Ilkka Mäkelä

Siirtolentopilotit kiroilivat, naureskelivat, leikkivät äärirajoilla - tuhoon

22 viestiä aiheessa

Tämä Pinnacle Airlines/Northwest Airlinkin siirtolennon 3701 onnettomuus tapahtui jo 14.10.2004 (en löytänyt haulla), mutta pilottien pelleily tyhjän CRJ-koneen kanssa kävi ilmi vasta myöhemmin, kun CVR-nauhoite julkaistiin. Professional Pilot-lehden joulukuun numerossa on juttua siitä.

 

ASN:n raportista ei käy ilmi mitään erikoisempaa...

 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20041014-1

 

Sensijaan ProPilot-lehden juttu kertoo, että heti noususta pilotit vetivät 2 G:n nousuun ja samantien ohjaimet täysin eteen useamman kerran nousun aikana, nousivat tahallaan konetyypin maksimikorkeuteen pinnalle 410, jossa vauhti hidastui, stickshaker irrotti autopilotin 2 kertaa, mutta pilotit vetivät koneen ohjaimista jopa 30 asteen nousukulmaan pitääkseen korkeuden, kunnes kone sakkasi ja kallistui 82 astetta vasemmalle, jolloin molemmat moottorit sammuivat eivätkä pilotit saaneet niitä enää käyntiin.

 

Kone romuttui ja molemmat kuolivat.

 

CVR-äänittestä löytyy ainakin 28 naurua, ja ainakin 30 #-merkillä merkittyä kirosanaa...ja "dude"-sanoja lukuisa määrä.

Yhtiön päälentäjä sanoi, että siirtolennoilla heidän piloteistaan näköjään tulee esiin pahimmat mahdolliset puolet...

 

Oliko ihan pakko temppuilla, kunnes kone lähti hanskasta?

 

http://media.popularmechanics.com/documents/CVR_Factual.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tää oo se sama kun kysyivät pintaa 410 ihan vaan kokeilunhalusta, vaikka lentokäsikirjan korkein korkeus oli 390 tms.

ATC vielä kysyi että ootteko ihan varmoja ko pinnasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos jaksaa lukea läpi tuon pitkän CVR-nauhoitteen, niin sieltä löytyy myös seuraava radiokeskustelunpätkä:

 

Kansas City Center: " I´ve never seen you guys up at forty one there".

 

Radio 1:                    "... we don´t have any passengers on board so we decided to have a little fun and come on up here".

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, lukaisin tuon läpi, ja enemmän kuin tuo sekoilu niin mua kiinnostaa, että miksei kumpikaan moottori enää uudelleen käynnistynyt flameoutin jälkeen. Onko tuohon löytynyt syytä ?

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flame-outin jälkeen moottorien käynnistäminen ei ole aina helppoa.

 

Flight data recorderin tiedot löytyvät myös netistä, jos googlella hakee. Siellä todetaan mm., että polttoaineen syöttöpaine molempiin moottoreihin pysyi nollassa flameoutin jälkeen. Moottorien valmistaja tutki moottorit eivätkä ne olleet "leikanneet kiinni".

 

Ensimmäinen teko, jonka pilotit tekivät kun moottorit ja sähköt menivät, oli ottaa manuaalisesti ulos ADG eli Air Driven Generator. Senjälkeen saatiin myös APU käyntiin.

 

Käynnistysmenetelmiä koneen Double Engine Failure Checklist/Quick Reference Handbookissa, joka on viimeisenä liitteenä NTSB:n dokkarissa, on kaksi: Windmilling, mikä edellyttää yli 300 KTS ilmanopeutta, ja toisaalta APU Bleed Air´-käynnistysmenetelmä parhaan liitosuhteen nopeudella 170-190 KTS riippuen koneen lastista eli painosta. Kumpaakin yritettiin epätoivoisesti ilman tulosta.

 

Seuraavan pdf-failin lopusta pitäisi löytyä tämä checklist, jonka lopussa sanotaan, että elleivät moottorit käynnisty, tee forced landing tai ditching, ja muutakin ajallisesti ryhmitettyä lisätietoa löytyy, muttei tarkkoja suusanallisia viestejä:

 

http://www.ntsb.gov/Events/2005/Pinnacle/exhibits/CVR_Study.pdf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NTSB on eilen julkaissut pitkän tiedotteen tästä onnettomasta tapauksesta.

 

Periaatteessa vikaa oli mm. pilottien käytöksessä, ammattitaidossa, yhtiön manuaaleissa sekä koulutuksessa "high altitude stall recovery"-menetelmien suhteen.

 

Kun kone sakkasi ja molemmat moottorit pysähtyivät (tiedotteen mukaan "pilot induced flame-out/core lock"), koska lentopinnalla 410 ei pidetty yllä moottorien pyörimiseen tarvittavaa vähimmäisnopeutta (240 KTS), niin niiden uudelleenkäynnistämiseen windmilling-menetelmällä tarvittavaa vähintään 300 KTS ilmanopeutta pilotit eivät tajunneet tai uskaltaneet saavuttaa ja ylläpitää ajoissa, joten NTSB:n mielestä onnettomuus oli väistämätön.

 

Pitkä selostus ja erilaisia turvallisuussuosituksia asiasta löytyy täältä:

 

http://www.ntsb.gov/Publictn/2007/AAR0701.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en vaan ymmärrä miksi ammatikseen lentäneet henkilöt alkavat leikkimään omalla hengellään, monen kymmenen miljoonan koneella ja yhtiön maineella...Kai he olivat sitten kyllästyneet konttoreidensa maisemiin ja halusivat korkeammalle. :thmbdn: Voisi mennä mennä matkustajilla "poopoo" housuun jos joku kokeilisi rajojaan normaalilla lennolla.

Onneksi muilta kuolonuhreilta vältyttiin..Tällaisten henkilöiden pitäisi mennä töihin armeijaan lentäjiksi, tai käväistä säännöllisesti vaikkapa Särkänniemen Torpeedossa täyttämässä seikkailunhalunsa!

 

Ei jymmärrrä..

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on yksitoikkoista junnaamista kuljettaa matkustajia bussilla kun joutuu lentämään siististi.Voin hyvin ymmärtää että otetaan ilo irti sitten siirtolennolla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on yksitoikkoista junnaamista kuljettaa matkustajia bussilla kun joutuu lentämään siististi.Voin hyvin ymmärtää että otetaan ilo irti sitten siirtolennolla...

 

Luulisi silti, että itsesuojeluvaisto olisi jommallakummalla pelannut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisi silti, että itsesuojeluvaisto olisi jommallakummalla pelannut...

 

Se vain se itsesuojeluvaistokin on jokaisella yksilöllinen. Toisilla se astuu peliin aiemmin, toisilla myöhemmin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joopa,joku muistanee vielä ensimmäisen polkupyöränsä,voi sitä riemua kun oletti osaavansa,sitten kavereita tai kaveri paikalle ja silloin järjenkäyttö niinkun loppuu,eiköhän tästä ollut kyse. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joopa,joku muistanee vielä ensimmäisen polkupyöränsä,voi sitä riemua kun oletti osaavansa,sitten kavereita tai kaveri paikalle ja silloin järjenkäyttö niinkun loppuu,eiköhän tästä ollut kyse. :(

 

;D

 

Sorry, että menee offtopiciksi, mutta tuo kuvastaa just yhtä nuoruuden tapahtumaa. Kaverilla oli reippaasti viritetty Suzuki PV-mopo ja kerran hän sitten innostui näyttämään, kuinka sillä ajetaan kurvi sladissa. Vauhtia reilu 80 sellaiseen hiekkatien mutkaan mutta hups vaan, kun mopo karkasikin käsistä ja kaveri veti sen mutkan suoraksi. Hyppy ojan yli pajupuskan läpi ja helvetillinen kolina. Oltiin ihan varmoja, että nyt se kuoli. Siellä puskan takana oli nimittäin jonkun ikivanhan talon kivijalan rauniot. Sinne katsomaan, niin kaveri könyää siellä pystyyn joka paikka verinaarmuilla pystyyn, mopon tankki toisessa kädessään ja yrittää sanoa jotain. Lopulta sieltä tulee jopa äänikin ja kaveri saa kakaistuksi (muistele, miltä oma äänesi kuulostaa, kun lähtee ilmat pihalle --> todella vaikealta): "Ei saa nauraa, ei tuu henkee..."

 

Onneksi kaverilla kävi oikeasti ihan mieletön tuuri, eikä mitään varsinaisia vammoja syntynyt. Mutta ei näyttänyt kaveri toista kertaa, miten mopolla pitää ajaa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en vaan ymmärrä miksi ammatikseen lentäneet henkilöt alkavat leikkimään omalla hengellään, monen kymmenen miljoonan koneella ja yhtiön maineella...Tällaisten henkilöiden pitäisi mennä töihin armeijaan lentäjiksi!

 

Ei jymmärrrä..

 

Ville

 

Niin, sotilaslentäminenhän on by default jännityksen hakemista ja rajojen rikkomista true Top Gun -tyyliin. Kannattaisi vähän miettiä mitä puhuu, tällaisia lentäjiä todennäköisesti vielä vähemmän halutaan lentämään miljoonien koneilla kun kysessä on oman hengen lisäksi myös maan puolustus...  >:(

 

-Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, sotilaslentäminenhän on by default jännityksen hakemista ja rajojen rikkomista true Top Gun -tyyliin. Kannattaisi vähän miettiä mitä puhuu, tällaisia lentäjiä todennäköisesti vielä vähemmän halutaan lentämään miljoonien koneilla kun kysessä on oman hengen lisäksi myös maan puolustus...  >:(

 

-Oskari

 

Samat sanat täältä. Ei se sotilaslentäminen ole juurikaan sen kurittomampaa kuin siviililentäminen, mitä tulee koneen rajoihin ja turvalliseen kulkuun. Ja jos siellä örvelletään, niin perästä sitten kuuluu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, sotilaslentäminenhän on by default jännityksen hakemista ja rajojen rikkomista true Top Gun -tyyliin. Kannattaisi vähän miettiä mitä puhuu, tällaisia lentäjiä todennäköisesti vielä vähemmän halutaan lentämään miljoonien koneilla kun kysessä on oman hengen lisäksi myös maan puolustus...  >:(

 

-Oskari

Taisin ilmaista asiani väärin: en suinkaan tarkoittanut, että sotilaslentäminen olisi lentämistä Top Gun- tyyliin. Tarkoitin vain, että sotilaslentäminen  taitaa olla hiukan nopeatempoisempaa kuin matkustajien kuljetus. Pahoittelen huonoa ilmaisuani :-[

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisin ilmaista asiani väärin: en suinkaan tarkoittanut, että sotilaslentäminen olisi lentämistä Top Gun- tyyliin. Tarkoitin vain, että sotilaslentäminen  taitaa olla hiukan nopeatempoisempaa kuin matkustajien kuljetus. Pahoittelen huonoa ilmaisuani :-[

 

Ville

 

Aivan. Mutta molemmissa haetaan ihmisiä, jotka kykenevät säilyttämään vastuuntuntonsa ja harkintakykynsä myös pitkästyneinä. Vaikkei kokemusta olekaan voisin kuvitella, että esim. ohjaamossa täysissä varusteissa päivystäminen on jopa pitkästyttävänpää kuin liikennekoneella lentäminen. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri äsken huomattua, jälkikirjoituksena tapaukseen:

 

Kun nyt kerran ollaan USA:n ihmemaassa, niin totta kai näiden kahden pahasti töppäilleen pilotin omaiset ovat nostaneet oikeuskanteen, jossa vaaditaan korvauksia mm. koneen valmistajalta Bombardierilta ja laitevalmistaja General Electriciltä  :-\

 

Tämä maininta löytyy seuraavan artikkelin lopussa:

 

http://www.pbcommercial.com/articles/2007/01/10/ap-state-ar/d8mibbd00.txt

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään