Guest hennri

Linux koneeseen?

97 viestiä aiheessa

Suora lainaus Knoppix FAQ:sta :

"What option do I use to make the CD (or DVD) bootable?

A: None! Do not use any option in your burning software to make the CD bootable. Just burn the ISO as an image, this will put all of the proper files on the CD in the proper locations and the resulting CD will be a perfect copy of the original Knoppix CD and will be bootable. If you take any option that makes a bootable CD, you will end up with a CD that does not boot into Linux/Knoppix. "

Jos mä en ymmärtäny jotain todella väärin nii mun mielestä tossa sanotaan suoraan että se poltetaan sellasenaan se ISO sinne ceedeelle?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No ilmankos  :laugh:! Noniin nyt pääsin testaamaan mutta nyt se ilmoittaa siinä alussa että welcome to knoppix... ja sit checking for USB ja jää siihen vuodeks. Mikä mahtaa olla ongelma?

Polttelen nyt toiselle cd:lle tuon ubuntun niin pääsen kokeilemaan sitäkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liitän nyt tähän oman Linux aiheisen kysymykseni. Olen tässä viime päivinä harrastanut oikeastaan kahta asiaa. 1. korjaillu äitimuorini konetta ja 2. miettinyt korvaajaa Winblowsille. No, ongelmani on tämä. Olen yrittänyt erilaisia Winblowseja äitini koneella, mm. Win98,Win2000 mutta millään kone ei tunnu pysyvän hyvässä toimintakunnossa. Aina vaan enemmän houkuttelisi siirto Linuxille. Nyt tarvitsisin vain teidän ammattilaisten apua. Ongelmana on kun tuo äitee ei mikään Sherlock Holmes ole tietokoneiden kanssa. Jonkinlainen ilmoituskin aina saa äiteen vähän hämilleen. Käytännössä koneessa ei tarvitsisi olla mitään kovin vaativia ohjelmia. Nettiin pitäisi päästä, sähköpostit pitäisi lukea ja jonkinlaista tekstinkäsittelyohjelmaa kaivattaisiin. Tulostin pitäisi myös saada toimintaan. Nyt minulla on Winblows koneellani ollut Firefox, Thunderbird ja OpenOffice. Precis samat ohjelmat kuin Linuxille olisi saatavilla. Oikeastaan vain kaksi asiaa minua mietityttää. Saanko äitini opetettua käyttämään Linuxia ja miten kone sitä pyörittää. Olen katsellut tuossa mm. tuota Suse 10.0:a. Sanokaas mielipiteenne, onnistuisinko tuommoisen perustumpelon koneenkäyttäjän opettamaan selviytymään Linuxin kanssa vai pitääkö taistella Micro$oftin kanssa? Koneesta löytyy P3 800 MHz, 256 Mt RAM ja GeForce 2.

Eli siis mitä Linuxia suosittelisitte (jos suosittelisitte ollenkaan), millaisia konetehoja vaatii ja kuinka helposti saan asennettua koneeseen jossa Winblowsi jo on? Perus Winkkari asennukset onnistuu, entä tämä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen yrittänyt erilaisia Winblowseja äitini koneella, mm. Win98,Win2000 mutta millään kone ei tunnu pysyvän hyvässä toimintakunnossa.

Miksi?

Olen katsellut tuossa mm. tuota Suse 10.0:a.

Voin reilun parin vuoden kokemuksella suositella. SuSE on YaST-työkalunsa ansiosta aloittelijankin helppo asentaa. Tällä hetkellä tosin suosituin jakelu taitaa olla Ubuntu.

Sanokaas mielipiteenne, onnistuisinko tuommoisen perustumpelon koneenkäyttäjän opettamaan selviytymään Linuxin kanssa vai pitääkö taistella Micro$oftin kanssa?

???

Koneesta löytyy P3 800 MHz, 256 Mt RAM ja GeForce 2.

Kyllä tuossa raudassa mainitsemasi Win2000 pyörii ihan jouhevasti. Ehkä se olisi käyttäjähallinnan ansiosta oma valintani omalle äidilleni.  ;D

Eli siis mitä Linuxia suosittelisitte (jos suosittelisitte ollenkaan), millaisia konetehoja vaatii ja kuinka helposti saan asennettua koneeseen jossa Winblowsi jo on? Perus Winkkari asennukset onnistuu, entä tämä?

Esim. Tekniikan Maailmassa (4/06) ja Mikrobitissä (useammassa numerossa) on viime aikoina ollut juttuja aiheesta. Kannattaa lukea.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ubuntun jos asennat niin äitisi pitäisi pärjätä mainiosti. Tosin tulostimen kanssa saattaa tulla ongelmia. Ainakin oma canonin monitoimilaite ei toimi linuxissa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosin tulostimen kanssa saattaa tulla ongelmia. Ainakin oma canonin monitoimilaite ei toimi linuxissa.

Näihin "minulla ei ainakaan toimi" -viesteihin ei kannata juurikaan luottaa kun voi tarkistaa asian oikean laidan seuraavalta webisivuilta: http://www.linuxprinting.org/

Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä pöhötauti noihin nykydistroihin on iskenyt? Viimeksi kun Debiania tarvitsin, se mahtui vallan mainiosti yhdelle CD:lle. Nyt se vie 2 DVD:tä. Kiva pikku ladattava. Onneksi se on sentään torrentina, voi vaikka vuorokaudessa tullakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse ropasin redhatin, knoppixin, fedoran ja ubuntun läpi seitsemän viime vuoden aikana. Kaikki oli ok, mihinkään en kuitenkaan ollut 100% tyytyväinen, ubuntu oli noista selkeästi paras. Hermot paloi monta kertaa (tosin ei niin monta kuin wintuuusan kanssa), ongelmat liittyivät yleensä joko WLAN-drivereihin (esim. koneessa toimi hyvin FC3:ssa, mutta ei millään FC4:ssa) tai VPN-yhteyksiin (vaatii oman ciscon clientin joka taas puukottaa kerneliä hieman) ja jossakin välissä tuli mieleen, että tarttis tehdä jotain. Tein nopean päätöksen ja pari kuukautta sitten hain Mac Minin (hintaan 569e) ja siitä lähtien ei ole ollut valittamista. Nyt Mac mini pyörii serverinä ja toisena koneena on Macbook Pro ja hermot ei ole palanut kertaakaan sen Minin hommaamisen jälkeen. Tuli vain mieleen, että miksi en tehnyt tätä liikkua jo paljon aikaisemmin. OS X on melkein täydellinen käyttis. Voin vain suositella.  ;)

-Kähmy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä pöhötauti noihin nykydistroihin on iskenyt? Viimeksi kun Debiania tarvitsin, se mahtui vallan mainiosti yhdelle CD:lle. Nyt se vie 2 DVD:tä. Kiva pikku ladattava. Onneksi se on sentään torrentina, voi vaikka vuorokaudessa tullakin.

Heh, viimeksi lataamani Debian oli muistaakseni 16 CD-levyä. Varsinaisessa asennuksessa taisin käyttää kaikenkaikkiaan vajaan yhden CD:n kamat, ja niistäkin softista on jo usean uudemman version joutunut itse kääntään erikseen ladatuista sorsasta uudelleen. Niin että ei näissä valmiissa distroissa kyllä enää oikein järkeä tunnu olevan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ubuntu, kaikki mikä tarvitse OS, Fierfox, loistava postiohjelma, Open office textin jne ja gimp hoita digikuvat.  Asennus on lastenleiki ( 1CD) ja Ubuntu osa pita itse huolta päivityksestä.  Toinen aika tarkea asia Linuxin aloitaville on toi paketi halinta ohjelma joka voi käytä asentamaan tarpelisia ohjelmia kun virus torjunta, palomuuri, java ja flash tuki Kettulle jne. toimi suoran grafisesti eli "point and click all the way!" 

voin suositella lämpimästi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Netinstall-kiekko 160MB ja asennat vaan ne mitä tahdot... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Iso ääni Ubuntulle (5.10 juuri nyt)

itse on tullut koluttua monia distroja läpi esim...

suse

knoppix

debian

fedora

linspire

redhat

ja varmaan muutama muukin vuosien saatossa.

about yhtä monta kertaa olen lyönyt hanskat naulaan ja tyytynyt winsuun kun joku homma ei ole toiminut tai muuten vaan hankala käyttää.

töissä tutustuin Ubuntuun joten oli vielä kerran pakko koittaa sitä kotona, tällä hetkellä se jopa jäi koneeseen ja toimii hyvin, mitään ongelmia ei ole ollut ja yllättävän helppo käyttää.

asennus hoituu yhdeltä CD levyltä joskin se näyttää hiukan DOS ajan asennukselta mutta eihän se ketään haittaa =)

lisäohjelmien asennus ei voisi olla helpompaa Ubuntuun integroidun hakijan avulla (hakee ja asentaa halutut softat automaagisesti)

myös live CD optio on halukkaille.

eli tällähetkellä talosta löytyy Windows, Ubuntu Linux ja OS X  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ubuntu, kaikki mikä tarvitse OS, Fierfox, loistava postiohjelma, Open office textin jne ja gimp hoita digikuvat.  Asennus on lastenleiki ( 1CD) ja Ubuntu osa pita itse huolta päivityksestä.  Toinen aika tarkea asia Linuxin aloitaville on toi paketi halinta ohjelma joka voi käytä asentamaan tarpelisia ohjelmia kun virus torjunta, palomuuri, java ja flash tuki Kettulle jne. toimi suoran grafisesti eli "point and click all the way!" 

voin suositella lämpimästi.

Toivottavasti et tarkoita "loistavalla postiohjelmalla" evolutionia?  Se oli se syy (tai sen toimimattomuus) miksi viimeksi ubuntu sai lähteä...  :'( Mulla on VPN:n yli yhteys exkankee-serveriin ja keskimääräinen kaatumisaika oli pari kertaa tunnissa. Ei sitä kenenkään hermot kestänyt (kaikki updatet laitettu ja tosin toimi hyvin IMAP-serverin kanssa). Nyt on OSX:n oma mailiclientti (0 kaatumista exc:n kanssa) ja Mikkisoftin entourage (tai mikä sen nimi on) toimii tietenkin hyvin niiden oman servun kanssa.

-Kähmy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

juu siita just  :)  Harmi että sinulle ei toiminut kunolla. Ubuntu on nyt ollut 3kk käytössä ja ei yksikän ongelma tai katumista tullut vastan.  Voihän aina laita Thunderbird jos evolution ei suostu yhteistoimintan, mutta toisian OS X ei ole pahaa vaihtoetokan  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt olen kokeillut ubuntun 9.10 versiota pari kuukautta ja tutustunut linuxin sielunelämään. Sinänsä ihan hyvä systeemi mutta en saanut siitä mitään tyydytystä joten saa jäädä kokeilu asteelle. Lisäksi löysin kohdan josta käyttis jysähti aina jumiin. Taitaa olla windows käyttiksenä lopun elämää jollei jotain ihmeelistä tapahdu alalla.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinänsä ihan hyvä systeemi mutta en saanut siitä mitään tyydytystä joten saa jäädä kokeilu asteelle.

Jaa. Eivätkö automaattiset päivitykset (käyttiksen lisäksi myös kaikkiin asennettuihin ohjelmiin) vakuuttaneet, tai se ettei palomuurista tai virussoftista tarvitse tuskailla? Omasta mielestäni juuri tuo vapaus tietoturva-asioiden liiallisesta pähkäilystä on Linuxin ehdottomia valtteja. Kaikkien asennusten helppouden lisäksi.

Omasta mielestäni myös se että koneen voi jättää viikko- tai kuukausitolkulla päälle ilman että sen toiminta alkaa tahmaamaan on valtti. Eikä konetta tarvitse buuttailla edes asennusten tai päivitysten takia, vaan se on aina käyttövalmiina kun hiirtä vähän liikauttaa. Miinuksena on sitten tietty vähän isompi sähkölasku.

Windows (ja varsinkin versio 7) on oiva asia, ja soveltuu varsinkin pelikäyttöön hyvin. Muuhun tietokoneen käyttöön nettisurffailut mukaanlukien mikä hyvänsä moderni Linux-jakelu on näppärämpi ja turvallisempi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja kun linux ei lataile windowsin lailla niitä pc:n vaihtoon pakottavia servicepakkeja niin toimii vieläpä vuodesta toiseen vikkelänä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään