Antti Lehtilä

Vieläkin vihjeitä näytönohjaimen ostoon.

25 viestiä aiheessa

Terve!

Olen nyt vakavissani miettinyt näytönohjaimen ostoa, mutta tarkonta ja valikoima on todella suuri, joten pyytäisin teiltä FSN-guruilta apua.

Mylly on aika poljettavaa laatua, mutta silti mielestäni kohtalainen:

AMD Duron prossu 1.21GHz

Ram 768MB

AGP väylänopeudet 1x,2x, 4x

Win XP Professional

Kone on sukka, tiedän sen, mutta ei silti tarvitse masentaa mua ihan penkin alle  ;)

Hinta luokaltaan n. 100-200e.

Toivottavasti teillä on hyviä ideoita, kiitos!

Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paha mennä ostamaan uutta näyttistä kun muut komponentit jäävät pullonkaulaksi.  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kannata paljon investoida, kun seuraavaan koneeseen et sitä näyttökorttia saa, eikä tämä nykyinen saa mainittavaa nopeusetua tehokkaasta kortista. Katselisin hintaluokkaa 100 euroa tai alle, jos nykyinen näyttökortti on aivan kelvoton. Muussa tapauksessa vaihtaisin vasta koko koneen vaihdon yhteydessä. Joku Geforce 6200 tai Radeon 9600 voisi olla järkevä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisiko tuo Radeon 9600 hyvä myös FS:n kanssa?

Ja minkä merkkinen sen pitäisi olla kun noita Radeoneja on vaikka mitä Ateja, Asuksia jne?

Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitäs mieltä olisitte tästä: ASUS Radeon 9600 Pro 256 Mt AGP? Hinta taisi olla 80-90 euron luokkaa..

Antti

Itse katoin tätä, mutta melko samaa luokkaa tuon oman ehdotuksesi kanssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko tuossa mahd. kahdelle näytölle?

Antti

Löytyy DVI ja VGA liitännät, eli saa kaksi näyttöä kiinni. Mukana tulee melko varmasti myös DVI->VGA adapteri, jolla saa kaksi VGA liitäntäistä näyttöä käyttöön.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaihtoehtoisesti edullisesti voisi saada käytettyä GeForce 4 sukupolven korttia. Ei tue kyllä uusimpia directX 9 kikkoja mutta eivätpähän nuo pelit taida myllyssäsi pyöriä kuitenkaan..hukkaan vähän menee rahat jos ylitehoista korttia hommaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu Radeon 9600pro tai XT.  Ei isomppa oikeina kannatta hankia.  Minulla oli joskus aikona Club3D Radeon 9600pro 128mb ja hyvältä näyti FS ja muut pelit olivat hyvänäkösiä ja fsp ei ollut aivan mahoton  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu Radeon 9600pro tai XT.  Ei isomppa oikeina kannatta hankia.  Minulla oli joskus aikona Club3D Radeon 9600pro 128mb ja hyvältä näyti FS ja muut pelit olivat hyvänäkösiä ja fsp ei ollut aivan mahoton  ;D

Millähän konstilla Duron 1.2 ja 9600 PRO olisi FSpeen suhteen: ei aivan mahdoton? Jos lentää asetukset minimissä, default osilla ? Eli kaupalliset tuotteet massive gategorioineen voi unohtaa. Defaulttiin riittää hyvin GF 2 hyvine kuvanlaatuineen, tuolle kokoonpanolle. Hinta jos jostain löytyy, on n. 10-20 luokkaa, eli enempää ei kannata alle 2 gigahertsin nuhapumppuun satsata. Edullisempi vaihtoehto, mikäli halvassa on pysyttävä, olisi joku 390 egen market perusyksikkö ja siihen tuo radeoni, sekä menoksi. Sitä kombinaatiota vasten on jatkossa hyvä vertailla tulevaisuudessa, mikä meni vikaan päivityksissä simun suhteen. Eli Suomeksi jopa Radeon 9600 Pro 128 menee 80 % harakoille tuossa kokoonpanossa, eli en suosittelisi. Jos se on pakko saada, niin ainut pointti jatkossa on siirtää se tehokkaammin laskevaan peeceehen tulevaisuudessa, joskin jäljessä pysytään edelleen ja rutkasti. Iärkevin vaihtoehto on säästää hilloa, tai ostella tehokkaampi mylly komponentit valiten ja mielellään muutaman vuoden eteenpäin käyttötarpeet huomioiden, eli mikä riittää vaikka 3 vuotta, jne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osta multa kympillä GeForce2. 8) oikeesti kaapissa pyörii semmoinen vekotin tyhjänpanttina Pyöritti aikoinaan ainakin Flashpointtia kohtuudella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osta multa kympillä GeForce2. 8) oikeesti kaapissa pyörii semmoinen vekotin tyhjänpanttina Pyöritti aikoinaan ainakin Flashpointtia kohtuudella.

En taida kun koneessa sellanen maailman seitsemäs ihme jo pörrää  ;)

Kaippa sitä täytyy alkaa hommaamaan uutta konetta, koska simu alkaa kohta oleen jo aika poljettava  ;D

Onko kone viisaampi koota itse osista (siis tuleeko halvemmaksi) kuin ostaa marketti paketti kone, jossa ehkä yksi hyvä osa ja muut sukkia?

Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos osaat valita tasapainoisen kokoonpanon ja tarvittaessa myös selvittää, missä osassa vika on, itse kokoaminen on ihan järkevä vaihtoehto. Oman maun mukaan tehtyjä koneita saa myös ostaa valmiiksi koottuna, jolloin koko koneen voi tarvittaessa kiikuttaa takuuhuoltoon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En taida kun koneessa sellanen maailman seitsemäs ihme jo pörrää  ;)

Kaippa sitä täytyy alkaa hommaamaan uutta konetta, koska simu alkaa kohta oleen jo aika poljettava  ;D

Onko kone viisaampi koota itse osista (siis tuleeko halvemmaksi) kuin ostaa marketti paketti kone, jossa ehkä yksi hyvä osa ja muut sukkia?

Antti

No minun vanha (vaanha) kone oli samaa luokkaa tehoiltaan. Ei siihen Radeon 9200:sta hienonpaa kehdannut panna. Suosittelen katselemaan Mbnetin hintaseurannsta mieluista konetta, sieltä näkee myös paikalliset "kivijalka"liikkeet, jotka kokoavat minkämoisen koneen tahansa. Jos et itse kokoamaan uskalla lähteä. (Esankin mainitseman takuuhuollon takia minä suosin näitä pikkuliikkeitä, joku muukin kuin minä takaa koneen toimivuuden itse kokoamisen asemasta) Teit, miten teit, näistä saat paljon mieleisemmän koneen kuin marketista ostamalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaveri tuola tampereella lentelee simulla Duron 1300mhz, Club3d r9600 pro ja 512mb ddr muistilla varustetulla koneella, antialisointia saa olla aina 8x asti jne ja asetukset simussa täpöllä. Pientä nykimistä ilmeni, mutta uskoin sen prossun olevan siihen syynä. Mutta kaikin puolin hyvin toimi simu sillä vaikka ei kone mikään viimeistä huutoa olekkaan :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys..

Mitäs mieltä olisitte tälläisestä tarjousmyllystä:

AMD Sempron 3400+

1Gt DDR_SDRAM

kiintolevy 160Gt

NVIDIA GeForce 6200

optinen asema, kirjoittava DVD (kaksikerroksinen +/- R, +/- RW)

ulkoiset I/O 7xUSB

Hintaa vajaa 600e ja mukaan saa näppäimistön..

Sanokaa onko tuosta koneesta mihinkään ja onko hinta/laatusuhde ok?

Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noh 600€:lla ihän ok mutta hiukan pista silman toi Sempron joka on vähän riisuttu malli AMD 64bitin prossusta.  toinen ongelma on toi GeForce6200 aika köyhä pelamisen...  mutta niin kun sanoin 600€ ei ehkä kovin paha, onko Windows mukana?

Mutta ehkä kannataisi laita 300€ lisä  ::) Tällä piitaisi jo perjaa ;D

LG DVD+-RW BLACK DL LIGHTSCR.16X BULK GSA-4166RBB 54.00

MSI S939 NFORCE4 PCI-E FSB1000 7.1 GLAN K8N NEO4 F 87.00

NEXUS BREEZE CASE 400W SILENT BREEZE CASE NX-4090 145.00

BARRACUDA 7200.7 200GB SERIAL ATA/150. ST3160827AS 99.00

KINGSTON DDR 512 MB 400MHZ NON ECC CL2.5 KVR400X64C25/512 49.00 x2

AMD ATHLON 64 3200+ S939 TRAY VENICE ADA3200DAA4BW 170.00

NEXUS AOP-6400 AMD 64 CPU COOLER AOP-6400 24.00

CLUB 3D X800 XL PCI-E 256M DUAL DVI+VIVO CGAX-XL86VDD 239.00

Yhteensä: 916€

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Offtopic: Minä kun en tiedä tietokoneiden osista yhtään mitään niin kysynkin, että mitä eroa on mitä eroa on AGP ja PCI-väylillä(vai mitä ne nyt on) ja miten saan selville omasta koneesta kumpi siinä on?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys..

AMD Sempron 3400+

1Gt DDR_SDRAM

kiintolevy 160Gt

NVIDIA GeForce 6200

optinen asema, kirjoittava DVD (kaksikerroksinen +/- R, +/- RW)

ulkoiset I/O 7xUSB

Hintaa vajaa 600e ja mukaan saa näppäimistön..

Sanokaa onko tuosta koneesta mihinkään ja onko hinta/laatusuhde ok?

Antti

Onko tosiaan käyttis mukana? Sillä vähän alle kahden sadan lisäpanostuksella saa tuon Snorrin mainitseman kokoonpanon pääpiirteitä seuraavan koneen. 6600 näytönohjaimena ja Antecin kotelolla. Ilman käyttöjärjestelmää, mutta senhän voinet ottaa muistoksi vanhasta? Muuten vaikuttaa kohtuulliselta koneelta, ei mikään tehohirmu, muttei myöskään nuhapumppu. Ainostaan näytönohjain mietityttää.

Snorri: Ei siitä LG:n asemasta kannata 54€ maksaa melkein mistä tahansa sen saa kympin halvemmalla.

Offtopic: Minä kun en tiedä tietokoneiden osista yhtään mitään niin kysynkin, että mitä eroa on mitä eroa on AGP ja PCI-väylillä(vai mitä ne nyt on) ja miten saan selville omasta koneesta kumpi siinä on?

Tarkoittanet sitä PCI-express-väylää verrattuna AGP:hen? PCI-expres on uudenpi tapa liittää koneeseen lisäkortteja. (näytönohjaimia, äänikortteja, verkkokortteja...) Se tarjoaa nopeusetua verrattuna vahnaan, kun väylän nopeus ei ole tukkeena.  Ja lisäksi PCI ja AGP: ovat kehitetty PC:hen vuodelta nakki ja kirves. Melkein vertaisin PCI/AGP- ja PCI-expreskortteja Levykkeisiin ja CD-asemiin. Iällisesti ja tehollisti. Tosin vielä nykyään PCI-expresitä ei revitä kaikkea irti, vaan se on tulevaisuuden tekniikkaa. AGP  taas on kehitetty PCI:stä näytönohjaimia ajatellen. Näin minä olen asian ymmärtänyt. MikroBitissä 3/2005 oli hyvä juttu asiasta.

Jos koneesi on reilusti yli vuoden vanha liitäntä on todennäk. AGP. tarpeeksi sekavaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkoittanet sitä PCI-express-väylää verrattuna AGP:hen? PCI-expres on uudenpi tapa liittää koneeseen lisäkortteja. (näytönohjaimia, äänikortteja, verkkokortteja...) Se tarjoaa nopeusetua verrattuna vahnaan, kun väylän nopeus ei ole tukkeena.  Ja lisäksi PCI ja AGP: ovat kehitetty PC:hen vuodelta nakki ja kirves. Melkein vertaisin PCI/AGP- ja PCI-expreskortteja Levykkeisiin ja CD-asemiin. Iällisesti ja tehollisti. Tosin vielä nykyään PCI-expresitä ei revitä kaikkea irti, vaan se on tulevaisuuden tekniikkaa. AGP  taas on kehitetty PCI:stä näytönohjaimia ajatellen. Näin minä olen asian ymmärtänyt. MikroBitissä 3/2005 oli hyvä juttu asiasta.

Jos koneesi on reilusti yli vuoden vanha liitäntä on todennäk. AGP. tarpeeksi sekavaa?

Kyllä oli tarpeeksi sekavaa  ;D

Kiitos, tämä auttoi asiassani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

AMD Sempron 3400+

1Gt DDR_SDRAM

kiintolevy 160Gt

NVIDIA GeForce 6200

No jaa, näytönohjain ei ole pelailuun terkoitettu ja prosessorikin on sitten jatkossa tuo, eli sitä et saa päivitettyä... Itse valitsisin koneen jossa on 939-kantainen prosessori, ja mikäli enemmän aiot pelailla tarvitsee tuo näyttiskin vaihtaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille vastanneille!

Täytyy alkaa hankkimaan sponsoreita hankintoja varten!  ;D

Mukana tuli muistaakseni XP professional..

Mutta täytyypi miettiä mitä tekee,

Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään