Guest meiju

lentokonebongauksesta kiinnostunut toivoisi alkuun sysäävää apua

15 viestiä aiheessa

hei!

 

Luin sunnuntain Hesarista jutun lentokonebongauksesta ja kiinnostuin aiheesta. Minulle jäi kuitenkin hieman epäselväksi tämä "lista", johon johon bongattujen koneiden merkit ja tunnukset laitetaan.

Jos kokeilisin lentokonebongausta esimerkiksi Turun lentokentällä, niin mistä saan taustatietoja tähän listaan -eli mitä  eri konetyyppejä Turkuun lentää ja mistä löytäisin merkkien nimitykset? mitä eri tietoja tähän bongausvihkoon / listaan yleisimmin merkitään ( ja toisaalta, mitä erikoisia tietoja sinne voi myös merkitä?)

 

suurkiitos jo valmiiksi ja mukavaa uuden vuoden alkua!

Meiju

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yks hyvä tapa on merkata vain rekisteri ylös ja laittaa vaikka Airliners.netin Keywords kohtaan se rekkari. Yleensä sieltä löytyy rekkaria vastaava kone. Jos taas vähän harvinaisempi suomalainen kone, niin ilma-alusrekisteristä voi onkia mallin rekkarin perusteella. Ja jos vielä harvinaisempi, niin foorumille kyssäriä.  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin sunnuntain Hesarista jutun lentokonebongauksesta ja kiinnostuin aiheesta. Minulle jäi kuitenkin hieman epäselväksi tämä "lista", johon johon bongattujen koneiden merkit ja tunnukset laitetaan.

 

Jos itse bongaisin, niin varmaan kentällä käyttäisin vihkoa ja kotona Excel-taulukkoa, johon listaisin päivämäärät, koneet, mahdollisen kuvatiedoston hyperlinkin, säätietoja, jne.

 

Kaikennäköisten koodien selvittelemiseksi mieleen tulee http://www.airlinecodes.co.uk/

 

Tervetuloa mukaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yks hyvä tapa on merkata vain rekisteri ylös ja laittaa vaikka Airliners.netin Keywords kohtaan se rekkari.

Jees, mutkun miä tykkään enemmin A.netin advanced -hakutoiminnosta,

toimii paljon nopeammin kuin tuo perushaku, jossa ladataan suunnilleen

kaikki maailman konemallit ja yhtiöt niihin hakulomakkeisiin.

Nopeammin toimiva haku: http://www.airliners.net/advsearch/

Ja eri konemalleista tietoa: http://www.airliners.net/info/

Kuukkelilla löytyy sitten enemmin, rekisterin tai konemallin mukaan hakien.

 

Tervetuloa Meiju! Kiva "nähdä" myös tyttöjä tällä foorumilla...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa foorumille!  :)

 

Mukava nähdä että tuo mainio lehtiartikkeli todellakin lisäsi tämän erinomaisen ja mielenkiintoisen harrastuksen suosiota käytännössä. Niin kuin on jo tullut ilmi, spottaajia on paljon erityyppisiä. Itse kuulun niihin, jotka merkkaavat rekisteritunnuksen, kellonajan ja tapahtuman (onko nousussa/laskussa/mille radalle jne.) ylös. Kamerapuoli on minulla hieman heikompi, joten otan tuolla perus Canonilla kuvia vaan jos itse matkustan. Hyviä linkkejä on jo tullutkin, joten niihin ei minulla ole tällä erää lisättävää.

 

Tervetuloa joukkoon ja kentän laidalla nähdään!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei. Itsekin Turussa silloin tällöin pyörineenä (Loimaalta nääs)voin tässä sulle lyhyesti kertoa että pääosin liikennekonekalusto on "bluuvanin" Saab 2000 :ia ja Avro RJ85:ia sekä Aeron ATR72 :ia. Tietty välillä on ilmavoimien kalustoa ja RVL:n vehkeitä sekä pienkoneita, ainakin TLK:n koneita useita. Loput on sitten harvinaisempaa kamaa. Itse en kai ole kyllä varsinainen bongari kun en pidä mitään kirjaa koneista ja rekkareista jne enkä myöskään valokuvaamista harrasta, sitä vaan seuraa (radio)liikennettä ja nauttii koneista. Ota vaan yhteyttä jos on epäselvyyksiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei. Itsekin Turussa silloin tällöin pyörineenä (Loimaalta nääs)voin tässä sulle lyhyesti kertoa että pääosin liikennekonekalusto on "bluuvanin" Saab 2000 :ia ja Avro RJ85:ia sekä Aeron ATR72 :ia. Tietty välillä on ilmavoimien kalustoa ja RVL:n vehkeitä sekä pienkoneita, ainakin TLK:n koneita useita. Loput on sitten harvinaisempaa kamaa.

 

Eikös TNT:n Avro lennä säännöllisesti rahtia Turkkuseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees, mutkun miä tykkään enemmin A.netin advanced -hakutoiminnosta,

toimii paljon nopeammin kuin tuo perushaku, jossa ladataan suunnilleen

kaikki maailman konemallit ja yhtiöt niihin hakulomakkeisiin.

Nopeammin toimiva haku: http://www.airliners.net/advsearch/

Ja eri konemalleista tietoa: http://www.airliners.net/info/

Kuukkelilla löytyy sitten enemmin, rekisterin tai konemallin mukaan hakien.

 

Tervetuloa Meiju! Kiva "nähdä" myös tyttöjä tällä foorumilla...  ;)

 

Jaa. Ihan yhtä hyvin löytyy perushaullakin, kun iskee rekkarin siihen.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä threadissä on keskustelua Turun liikenteestä: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,41526.0.html

Tosin viime aikoina on tuo threadi ollut hivenen hiljainen.

 

Iltaisin tulee yleensä TNT:n kone sanoisin välillä 20.00 - 22.00. Tarkempia aikoja en osaa sanoa, mutta ennen ainakin tuli yleensä noihin aikoihin.

Lisäksi mm. tänään (tiistaina) käy Spanairin charter, joka hakee väkeä Teneriffalle. Lauantain taas Spanair lentään väkeä Turusta Las Palmasiin. Hyvät spottaus paikat on Turun kentällä todella helppo hahmottaa paikan päällä.  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mahtavaa!

 

kiitos kaikista vinkeistä! "opiskeltuani" bongauksesta hieman lisää  foorumin kuvasaiteilla, on pakko jatkaa vielä muutamalla lisäkysymyksellä:

 

-bongauksen anatomia: eli kun lentokoneessa on niitä koodeja ainakin pyrstössä, siipien alla ja rungossakin vähän eri paikoissa, niin onko koodin sijainnilla joku yleispätevä logiikka suhteessa koneen malliin, vai miten homma toimii?

 

-näin saitilla erään kuvan, jossa oli Blue1 ja kyljessä merkit OH-SAM  ja  RJ100 -mihin nämä viittaavat; maahan, malliin, koneen numeroon? Esimerkiksi Falcon 2000 -koneen kyljessä oli ainoastaan koodi HB-IVM

 

- ja vielä: olen nähnyt kuvan koneesta, jolla "on kynnet lakattuina" ja koneesta, jota kutsuttiin Empuksi.  Mitähän muita ilmaisuja ja lempinimiä koneille ja bongaukselle mahtaa olla?

(Ajattelin yllättää seuraavissa illanistujaisissa myös ystävätärjoukon kertomalla heille lentokonebongauksesta -mutta tietenkin harrastukseen kuuluvalla sanastolla.)

 

jälleen kiitos, meiju  :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-bongauksen anatomia: eli kun lentokoneessa on niitä koodeja ainakin pyrstössä, siipien alla ja rungossakin vähän eri paikoissa, niin onko koodin sijainnilla joku yleispätevä logiikka suhteessa koneen malliin, vai miten homma toimii?

 

Yleensä koodit sijaitsevat rungon takaosassa ja siipien alla.

 

-näin saitilla erään kuvan, jossa oli Blue1 ja kyljessä merkit OH-SAM  ja  RJ100 -mihin nämä viittaavat; maahan, malliin, koneen numeroon? Esimerkiksi Falcon 2000 -koneen kyljessä oli ainoastaan koodi HB-IVM

 

Blue1 on tietysti *se* lentoyhtiö, RJ100 viittaa konetyyppiin (Avro RJ100) ja OH-SAM koneen rekisteritunnukseen (Suomeen rekisteröidyillä OH-***)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HB- rekisteri tunnus on Sveitsin ja Lichtensteinin erotuksella, että sveitsiläiskoneilla on myös Sveitsin lippu peräsimessä.

 

Emppu tarkoittanee tässä Finnairin Embraerer 170 -konetta, jota taas lentäjien keskusdessa kutsutaan kuulema nimellä Ämpäri. Tosin Suomessa lentää myös Embraerer 145 koneita FinnCommilla ja Swedestarilla, mikä näitten yhtiöiden oikea nimi nyt olikaan ja nämä voivat yhtä lailla olla Emppuja. Tai sitten Juglejettejä, koska ne on valmistettu Brasiliassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näistä erittäin hyvistä kysymyksistä tuli mieleen, että pitäisiköhän tänne foorumille kehitellä joku lentokonebongauksen ABC tai FAQ. Kaikkia vastauksia ei tarvitsisi itse kirjoittaa vaan voisi laittaa vain linkin muualle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään