Joonas Häkkinen

Onnettomuusvaara Vantaalla

20 viestiä aiheessa

Pronton mukaan Vantaalla (ilm. EFHK) on julistettu suureksi luokiteltu ilmaliikenneonnettomuusvaara 19:15. Joko porukalla olisi lisätietoja?

 

//basse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pronton mukaan Vantaalla (ilm. EFHK) on julistettu suureksi luokiteltu ilmaliikenneonnettomuusvaara 19:15. Joko porukalla olisi lisätietoja?

 

<itm> <RaveHoppeR> ootas soittelen duuniin

<itm> (vartijana kentällä)

<itm> irk <3

<itn> gotta love it

<itm> Aah siel oli vaan jossain koneessa varotusvalot vilkkunu ja oltiin otettu pelastus valmiuteen ainoastaan...

<itm> näin sanoi herra

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedoksi sitten että "suureksi luokiteltu" tarkoittaa suurta konetta, ei mitään onnettomuustodennäköisyyteen liittyvää. Sellaista asteikkoa ei ole olemassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se näPPärää ku on väyliä haalia sisäpiirin tietoa, jota voi sitten jonniilaista vaitiolovelvollisuutta rikkoen postata irccikanaville, joiden logit voi sitten vielä näPPärämmin postata koko maailmalle  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin toimii vastuullinen ja ammattitaitoinen vartija, vartija jonka käsissä on meidänkin turvallisuus kentällä  :o

Ehkä ko. vartija haluaisi esim. täällä kertoa omalla nimellään laajemmin esim. EFHK:n turvajärjestelyistä?

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hurraa. ;D

 

Taas upea ylilyönti, varsin puutteelliseen infoon.

 

Olkaa huoleti, kyllä tuo postaaja ja "vartija" ovat tehtäviensä tasalla. Tuossa ei kerrottu yhtään mitään, eikä edes salaista tietoa.

 

Relax, no panic

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kun itsekin olen vartijana ko. kentällä, selvittelin vähän asiaa.

 

Tällä kertaa oli vapaalla ollut lentokentän vartija soittanut tutulleen lentokentälle. Tämä soittajan tuttu ei toimi vartijana.

 

Klemettisen tiedonjanoon vartijoita parempi lähde on Ilmailulaitoksen turvallisuusosasto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Klemettisen tiedonjanoon vartijoita parempi lähde on Ilmailulaitoksen turvallisuusosasto.

 

Niin, kyllä minä tiedän mistä sitä oikeaa ja virallista tietoa voi lähteä kyselemään.

Minä nyt vain näen ongelmallisena tilanteen jossa vartija/vartijan tuttu/tms. soittelee vapaa vuorolla kentälle josta joku (?) kertoo, että "täällä varotusvalot vähän vilkkuu...". Ja tämän jälkeen tämä tieto postataan pitkin julksia foorumeita. Ja sitten ihmetellää ja itketään kun huomisen lehdessä on otsikot "varotusvalot vilkkuivat kentällä, suuronnettomuus uhkasi!"

Tällainen toiminta ei voi olla minkään ohjeen mukaista, vai?

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu. En minä sitä tietojen levittelemistä tässä puolustele. Oikaisin vain mielikuvaa, jonka mukaan vartija olisi ollut huhun lähde.

 

Sinun huoli vartijoiden (ja muiden kentällä työskentelevien) ammattitaidosta ja vastuullisuudesta on siinä mielessä oikeutettu, että omenakoriin on mahdollista päätyä varotoimenpiteistä huolimatta mätä omena. Suureen koriin vielä helpommin. Näiden haittavaikutuksia eliminoidaan tietyin sisäisin järjestelyin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puoliksi julkista tietoahan nuo. Ei kai me venäjän salailu politiikkaa harrasteta. Eli jos kentällä tapahtuu jotain. Kenelle kuuluu esim.vastata lehdistölle, mitä tapahtui tai mitä on menossa. Oliko tuo edellinen tieto hankittu juuri tietäen mistä saa virallisen tiedon jota voi julkistaa.

 

Eli en usko kovin suureen salailuun. Kentällä liikkuu tuhansia ihmisiä ja lennoilla myös. Jos jossain koneessa on ollut ongelmia, useimmiten koneessa mukana olleet matkustajat tietää asiasta. Noin äkkipäätään kun matkustajatkaan ei ole tyhmiä.  Eli salailu ei kovin pitkään onnistu. Reilu tiedotus on pitkän päälle parempi. Tiedetäähän täälläkin heti jos joku kone on jenkeissä tullut kipinöillä alas.

 

Tälläkin palstalla taisi melkein nopeimmin olla juttu kun finski työnti hydrauliikka öljynsä pihalle nousussa. Elämme informaatio yhteiskunnassa ja tieto on tarkoitettu jaettavaksi.

 

Uskoisin että turvallisuuteen palkatut henkilöt tuntee tehtävänsä ja on koulutettu siihen. Eli jos tietoa ei voi julkistaa, sitä ei myöskään kerrota. Mutta jos tietoa ei ole rajoitettu, sen voi harkinnan mukaan jakaa. Ja kuten oli kommetti "mädistä omenista" ei ne kovin kauaa tehtävissä vanhene.

 

Taitaa tämänkin palstan lukijoista suurin osa hymähtää noille mittaritaulun vilkkuvaloille. Lamppu palanut tai kosketusvika. Mutta kuitenkin kaikki tietävät sen riskin että jos se nyt olikin se todellinen vika. Sen loppuraportti luetaankin sitten onnettomuustutkintakeskuksen sivuilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tässä taas olla tekemässä kärpäsestä härkästä.

 

Kujansuun "raportti" oli ihan paikallaan, tuohon uutisnälkään.

Oli tuo sen verran ylimalkainen hutaisu, parempi kuin ei mitään, ettei tässä ole tarvis syyllistää kentän toimihenkilöitä , etenkään vartijoita.

 

Palatkaas arkeen hyvät herrat. :o

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kujansuun "raportti" oli ihan paikallaan, tuohon uutisnälkään.

Oli tuo sen verran ylimalkainen hutaisu, parempi kuin ei mitään, ettei tässä ole tarvis syyllistää kentän toimihenkilöitä , etenkään vartijoita.

 

Palatkaas arkeen hyvät herrat. :o

 

Yhdyn Jaakon mielipiteeseen, kuitenkin melkein kuka tahansa kentän lähistöllä oleskeleva voi autojen määrästä plaatalla yms. huomata hätätapauksen "laillisesti".  Eikä tosiaan mitään valtionsalaisuuksia paljastettu....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän Harri sovita, että jokainen kirjoittaja saa valita sanamuotonsa ja lauserakenteensa. ;D

 

Vain itärajan itäpuolella syötetään uutisoinnissa sanat suukkiin  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän Harri sovita, että jokainen kirjoittaja saa valita sanamuotonsa ja lauserakenteensa. ;D

 

Vain itärajan itäpuolella syötetään uutisoinnissa sanat suukkiin  ;)

 

 

En minä ole sanoja kenenkään suuhun laittamassa, mutta tuo alkuperäisen julkistuksen muoto tuntui vaan vaan herättäneen täällä epäilyksiä onko joku kenties rikkonut vaitiolovelvollisuuttaan tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo-o, minkä helve¤#% takia aina pitää "hölmöillä"??? Ja tää sama jengi vielä kuvittelee että saadaan kattopartsi auki ja spottauskatosta ja ja ja ja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En minä ole sanoja kenenkään suuhun laittamassa, mutta tuo alkuperäisen julkistuksen muoto tuntui vaan vaan herättäneen täällä epäilyksiä onko joku kenties rikkonut vaitiolovelvollisuuttaan tms.

 

Leikkaus;

 

Ehkä nuo tiedot voisi kuitenkin julkistaa tyyliin "yksi tuttu oli nähnyt kentällä, että paloautot olivat vastassa yhtiön x konetta y, mutta lasku sujui normaalisti", vrt.

 

Mitähän tuokin  ohjeistus sitten tarkoittikaan sitten.

Kyllä nyt jaksetaan riepotella Martti Kujansuuta ja vartijoiden moraalia.

 

Olen seurannut, pilottina,  Vantaan turvatoimintoja ja luottohenkilöiden toimintaa kohta 50 vuotta.

 

Ei pahaa sanaa sanottavana, mutta täällä tää juttu menee ihan överiksi.

Puhutaan ja moralisoidaan pelkästä puhumisen riemusta.  

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei pahaa sanaa sanottavana, mutta täällä tää juttu menee ihan överiksi.

Puhutaan ja moralisoidaan pelkästä puhumisen riemusta. 

 

Joo sitähän tässä tehdään ja se riemu on suuri  ;D tai sitten ei. 10 vuotta sitten ketään ei olis kiinnostanut vaikka tän olis painanut Hesariin mutta nyt on nyt ja kannattaisi vähän miettiä mitä tälläisistä aiheista kirjoittaa julkiseen foorumiin minkä parhaassa tapauksessa saa lukea huomenna Iltiksistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän tuokin  ohjeistus sitten tarkoittikaan sitten.

Kyllä nyt jaksetaan riepotella Martti Kujansuuta ja vartijoiden moraalia.

 

Ei tuo kommenttini ollut Marttia tai vartijoita kohtaan suunnattu. Esitin kommenttini siksi, että kun tätä foorumia seuraavat monet muutkin kuin jäsenet, mm. tiedotusvälineet, niin tuollaiset tiedot kannattaisi kertoa mahdollisimman selkeästi, ettei asiasta jäisi tulkinnan varaa ja siten aiheutettaisi turhia sensaatiohakuisia otsikoita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään