Tuomas Pirttimäki

Kiinnostuin Lehtijutusta!

26 viestiä aiheessa

Tiedän, että Hesarin lehtijutusta on jo aika kauan, kun se käsitteli lentokoneiden spottausta, mutta ajattelin vain keroa ja, että itse innostuin tänne rekisteröitymisestä, kun sivun ala reunassa oli netti osoite ja olen vähän aika sitten rekisteröitynyt! Olen naperosta asti pitänyt lentokoneista ja kun luin hesarin jutun, mietin, että olen lähes saman kaltainen kun antti; lentokoneet ovat minulle kaikki kaikessa! Nyt olisi kysyttävää; Kun spottaatte noita koneita nyt vaikka helsinki-vantaalla, niin onko jonkinlainen "kerho" johon kuulutte ja menette esim. yhdessä katselemaan lentokoneita? Jos ei, niin  tunnistatteko toisenne jotenkin paikan päällä? Kysymykseni saattavat vaikuttaa typeriltä, mutta kiitos silti!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikken itse tuolla käykkään vuodessa kovin montaa kertaa, niin uskaltanen hiemen vastailla.

Ei ole kerhoa tai mitään, mistä vaikkapa täällä kävijät toisensa tunnistaisi. Osa on tuttuja toisilleen, osa kommentoi kuvia katsellessa, että "ai sinäkö se olitkin siinä. Oltiin melkein vierekkäin. Muistatko sellaisen ja sellaisen..."

Eli jokainen varmaan toimii itsenäisesti ja omien aikataulujen mukaan, aika pitkälti. On tämän kiinnostuksen pohjalta syntynyt varmasti spottailuporukoitakin, mutta vissiin aika lailla nuo tapaamiset on ns. tilanteen mukaan.

Kohta varmasti oikeat spotterit valaisevat enemmänkin. Mutta sekaan vain!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensiksi tervetuloa tänne. Lehtijutulla taisi olla positiivinen vaikutus, kunn sen kautta uudet naamat löytävät tänne. Ei mitään salaseuraa ole... ::) Tai no on olemassa joku suomalaisten spotterien yhdistys, en saa päähäni mikä. Mutta yleensä se taitaa mennä niinkuin Henri kirjoitti. Joko tunnetaan ennestään tai uskalletaan esittäytyä vasta täällä. (Sami salaa ihmettelee jostain raosta kuka tuokin on...) Tosin aurinkoiset päivät ja erikoiset koneet saavat porukkaa liikkeelle enemmän. Kyllä tämän kautta varmaan saa seuraa paikkoja näyttämäänkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Tai no on olemassa joku suomalaisten spotterien yhdistys, en saa päähäni mikä.
  Tämä?  www.fap.fi  Vai onko niitä muita jotka on virallisesti yhdistyksiä?  Tuokaan tuskin mikään salaseura.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä?  www.fap.fi  Vai onko niitä muita jotka on virallisesti yhdistyksiä?  Tuokaan tuskin mikään salaseura.

Juuri tätä hain... Lisäänpä kirjanmerkkeihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu tervetuloa foorumille munkin puolesta! :)

Ei tässä mitään kerhoja ole, itse olen tutustunut muihin tuola kentällä pyöriessä. Kun huomaa jonkun kuvaavan, on helppo mennä kyselemään varovasti "onko mitään erikoista tulossa..." ja siitä sitten jatkaa vaikkapa "ööö onkos Canoni toiminu" ja yleensä sitten juttua jatketaan jos samaan aikaan törmätään uudelleen jossain vaiheessa.

Eli muuta kun rohkeesti EFHK:lle kahtelemaan alumiiniputkiloita, eikä kannata ujostella jos jossain on rykelmä äijiä kamerat kohti laskeutuvaa Eleveniä.... :P Sinne vaan juttelemaan!  8)

Tänäänkin kun oli kerrankin vaihteeksi kunnon auringonpaiste, keräänty 04R:n päähän 5-10 kuvaajaa välittömästi.... Eli kyllä se keli auttaa asiaa.

Ja sitten kannattaa seurailla tota Ilmailulaitoksen (www.ilmailulaitos.fi) listaa ja http://www.airlinecodes.co.uk/, jos ei ole kovin tuttu koodi lennonnumeron edessä. Ja kun paikalle törmää, niin vinkkiä saa yleensä jos kyselee  :)

Tuli tosta "kerho" jutusta mieleen, että miksei muuten sellasta kerhoa ole....? Sellanen kun ois, niin sehän vois järjestellä vaikkapa EFHK:lle kierroksia ja ajaa spottereiden asiaa EFHK:lla...ym ym  ;D

No joo taidan mennä saunaan.....*haukotus*.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta eikös tuonne kiitotien päähän(04R) ole pääsy kieletty? Ainakin sinne menevällä tiellä lukee, että poliisin valvoma alue... tai jotain sinne päin. Miten siis sinne pääsee kuvaamaan? :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toki pelimiehet pysyvät aidan ulkopuolella. Ulkopuolelta löytyy ihan hyviä mestoja, josta saa hyviä kuvia. Ikuisuusprojektina on ollut tehdä Google Earth-tiedosto, josta mestat selviävät. Mutta kun aikaa tuntuu olevan rajoitetusti...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo ei aitojen yli mennä. Siinä 04R:n päädyssä on suhteellisen levee rekkaparkki, jossa on ihan luvallista kuvata.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun kentältä (=terminaaleilta) päin tulet jatkat "suoraan" ohi liikenneympyrästä missä ensimmäisessä ulosmenossa on nuo kieltomerkit. Postin kohdalla katse oikeaan ja sitten vaan valitsemaan paikkaa 04R laskukuviin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänäänkin parkkipaikalla meitä oli monta kuvaamassa. Kivempaahan se on kuvata ja jutella muiden kuvaajien kanssa yhteisestä harrastuksesta, kuin kököttää yksin lumihangessa. Eli rohkeasti juttelemaan vaan.

// Valtteri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä saattaa olla hieman tyhmä kysymys, mutta jos joku voisi silti valaista vaikka kartan muodossa.

Eli olen huomannut, että kauheasti puhutaan 04R:stä, 22R:stä sun muista. Niin nämä oletettavasti liittyy jotenkin kiitoratoihin, mutta miten?

Jos joku olisi halukas tekemään yhden kartan näistä yleisimmistä kuvaus paikoista niin se olis hienoa. Yritin käyttää hakua, mutten löytänyt kuin muutamia hieman epämääräisiä selityksiä

:-[ Tuomas :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä saattaa olla hieman tyhmä kysymys, mutta jos joku voisi silti valaista vaikka kartan muodossa.

Eli olen huomannut, että kauheasti puhutaan 04R:stä, 22R:stä sun muista. Niin nämä oletettavasti liittyy jotenkin kiitoratoihin, mutta miten?

Jos joku olisi halukas tekemään yhden kartan näistä yleisimmistä kuvaus paikoista niin se olis hienoa. Yritin käyttää hakua, mutten löytänyt kuin muutamia hieman epämääräisiä selityksiä

:-[ Tuomas :-[

Noita kuvauspaikkoja en viitsi tähän hätään ruveta väsäämään, mutta kiitoradat voit käydä tsekkaamassa vaikka Ilmailulaitoksen sivuilta:

http://www.ilmailulaitos.fi/files/fcaa/EFHK_kartat/Kiitotiet_FIN.pdf

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia, selvitti asiaa noiden kiitoratojen osalta melkoisen paljon!  :)

Tuomas

Vielä noista kiitoradoista voi sen verran päätellä, että useimmiten radan numero vastaa sen suuntaa asteina. Esimerkiksi kiitoradat 04R ja 04L (täysin samansuuntaiset) ovat suuntaan 042, eli noin 040=04.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja C keskellä 8)

Tosiaan, Pohjois-Amerikasta löytyy myös sellaisia kenttiä, joilla on kolme samansuuntaista rinnakkaisrataa. Dallasin kentällä on yhteensä seitsemän kiitorataa:

- Runway 17L/35R is 8,500 feet long

- Runway 17C/35C is 13,400 feet long

- Runway 17R/35L is 13,400 feet long

- Runway 18L/36R is 13,400 feet long

- Runway 18R/36L is 13,400 feet long

- Runway 13L/31R is 9,000 feet long

- Runway 13R/31L is 9,300 feet long

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse törmäsin Centeriin Singaporen Changin kentällä viime kesänä kun Asian Jetstarin kyydissä lensin Bangkokiin ja A320 teki lähdön 20C:ltä. Toisin 20L:ää ei näkynyt misäään mutta lähdön jälkeen näin ko. kiitotien ilmasta.

Myöhemmin luin, että 20L/02R on Singaporen ilmavoimien käytössä eikä kuulu varsinaisesti Changin kenttään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosiaan, Pohjois-Amerikasta löytyy myös sellaisia kenttiä, joilla on kolme samansuuntaista rinnakkaisrataa.

On niitä Euroopassakin  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Niin löytyyhän niitäkin kenttiä, joissa on neljä samansuuntaista kiitotietä. Esimerkiksi Pariisissa (suunnat 087-267) ja Atlantassa (suunnat 093-273). Kummallakin kentällä kiitotiet on nimetty 08R/L-26R/L ja 09R/L-27R/L.

Ilkka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiedän, että Hesarin lehtijutusta on jo aika kauan, kun se käsitteli lentokoneiden spottausta, mutta ajattelin vain keroa ja, että itse innostuin tänne rekisteröitymisestä, kun sivun ala reunassa oli netti osoite ja olen vähän aika sitten rekisteröitynyt! Olen naperosta asti pitänyt lentokoneista ja kun luin hesarin jutun, mietin, että olen lähes saman kaltainen kun antti; lentokoneet ovat minulle kaikki kaikessa! Nyt olisi kysyttävää; Kun spottaatte noita koneita nyt vaikka helsinki-vantaalla, niin onko jonkinlainen "kerho" johon kuulutte ja menette esim. yhdessä katselemaan lentokoneita? Jos ei, niin  tunnistatteko toisenne jotenkin paikan päällä? Kysymykseni saattavat vaikuttaa typeriltä, mutta kiitos silti!

Hesassa on ilmeisesti spottaajia paikalla seuraksi asti ainakin hyvällä ilmalla, mutta muilla kentillä homma taitaa olla aika yksin puurtamista. Kuvasin pirkkalassa alussa joku vuosi sitten toista vuotta edes näkemättä koskaan ketään toista kuvaajaa. En myöskään ollut tietoinen netissä olevista spottaussivustoista ja olin aivan siinä uskossa, että olen ainut, jota pirkkalassa lentävät koneet kiinnostaa. Toisaalta moinen rauha on myös tavattovan rentouttavaa varsinkin kesälämpimällä, kun voi samalla nauttia auringonpaisteesta kenenkään häiritsemättä mitä nyt jänikset ja käärmeet käy välillä vieressä istuskelemassa ja moikkaamassa ja haukat (siis linnut) lentää iltaisin aivan vieressä etsien iltapalaa. Jos joku toinen tulee ottamaan kuvia niin se onkin jo paikallinen seurapiiritapahtuma ja täytyy käydä vaihtamassa kuulumisia ja tiedustella olisko jotain erityistä tuloillaan. Jos vaikka lentokone olisi tulossa. ;):laugh:

Kuvattavaa on nykyään niin vähän, että hesassa kuvaa tunnissa sen mitä pirkkalassa saa kuvattua parissa viikossa, joten on osattava nauttia verkkaisesta rentouttavasta rauhasta.  8)

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään