain are the glass, especially when it comes to wide angle lenses. The Schneider Digitar lenses for medium format digital are a good example of what can be achieved.

Yes, we know that these will likely be very expensive. But if someone is spending $7,000 or so on a camera body, they will be willing to spend a commensurate amount on high quality lenses to match it. There are currently quite a few Canon owners who are buying up Zeiss and Leica wide angle lenses and using mount converters, with all their inconvenience, so as to have higher quality optics for their high-end Canon bodies. Why not address the needs of this market segment? Further higher resolution sensors without better lenses seems like pointless pursuit to many of us.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Öö. miten primeillä se korostuu ??? Primethän on pääsääntöisesti paljon zoomeja parempia laadussa..

Ai perskules tuossa dpreview:n testissä tuo prime olikin f1.4. eikä f2.8 kuten zoomi. Sori!

Maikkeli puhuu asiaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

fyysisesti, vai megapikseleissä mitattuna?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

fyysisesti, vai megapikseleissä mitattuna?

Onhan se D200:n kenno pienempi sekä fyysisesti, että megapikseleissä. Mutta niillä megapikseleillä ei ole sen asian kanssa mitään tekemistä. D5:ssa ja 1Ds:ssä on ns. täyskokoinen kenno (ei kroppikerrointa)...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään