Robin Karinen

Roska kuvassa!

15 viestiä aiheessa

Huomasin tuossa että muutamassa kuvassa on roska. Kamerana toimii Canon EOS 350D ja 18-55mm kittilinssi.

Linssi on puhdistettu, kennon puhdistus toimintoa on kokeiltu. Mikä vaivaa?

(tuon punaisen renkaan sisällä)

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kennon puhdistus"toiminto" vain siirtää sen kameran peilin sivuun jotta sitä voi puhdistaa - se ei siis itsessään tee mitään sille pölylle.

Mutta tuo on vielä ihan hyvä, en jaksaisi itse välittää tuossa vaiheessa. Moskaa tulee aina olemaan jonkun verran, ja kloonaamalla kuvankäsittelyohjelmassa pääsee siitä aika helposti eroon. Sitten kun sitä alkaa olla vaivaksi asti, puhdistuta kenno tai opettele putsaamaan se itse. Se ei ole vaikeaa, mutta siinä VOI hajottaa kameran jos ei osaa.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Roska tais löytyä, siellä kennossahan se "majailee". Mutta eihän sitä viitti ottaa pois ties vaikka tulis naarmuja.

Pitää kait viedä jonnekin kamera liikkeeseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Roska tais löytyä, siellä kennossahan se "majailee". Mutta eihän sitä viitti ottaa pois ties vaikka tulis naarmuja.

Pitää kait viedä jonnekin kamera liikkeeseen.

Luetko sinä yhtään näitä vastausviestejä kysymyksiisi? Esa tuossa just kertoi toimivan konstin poistaa irtoroskat kennolta. Eikä takuulla tule naarmuja. Eikä siihen nyt naarmuja saa muutenkaan kovin helpolla, mutta rasvatahroja kylläkin. Mutta niitäkään tuollainen käsitupsutin ei tee, kun et törkkää sitä siihen lasiin asti...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sori, kun ensin ajattelin tuon niinkuin vitsinä. No nyt on roska pois tuolla Esan keinolla.

Esa kyllä  Eduskunnan mopovaliokunnan käsistäkarkaamisjaoston nimittämänä virallisena vakavuusasteen määrittelijänä ymmärtää olla vitsailematta tällaisilla asioilla  ;D

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toi kennon roskaisuus katsotaan tarkentamalla äärettömään ja himmentämällä F22-32 aukolle. Kun sulla näkyi noin hyvin toi roska F4.llä on se ollut todella iso ja häiritsevä himmennettynä. Ja käytä mielummin lasin telepäätä testatessasi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toi kennon roskaisuus katsotaan tarkentamalla äärettömään ja himmentämällä F22-32 aukolle. Kun sulla näkyi noin hyvin toi roska F4.llä on se ollut todella iso ja häiritsevä himmennettynä. Ja käytä mielummin lasin telepäätä testatessasi.

No joo, toi on silti pientä. Tietty jos haluaa ryhtyä neuroottiseksi roskankyttääjäksi, kannattaa ottaa testikuva jopa ilman linssiä.. onhan se kanssa vaihtelua kennon kohinan tutkimisen sijaan ;D

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse yleensä otan f/14:llä testikuvaa, jos siinä näkyy häiritsevästi niin on liikaa roskaa ja putsausta tulee...f/32 on näppärä roskien tarkemman paikan selivttämiseen niin niitä on helpompi sitten metsästää kennolta..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, Ollilla on samansuuntaiset ajatukset mun kanssa, roska saa olla siellä kunhan ei tule näkyviin tossa F14 tienoilla. Mutta jos roska on noin näkyvä F4.llä, tulee jo aikamoinen kloonaaminen, normaali käyttöaukoilla F8-10. Koska roska on jo teräväreunainen.

Olen varmaan vähän jäävi kommentoimaan tota neuroottisuutta. Mutta, KYLLÄ, haluan olla tietoinen kennon tilasta tossa suhteessa. Sille kun voi tehdä kevyen puhdistuksen ja siten säästää vaivaa kuvankäsittely vaiheessa. Kokemus on osoittanut, että jos roska saa majailla kennolla pidemmän aikaa, se jämähtää sinne, jonka jälkeen se tarvii fyysisen kontaktin irrotakseen.

Kennon puhdistus liikkeessä taisi maksaa jokun kympin, on se vaan tyhmää olla itse putsaamatta puhaltamalla,siinä vaiheessa kun roska vielä niin irtoaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kennon puhdistus liikkeessä taisi maksaa jokun kympin, on se vaan tyhmää olla itse putsaamatta puhaltamalla,siinä vaiheessa kun roska vielä niin irtoaa.

Juu tottakai, mä puhaltelen pölyjä pois varsin usein, monesti linssiä vaihtaessa, se on ihan tapa mitä olen tehnyt filmijärkkärilläkin, tosin suljin kiinni :) Linssi irti, 30sek valotusaika ja laukaisen kameran manuaalimoodissa ilman linssiä, pitäen runkoa "reikä" alaspäin ja puhaltelen kumipumpulla ilmaa alapuolelta. Pitää vaan olla tarkkana ettei  pumpun suutin ole siellä rungon sisällä kun 30 sekuntia on kulunut :) Toki "ccd cleaning" -moodi toimii myös, mutta mun kamerassa tuo pitkä manuaalinen valotusaika on nopeampi valita käytännössä, eikä siihen muutamaan ilman puhallukseen mene kuin pari sekuntia linssiä vaihtaessa.

Paljon auttaa myös se, että pitää kameralaukun puhtaana ja puhaltelee irtopölyt kameran päältä pois ennen linssin vaihtoa.

Mutta

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
on nopeampi valita käytännössä,

no sitten kun se suutin jää sinne väliin, voit todeta että oli vähän liiankin nopee ::)

itselläni on sellanen kokemus että joskus jopa se "kumipussutin" räkäisee, mistä lie mennyt sinnekkin kököä vaikka kokoajan säilytän sitä muovipussissa :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

no sitten kun se suutin jää sinne väliin, voit todeta että oli vähän liiankin nopee ::)

Ei se jää. Laitan 30 sekkaa valotusaikaa ja putsaan kennoa max 15 sekuntia. Puolet jää siis "marginaalia" vielä varalle. Ja katson kellosta aikaa. Ihan hyvin tuo toimii noin kun vain on tarkkana.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään