Guest hennri

Linux koneeseen?

97 viestiä aiheessa

Olen nyt ladannut Ubuntun ja polttanut sen DVD-RW:lle(luo datalevy), mutta sitten kun poltto on onnistunut ja boottaan koneen ni ei tapahdu mitään. Eikö ohjelman pitäisi käynnistyä? Mitä olen tehnyt väärin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen nyt ladannut Ubuntun ja polttanut sen DVD-RW:lle(luo datalevy), mutta sitten kun poltto on onnistunut ja boottaan koneen ni ei tapahdu mitään. Eikö ohjelman pitäisi käynnistyä? Mitä olen tehnyt väärin?

Olethan varmistanut, että koneesi buuttaa dvd:ltä, ei kovalevyltä? Enemmän apua Ubuntu-asioissa saat http://forum.ubuntu-fi.org/ tai irkissä #ubuntu.fi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos dvd:ltä löytyy pelkkä ubuntu-5.10.iso -tiedosto, niin ei ole mikään ihme jos boottaaminen ei onnistu. Poltto-ohjelmasta pitää valita "burn image" tjsp toiminto.

Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olethan varmistanut, että koneesi buuttaa dvd:ltä, ei kovalevyltä? Enemmän apua Ubuntu-asioissa saat http://forum.ubuntu-fi.org/ tai irkissä #ubuntu.fi

Joo tota nyt ei oikeen auennut:D ja olen siis "avannut" sen iso tiedoston, että poltin vaan kansiot yms. kuvakkeet mitä .iso tiedoston sisältä löytyi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli, lataat esim. ubuntu-5.10-install-i386.iso:n. Kun se on valmiina työpöydällä, poltat sen .iso:n levylle käyttäen esim. Neron "polta image levylle" - toimintoa. Kun image on poltettu, buuttaat koneen ja valitset ensimmäiseksi buutattavaksi laitteksi cd/dvd:n. Biosiin pääsee painamalla esim. F8 tai vastaavaa, se lukee siinä heti alussa kun käynnistät koneen. Sitten vain seurailet ohjeita, ja homman pitäisi hoitua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli, lataat esim. ubuntu-5.10-install-i386.iso:n. Kun se on valmiina työpöydällä, poltat sen .iso:n levylle käyttäen esim. Neron "polta image levylle" - toimintoa. Kun image on poltettu, buuttaat koneen ja valitset ensimmäiseksi buutattavaksi laitteksi cd/dvd:n. Biosiin pääsee painamalla esim. F8 tai vastaavaa, se lukee siinä heti alussa kun käynnistät koneen. Sitten vain seurailet ohjeita, ja homman pitäisi hoitua.

Kiitos nyt sain auki.

Nyt huomasin, että tuo vaikuttaa kivalta tuo Ubuntu ja haluan sen itselleni. Siis onko tuolla versiolla mahdollista päästä näihin Windowsissa oleviin omiin tiedostoihin, missä esim vaikka kaikki biisini sijaitsevat, kun äsken tuolla cd:n avulla kun seikkailin niin en päässyt käsiksi mihinkään tiedostoihin.

Ja onko Ubuntua mahdollista käynnistää jotenkin toisin, kun nyt laittamalla cd asemaan. Onko esim mahdollista että koneen käynnistyksessä koneeni kysyy haluanko käyttää ubuntua vai windowsia?

Onko nämä Ubuntulla mahdollisia vai onko tämä mahdollisia ylipäätänsä millään Linux-versiolla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos nyt sain auki.

Nyt huomasin, että tuo vaikuttaa kivalta tuo Ubuntu ja haluan sen itselleni. Siis onko tuolla versiolla mahdollista päästä näihin Windowsissa oleviin omiin tiedostoihin, missä esim vaikka kaikki biisini sijaitsevat, kun äsken tuolla cd:n avulla kun seikkailin niin en päässyt käsiksi mihinkään tiedostoihin.

Ja onko Ubuntua mahdollista käynnistää jotenkin toisin, kun nyt laittamalla cd asemaan. Onko esim mahdollista että koneen käynnistyksessä koneeni kysyy haluanko käyttää ubuntua vai windowsia?

Onko nämä Ubuntulla mahdollisia vai onko tämä mahdollisia ylipäätänsä millään Linux-versiolla?

Ubuntun asennuksen jälkeen on mahdollista liittää Windows-osio näkyväksi myös Ubuntuun, niin että voit kuunnella biisejäsi. Windows (NTFS) - asemalle ei kuitenkaan ole vielä kunnollista kirjoitustukea. Lisäohjeita tuosta ntfs-osion liittämisestä saat aikaisemmin mainitsemistani paikoista. Ubuntun asennuksen jälkeen saat joka kerta koneen käynnistäessäsi mahdollisuuden valita haluatko käyttää Linuxia vai Windowsia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ubuntun asennuksen jälkeen on mahdollista liittää Windows-osio näkyväksi myös Ubuntuun, niin että voit kuunnella biisejäsi. Windows (NTFS) - asemalle ei kuitenkaan ole vielä kunnollista kirjoitustukea.

Tässä o nyt se ongelmani lyhyesti:

Eli miten asenna Ubuntun. Saan sen käyntiin yms. mutta miten saan sen asennettua kunnolla koneeseen niin, että se ei ole vaan cd:llä?? En ole löytäny kunnon ohjeita oikeen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä o nyt se ongelmani lyhyesti:

Eli miten asenna Ubuntun. Saan sen käyntiin yms. mutta miten saan sen asennettua kunnolla koneeseen niin, että se ei ole vaan cd:llä?? En ole löytäny kunnon ohjeita oikeen

Nyt sinun täytyy polttaa rompulle se varsinainen asennusversio, ei Live-CD. Sitten säädät koneesi biosista buuttaamaan rompulta. Kun käynnistät nyt koneen, lähtee Ubuntun asennusohjelma käyntiin ja seuraat vain sen ohjeita.

Edelleenkin ehdotan, että ennen tätä luet nuo aiemmin mainitut ohjesivustot läpi  ;)

t: Veli-Matti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt sinun täytyy polttaa rompulle se varsinainen asennusversio, ei Live-CD. Sitten säädät koneesi biosista buuttaamaan rompulta. Kun käynnistät nyt koneen, lähtee Ubuntun asennusohjelma käyntiin ja seuraat vain sen ohjeita.

Edelleenkin ehdotan, että ennen tätä luet nuo aiemmin mainitut ohjesivustot läpi  ;)

Eli asunneusversio on ladattava jostain muualta ja se ei ole siinä lataamassani .iso tiedostossa?

Joo kyllä pitäisi lukea nita ohjeita, mutta tällänen persoona kun olen niin on jäännyt ohjeet vähäisiksi. Tosin aika monet tännekki tulleista linkeistä on englanniksi(ei tajuu yhtöö) tai sit ne on oikeesti niin sekavat, että en löydä "aloittelijan" ohejita

http://tapsa.terae.net/linux/ ton luin, mutta tuossakin on niin paljon sellaista mistä en ole tajunnut mitään niin on ohjeet jäänny lukematta ;D

EDIT. http://ubuntu.sange.fi/lataa sivulla latasin tuon ylemmän eli Suomenkielinen Ubuntu 5.10 Live FI (PC), mutta se oikea asennus on Ubuntu 5.10 Asennus (PC)?? Eli lataan tuon tiedoston ja poltan cd:lle samallalailla kun tuon liven

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EDIT. http://ubuntu.sange.fi/lataa sivulla latasin tuon ylemmän eli Suomenkielinen Ubuntu 5.10 Live FI (PC), mutta se oikea asennus on Ubuntu 5.10 Asennus (PC)?? Eli lataan tuon tiedoston ja poltan cd:lle samalla lailla kun tuon liven

Joo juuri näin. Se live-cd on ihan sitä varten että voi tutustua härveliin ilman asennusta. Asennuslevy on tosiaan sitten erikseen. Se poltetaan samalla tavalla. PC jos sulla on PC.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli asunneusversio on ladattava jostain muualta ja se ei ole siinä lataamassani .iso tiedostossa?

Joo kyllä pitäisi lukea nita ohjeita, mutta tällänen persoona kun olen niin on jäännyt ohjeet vähäisiksi. Tosin aika monet tännekki tulleista linkeistä on englanniksi(ei tajuu yhtöö) tai sit ne on oikeesti niin sekavat, että en löydä "aloittelijan" ohejita

http://tapsa.terae.net/linux/ ton luin, mutta tuossakin on niin paljon sellaista mistä en ole tajunnut mitään niin on ohjeet jäänny lukematta ;D

Kyllä, ja se löytyy tuolta saman linkin takaa minkä Tuomas antoi eli se on ubuntu-5.10-install-i386.iso. Sinun pitää vielä ratkaista se että mistä otat sen minimissään noin parin gigan tilan jonne asennat tuon ubuntun, se siis tarvitsee oman osion eikä sitä voi asentaa millekkään windowsin osiolle. Onko sinulla mitään windowsin osiota jonka voisi poistaa ja asentaa sen tilalle Linuxin osion?

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä, ja se löytyy tuolta saman linkin takaa minkä Tuomas antoi eli se on ubuntu-5.10-install-i386.iso. Sinun pitää vielä ratkaista se että mistä otat sen minimissään noin parin gigan tilan jonne asennat tuon ubuntun, se siis tarvitsee oman osion eikä sitä voi asentaa millekkään windowsin osiolle. Onko sinulla mitään windowsin osiota jonka voisi poistaa ja asentaa sen tilalle Linuxin osion?

Hannu

Nyt ongelmat alko. Siis minulla on C-asemassa tilaa n. 15 gigaa, mutta.......hitto, juuri kun luulin, että tajuan tätä

EDIT: mIRC:issä sanotaan että live-cd:llä on ohjelma nimeltä qtpardet ja sen ohjelman avulla voi tehdä tilaa tuolle ubuntulle. Huijataanko minua vai onko se noin kun jotenkin on enemmän luottoo tähän väkeen, kun johonkin hyypiöön mircis

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt ongelmat alko. Siis minulla on C-asemassa tilaa n. 15 gigaa, mutta.......hitto, juuri kun luulin, että tajuan tätä

APUVA

Sinun täytyy siis osioida se windows-asema, mihin tarvitset esimerkiksi partition magic -nimisen ohjelman. Ja kannattaa siihen asennukseen tosiaan katella noita ohjeita. Muista kuitenkin että tuon partition magicin kanssa voit menettää kaikki tiedot kovalevylläsi, minulle on käynyt niin kahdesti. Joten ota siis kunnolla etukäteen selvää mitä teet, ettei mene kerralla kokonaan metsään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EDIT: mIRC:issä sanotaan että live-cd:llä on ohjelma nimeltä qtpardet ja sen ohjelman avulla voi tehdä tilaa tuolle ubuntulle. Huijataanko minua vai onko se noin kun jotenkin on enemmän luottoo tähän väkeen, kun johonkin hyypiöön mircis

Irkissä on hyypiöitä moneen lähtöön :)

Tuo qtparted näyttää olevan ilmainen partition magic -klooni ja sillä tuon pitäisi onnistua mutta en ole itse koskaan muuttanut windows-partition kokoa koska linux-koneissani ei ole windowsia ja päinvastoin, joten en osaa sanoa tarkemmin. Se varmaankin toimii mutta tosiaan, ota varmuuskopiot jne - ja homma saattaa hajota koska aina partitioiden ym kanssa säätäessä voi jotain mennä päin mäntyä.

Katso siitä asennus-cd:ltä kanssa asennusohjeet (siellä on varmaan joku docs-kansio missä on tietoa, lue ne läpi jne josko siellä olisi asiasta kommenttia)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

OK, pitää perehtyä koko tähän Ubuntuun kunnolla ja lukea oppaat etten tuhoa koko konetta

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysympä sitten itsekkin, eli uskaltaako Linuxin ext3-osioiden kokoa muutella? Minulla on tämä Mandriva kahteen kertaan asennettuna, niin voinko vain toisesta mandrivasta muuttaa toisen mandriva /-osion kokoa ilman että asema tyhjenee?

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertokaa mulle mikä näistä ois "paras"?

Suse

Debian

Ubuntu

Ja mikä se yks nyt oli enpä muista

Ja sitten ehdotatte parasta versiota ei sitä omaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Susea kokeilin kerran lyhyesti, enkä pitänyt. Siitä taisi puuttua ilmaisesta versiosta palvelinkäytössä välttämättömiä osia, tai jotain semmoista. Debian on koristelematon vakaa järjestelmä, joka on omiaan palvelinkäyttöön. Ubuntu on Debian työpöytäkäyttöönkin sopivaksi kuorrutettuna. Se yks on kai Fedora Core? Lähes legendaarisen RedHatin pohjalta jatkokehitelty, kun RedHatista tuli maksullinen yrityspalvelinalusta. Täysiverinen GNU-Linux. Erot Ubuntuun ovat lähinnä kosmeettisia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä taas pidän Susesta eniten noista, mutta enpä sano, etteikö muut olisi kelpaavia myös.

Kubuntua koitin joskus, mutta en jaksanut alkaa säätämään. Ei mitään sanottavaa puolesta eikä vastaan siis.

Debiania en ole tainut omassa koneessa ikinä koittaa. Ei mitään puolesta eikä vastaan.

Fedoraa en ole koittanut uuden nimen alla, mutta vanhoja RedHatteja pyörittelin yhteydenjakokoneessa parin vuoden ajan joskus menneisyydessä. Silloin ne oli perushyviä järkeistelmiä ilman turhia karkkeja.

Susessa pidän Yast:sta eli sen konfiguraatiotyökalusta, jolla voi säätää oikeastaan kaikkea mahdollista. Toisaalta on Debianissa ja Ubuntussakin varmaan jokin samantyylinen ohjelma taikka pari ohjelmaa ajaa saman asian, eli ollaan taas tasoissa. Debianissa vissiin oli joku ihan oma täysin muista poikkeava paketinhallinta.

Varmaan se vähän menee niin, että mitä ekana koittaa ja vieläpä jos ja kun se jää käyttöön, sitä sitten pitää parhaana...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertokaa mulle mikä näistä ois "paras"?

Suse

Debian

Ubuntu

Ja mikä se yks nyt oli enpä muista

Ja sitten ehdotatte parasta versiota ei sitä omaa...

Tuohon joutuu ensiksi heittämään kysymyksen määrittele paras? Eli riippuu siitä mitä haet...

Jos oletan että asennuksen helppous on "paras", niin silloin kai voitaisiin noista valita muut paitsi Debian.

Jos tarvitset stabiilin palvelimen, niin sitten mennään Debianin stable tai Fedora lienee valinta.

Jos haluat mahdollisimman laajan paketin uusimpine softaversioineen (mukana voi olla myös ns. "featureja"  ;) ), niin Suse varmaankin sopii  (minulla ei tästä omaa kokemusta!)

Itselleni löysin nyt sopivan (K)Ubuntusta RedHat 9:n jälkeen. Iloisin yllätys asennuksen helppouden jälkeen on ollut toimiva pakettien hallinta. Vaikka perusasennus vaikutti köyhemmältä kuin aiemmat RH-asennukset, on tarvittavien lisäpakettien ja uusien softien asentaminen ollut suorastaan naurettavan helppoa entiseen ns. "rpm-hell" aikaan verrattuna.

Jos sinulla ei ole aikaisempaa kokemusta linux/unix-alustoista, niin suositan Ubuntua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Susea kokeilin kerran lyhyesti, enkä pitänyt. Siitä taisi puuttua ilmaisesta versiosta palvelinkäytössä välttämättömiä osia, tai jotain semmoista. Debian on koristelematon vakaa järjestelmä, joka on omiaan palvelinkäyttöön. Ubuntu on Debian työpöytäkäyttöönkin sopivaksi kuorrutettuna. Se yks on kai Fedora Core? Lähes legendaarisen RedHatin pohjalta jatkokehitelty, kun RedHatista tuli maksullinen yrityspalvelinalusta. Täysiverinen GNU-Linux. Erot Ubuntuun ovat lähinnä kosmeettisia.

SUSE on käsittääkseni nykyään täysin ilmainen, mitä se ei aiemmin ole ollut. Hyvä distro, muuttunut paljon parin vuoden sisällä.

Ubuntu on hyvä, käytän sitä itse, ja se on debian-pohjainen, joten en oikein näe syytä käyttää Debiania itsenään, Ubuntu tarjoaa samat systeemit ja enemmän työasemakäyttöön mietityn systeemin.

Fedora on kanssa ihan OK.

Jos et tiedä linuxista mitään, tuo Ubuntu on ollut aika toimiva vaihtoehto päästä alkuun. Niillä on erittäin hyvät tukifoorumit ja paljon ohjeita ja neuvoja netissä. Valitsisin sen itse (tai niinhän valitsinkin ;D)

Samaa softaahan nuo kaikki ovat, hiukan vaan vähän eri tavoin paketoituja ja rakennettuja. Mutta samat softat saa kaikkiin.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotain pientä palvelinta siinä kyllä aikoisin pitää. Siitä miten se käyttö-järjestelmä asennetaan niin sillä ei ole väliä(kyllä se jotenkin asentuu).

Eikä sen tarvitse mitenkään graafisesti hieno olla. Kunhan vain ei mitään komentoriviä. Mikä tuo GNU on?

Ja Fedoraa tarkoitin.

Eli varmaan sitten jotain ubuntua/debiania.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt minulla on iso ongelma. Kuulin http://forum.ubuntu-fi.org/ forumilta, että levyn osioimiseen on sellainen ohjelma kun partition magic hyvä. Tein ohjeiden mukaan(katso kuva) ja painoin apply. No kone käynnistyi uudestaan ja windows alkoi tekemään sitä muutosta.. 20% oli kulunut kun tuli jokin error viesti. Ajattelin, että ei mitään vakavaa ja painoin enteriä. Kone käynnistyi uudestaan ja tuli sellaiseen valikkoon, jossa luki, että windows on muutettu tjs. sitten oli vaihtoehtoina, että normaali käynnistys, vikasietotila, vikasietotila+verkkotoiminnot, vikasietotila+komentorivi ja sellainen kun viimeinen toimiva windows kokoonpano. Painoin mitä vaan niin kone käynnistyi aina uudestaan ja tuli samaan valikkoon. Eli nyt en saa mitenkään windowsia auki ja ainoa miten pääsen koneelle on tämä ubuntu live-cd:n mukana. MIKÄ NYT AVUKSI. Kun asensin partition magic ohjelmaa niin se pyysi tekemään jotkut varmuusdisketit ja tein ne, mutta nyt kun pistän ne koneeseen niin tulee jotakin error viestiä taas. Joskus kun asensin windowsia niin tein MS-DOS käynnistyslevykkeen(kun kone pyysi, mutta en tiedä mikä se on) niin sekään ei aukea.

Nyt on iso itku :'(

Voinko tehdä mitään?

partition1.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään