Pentti Hyvärinen

Arvaatko?

29 viestiä aiheessa

Kappas. Tähänastiset ainoa lennot pienkoneella (2 kpl) olen ollut tuon kyydissä :)

Ja mahtavaa kyytiä sillä saikin :D

Tietääkseni tuo on yhä Jukolan pilottein kone, Hyvinkäällä.

mutta onkos tuo kuva otettu aiemmin? Mitäs Pentti meinasi tuolla kuuluisalla idänreissulla? Kiinnostus heräsi.

 

EDIT:

Olimpas puusilmä :-[

Tuohan on CBX, eikä CBZ

Maalaus hämäsi.

 

CBZ:

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konehan on suurelle osalle porukoita varsin tuttu

 

kysymys kuuluukin: MISSÄ?

 

 

Kone oli kuuleman mukaan mennyt suolle ympäri, jolloin sen täytyi mennä pajalle. Tapahtuma-aikahan oli about 70/80-luvun taitteessa. Pohjoisessa oli ehkä tuolloin toiminnassa Kallio-Kujalan ja Kangas-Tuhkusen pajat, mutta remontti viittaisi kuitenkin isomman korjaamon suuntaan. En ole Konekorhosen Tikkakosken tehtailla käynyt, mutta ei siellä betoniseiniä ole ollut ulkopuolelta katsottuna. Papan kotipaikan huomioonottaen alkaisin veikkaamaan Tikkakosken 1-hallia, johon K-SIM alunalkaen perustettiin.

 

Ai mitäkö tapahtui? Yli-ItäRajalan Kallen oikea nimi on Kaarlo Rajala. Tästä voisi päätellä jotakin. Kuka löytää nopeimmin sen Ilmailu-lehden, jossa tarina on kuvattu. Tero T? Papa? Minä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, se reissuhan oli aikoinaan paljon lehdissäkin kerrottu eksyminen itärajan yli, pakkolasku suolle ja porukan käveleminen päivätolkulla ihmisten ilmoille lakeerikengissä (?).

Mulla ei ole vuosilukukaan tässä saatavissa. Jossakin tallessa se kyllä on, mutta ilmeisesti porukassa on tietäviä. Kaiketi jutussa mukana olleen open tuttaviakin.

 

Papa

 

Jouni kerkesikin jo kertoa jutusta oleellisimman.

 

Ei vanha jaksa ruveta lehtiä tänään plaraamaan.

 

Jounilla on tuo päättely hanskassa. Nyt ei vain sattunut kohdalle. Kysytty paikka on lähempänä napapiiriä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai mitäkö tapahtui? Yli-ItäRajalan Kallen oikea nimi on Kaarlo Rajala. Tästä voisi päätellä jotakin. Kuka löytää nopeimmin sen Ilmailu-lehden, jossa tarina on kuvattu. Tero T? Papa? Minä?

 

Hitto kun mulla ei just sitä numeroa ole tallessa. Tosin jutun luin Kallen kahvihuoneen seinältä viime kesänä. Ihme juttu muuten, niin ei vaikuttanut mies kovin halukkaalta puhumaan ko. tapauksesta :P

 

Onko tuosta muuten mitään netissä? Onko kukaan löytänyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikoinaan kiersi asiasta juttu, jonka mukaan K. olisi sanonut, että antaahan tutkijoitten ensin tehdä raporttinsa valmiiksi, niin sitten hän itse kertoo, mitä oikein tapahtui.

Taisi juttu olla kuitenkin lähtenyt sieltä "hevosmiesten tietotoimiston" puolelta.

Kaikella kunnioituksella oikeita hevosmiehiä kohtaan.

 

Antaa vielä vähän ajan kulua. Tietää tätä ei voi, jos ei ole ollut näkemässä, mutta vielä voi arvata. Paikkakunta on jo oikein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikoinaan kiersi asiasta juttu, jonka mukaan K. olisi sanonut, että antaahan tutkijoitten ensin tehdä raporttinsa valmiiksi, niin sitten hän itse kertoo, mitä oikein tapahtui.

Taisi juttu olla kuitenkin lähtenyt sieltä "hevosmiesten tietotoimiston" puolelta.

Kaikella kunnioituksella oikeita hevosmiehiä kohtaan.

 

Antaa vielä vähän ajan kulua. Tietää tätä ei voi, jos ei ole ollut näkemässä, mutta vielä voi arvata. Paikkakunta on jo oikein.

 

Ilmavoimien tiloihin tätä tuskin vietiin ja tuskin kovi moni olisi sinne päässytkään. Rovaniemen lekohalli (se pyöreä). Eiköhän Kallio-Kujalan Antin firma ollut joskus siellä pystyssä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä sattunut vieläkään.

Nyt meen muihin hommiin ja katsotaan aamulla, onko tullut karkin arvoista arvuuta.

Noista muista oheisjutuista voisi jo jollekin antaakin. Harkitaan.

 

Hyvät yöt nyt. Papa is closing down.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mellevä aerobaatti kaavio :D

T:Pygmi

PS:Ainoa oikee kaavio nuille mukamas temppuvehkeille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdenkertaisella Lapinreissullani kävin, tapani mukaan, moikkaamassa pentuaikaista kaveriani, joka oli mm. Rajan Beaverin OH-MVM viimeisin kuski. Koneen ja miehen sijoituspaikka oli Norvajärven lentosatama ja siellä hallissa oli tämä -BX. Juuri palannut Neuvostoliiton matkaltaan ja kuljetettu tutkimusta varten Norvalle "piiloon".

Arin arvaus on niin lähellä, että siitä rapsahtaa. Toiset jäävät paitsi, vaikka HYVIÄ yrityksiä oli.

 

Papa

 

Odota Ari palkkaasi (130 tuntia)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se ollut mikään arvaus. En vain laittanut tarkemmin missä koska yksinkertaisesti en muistanut (olin tuolloin karvan alle 10v). Mutta sen muistin että rajan tiloihin se jäi pitkäksi aikaa.

 

Kalle asui noihin aikoihin saman tien varrella, perusosalla 24 EFOU.

 

edit. Kallehan on toiminut vasta muutaman vuoden Kallio-Kujalan Antti vainaan perustamissa tiloissa Ranualla. Antti toimi aiemmin rovaniemellä ja sitä ennen rajan mekatsuna. Pohjoisempanakin.

Kalle taasen on ennen Ranualle siirtymistään toiminut pääasiassa Oulusta käsin, olisko jo 4 täyttä vuosikymmentä täynnä. Kauhavan mekatsuja. Ope hommat tais Kuiskaaja Rajala tosin lopettaa jokin aikaa sitte.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, se reissuhan oli aikoinaan paljon lehdissäkin kerrottu eksyminen itärajan yli, pakkolasku suolle ja porukan käveleminen päivätolkulla ihmisten ilmoille lakeerikengissä (?).

Mulla ei ole vuosilukukaan tässä saatavissa. Jossakin tallessa se kyllä on, mutta ilmeisesti porukassa on tietäviä. Kaiketi jutussa mukana olleen open tuttaviakin.

 

Ei vanha jaksa ruveta lehtiä tänään plaraamaan.

 

Onko tuosta muuten mitään netissä? Onko kukaan löytänyt?

 

Jotenkin tuntui, että tuosta tapauksesta oli lehdissä ihan vastikää

Ja oikein muistin.

Hesarin Ilmailunumerossa (kuukausiliite joulukuu 2003) Jyri Raivio kertoo itse valitsemistaan 10:stä hämmästyttävimmästä lentoseikkailusta:

----------------

tapaus 3. Outo eksyminen itään.

 

Suomen ilmailuhistorian outoihin tapauksiin kuuluu kokeneen lennonopettajan Kaarlo Rajalan eksyminen Cessna 150:llä pitkälle Neuvostoliittoon kesällä 1976.

Rajala oli tulossa oppilaansa kanssa Ivalosta Ouluun kohtalaisessa säässä. Maasto oli tuttu, ja koneessa oli VOR-radiosuunnistuslaite. Siihen ei Rajalan kertoman mukaan jostakin syystä saatu näyttämää.

Ylläksen tasalla Cessna kääntyi ilmeisesti suoraan itään. Miehistö putosi kartalta ja uskoi eksyneensä Ruotsiin. Bensa alkoi olla vähissä, kun eteen osui lentokenttä.

Siellä tankattiin mukana olleista jerrykannuista ja jatkettiin syvemmälle itään.

Sitten bensa loppui ja Rajala teki pakkolaskun suolle.Lentäjät jatkoivat jalkapatikassa. Viiden päivän päästä he törmäsivät venäläisiin kaukana Kuolan niemimaalla.

"Taitaa mystiikaksi kompassin käyttäytyminen jäädäkin", Rajala kommentoi Helsingin Sanomille. Koneessa oli magneettikompassi, joka käyttäytyi kummallisesti Yllästunturin tuntumassa.

Mystiikaksi taitaa jäädä koko lento. Ammattimiehen näin täydelliseen eksymiseen oli vaikea uskoa silloin ja on yhä"

--------------------

Toivottavasti en syyllistynyt pahaan tekijäoikeusrikkomukseen, kun kopsasin tuon tekstin tänne. Ja tulihan samalla mainostettua Hesarin ko. artikkelin 9 muuta lentoseikkailua:

1. Valtavan hanhen lento

2. Vankipako purjekoneella

4. Mahdoton pelastuminen

5. Suojelusenkeli ylitöissä

6. Suurin purjekone

7. Lasku Punaiselle torille

8. Täydellinen rikos

9. Boeingin avomalli

10. Golffari ja haamukone

 

Eilen kuulin tarinan sammakkomiehen ruumiista, joka löytyi metsäpaloalueelta puunlatvasta monen kymmenen kilometrin päästä lähimmästä järvestä.

 

Osaisko joku teistä kertoa lisää? Onko kyseessä legenda vai fakta? Ja milloin ja missä ko. sammakkomiehelle kävi huono tuuri?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti Ylläksen seudulla on mahtava malmiesiintymä, jos kompassi on näyttänyt väärän suunnan ;)

Sinne siis malmin etsintään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tuntui, että tuosta tapauksesta oli lehdissä ihan vastikää

Ja oikein muistin.

Hesarin Ilmailunumerossa (kuukausiliite joulukuu 2003) Jyri Raivio kertoo itse valitsemistaan 10:stä hämmästyttävimmästä lentoseikkailusta:

----------------

tapaus 3. Outo eksyminen itään.

 

 

 

Eilen kuulin tarinan sammakkomiehen ruumiista, joka löytyi metsäpaloalueelta puunlatvasta monen kymmenen kilometrin päästä lähimmästä järvestä.

 

Osaisko joku teistä kertoa lisää? Onko kyseessä legenda vai fakta? Ja milloin ja missä ko. sammakkomiehelle kävi huono tuuri?

 

 

Taitaa olla urbaani legenda. http://www.robertfulford.com/UrbanLegends.html

http://www.snopes.com/horrors/freakish/scuba.htm

 

Samanlainen tarina taitaa olla kertomus japanilaisen troolarin upottaneesta lentävästä lehmästä.

 

Hevosmiesten tietotoimistosta kuulin, että Kalle olisi harrastanut mietiskelyä matkalla ja havahtuneensa lopulta. Oppilas oli eksynyt ja pikainen paikantaminen tehtiin Ruotsin maaperälle. Tastä syystä kaarto itään kohti Suomea.

 

Laitetaan tähän vielä pari kuvaa CBX:stä eri lentotiloissa.

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään