Jani Salo

Uusi kovalevy = Miten wanha C:\ -asema backupiksi ?

19 viestiä aiheessa

moi

Tuossa pitäisi mennä huomenna hakemaan uusi Maxtorin 300GB kovalevy. Ennestään tässä pöytäkoneessa on yksi 85GB ja yksi 205GB kovalevy. Tuon 205GB:n kovalevyn ajattelin säilyttää ja 85GB:n pistää jonnekkin talteen.

Nyt kuitenkin ongelmana on se että tällä 85GB:n levyllä on Windows XP ja joitakin tiedostoja jotka haluaisin siirtää tälle uudelle 300GB:n kovalevylle. Uudelle 300GB:lle siis tulisi Windows XP ja Linux Ubuntu eri osioille tietenkin.

Onko siis jotenkin mahdollista siirtää tuo nykyinen C:\ -asema suoraan tuolle uudelle 300GB:lle kovalevylle ilman että joutuisin tuolle uudelle levylle erikseen installoimaan Windowsia ja ohjelmia ? Muuten kyllä pitäisin vielä tuota 85:n kovalevyä koneessa, mutta kun ei ole emolevyssä IDE piuhan paikkaa kolmannelle kovalevylle.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jeps, sillä onnistuu. Mutta kannattaa tietty miettiä, onko Windows niin terve ja siisti, että haluat sen sellaisenaan siirtää uudelle levylle, vai haluatko käyttää tilaisuuden hyväksesi ja tehdä uuden asennuksen. Kaikki datahan on vanhalta levyltä noukittavissa nyt erityisen vaivattomasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Windows Xp ei suostu käynnistymään mikäli teet imagen, ja siirrät sen suoraan uudelle kovalevylle! Tämänkaltainen "raudan" muutos aiheuttaa Xp:n jumiutumisen käynnistysvaiheessa. Joudut siis asentamaan käyttiksen uudelleen!

Kokemusta on!

T: Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

moi

Tuossa pitäisi mennä huomenna hakemaan uusi Maxtorin 300GB kovalevy. Ennestään tässä pöytäkoneessa on yksi 85GB ja yksi 205GB kovalevy. Tuon 205GB:n kovalevyn ajattelin säilyttää ja 85GB:n pistää jonnekkin talteen.

Voi olla turha ennakkoluulo, ja kuvitelma, mutta itse kierrän Maxtorit kaukaa. En ole vakuuttunut niiden laadusta; eräskin levy hajosi ensimmäistä kertaa konetta kotona käynnistäessä. Ja sain kunnian itse todistaa tätä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Windows Xp ei suostu käynnistymään mikäli teet imagen, ja siirrät sen suoraan uudelle kovalevylle! Tämänkaltainen "raudan" muutos aiheuttaa Xp:n jumiutumisen käynnistysvaiheessa. Joudut siis asentamaan käyttiksen uudelleen!

Kokemusta on!

Eihän tuossa vaihdu kuin kiintolevy ja pitäisihän sen siitä selvitä? Itse olen joskus vaihtanut kiintolevyn aivan erilaiseen koneeseen ja silti suostui käynnistymään, tosin tuo oli Win ME aikaan, mutta luulisi xp:n taipuvan samaan, tosin paljon järkevämpää on asentaa suosiolla uusiksi jos koko kone vaihtuu.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi olla turha ennakkoluulo, ja kuvitelma, mutta itse kierrän Maxtorit kaukaa. En ole vakuuttunut niiden laadusta; eräskin levy hajosi ensimmäistä kertaa konetta kotona käynnistäessä. Ja sain kunnian itse todistaa tätä.

Toi merkki joka pitäisi kiertää kaukaa tuntuu vaihtuvan aina muutaman kuukauden välein riippuen kuun asennosta tai kertojan kengän numerosta.

Itselläni on 4 maxtoria ja vanhin on pyörinyt luokkaa 4 vuotta ilman ongelmia. Kaveripiirissä on pari hajonutta Ibm:ää ja pari hajonnutta Seagatea ja yksi hajonnut maxtori.

Kannattaa katsoa levy jossa on pitkä takuu. Kaikki ne hajoo joskus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiintolevyä ei tosiaan voi merkin perusteella valita, vaan tarvitaan merkki, malli ja valmistusajankohta, ennenkuin voi teoriassakaan verrata. Ja sittenkin hajoamiset menee gaussin käyrän mukaan. Joku pamajtaa viikon päästä, joku kestää 40 vuotta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

moi

Kiitoksia neuvoista.

Tällä maxtorilla jonka ostaisin on 3 vuoden takuu.

Jos installoisin Windows XP:n uudelle kovalevylle niin miten käy FS2004:n wanhalla kovalevyllä ? Siinä sitten vissiin joutuisi FS2004:n installoimaan uusiksi jota en todellakaan halua tehdä  :P (ne kiljoonat lisäosat ja maisemat joutuisi installoimaan uudestaan etc...)

Vaihtoehto 1: Ajattelin asentaa uuden kovalevyn ja jakaa sen vaikka neljään eri partitioon C:, D:, E: ja F: kukin 75GB kokoisena. Kun olen uudelle C:\ asemalle asentanut Windowsin uudestaan niin pystyykö silloin sen päälle palauttamaan wanhan C:\ -aseman datan Windowsineen päivineen että mitään ei tarvitsisi uudestaan installoida ? Ja overwriteaako Ghost tuon vanhan Winukan automaattisesti kun se tekee restoren imageista ?

Vaihtoehto 2: Saako sen Ghostin image datan siirrettyä suoraan uudelle kovalevylle ilman että Windowsia täytyy ensin installoida pohjalle ?

Eli kun käynnistäisin koneen uudellen restoren jälkeen vanha Windows datoineen käynnistyisi uudella kovalevyllä...

Menipäs vaikeaksi  :P

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ghost ei tarvi käyttöjärjestelmää toimiakseen : sillä on oma sellainen sisällään.

Sitä siis ajetaan korpulta käsin (vai liekö uusissa CD-bootti, en tiedä?).

Otat imagen vanhan kovalevyn osiosta ja sitten siirrät osio-imagen

uudelle kovalevylle = XP:tä ei tarvi asentaa ollenkaan uudelle kovalevylle,

ehtona lienee se että asemanimi pysyy samana => C: esim.

Uuden osion kokoa pystyy vieläpä "palautushetkellä" säätämään,

eli jos vanha on vaikka 20Gt mikään ei estä luomasta Ghostilla uutta 75Gt osiota.

Pitäisi kyllä onnistua myös XP:llä, koska Ghost tekee koko osiosta kopion,

ei kai se XP nyt esim. levyn sarjanumeroa tarkistele? Eihän?

Ainakin W98/ME toimii, olen monen monituista kertaa siirrellyt Windowsseja/Linuxeja

vinksin vonksin. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

moi

Kiitoksia tyhjentävistä vastauksista

Kyselen vielä kuitenkin lisää  :P

Nyt olen tehnyt Ghost imagen C:\ -asemasta. Sen Ghost tosin pilkkoi kuuteen eri osaan. Koska C:\ -aseman datakoko oli noin 10 Gigaa.

[ attachment removed / expired ]

Kun olen asentanut uuden kovalevyn niin pystynkö vaikka käynnistämään tuon "CEE" Ghost Image Filen wanhalta 200Gigan asemalta niin että tuo image sitten menisi/installoituisi uuden kovalevyn C:\ -asemalle ?

Vai pitääkö nuo Ghost Imaget polttaa DVD:lle että ne saa sitten installoitua sille uudelle kovalevylle ?

Edit: Vanha käytöstä poistettava kovalevy on siis se jossa on osiot C:\, D:\, E:\ ja H:\ Säilytettävä kovalevyn osiot taas ovat I:\, J:\ ja K:\

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En nyt mitenkään liity asiaan, mutta täytyy sanoa että hyvin on sulla Jani asemat ainakin nimetty!  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En nyt mitenkään liity asiaan, mutta täytyy sanoa että hyvin on sulla Jani asemat ainakin nimetty!  :laugh:

Pitää olla  ;D Eihän niitä muuten tunnista  ;)

Foxtrot ja Golf puuttuu... ei saanut erikseen nimetä DVD-R ja CD-R asemia  :P

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siirrät vanhan kovalevyn pois jaloista, ja laitat uuden sen tilalle, vanha vaikka romppuaseman tilalle tilapäisesti (siis IDE-piuhaan).

Sitten käynnistät koneen Ghostin korpulla, ja siirrät imagen

vanhalta kovalevyltä uudelle kovalevylle, tai siis purat sen imagen sinne uudelle levylle.

Ja korppu pois koneesta, sormet tiukasti ristiin ja kone käyntiin. ;)

Tarkkanahan siinä on syytä olla että ei mene osioiden ja imageiden kanssa sekaisin, mutta

saat aina koneen käyntiin kun lyöt vanhan kovalevyn takaisin uuden tilalle...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siirrät vanhan kovalevyn pois jaloista, ja laitat uuden sen tilalle, vanha vaikka romppuaseman tilalle tilapäisesti (siis IDE-piuhaan).

Sitten käynnistät koneen Ghostin korpulla, ja siirrät imagen

vanhalta kovalevyltä uudelle kovalevylle, tai siis purat sen imagen sinne uudelle levylle.

Ja korppu pois koneesta, sormet tiukasti ristiin ja kone käyntiin. ;)

Tarkkanahan siinä on syytä olla että ei mene osioiden ja imageiden kanssa sekaisin, mutta

saat aina koneen käyntiin kun lyöt vanhan kovalevyn takaisin uuden tilalle...

moi

Muuten hyvä, mutta kun ei ole koneessa enään diskettiasemaa  :P Se meni hajalle tuossa pari vuotta sitten ja en ole sen jälkeen mokomaa enään tarvinnut... paitsi nyt. Kumma kun tuossa Ghostin menussa ei ollut vaihtoehtona esim. boottirompun tekoa DOS:lla varustettuna, ainoastaan oli vaihtoehtona korppu (joka on jo mielestäni muuten aivan turha kapine).

Täytyykin kokeilla tuota vanhaa 85Gigaista asemaa CD-R aseman IDE piuhaan sitten sen uuden kanssa, koska tähän torniin mahtuu kolme kovalevyä ja tuo CD-RW asema on nyt käytössä ihan turha koska minulla on jo DVD-RW asema lisäksi.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FS:n palautus on helppoa: Asenna FS, patchi ja rekisteriin vaikuttavat lisäosat (kuten ActiveSky) samoihin kansioihin kuin ennenkin, sitten kopioi koko höskä asetustiedostoineen vanhalta levyltä uuden asennuksen päälle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eihän tuossa vaihdu kuin kiintolevy ja pitäisihän sen siitä selvitä? Itse olen joskus vaihtanut kiintolevyn aivan erilaiseen koneeseen ja silti suostui käynnistymään, tosin tuo oli Win ME aikaan, mutta luulisi xp:n taipuvan samaan, tosin paljon järkevämpää on asentaa suosiolla uusiksi jos koko kone vaihtuu.

Hannu

Mutta kun ei vaan taivu! Olen yrittänyt kerran kotona, ja kaksikertaa töissä. Vanhemmat versiot kuten 98 & ME suostuvat kyllä käynnistymään mukisematta, muttei Xp.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FS:n palautus on helppoa: Asenna FS, patchi ja rekisteriin vaikuttavat lisäosat (kuten ActiveSky) samoihin kansioihin kuin ennenkin, sitten kopioi koko höskä asetustiedostoineen vanhalta levyltä uuden asennuksen päälle.

Voisiko tästä väntää vielä vähän tarkemman rautalankamallin?

Itselläni on siis vanhan koneen c-levyllä FS2004+ lisäosat, ja tavoite olisi saada se uuden koneen c-levylle. Tiedostonsiirto onnistuu LaCie-kovalevyn avulla, mutka mitkä ovat ne mainitsemasi patch, asetustiedosto ja rekisterijutut?  Vai onko kysymys niin tyhmä että paras tehdä kaikki alusta ?  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asenna kaikki sellaiset FS:ään liittyvät ohjelmat, jotka asennetaan oikein asennusohjelmalla. Siis FS itse, FS:n 9.1-päivitys ja mahdolliset ohjelmalisäosat, kuten AktiveSky. Koneita, maisemia ja sen semmoisia ei tarvitse asentaa. Pidä huolta, että kaikki menee samalle levytunnukselle ja samoihin kansioihin kuin ennenkin. Sitten kopioi vanha FS-kansio ja mahdolliset erilliset maisemakansiot uuden päälle. Siinä kaikki.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään