Harri Koskinen

lentokonebongausjuttu Hesarissa

33 viestiä aiheessa

Joo tulihan tuo luettua. Hyvä asiallinen juttu harrastuksesta! :)

Nyt ehkäpä meitä ymmärretään vähän paremmin...eikä "Hei miks noi roikkuu tuola aidan takana...hulluja" enää niin helpolla.. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jesh. Tosi hyvä stoori miehestä joka ylikaiken rakastaa lentokoneita! Kiitos Antille ja toimittajalle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mukava yllätys tuo juttu. Asiallinen. Siinä sai myös flightforum julkisuutta. "suomalaisten ilmailuharrastajien ylläpitämänä sivustona, joka julkaisee kuvia" ja airlines.net kansainvälisenä vastaavana. Mutta jos pukit katoavat loppiaisen jälkeen MD-11:sten kyljistä ensi viikolla pitää lähteä oikein tosissaan pukkijahtiin, ja toivoa hyviä kelejä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiallinen stoori tosiaan, Antti panostanut ilmeeseensä kuvassa ;D

Ihan ot:na niin Savon Sanomissa on juttua Flynordicista tuoreimmassa lehdessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkäpä tuon jutun jälkeen ei kukaan lentomatkustaja enää säikähtäisi nähdessään jonkun "odomaisella lerssillä" varustetun konebongarin kentän laidalla kuvia ottamassa että "hei apua toi tyyppi tähtää meitä singolla!"...  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

odomaisen lerssin olisin halunnut nähdä mutta tuosta linkistä tulee:

Aihe tai alue jota etsit on joko poistettu tai sitten se on oikeuksiesi ulkopuolella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerrotaan nyt tarkennuksena, että ns. odomainen lerssi on siis kameraan kiinnitetty objektiivi, joka on kooltaan suunnilleen vähän (mutta vain vähän) tehtaan savupiippua pienempi.  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Todella hyvän jutun oli toimittaja tehnyt! Tämän touhun selittäminen "maallikolle" ei ole ihan yksinkertaista, mutta hyvin oli Anna-Stina ymmärtänyt sepustukseni ja koonnut lehteen.

Kiitokset tästä jutusta kuuluvat myös Tero Tuomiselle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mut yks pikku virhe tekstissä oli. Kyllä naisetkin koneita spottaa...  Aina ei perheellisenä voi/ehdi kentän reunalla roikkua. Kukas sen makaronilaatikon sitten tekisi...  ;)

Jos ei ehdi/pääse kentälle, voi onneksi katsella muiden kuvia ja juttuja täällä foorumilla.

Lehtijuttu oli kyllä hyvin ja asiallisesti tehty. Jos ei muuten, niin tämän jutun perusteella voi julistaa spottarit ihan "normaaleiksi"  ;) ;)

-AP

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hitto, missäköhän mä oon ollu kun se naisväki spottaa ;) En oo 4 vuoden aikana kertaakaan törmänny naiseen/tyttöön spottaamassa koneita efhk:lla  :'(, ulkomailla kyllä ;) Tietenkin muutaman spottaajan vaimokkeita on näkyny miesten matkassa, mutta varsinaisia naisia kuvaamassa en ole itse nähnyt yhtään, valitettavasti :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hitto, missäköhän mä oon ollu kun se naisväki spottaa ;) En oo 4 vuoden aikana kertaakaan törmänny naiseen/tyttöön spottaamassa koneita efhk:lla  :'(, ulkomailla kyllä ;) Tietenkin muutaman spottaajan vaimokkeita on näkyny miesten matkassa, mutta varsinaisia naisia kuvaamassa en ole itse nähnyt yhtään, valitettavasti :)

Johtunee siitä, että ei olla satuttu yhtä aikaa EFHK:lle :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oli Hesarissa tänään toinenkin juttu FS-Nordicin aihepiiriin liittyen eli simuloidusta lentämisestä.

Oli toimittaja ollut mukana kun uusi toimitusjohtaja Hienonen kokeli taitojaan A320-simulaattorissa.

kts. http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/verkko-hesari/

tai tarkemmin http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/verkko-hesari/artikkeli/1135218163884

----------------

Huomenna Jukka Hienonen saa siivet

Airbus A320 on valmiina kiitotie 22:n päässä, ja Finnairin uusi toimitusjohtaja Jukka Hienonen nousee ohjaajan paikalle. Vasemmalla näkyy Helsinki-Vantaan lennonjohtotorni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerran olen nähnyt EFHK:lla naisen spottaamassa/kuvaamassa ja se ei ollut Mikko ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomenna Jukka Hienonen saa siivet

Airbus A320 on valmiina kiitotie 22:n päässä, ja Finnairin uusi toimitusjohtaja Jukka Hienonen nousee ohjaajan paikalle. Vasemmalla näkyy Helsinki-Vantaan lennonjohtotorni.

... toimitusjohtaja Heinonen painaa painiketta jossa lukee "UP" jolloin lentokone nousee automaattisesti matkalentokorkeuteen. Hetken kuluttua lähestymme Rovaniemeä jolloin Heinonen painaa "DOWN" niin lentokone tekee oppikirjan mukaisen laskeutumisen rovaniemen kentälle.  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hitto, missäköhän mä oon ollu kun se naisväki spottaa ;) En oo 4 vuoden aikana kertaakaan törmänny naiseen/tyttöön spottaamassa koneita efhk:lla :'(, ulkomailla kyllä ;) Tietenkin muutaman spottaajan vaimokkeita on näkyny miesten matkassa, mutta varsinaisia naisia kuvaamassa en ole itse nähnyt yhtään, valitettavasti :)

Et ole sitten ollut minun kanssa yhtä aikaa kentän reunalla. Kuljen ITSE kameran kanssa, enkä ole kenenkään miehekkeen seuralaisena.

-AP

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni asiallinen ja informatiivinen juttu tämäkin! Vielä kun saataisiin televisioon juttu bongaajista/spottereista niin á vot! :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lasketaanko kamerattomat lentokonetöllistelijät spottereiksi vaiko bongareiksi vai miksi ?

Mikäköhän olisi korrekti termi jos vain käy lentokentällä seuraamassa koneita ilman että on kameraa mukana ?

Muutamankerran on itse tullut oltua lentokentällä bongailemassa koneita ilman kameraa...

Pitääkin käydä lukaisemassa tuo Hesarin artikkeli.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä kun en noita eri yksilöitä kuvaile enkä merkitse niitä muistiin, mutta tykkään silti niitä katsella koosta ja värityksestä ja lajista riippumatta luonnollisessa esiintymisympäristössään, niin bongarin tai spotterin sijaan kutsuisin itseäni ennemminkin ilmailuentusiastiksi.  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertokaapa maallikkolle, onko jossakin olemassa bongareiden "maailmanennätystilastoa" - ken lienee bongannut eniten esim. reittikoneita lukumääräisesti?

Eniten kuvanneimpia Airliners.netin uploadaajalistasta? Sen kärjessä on Frank Schaefer.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eniten kuvanneimpia Airliners.netin uploadaajalistasta? Sen kärjessä on Frank Schaefer.

Missäänhän ei ole määritelty, että lentokonebongaus tarkoittaisi vain lentokoneiden valokuvausta. Myös nähtyjen koneiden rekisteritunnusten kirjaaminen ylös vihkoon on yhtä hyvin bongausta ja sitä harrastetaan erityisesti Englannissa. Jos haetaan henkilöä, joka on nähnyt eniten kirjannut eri lentokoneiden rekisteritunnuksia, niin luulen, että sellainen löytyy vanhemman polven brittispottereista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään