Guest hennri

Linux koneeseen?

97 viestiä aiheessa

Käytössäni on Windows XP ja tuntuu, että puolen vuoden välein koneelle tulee joku pöpö ja koko kone pitää formatoida. Nyt olen kuullut paljon puhetta Linuxista ja kaikki on ollut positiivista palautetta eli viruksia ei ole näkynyt.

Eli jos haluaisin siirtyä Linux käyttäjäksi niin miten tämä onnistuisi ja olisiko se ilmaista

Miten eri ohjelmat toimisivat eli messengerit, winampit, firefoxit yms?|/b]

Ja kuinka helppokäyttöinen se olisi eli olisiko paljon uutta opittavaa vain toimisiko kone kuten XP?

Eli nyt jos joku voisi selittää tämän Linuxin minulle perinpohjaisesti niin elämä hymyilisi :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Linux-distrothan ovat opensourcea eli  kenen tahansa imuroitavissa aivan ilmaiseksi. Minä kuitenkin suosittelisin ostamaan jonkun aihetta käsittelevän kirjan, jonka mukana tulee yleensä 2-3 eri distroa. Itse ostin jokin aika sitten IT pressin julkaiseman Linux-koulutuspaketti-kirjan (712 sivua) jonka mukana DVD:lä tuli mm Fedora-distro. Kirjassa on yksityiskohtaisesti selitty kaikki asentamisesta ohjelmointiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli Linux ei olekkaan vaan ohjelma mikä asennetaan next, next tyyliin ja juhlitaan kun kone on puhdas viruksista? Ohjelmaan pitäisi perehtyä kauan ennen kun sen ottaa käyttöön ja siinä on aina uutta koodaamista? Nyt siis tyydytään vaan windowsiin ja toivotaan, että tulee jokin parempi, helpompi ja ilmainen haastaja windowsille, jotta kone olisi aina hyvässä kunnossa:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli Linux ei olekkaan vaan ohjelma mikä asennetaan next, next tyyliin ja juhlitaan kun kone on puhdas viruksista?

On niitäkin distroja mitkä asentuvat kuten Windows. Minä vertaisin tuota windows vs linux asiaa esim. autoiluun. Windows-käyttäjä tyytyy vain ajelemaan autollansa, kun taas linuxia käyttävä haluaa vilkaista konepellin alle ja viritellä ajokkiaan tehokkaammaksi jne. Jos hakee helppokäyttöistä vaihtoehtoa windowssille niin mun mielestä Linux ei ole silloin vaihtoehto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On niitäkin distroja mitkä asentuvat kuten Windows. Minä vertaisin tuota windows vs linux asiaa esim. autoiluun. Windows-käyttäjä tyytyy vain ajelemaan autollansa, kun taas linuxia käyttävä haluaa vilkaista konepellin alle ja viritellä ajokkiaan tehokkaammaksi jne. Jos hakee helppokäyttöistä vaihtoehtoa windowssille niin mun mielestä linux ei ole silloin vaihtoehto

Tarkennetaan vielä, että ei sinne konepellin alle ole pakko kurkkia juurikaan, jos ei erityisesti halua. Vaihdoin vastikään vanhan RedHat linux-jakeluni Kubuntuun ja täytyypä sanoa, että yllätyin asennuksen helppoudesta. Kubuntu esimerkiksi löytyy http://www.kubuntu.org . ISO-tiedosto  rompulle ja buutataan sieltä, sen jälkeen melkein next-next riittää. Messenkereille ja muille löytyy suoraan jakelusta tai pikkuisen hakemalla vastineet. firefox & thunderbird ovat siellä suoraan. sori, eivätpä olekaan, mutta saa helposti haettua samoilta sivuilta kuin vinkkariin...

Yleistä helppotajuista linuxinfoa, varsinkin win-maailmasta siirtyvälle löytyy esimerkiksi SAL-FAQ-sivuilta, http://sal-faq.sourceforge.net , sieltä pääsee hyvin liikkeelle.

t: V-M

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on Suse 10. Koneena on vieläpä Fujitsun tekemä läppäri!

Liki kaikki minulla pelasi suoraan asentamisen jälkeen. Konen omat pikanäppäimet eivät täysin toimi. WLAN-ajurit piti käsin säätää kohdalleen. Koneen sisäinen muistikortinlukija ei pelaa (ei yllätys, eikä murhe. Lukee turhia kortteja vain).

Yllätykseksi vasta hiljattain huomasin, että näissä uudemmissa Intelin prosessoreilla varustetuissa koneissa oleva Speedstepping-ominaisuus (kellotaajuus ja prosessorin jännite vaihtuvat kuorman mukaan) ei pelannut. Olin siis pari kuukautta porskuttanut 600 MHz taajuisella koneella. Huomasin vasta jotakin peliä pelaillessa, että jotakin on vialla! Tuon vian korjaamiseen kului aika paljon aikaa. Vika oli siinä, ettei vakiokernelissä (järjestelmän ytimessä) ollut tukea kyseiselle ominaisuudelle suoraan. Uudempi kernel kehiin ja joku pieni koodipäivitys, niin rupesi toimimaan täysillä 1600 MHz kelloilla kuormituksessa.

Susen asennus oli erittäin helppo ainakin minun mielestä. Taisi olla likimain täysin graafinen systeemi. Itse pidän Susen omasta konfigurointityökalusta, Yast:sta. Sillä saa graafisesti näppäiltyä helposti kaikenmaailman asetukset kohdilleen ja päivitellä järjestelmän osia onlinepäivityksin näppärästi.

Vastaavantyylisiä all-in-one-konfigurointiohjelmia taitaa kyllä pikku hiljaa olla muissakin linux-jakeluissa.

Osa ohjelmista on saatavana suoraan myös linuxille. Muun muassa nimenomaan Firefox, kuin myös Thunderbird, löytyvät ihan täysverisinä linux-jakeluina. MP3:sten soittamiseen löytyy korvaavia ohjelmia pilvin pimein. Tämän Susen mukana tuli amaroK. Itse pidän siitä kovastikin. Levyt järjestyy johdonmukaisesti ja ohjelma osaa esim. hakea tietoa bändistä Wikipediasta ja näyttää sen suoraan ohjelman omassa ikkunassaan. Se osaa myös hakea sanoitukset levyille (olettaen, että joku käyttäjä on ne maailmalle jakanut). Suomalaisiakin sanoituksia tuntuu kohtuudella löytyvän, mitä nyt vähän olen koitellut.

Messengeristäkin löytyy monia korvaavia muunnoksia. Itse käytän Gaimia, joka sisältää oikeastaan kaikki mahdolliset messengeriä vastaavat palvelut (ICQ, Yahoo, IRC, jne)

Toimisto-ohjelmista ei varmasti ole puutetta. OpenOffice kuuluu aika pitkälti jokaiseen linux-jakeluun vakiosoftana.

Jos haluat pelailla samoja pelejä, mitä Windowsissa, on edessä ongelmia. Suoraanhan pelit eivät luonnollisesti toimi. On kuitenkin ohjelma nimeltään Cedega (kaupallinen tosin. 14 päivää saa kyllä ilmaiseksi koittaa), jolla olen jotenkuten saanut toimimaan uudehkojakin pelejä. Lisää osoitteesta http://www.transgaming.com

Ei sekään kuitenkaan kuuta taivaalta tiputa.

Itse koittelin eri linux-distribuutioita joskus vuosia sitten ensimmäisen kerran. Kokopäiväiseen käyttöön niistä ei sillon kuitenkaan ainakaan mun tilanteessa ollut. Viime syksynä hajoilin tämän 4 kk vanhan kannettavan kanssa Windowsiin kun se alkoi tökkiä turhan paljon. Ajattelin sitten koittaa, josko nyt olisi aika siirtyä käyttämään täysipäiväisesti Linuxia. Valinta oli Suse lähinnä sen takia, että siitä oli aiemmista kokeiluista parhaimmat muistot. Kokeilu onnistui ja ainakaan tällä hetkellä ei ole Windowsiin paluuta. Viimeisen 2 kuukauden aikana Windows on käynnistynyt vaivaisen yhden kerran.

Pari kertaa olen tätä säätäessä hajonnut täysin ja meinannut jo palata takaisin Windowsiin. Ainakin minusta tuntuu siltä, että jos jokin asia ei kerralla lähde toimimaan, sitten sitä saa säätää urakalla. Normaalia säätöä tämä on vaatinut jonkin verran, jotta järjestelmän on saanut mieleiseksi. Nyt kun se sitten on mieleinen, on tätä minun mielestäni jopa helpompi käyttää kuin Windowsia.

Minun tapauksessa siirtymistä kuitenkin varmasti helpotti hieman aiemmat kokemukset. Jos lähdet täysin ilman esitietoja säätämään, saattaa joskus alkaa ottamaan enemmän päähän ja voi tehdä mieli palata Windowsiin. Jostakin kuitenkin on lähdettävä liikkeelle ja tekemällä oppii.

Nyt tuntuu varmaan, että olen mainostanut Susea maailmankaikkeuden parhaaksi distribuutioksi. Minun toiveet se täyttää erittäin hyvin. Ei se kuitenkaan ole lähellekään ainoa. Viime aikoina Ubuntu (ja sen muunnokset) on kasvattanut ilmeisesti aika paljon suosiota yksinkertaisuudestaan johtuen.

Liikkeelle pääset joko liki ilmaiseksi taikka sitten rahan kanssa. Jos omistat kirjoittavan CD-aseman, taikka mieluummin kirjoittavan DVD-aseman, niin voit latailla netistä asennusCD:t taikka asennusDVD:n. Esimerkiksi Suse 10.0:lle ne löytyvät osoitteesta

ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/suse/suse/i386/10.0/iso/

CD:inä pakkaus vie 5 CD:tä ja DVD:nä yhden.

Toinen vaihtoehto on sitten marssia kauppaan ja etsiä sieltä joko joku ns. retail-paketti jostakin distribuutiosta taikka Juhan mainitsema jokin kirja, taikka sitten kaivella esimerkiksi jonkun lehden mukana tuleva distribuutio lehtihyllystä.

Tulipa sekavaa tekstiä, kun puolinukuksissa jotakin merkkejä peräkkäin ilman ajatusta näppäili. Toivottavasti jotakin ajatuksia irti tuosta präntistä sait. Paremmalla ajalla voin lisää näppäillä. Näppäile vaan kaikki mahdolliset kysymykset, mitä mieleesi tulee.

Koneesi kokoonpanon voisit mainita.

EDIT: Otin yhden kuvankaappauksen. Voit käydä vilkaisemassa sen osoitteessa http://palkki.oulu.fi/~karjmika/tyopoyta.png

EDIT2: Nuo Esan mainitsemat Live-versiot ovat tosiaan hyvä tapa tutustua Linux-maailmaan. Knoppix ei ole suinkaan ainoa, vaan niitä on tarjolla monia eri distribuutioita. Tuosta mainitusta Kubuntustakin taitaa olla saatavilla live-versio, kuin myös tästä Suse 10.0:sta. Susen live-malli tosin DVD:nä vain, eli joudut omistamaan kirjoittavan DVD-aseman tai olemaan ilman.

Noilla Live-malleilla on myös mainiota testata oman koneen laitteiden toimivuus (kannattaanee testata loppujen lopuksi sillä jakelulla ja versiolla, jonka mahdollisesti sitten asentaa kiintolevylle?)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sanottakoon vielä, että virusten välttäminen on erittäin huono syy vaihtaa käyttöjärjestelmää. Mikään järjestelmä ei ole niiltä suojassa luontaisesti, vaan aina on osattava niiltä suojautua mm. olemalla avaamatta sähköpostin tiedostoliitteitä ellei tiedä miktä ne ovat. Linuxille on vähemmän viruksia kuin Windowsille, mutta niitäkin tulee aina lisää.

Linuxiin voit hyvin tutustua pikku hiljaa asentamalla sen Windowsin rinnalle niin, että käynnistysvalikosta saat valita kumpaa sillä kerralla käytät. Opettelemista riittää erittäin paljon, jos haluat ymmärtää mitä teet, mutta vähälläkin ymmärryksellä saa jotain aikaa, kuten suurin osa tietokoneen käyttäjistä tekee Windowsin kanssa. Linuxin etuna on, että se on hallittavissa hyvin, jos viitsii opetella. Windowsissa kynnys nousee jyrkästi, kun pitäisi sen sielunelämää ymmärtää pintaa syvemmältä.

Siitä vaan opettelemaan. Ubuntua minäkin suosittelen tämänhetkisistä distroista (Kubuntu on Ubuntu K-desktopilla Gnomen sijaan, makuasia kummasta pitää), taikka sitten Fedora Corea. Ubuntu on serverimiesten suosiman Debianin pohjalta tehty, käyttäjäystävällisempi versio ja Fedora jatkaa kaupalliseksi serveridistroksi muuttuneen RedHatin pohjalta. Kumpikin on kunnon GNU-Linux, eikä mikään puolirampa kyhäelmä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sanottakoon vielä, että virusten välttäminen on erittäin huono syy vaihtaa käyttöjärjestelmää. Mikään järjestelmä ei ole niiltä suojassa luontaisesti, vaan aina on osattava niiltä suojautua mm. olemalla avaamatta sähköpostin tiedostoliitteitä ellei tiedä miktä ne ovat. Linuxille on vähemmän viruksia kuin Windowsille, mutta niitäkin tulee aina lisää.

Joo tuo virus asia oli vain yksi esimerkki minkä nopeiten keksin. Eli on minulla muitakin syitä miksi vaihtaa windows linuxeen.

Tuo "virittäminen" kuulostaa hauskalta, mutta kuitenkin näin aluksi vaikealta ja en ole uskaltanut vielä kokeilla mitään siinä pelossa, että saan koko koneen sekaisin.

Mutta uskon, että jos löydän jonkun hyvän oppaan netistä millä päästä alku vaikeuksien ylitse niin tuo Linux voisi olla kiva.

Eli nyt huomenna kun on vapaata niin voisi alkaa perehtymään tuohon Linuxin ihmeelliseen maailmaan kunnolla :)

Toivottavasti siitä tulee hyvää jälkeä, jos joskus saan/jaksan laittaa sen toimimaan ;D

Niin kysymys vielä. Kuinka suurella todennäköisyydellä saan koneeni täysin sekaisin, jos ei ole kunnon opasta ja tietoa tästä Linux-maailmasta, kun tekisi mieli ottaa Linux heti käyttöön, mutta ei ole mitään osaamista asian suhteen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin kysymys vielä. Kuinka suurella todennäköisyydellä saan koneeni täysin sekaisin, jos ei ole kunnon opasta ja tietoa tästä Linux-maailmasta, kun tekisi mieli ottaa Linux heti käyttöön, mutta ei ole mitään osaamista asian suhteen?

Isoin riski on varmasti kiintolevyn osionnissa, eli Linuxille pitää saada osioimatonta tilaa johon linuxille voi tehdä sen tarvitsemat osiot. Kannattaa lukea etukäteen ohjeet miten se tapahtuu ja tutkia kaikki vaihtoehdot.

Itse siirryin muutama kuukausi sitten käyttämään Mandrivaa ja siihen olen tykästynyt, lisäksi olen asentanut Kubuntun, mutta en oikein ihastunut siihen, mutta joka tapauksessa paluuta Windowsiin ei ole. Minua on ainakin suuresti auttanut tämä sivusto. Kannattaa tutustua ja lukea ajan kanssa tuolta nuita ohjeita.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lueskele tuo SAL-FAQ  ja tuo Hannun suosittelema sivusto ensin ajatuksella läpi ja sen jälkeen valitsemasi jakelun ohjeet, niin todennäköisyys totaaliselle fiaskolle on aika pieni.

Jos eteen tulee tenkkapoo, niin uutisryhmästä sfnet.atk.linux.asennus saat todennäköisesti hyvin apua (ainakin jos mietit kysymyksen huolella, siihenkin taisi SAL-FAQ:ssa olla ohjeet ;) )

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tietty VMWare Player on yksi vaihtoehto - siis tuo vmwaren ilmainen ohjelma millä voi ajaa valmiiksi asennettuja levyimageja, muttei voi tehdä itse uusia. Sille löytyy kaikki yleisimmät linux-distrot.

http://www.vmware.com/products/player/

Silloin voit kokeilla linuxin käyttöä ja jos sotket juttuja, se sotkee vain sen yhden levyimage-tiedoston, minkä voit silloin aina asentaa uudelleen. Eli ajat linuxia VMWaren "sisällä".

Toi Ubuntu Linux on hyvä aloittelijalle ja pidemmällekin ehtineelle. Varsinkin siinä vaiheessa kun tuntuu että se virittely saa riittää ja koneella voisi taas tehdä jotain järkevääkin :)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen kokeillut vain Knoppixia, joten kommentoin vain sitä. Sillä ei pitäisi onnistua saamaan mitään sekaisin, se ei koske mihinkään kiintolevyllä. Poltat sen CD:lle ja boottaat siltä. Ehkä aivan kaikki lisälaitteet tai netti ei välttämättä toimi, mutta pääset kokeilemaan linuxin käyttöympäristöä ja saat hieman konkreettista tuntumaa.

-Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni virusten välttäminen on erittäin hyvä syy vaihtaa käyttöjärjestelmää. Em. Ubuntu Linuxille ei ole kirjoitettu tähän mennessä yhtäkään virusta. Omalla koneellani ei ole minkäänlaista erillistä virus- tai palomuuriohjelmaa, eikä taida olla kenelläkään muullakaan tuntemallani Linux-käyttäjällä. Eikä niitä viruksia varmaan ihan Windows-malliin ole ikinä tulossakaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta osaako kukaan sanoa mikä noista Linux "versioista" olisi helpoin ottaa käyttöön? Kun nyt ensiksi haluaisin tutustua tuohon Linuxiin ja sen virittäminen ei ole vielä se tärkein asia, vaan haluan nähdä millainen se Linux on ja kuinka sopii käyttööni!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos haluaa tutustua Linuxiin käytännössä kokeilemalla sitä, yksi helpoimpia tapoja lienee Knoppix. Bootataan suoraan CD:ltä ja ei tarvitse asentaa mihinkään.

http://www.knoppix.org/

-Esa

Siinä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Knoppix tai Ubuntun Live-CD, molemmat toimivat samoin - poltat CD:lle ja boottaat koneen siltä CD:ltä. Se toki boottaa hitaasti koska CD on hitaampi, mutta näet systeemit ja saat tutustuttua järjestelmään.

Ubuntun live-cd (ja myös asennus-cd:t) löytyvät esim. tästä: http://se.releases.ubuntu.com/5.10/ - live-cd on tuo "ubuntu-5.10-live-i386.iso"

Vaihtoehtoisesti voit saada itsellesi ja parille kaverillekin ilmaisen asennus/live -CD:n osoitteesta https://shipit.ubuntu.com/

Itse suosittelisin Ubuntua Knoppix:in sijaan, koska se on mielestäni selkeämpi, mutta nämä nyt ovat taas makuasioita.

FS ei niissä toimi kummassakaan :)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FS ei niissä toimi kummassakaan :)

Toimiiko tuo missään? Ei kait, ellei jollain emulaattorilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei hillitöntä laskenta- ja etenkin grafiikkatehoa vaativaa ohjelmaa ole mitään järkeä ajaa emulaattorilla väärässä käyttöjärjestelmässä. Vaikka pyörisikin, niin pyörisi niin hitaasti, ettei sillä mitään tee. Linux ei muutenkaan ole hyvä alusta rankkaan 3D-vääntöön, Windows on siinä omiaan.

Mielestäni virusten välttäminen on erittäin hyvä syy vaihtaa käyttöjärjestelmää. Em. Ubuntu Linuxille ei ole kirjoitettu tähän mennessä yhtäkään virusta. Omalla koneellani ei ole minkäänlaista erillistä virus- tai palomuuriohjelmaa, eikä taida olla kenelläkään muullakaan tuntemallani Linux-käyttäjällä. Eikä niitä viruksia varmaan ihan Windows-malliin ole ikinä tulossakaan.

Ei varmasti, mutta yksi tuhoisa riittää. Linuxissa ei ole sinänsä mitään, mikä tekisi siitä immuunin. Se ei ole ollut houkutteleva alusta viruskoodaajille, koska sen asennuskanta työasemakäytössä on pieni, ja suurin osa niistäkin käyttäjistä ymmärtää jotain tietokoneista, ja koska se on ollut niin heterogeeninen kokoelma eri ohjlemien eri versioita, ettei kaikkiin Linuxeihin iskevää virusta ole helppo tehdä. Mutta asennuskannan lisääntyessä houkuttavuus kasvaa ja on vain ajan kysymys, koska liian suurin oikeuksin touhuava Linux-käyttäjä saa huomata levynsä olevan täynnä mössöä tms. mukavaa. Juuri vähäisen torjuntaohjelmien käytön ja väärän immuuniususkon takia Linuxissa on potentiaalia laajaan leviämiseen. Windowsin vakavat uhat ovat kaikkien tiedossa muutamassa tunnissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei hillitöntä laskenta- ja etenkin grafiikkatehoa vaativaa ohjelmaa ole mitään järkeä ajaa emulaattorilla väärässä käyttöjärjestelmässä. Vaikka pyörisikin, niin pyörisi niin hitaasti, ettei sillä mitään tee. Linux ei muutenkaan ole hyvä alusta rankkaan 3D-vääntöön, Windows on siinä omiaan.

... clipeti...

;) Luulenpa, että tuota viimeistä virkettäsi joutuisit joillain foorumeille perustelemaan pitkästikin...

Itse olen vertaillut tässä mopo-mallin koneessani SilentWings purjelentosimua, jonka saa kumpaankin ympäristöön. Kylläpä siinä Kubuntun käyttö on tullut valituksi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Knoppix tai Ubuntun Live-CD, molemmat toimivat samoin - poltat CD:lle ja boottaat koneen siltä CD:ltä. Se toki boottaa hitaasti koska CD on hitaampi, mutta näet systeemit ja saat tutustuttua järjestelmään.

Ubuntun live-cd (ja myös asennus-cd:t) löytyvät esim. tästä: http://se.releases.ubuntu.com/5.10/ - live-cd on tuo "ubuntu-5.10-live-i386.iso"

Vaihtoehtoisesti voit saada itsellesi ja parille kaverillekin ilmaisen asennus/live -CD:n osoitteesta https://shipit.ubuntu.com/

Itse suosittelisin Ubuntua Knoppix:in sijaan, koska se on mielestäni selkeämpi, mutta nämä nyt ovat taas makuasioita.

Tässä pari linkkiä, kun alkaa oikeasti taistelemaan Ubuntun/Kubuntun kanssa:

Ubuntu/Kubuntu suomenkielinen saitti: http://www.ubuntu-fi.org/ ja oikean laidan linkistä keskustelualueelle

Ubuntu 5.10 Starter Guide: http://help.ubuntu.com/starterguide/C/faqguide-all.html

Ja sieltä erityisesti Restricted Formats-osio: https://wiki.ubuntu.com/RestrictedFormats

(mikähän on uusimman tekijänoikeuslain tulkinta DVD CSS:n suhteen Suomessa?)

Ja jos homman haluaa tehdä vielä helpommin, niin tärkeimmät voi tehdä esimerkiksi EasyBreezyllä: http://robotgeek.org/blog/easybreezy/, muitakin vastaavia työkaluja on kuten Automatix (http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=77)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ubuntu on kyllä asennettu ja voin ainakin asennuksen ja toimivuksen puolesta suosetella.  Käytis ja kaikki tarpelista (office ja GIMP) yhdella CD:lla ja viella ilmaista  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toimii kyllä, Windowsissa ;)

ps. oli ihan pakko ;D

Juu toki. Mä olen ihan vakaasti sitä mieltä että käyttöjärjestelmä ja jopa rautapuoli pitää valita ihan sen sovellusohjelman mukaan.

FS2004 -> Windows. Kaikkeen muuhun käytänkin sitten muita.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään