Erkki Mikola

Lentokoneella jäätikölle

11 viestiä aiheessa

Tuli eilen katsottua elokuva "Pingviinien matka" http://www.nuijamies.com/pingviinienmatka.htm

ja siitä syystä tänään surffailtua Googlella pingviinien perässä.

 

Siinä selitys miten päädyin tänne

http://www.fimr.fi/fi/itamerikanta/galleria/17.html

ja pähkäilemään Etelämantereen lentokenttä- ja lentoliikenneoloja.

Ovatko kentät ihan luonnonluomia? Käytetäänkö samaa samaa kiitotietä vain kerran vai toistuvasti? Paljonko lentokenttien paikkoja joudutaan vaihtamaan sääolojen takia? Laskeudutaanko ja noustaanko siellä aina vastatuuleen? Aurataanko kiitoteitä? Onko siellä kiitotie- tai PAPI-valoja?

 

Miten isoilla koneilla tuonne uskaltaa laskeutua? (IL-76 ainakin?) Tai kuinka vanhoilla koneilla? An-2 näyttää olevan kova sana tuollakin? Ja minkä firman kone on tuo LY-AVH joka ilmeisesti on Liettuan rekisterissä

http://home.hiwaay.net/~jlwebs/lithuanian_an2s.doc

 

Suorittavatko Antarktis-lentoja nimenomaan niihin erikoistuneet yhtiöt, vai lähteekö sinne kuka tahansa jos pyydetään? jne. (Saa vastatata sellaisiinkin kysymyksiin, joita en huomannut tai ymmärtänyt kysyä  ::) )

 

Edit: itse löysin tällaisia aiheeseen liittyviä linkkejä

http://www.sartma.com/artd_494_11_2003_27.html 

http://www.aad.gov.au/default.asp?casid=15013

http://www.aad.gov.au/default.asp?casid=15041

http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/ay.html

----------------

Airports:   

there are no developed public access airports or landing facilities; 30 stations, operated by 16 national governments party to the Antarctic Treaty, have restricted aircraft landing facilities for either helicopters or fixed-wing aircraft; commercial enterprises operate two additional aircraft landing facilities; helicopter pads are available at 27 stations; runways at 15 locations are gravel, sea-ice, blue-ice, or compacted snow suitable for landing wheeled, fixed-wing aircraft; of these, one is greater than 3 km in length, six are between 2 km and 3 km in length, three are between 1 km and 2 km in length, three are less than 1 km in length, and two are of unknown length; snow surface skiways, limited to use by ski-equipped, fixed-wing aircraft, are available at another 15 locations; of these, four are greater than 3 km in length, three are between 2 km and 3 km in length, two are between 1 km and 2 km in length, two are less than 1 km in length, and four are of unknown length; aircraft landing facilities generally subject to severe restrictions and limitations resulting from extreme seasonal and geographic conditions; aircraft landing facilities do not meet ICAO standards; advance approval from the respective governmental or nongovernmental operating organization required for using their facilities; landed aircraft are subject to inspection in accordance with Article 7, Antarctic Treaty; guidelines for the operation of aircraft near concentrations of birds in Antarctica were adopted in 2004; relevant legal instruments and authorization procedures adopted by states party to the Antarctic Treaty regulating access to the Antarctic Treaty area, that is to all areas between 60 and 90 degrees of latitude South, have to be complied with (see information under "Legal System"); an Antarctic Flight Information Manual (AFIM) providing up-to-date details of Antarctic air facilities and procedures is maintained and published by the Council of Managers of National Antarctic Programs (2004 est.) 

Airports - with unpaved runways:   

total: 20

over 3,047 m: 6

2,438 to 3,047 m: 3

1,524 to 2,437 m: 1

914 to 1,523 m: 4

under 914 m: 6 (2004 est.) 

Heliports:   

27 stations have restricted helicopter landing facilities (helipads) (2004 est.) 

-----------------

 

Edit: ja täällä vähän lisää

http://astro.uchicago.edu/cara/vtour/pole/skiway.html

-----------------

Since there is no land here for planes with wheels to land, planes that come here must be equipped with skis so that they can land on the ice.

No planes fly into the South Pole during the austral winter, from about 15 February to about 25 October. The people who live here in the winter are totally isolated except for radio and electronic communications.

-----------------

 

Edit: ja täällä lisää kuvia isoista koneista suksilla http://www.dmna.state.ny.us/ang/109.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nyt pingviineihin liity, mutta olisikohan ollut ruotsalainen Flygrevyn-lehti, joka kertoi Skyways-firman Saab 340:llä tehdystä kokeesta, jossa koneella tehtiin lento ihan normaalille jääkentälle Ruotsissa. Onnistui hyvin, mutta taisi jäädä vain kertakokeiluksi... Joku varmaan tarkemman artikkelin onnistuu kaivamaan.

 

Ei taida Suomessa vastaavankokoisilla koneilla olla tuota kokeiltu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nyt pingviineihin liity, mutta olisikohan ollut ruotsalainen Flygrevyn-lehti, joka kertoi Skyways-firman Saab 340:llä tehdystä kokeesta, jossa koneella tehtiin lento ihan normaalille jääkentälle Ruotsissa. Onnistui hyvin, mutta taisi jäädä vain kertakokeiluksi... Joku varmaan tarkemman artikkelin onnistuu kaivamaan.

 

http://newsdesk.se/view_pressrelease.php?id=44961 Tuossa on ainakin juttua ruotsiksi. Tarkoituksena oli kokeilla voisiko laskettelijoita lennättää suoraan Åreen, ettei tarvitsisi Östersundin kautta mennä.

 

Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä taida Eteleämantereella olla ainuttakaan kaupallisessa käytössä (pelkästään) olevaa kenttää. Suurin osa elleivät kaikki kentät ovat tutkimusasemien lähistöllä. Näistä tunnetuin on McMurdo. McMurdon lennoista on juttua täällä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

An-2 näyttää olevan kova sana tuollakin? Ja minkä firman kone on tuo LY-AVH joka ilmeisesti on Liettuan rekisterissä

http://home.hiwaay.net/~jlwebs/lithuanian_an2s.doc

An-2 on kova sana missä vaan. ;)

Tuo sama löytyy paremmassa muodossa (txt) tuolta:

http://www.teaser.fr/~pbrugier/n_ly.htm#LY-AAA

 

Koneesta ei sitten muuta tietoa löydykkään mistään, ei kuvia, ei mitään .. ainakaan minä en löydä.

Jonkinlainen suurennos pyrstöstä:

[ attachment removed / expired ]

INT jotakin siinä lukee?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneesta ei sitten muuta tietoa löydykkään mistään, ei kuvia, ei mitään .. ainakaan minä en löydä.

INT jotakin siinä lukee?

 

INTAARI siinä pyrstössä lukee. ALCI:n sivuilta löytyy jotain asiaan liittyvää: http://www.alci.info

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää aiheesta olevan ihan tuoretta suomenkielistäkin tekstiä saatavilla

http://www.fimr.fi/fi/etelamanner/uutiset/99.html

Otteita tuolta sivulta:

-------------------

Etelämantereella vallinneen huonon lentosään vuoksi retkikuntamme lähti vuorokauden viivästyneenä Kapkaupungista lauantaina 26.11. hieman puolen yön jälkeen. Lento venäläisellä Iljushin 76 kuljetuskoneella yli eteläisen meren sujui erinomaisesti ja laskeuduimme Novolazarevskajalle aikataulun mukaisesti n. 5.40 paikallista, eli UTC aikaa, joka on 2 tuntia Suomen aikaa jäljessä, ja jota myös määränpäässämme Aboalla eletään.

 

Novolla majoituimme "lentoasemalle", lämmitettyyn telttaan, jossa vietimme kaksi yötä, sillä jatkolentoihin tuli jälleen säiden vuoksi vuorokauden viive. Odotusaika kului kuitenkin mukavasti pikku puuhastelussa ja kanttiiniteltassa muiden matkalaisten ja kentän henkilökunnan kanssa rupatellessa.

 

Novo on todella kansainvälinen lentoasema. Tapasimme sillä mm. norjalaisen talvehtimisryhmän palaamassa kotiinsa, saksalaisen talvehtimisryhmän matkalla Neumayer-asemalle seuraavaksi vuodeksi, kazakstanilaisen vuorikiipeilyseurueen, belgialaisen tiedusteluryhmän tutustumismatkalla uuden asemansa rakennuspaikkaan, kaksi brittiä matkalla Halley-asemalle, yhden ruotsalaisen mekaanikon, venäläisiä ja kanadalaisia lentäjiä ja tietenkin lukuisia venäläisiä ja intialaisia talvehtijoita läheisiltä Novolazarevskajan ja Maitrin asemilta.

....

Maanantaina 28.11. lastasimme mukana tuomamme tavarat; yhteensä noin 1700 kiloa kanadalaiseen Basler-suksikoneeseen ja matka jatkui. Lensimme kirkkaassa säässä ja matkalla näimme lukuisia vuoria ja niiden jäätiköstä pistäviä huippuja, nunatakeja. Borg-massiivia ylitettäessä jouduimme aikamoiseen turbulenssiin ja välillä huikaisi vatsanpohjasta kuin vuoristoradassa koneen joutuessa kallioseinämiltä purkautuviin ilmavirtauksiin. Erona oli vain, että nyt vilahteli koneen ikkunoissa todellisia terävähuippuisia vuoria ja pystysuoria kallioita. Koneen kanadalainen kolmen hengen miehistö ja varsinkin pääpilottimme Brian ovat kuitenkin kokeneita napalentäjiä, joten kyyti todellisuudessa oli niin turvallista kuin se Etelämantereella voi olla.

...

Jaakon retki onnistui yli odotusten, vaikka ennalta arvelimme varsinkin sopivan laskupaikan löytämisen tuottavan ongelmia.

 

Jaakko sai siis tehtävänsä suoritettua ja lentäjät saivat tankattua koneensa suunnitelmien mukaan ruotsalaisten neuvomasta polttoainevarastosta. Koneen palattua Aboalle, oli sen tarkoitus jatkaa heti matkaa takaisin Novolazarevskajalle. Säätila Novolla oli kuitenkin päivän aikana huonontunut, joten pilotit joutuivatkin jäämään meidän vieraiksemme odottamaan parempaa lentokeliä.

--------------------

eli aika lailla luonnon armoilla ja improvisoiden siellä lennetään  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maanantaina 28.11. lastasimme mukana tuomamme tavarat; yhteensä noin 1700 kiloa kanadalaiseen Basler-suksikoneeseen ja matka jatkui.

 

Ja jos on An-2 vielä kova sana, nin on myös DC-3, sillä tuo Basler-näyttää olevan vanha kunnon Dakota, turbo-moottorein varustettuna, ja käytössä kaikilla maailman eksoottisilla seuduilla

http://www.baslerturbo.com/bt_67_worldwide.html

 

Antarktiksella sillä lentävä yhtiö näyttää olevan "World Air Logistics", kotipaikka Patriot Hills, Antarctica

 

kts. myös http://www.70south.com/news/974642936/index_html

http://www.adventure-network.com/index.asp

http://www.newzeal.com/theme/antarctic/lovell.htm

http://www.aad.gov.au/default.asp?casid=5902

 

Edit: Liekö sama kone, joka esittäytyi Oskoshissa 1998

http://www.ruudleeuw.com/oshkosh98.htm

--------------

The sound of the Basler Turbo props takes a bit of getting used to, but it sure gave an impressive performance ! It was "born" as a C-47B and I am sure some people would have wanted to stay that way. At first it was issued a construction number 16305, but Douglas had duplicated c/n's and thus it was issued a new one: 33053. It entered the USAAFas 44-76721 on April 07th 1945. It was transferred as KN515 to the RAF at Montreal Canada on April 08th 1945. It did service with no. 24 Squadron at first, later no.83 Sqdn (Nov.1946), no.42 Group (July 1947), Medical Middle East (April 02nd 1948), no.78 Sqdn and so on till it went to the French Air Force as 476721 in July 1953 and later to the French Navy ("Aeronavale") during the 1970s.

During the 1980s it was bought by Air Perigord and in 1985 by Basler Turbo Conversions Inc., where it was registered as N72BF. At some point it was reregistered as HK-3675 for Air Colombia Ltda, but it was seized in 1996 under the "Asset Seizure & Forfeiture Program". Drugs involved ? I don't know.

It went up for auction and at that time was parked at Midland, TX. In August 1997 it was registered to Good Aviation LLC and seen at Los Cerillos (Santiago, Chile) on March 29th 1998, equipped with skis for use at Antarctica ! On August 22nd 1999 it was registered again to Basler, maybe it had been on a demo tour ?

This time it got N200AN for a tailnumber. In July 2000 it was seen at Missoula,Montana for World Air Logistics, but the next year it was based at Fairbanks, Alaska with Enterprise Airlines titles painted on it. It flew in "smoke jumpers" for the fire fighting teams. Enterprise A/l is a Canadian outfit, based at Oshawa, Ontario and had N200AN reregistered as C-GEAI on Nov.01st 2001. Ready for a new lease on life !

-----------------------------

 

Edit: Ja kuvia Etelänavalta http://www.newzeal.com/theme/antarctic/Basler.htm

 

Ja tarinaa Baslerin vaurioitumisesta kovassa myrskyssä

http://www-old.aad.gov.au/goingsouth/tourism/News/2002/20nov.asp#1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tullut aikaisemminkin mainituksi, mutta Uudesta Seelannista Antarktikselle pääsee nyt Antarktiksen kesäaikaan, jos sitä kesäksi voi kutsua, sekä pyöräkoneilla että suksikoneilla. C-141, C-17, C-130 ja LC-130 ovat konetyyppeinä, operaattoreina US Air Force ja US Air National Guard sekä Uuden Seelannin Ilmavoimat.

 

http://www.antarcticanz.govt.nz/travel/2346

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään